Inbound Marketing en SEO

18 handige SEO tips om van jou een expert te maken

Deel dit bericht:


Door:

 

Elke website eigenaar houdt wel van een goede tip voor zoekmachine marketing. Om het allemaal niet te ingewikkeld te maken, heb ik 18 handige SEO tips op een rijtje gezet. Sommige van deze aanbevelingen zijn wellicht wat voor de hand liggend, maar niet onbelangrijk om even te noemen. Een aantal ken je mogelijk nog niet.

De 18 SEO tips

1. Zorg ervoor dat je website gebruiksvriendelijk is – Een gebruiksvriendelijke site nodigt bezoekers sneller uit om door te klikken. Iemand die meteen kan vinden waarnaar hij/zij op zoek is, is sneller geneigd om langer op je site te blijven en meerdere pagina’s te bezoeken. Hierdoor verlaag je de bounce rate.

Kleine voetnoot: een hoge Bounce Rate is niet per definitie slecht. Als men op je pagina komt en ze hebben een antwoord op hun vraag gekregen, waarom zouden ze dan verder klikken? Het is belangrijk dat ze een tijdje op je pagina blijven en niet meteen weer wegklikken. Lees er meer over in mijn blog ‘Een hoge Bounce Rate is niet per definitie slecht voor je SEO‘.

2. Zorg ervoor dat je een mobiele versie hebt van je website – Op 21 april 2015 heeft Google zijn nieuwe mobiele algoritme gelanceerd. Deze lancering heeft grote gevolgen voor websites die geen mobiele versie hebben.

3. Gebruik voor elke pagina een Title Tag dat gefocust is op een zoekwoord Geef elke pagina op je website een titel. Zorg ervoor dat je het belangrijkste zoekwoord voor die pagina, gebruikt in de titel. Vermeld jouw bedrijfsnaam aan het einde van de title tag. Lees alles over title tags in mijn blog ‘Het belang van title tags voor SEO‘.

4. Maak gebruik van een pakkende titel en meta-description – Je wilt dat men op jouw link klikt, als jij in de zoekresultaten verschijnt. Maak daarom gebruik van een pakkende titel en meta-description om op te vallen tussen de andere resultaten.

5. Als jouw content niet vaak verandert, dan heeft je website een blog nodig – Zoals gezegd houden zoekmachines van verse content. Een goed middel hiervoor is het bijhouden van een blog. Publiceer minimaal twee keer per week een blog, om zoekmachines te voeden en vindbaar te zijn op long tail zoekwoorden.

6. Focus op long tail zoekwoorden – Long tail zoekwoorden zijn zoekopdrachten met drie of meer woorden, dus echte zinnen. Bijvoorbeeld: ‘Tweedehands fiets te koop in Haarlem’ in plaats van ‘Fiets‘. Heb je een winkel of restaurant? Gebuik dan ook de lokatie in de tekst. Dus: ‘Onze winkel in Zandvoort‘, in plaats van ‘Onze winkel‘. Hierdoor word je sneller gevonden door lokale zoekopdrachten.

7. Zoekmachines willen content dat op een natuurlijke manier geschreven is – Prop je teksten niet vol met zoekwoorden. Als jij een zoekwoord te vaak gebruikt, dan zal Google je hiervoor straffen. Lees hoe je dit het beste kunt aanpakken in ons blog ‘De handleiding voor zoekwoorden onderzoek‘.

8. Focus op één onderwerp – Eigenlijk moet je Google zien als een enorm boek, met een zeer uitgebreide inhoudsopgave. Om jouw content te kunnen plaatsen in deze zogenaamde inhoudsopgave, probeert Google jouw webpagina’s en blogberichten te indexeren. Je moet daarom bij het schrijven van je content altijd focussen op één onderwerp. Als jij meerdere onderwerpen behandelt op een pagina, dan is het lastig voor Google om te bepalen wat het hoofdonderwerp is. Gevolg hiervan is dat het moeilijker wordt om de content op de juiste manier te indexeren. Needless to say: dit heeft gevolgen voor je SEO ranking.

9. Gebruik slechts één H1 titel per pagina – De H1 titel is een belangrijke indicator voor zoekmachines, om te bepalen waar je pagina over gaat. Gebruik daarom maar één H1 titel per pagina, omdat het anders lastig te bepalen is wat het hoofdonderwerp is.

Al wat geleerd van deze optimalisatie tips? Lees snel verder!

10. Gebruik short tail en long tail zoekwoorden in linkjes en Alt-tags – Help zoekmachines jouw content te begrijpen. Plaats je een linkje in je content? Omschrijf dan wat de link is en gebruik zoekwoorden in de omschrijving. Hetzelfde geldt voor plaatjes. Zoekmachines kunnen niet zien wat er op een plaatje staat, je moet ze dus een beetje helpen.

11. Geef extra waarde aan webpagina’s of blogberichten door interne linkjes – Wil jij dat een bepaalde pagina of blogbericht op je website goed gevonden wordt door Google? Link dan naar die pagina vanaf andere pagina’s op je website. Hiermee vertel je aan Google dat de pagina waarnaar je linkt belangrijk is.

12. Verse content helpt je jouw rankings verbeteren – Voeg regelmatig nieuwe content toe aan je webpagina’s.  Verse content zorgt voor relevantie in de ogen van zoekmachines.

13. Zorg ervoor dat je nieuwe content sneller wordt geïndexeerd – Wil je niet wachten tot het moment dat Google weer langskomt om je site te indexeren? Plaats dan een linkje op Social Media, want Social Media wordt namelijk dagelijks geïndexeerd.

14. Zorg ervoor dat je content makkelijk te delen is – Sociale indicators zoals het aantal likes en hoe vaak bepaalde content gedeeld wordt, worden steeds belangrijker voor SEO. Zorg er daarom voor dat je content makkelijk te delen is, door gebruik te maken van share buttons.

15. Tackel canonicalization problemen – www of geen- www domein? Besluit welke je voorkeur heeft en redirect (301) de andere naar dat domein. Heb je voor www.domein.nl gekozen? Redirect dan http://domein.nl naar http://www.domein.nl.

16. Maak geen gebruik van frames – Met frames kun je niet naar andere pagina’s linken, want je blijft in feite op dezelfde pagina. Maak dus never nooit gebruik van frames!

17. Bij link building gaat het om kwaliteit en niet om kwantiteit – Een enkele goede link, met een hoge autoriteit, kan veel meer doen voor je SEO dan een dozijn slechte links. Deze slechte links kunnen je SEO zelfs schaden! Lees hier meer over in mijn blog: ‘Link building: onmisbaar voor een toppositie in Google’.

18. Je hebt niet zoveel aan SEO als je geen duidelijke Call To Action plaatst – Het uiteindelijke doel is je websitebezoekers om te zetten in leads. Met Calls To Action kun je conversiepaden inrichten, om je bezoekers naar je aanbiedingen te leiden. Hierdoor klikken mensen verder op je site, waardoor je Bounce Rates omlaag gaan.

CTA Inbound & SEO whitepaper

Een gedachte over “18 handige SEO tips om van jou een expert te maken”

  1. Vane schreef:

    Vaak is het ook zo dat websites het in de estree periode redelijk goed doen. Mensen zeggen vaak dat dit een test is van google om te bekijken wat de website te bieden heeft voor de bezoekers. (bouncerate, time on site etc)

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Test je kennis en doe de SEO quiz

SEO quiz
 

Het blog voor marketingbazen

Up to date blijven van de laatste ontwikkelingen op het gebied van B2B marketing en SEO? En wil je ook graag tips voor beter bloggen ontvangen?
Vul dan hier je e-mailadres in: