Inbound Marketing en SEO

3 tips om je blogbericht beter leesbaar te maken

Deel dit bericht:


Door:

 

Eén van de belangrijkste dingen van je blog is dat het goed leesbaar moet zijn voor je lezers.

Je kunt een geweldig artikel schrijven, met goede argumenten en uitstekende voorbeelden, maar als het een lap tekst is zonder witregels, tussenkopjes of afbeeldingen, dan zullen weinig mensen de moeite nemen om het te gaan lezen.

Hoe makkelijker iets is om te lezen, hoe meer kans je hebt dat mensen het gaan lezen, waardoor ze langer op je pagina blijven. Hoe langer ze op je pagina blijven, hoe meer kans jij hebt om geld te verdienen. Dit kun je doen door ze te converteren of door advertentiemogelijkheden, afhankelijk van jouw verdienmodel.

Je content moet dus goed leesbaar zijn, om het succesvol te laten zijn!

Er zijn een paar dingen die je moet onthouden bij het schrijven van een blog. Heb je deze tips nog niet toegepast op oudere blogberichten? Doe dat dan snel!

(Tip: check ook mijn gids voor bloggers!)

3 manieren om een goed blogbericht nog beter te maken


1. Houd zinnen en paragrafen zo kort mogelijk

Er zijn veel onderzoeken geweest over uit hoeveel woorden een zin moet bestaan, om het leesbaar te laten zijn. Over één ding zijn al deze onderzoeken het eens: gebruik korte zinnen.

Waarschijnlijk heb je op school geleerd, dat paragrafen uit 4 tot 8 zinnen moeten bestaan. Op het internet gelden andere regels.

Lezers zijn snel afgeleid en verliezen hun concentratie snel. De meeste zijn niet eens echt aan het lezen, maar ‘scannen’ je pagina. Zorg er daarom voor dat een paragraaf uit maximaal 1 tot 4 regels bestaat.

Door gebruik te maken van witruimte tussen je paragrafen, zijn je lezers beter in staat om je artikel te scannen.

2. Kies een leesbaar lettertype

Het aanpassen van je lettertype, is de makkelijkste manier om de leesbaarheid van je blog te verbeteren.

Het lettertype die je gebruikt, zorgt al voor bepaalde verwachtingen bij je lezers. Het moet passen bij wat jij probeert uit te stralen.

Het kiezen van het juiste lettertype, kan lastig zijn. Er zijn behoorlijk wat opties, waaruit je kunt kiezen. Probeer er een aantal uit die bij je passen.

De grootte van het lettertype is ook van belang. Een vuistregel is om niet een te klein lettertype te gebruiken. De standaard lettertypegrootte van WordPress is over het algemeen prima, maar het kan geen kwaad om een maatje groter te gebruiken.

De aanbevolen grootte is over het algemeen rond 16 pixels. Dit lijkt groot, maar is voor je lezers prettig.

3. Maak gebruik van quote blokken en afbeeldingen

Een lap tekst wordt snel saai! Je kunt de monotoniteit van je artikel doorbreken, door gebruik te maken van bijvoorbeeld quote blokken.

Je kunt het letterype of de achtergrondkleur veranderen ten opzichte van de rest van het artikel. Hierdoor vallen ze direct op.

Ook is het goed om gerelateerde afbeeldingen toe te voegen, zodat de lezers jouw punten beter kunnen visualiseren. Door afbeeldingen toe te voegen, verhoog je ook nog eens de kans dat jouw blog wordt gedeeld!

De invloed van de leesbaarheid van je content op SEO

De invloed van de leesbaarheid van je content op SEO


De bounce rate

Als jouw artikel niet goed leesbaar is, dan bestaat de kans dat jouw doelgroep niet eens de moeite neemt om je content te lezen. Dat heeft een nadelig effect op je SEO.

Is iemand via een zoekopdracht op je website beland? Dan zal die persoon binnen enkele seconden wegklikken als je artikel niet leesbaar is. Dit verhoogt dus je bounce rate en dat is niet goed voor je rankings.

Kleine voetnoot: een hoge Bounce Rate is niet per definitie slecht. Als men op je pagina komt en ze hebben een antwoord op hun vraag gekregen, waarom zouden ze dan verder klikken? Het is belangrijk dat ze een tijdje op je pagina blijven en niet meteen weer wegklikken. Lees er meer over in mijn blog ‘Een hoge Bounce Rate is niet per definitie slecht voor je SEO‘.

De indexatie van je content door Google

Als je geen gebruik maakt van tussenkopjes en afbeeldingen, dan is het voor Google ook lastiger te begrijpen waar je artikel over gaat.

Google probeert te achterhalen waar jouw artikel over gaat en probeert deze dan te indexeren. Dit doen ze onder andere door je headers (titel + tussenkopjes) en je afbeeldingen te lezen. Dus als je hier geen gebruik van maakt, dan maak je het lastiger voor Google.

Eindwoord

Ik hoop dat je wat aan deze tips hebt gehad. Het is duidelijk dat ik ook elke dag bijleer, dus er zijn wat oudere blogs die ik heb geschreven, die wat aanpassingen nodig hebben.

Ook heb ik de sidebar verwijderd, waardoor het content gedeelte breder is geworden. Hierdoor lijkt het artikel korter, waardoor lezers sneller geneigd zijn om het artikel daadwerkelijk te gaan lezen.

CTA Inbound & SEO whitepaper

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Test je kennis en doe de SEO quiz

SEO quiz
 

Het blog voor marketingbazen

Up to date blijven van de laatste ontwikkelingen op het gebied van B2B marketing en SEO? En wil je ook graag tips voor beter bloggen ontvangen?
Vul dan hier je e-mailadres in: