Inbound Marketing en SEO

14 handige manieren om meer bezoekers te krijgen op je blog

Deel dit bericht:


Door:

 

Publiceer je regelmatig geweldige blogberichten, maar blijven de bezoekers achterwege?

Word je niet zo blij als je jouw Analytics bekijkt?

Er zijn verschillende manieren om daar verandering in te brengen en in dit artikel zal ik een aantal van deze manieren toelichten, lees dus snel verder!

(Tip: lees ook mijn gids voor bloggers!)

Waarom het belangrijk is dat je de juiste bezoekers aantrekt

Voordat ik uitleg hoe je meer verkeer kunt krijgen op je blog, is het belangrijk om nog iets te melden.

Meer verkeer zorgt er namelijk niet altijd voor dat je krijgt wat je wilt.

Je doel moet altijd zijn het genereren van relevante en gericht verkeer en daar ga ik je met dit artikel bij helpen.

Een groot onderdeel hiervan is door te weten wat jij wilt dat je bezoekers op je site doen, zodra ze arriveren op je blog. Het is goed dat je meer bezoekers wilt, maar je moet ook weten waarom je meer bezoekers wilt.

Zodra je goed in kaart hebt gebracht wat je wilt dat bezoekers op je blog doen, dan kun je jouw site hierop inrichten. Kleine aanpassingen, kunnen voor veel extra conversies zorgen. Denk hierbij aan het inschrijven voor je nieuwsbrief, het downloaden van een whitepaper of het aankopen van een product dat je verkoopt.

Hoe je meer bezoekers naar je blog kunt krijgen

Ik zal verschillende manieren uitlichten. Mijn advies is om eerst een tactiek goed op te zetten, voordat je met een nieuwe begint. Sla daarom dit bericht op, zodat je altijd terug kunt gaan als je klaar bent voor een nieuwe tactiek.

Ok, dan gaan we nu met het echte werk beginnen…

1. Plan content dat bezoekers kan trekken

Het aantrekken van bezoekers begint niet nadat je een bericht hebt gepubliceerd, het begint al bij het bedenken van blogberichten.

Er moet hierbij rekening worden gehouden met twee elementen:

A. Het kiezen van een onderwerp

Als je ervoor kiest om over een onderwerp te schrijven waar niemand geïnteresseerd in is, dan zal je moeite hebben met het verkrijgen van verkeer naar je website, hoe goed je blog ook is.

Dus hoe kom je erachter over welke onderwerpen je moet schrijven?

Google Trends: het kiezen van een onderwerp

Het lezen van andere blogs kan je veel inspiratie geven, maar er zijn ook een aantal tools die je hiermee kunnen helpen, zoals bijvoorbeeld:

  • Google Trends – Met deze tool kun je in een grafiek zien of de interesse in een bepaald onderwerp na verloop van tijd zal toenemen of afnemen;
  • BuzzSumo – Deze tool laat zien welke onderwerpen voor de meeste social shares zorgen;
  • SEMrush – Met deze tool kun je uitvogelen op welke zoekwoorden je concurrenten ranken in Google en inschatten voor hoeveel verkeer die zoekwoorden zorgen.

Belangrijk is dat je ervoor zorgt dat de onderwerpen die je kiest in je contentstrategie passen en zij als doel hebben je doelgroep te helpen.

Je doelgroep koppelen aan de juiste onderwerpen, is een grote eerste stap voor het verkrijgen van meer bezoekers op je blog.

B. Kies het juiste type content

Sommige type content krijgt meer aandacht dan andere.

Volgens BuzzSumo worden infographics het meest gedeeld op social media, gevolgd door List posts, Why posts, What post, How to’s en video’s.

Mocht je je afvragen wat ‘list posts’ zijn, dat zijn blogberichten met opsommingen, zoals ‘7 manieren om meer leads te genereren’ of ‘5 manieren om rimpels tegen te gaan’.

C. Zorg dat je opvalt

Nu dat je besloten hebt welk onderwerp en type content je gaat gebruiken, wordt het tijd om na te gaan denken over hoe je ervoor gaat zorgen dat je content opvalt.

De realiteit is namelijk, dat de kans groot is, dat er andere blogs zijn die over iets vergelijkbaars schrijven.

Aan jou dus de taak om te bedenken hoe jij je gaat onderscheiden.

Dat kan betekenen dat je een onderwerp op een andere manier gaat benaderen, er dieper op ingaat, opvallendere afbeeldingen gebruikt of dat je gewoon meer informatie geeft.

2. Schrijf opvallende en aantrekkelijke titels

Eén ding is duidelijk en dat is dat de titel van je blogbericht belangrijk is.

Een titel kan een blogbericht maken of kraken.

Bij het bedenken van je titels moet je rekening houden met twee factoren:

  • Je titel is een belofte en die belofte moet je nakomen;
  • Je titel moet zo aansprekend zijn, dat mensen nieuwsgierig worden als ze het lezen.

Samenvattend:

Je titel moet het onderwerp bevatten waarop het bericht gericht is. Daarnaast doe je met je titel een belofte. Als je blogbericht de belofte niet waarmaakt, dan stel je bezoekers teleur en dat is iets dat je uiteraard niet wilt doen. Ook moet de titel zo aansprekend zijn dat men erop willen klikken als ze het lezen.

3. Ververs bestaande content

Ververs bestaande content om meer bezoekers te trekken

Het is een goed idee om oude content te verversen, indien mogelijk.

Waarom?

Het verbetert de gebruikerservaring en het zal je helpen meer bezoekers te trekken.

Als content outdated raakt, dan zal het bezoekers minder aanspreken. Daarnaast zal je content steeds minder hoog ranken in Google. ‘Freshness’ is namelijk een ranking factor.

Het is belangrijk om te bepalen welke content een update kan gebruiken. Dit kun je bepalen door:

  • In Google Analytics te kijken welke content tegenwoordig minder verkeer trekt dan voorheen;
  • In Google Webmaster Tools te kijken en de zoekwoorden te identificeren, waarvoor jij aan de top van de 2e pagina van de zoekresultaten rankt. Deze zou je dus een boost kunnen geven.

Update niet alleen de informatie. Kijk echt goed naar hoe je het artikel kunt verbeteren. Omdat het een ouder bericht is, bestaat de kans dat je inmiddels beter bent in het schrijven van blogberichten dan voorheen. Al doende leert men namelijk, maak hier dus gebruik van.

Zodra je het bericht hebt aangepast, dan kun je het gewoon weer publiceren als nieuw bericht, maar wel met dezelfde URL.

Het is ook belangrijk dat je deze berichten weer promoot op je social media kanalen, zo krijg je weer meer verkeer en verhoog je de autoriteit in Google.

4. Maak je blogberichten visueler

Het is gewoon een feit dat visuele content voor meer shares en likes zorgt en je uiteindelijk dus meer bezoekers oplevert.

Bovendien zal men een blog sneller geneigd zijn om te lezen, als je gebruik maakt van visuele elementen. Bezoekers blijven dus langer op je blog, wat weer goed is voor je SEO en dus indirect ook meer verkeer zal opleveren.

Voorbeelden van goede visuele elementen zijn:

  • Aantrekkelijke featured image;
  • Grafieken en diagrammen als je gebruikt maakt van data;
  • Infographics;
  • Videos;
  • Screenshots;
  • Etc.

5. Benoem influencers in je blogberichten en laat ze weten dat je ze genoemd hebt

Het kan zijn dat jij pas net met je blog bent begonnen, maar er zullen anderen zijn in je niche die al een bepaalde naam hebben opgebouwd.

Dus wat moet je doen?

Als jij je volgende blogbericht schrijft, link dan naar een post geschreven door een influencer. Een post dat extra informatie geeft en van toegevoegde waarde is voor jouw bericht. Zodra je dat hebt gedaan, kun je de influencer laten weten dat je hem/haar genoemd hebt. Dat kun je bijvoorbeeld doen via Twitter, Google+ of email.

Als jij positief bent over een influencer en je bevestigt daarmee zijn/haar ‘status’, dan zijn zij soms bereid om jouw bericht te delen met hun publiek. Hierdoor kun jij in één keer een groot publiek bereiken.

Let wel: je moet alleen naar een influencer linken als de link echt toegevoegde waarde heeft voor jouw blogbericht, anders verlies je jouw geloofwaardigheid! Zeg ook alleen maar dat je hem/haar genoemd hebt, vraag niet of ze daarom jouw blogbericht willen delen.

6. Houd trends in de gaten en schrijf erover

In de gaten houden wat er ‘hot’ is op dit moment en erover schrijven, is een goede manier om meer verkeer te trekken. Houd daarom de nieuwe trends goed in de gaten en wees één van de eerste die er over schrijft.

7. Voeg relevante interne linkjes toe

Door relevante interne linkjes toe te voegen in de tekst van je blog, maak je het voor lezers makkelijker je beste berichten te vinden. Ook maak je het voor Google makkelijker om je website te indexeren, wat weer goed is voor je SEO.

Voeg alleen interne linkjes toe, als het daadwerkelijk van toegvoegde waarde is voor je blogbericht.

8. Zorg dat je blogberichten goed leesbaar zijn

De tijd dat men op je blog doorbrengt, is een belangrijke ranking factor voor Google. Als men via mogelijk een linkje op social media of een zoekopdracht in Google op een blogbericht van jou belandt, dan neemt men vrijwel direct een besluit of ze het bericht gaan lezen of niet.

De leesbaarheid van je blog moet dus goed zijn. Denk hierbij aan het gebruiken van voldoende witregels, tussenkopjes, etc. In mijn blog ‘3 tips om je blogbericht beter leesbaar te maken‘, ga ik hier wat verder op in.

Als je blogbericht goed leesbaar is, dan heb je meer kans dat men het gaat lezen. Hierdoor spenderen ze meer tijd op je site en verlaag je mogelijk de bounce rate. Dit is goed voor je ranking en dat zorgt indirect weer voor meer bezoekers.

Bovendien is men eerder bereid om een bericht te delen op social media, als het bericht goed leesbaar is.

9. Optimaliseer je bericht

Om Google zo goed mogelijk te helpen begrijpen waar jouw bericht over gaat, moet je jouw blogberichten zo goed mogelijk optimaliseren. Je moet er rekening mee houden welke header en subheaders je gebruikt, je moet alt tags toevoegen, de juiste meta description schrijven, etc.

Als je dit goed inricht dan zal dat je rankings in Google helpen, waardoor je beter vindbaar wordt en dus meer bezoekers zal trekken.

In mijn artikel ‘Een SEO checklist voor je blogberichten (+ handige infographic)‘ ga ik dieper op dit onderwerp in.

10. Publiceer meer berichten

Een effectieve manier om meer verkeer naar je blog te trekken, is door meer artikelen te publiceren. Uit onderzoek van Hubspot is gebleken dat bedrijven die meer dan 16 blogberichten per maand publiceren, 3,5 keer zoveel verkeer krijgen dan bedrijven die 0 tot 5 berichten publiceren.

Dit onderzoek richt zich op bedrijven, maar dit geldt natuurlijk ook voor je blog!

Hubspot onderzoek: Publiceer meer blogberichten
11. Voeg social sharing buttons toe aan je blog

Dit is redelijk voor de hand liggend, maar voor de zekerheid benoem ik het toch. Als iemand jouw artikel leuk en/of interessant vindt, dan wilt die persoon het bericht mogelijk delen op social media.

Zorg er daarom voor dat je social sharing buttons hebt toegevoegd, voor de voor jouw doelgroep relevante social media platformen. Prop niet je hele site vol met deze buttons, maar plaats deze op strategische plekken.

12. Voeg ‘Click to Tweet’ widgets toe aan je blogberichten

Dit kan een uitstekend middel zijn om meer social shares te krijgen en daardoor uiteindelijk meer bezoekers.

14 handige manieren om meer bezoekers te krijgen op je blog Klik om te Tweeten

Maak je gebruik van WordPress? Dan is Better Click To Tweet hier een uitstekend gratis plugin voor.

13. Adverteer op Facebook

Facebook is langzamerhand de meest populaire advertentieplatform onder bloggers aan het worden en dat is volkomen terecht!

In het advertentieplatform van Facebook kun je heel goed aangeven aan wie jij wilt dat de advertentie getoond wordt. Je kunt jouw blogberichten dus erg gericht onder de aandacht brengen.

Daarnaast is adverteren op Facebook ook nog eens drie keer goedkoper dan Google Adwords!

14. Zet e-mailmarketing in

Zet e-mailmarketing in voor meer bezoekers

Het is je inmiddels wel duidelijk, dat promotie een belangrijk onderdeel is van je contentstrategie.

Een makkelijke manier om je blogberichten onder de aandacht te brengen en meer bezoekers naar je website te trekken, is het verzamelen van e-mailadressen voor een blognieuwsbrief.

Zodra je e-mailadressen hebt verzameld, kun je abonnees een weekelijkse of maandelijkse nieuwsbrief versturen, met daarin een kleine samenvatting van en een linkje naar je beste blogberichten.

Ben je op zoek naar de juiste e-mail tool? Probeer MailChimp eens, deze tool is gratis tot 2000 inschrijvingen.

Ik zal binnenkort een blog schrijven, over hoe je succesvol emailcampagnes kunt opzetten, houd daarom mijn blog in de gaten!

Ik hoop dat je wat aan deze tips hebt gehad en dat je inziet dat alleen het schrijven van blogberichten niet voldoende is.

Succes!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Test je kennis en doe de SEO quiz

SEO quiz
 

Het blog voor marketingbazen

Up to date blijven van de laatste ontwikkelingen op het gebied van B2B marketing en SEO? En wil je ook graag tips voor beter bloggen ontvangen?
Vul dan hier je e-mailadres in: