Inbound Marketing en SEO

31 tips voor succesvol bloggen

Deel dit bericht:


Door:

 

Ik had me voorgenomen om een artikel te schrijven met 30 tips voor succesvol bloggen, maar het zijn er 31 geworden!

Dus hier zijn ze dan, mijn tips om jou te helpen een succes te maken van je blog (klik op een linkje om naar dat onderwerp te gaan):

1. Maak gebruik van een professioneel ogende website
2. Erken het belang van branding
3. Maak gebruik van een favicon
4. Schrijf voor je doelgroep
5. Focus op één onderwerp
6. Focus op Long Tail zoekwoorden
7. Kies de jusite titel voor je blogbericht
8. Kies het juiste type content
9. Schrijf Evergreen content
10. Schrijf niet te weinig
11. Neem de tijd voor een artikel
12. Zorg dat je blogberichten goed opgemaakt zijn
13. Maak gebruik van interne linkjes
14. Link naar andere websites
15. Leg contact met populaire bloggers
16. Maak je blogbericht SEO-proof
17. Ververs bestaande berichten
18. Wees persoonlijk
19. Wees aardig voor je lezers
20. Wees consistent
21. Word een expert in je niche
22. Zorg ervoor dat je een helder menu hebt
23. Maak gebruik van Social Media
24. Zorg ervoor dat je content makkelijk te delen is
25. Zorg voor nieuwsbriefinschrijvingen
26. Voeg een Call To Action toe
27. Maak gebruik van Google Analytics
28. Zorg ervoor dat je website snel is
29. Maak gebruik van video
30. Publiceer regelmatig blogberichten
31. Geef niet op

Tips voor succesvol bloggen

1. Maak gebruik van een professioneel ogende website

Branding is belangrijk. Mensen baseren namelijk een groot gedeelte van hun mening in eerste instantie op wat zij zien en wat voor gevoel zij bij een blog krijgen.

Heb jij een amateuristisch ogende website? Grote kans dat mensen je dan niet zo serieus nemen en snel weer wegklikken.

2. Erken het belang van branding

Er zijn een aantal redenen waarom branding belangrijk is voor jou als blogger:

Loyaliteit voor je blog – Als iemand voor het eerst op je website komt, dan wil je dat die persoon blijft en ook weer vaker terugkomt. Je moet dus een zo’n positief mogelijke ervaring bieden en echt een band proberen te creëren.

Je blognaam in combinatie met een zoekopdracht – Als jouw blognaam vaak als zoekopdracht wordt gebruikt in combinatie met een bepaald zoekwoord, dan heeft jouw merk in de ogen van Google, een sterke affiniteit met dat zoekwoord.

Branding zorgt voor een hogere click through rate – Branding zorgt ook voor een hogere click through rate in zoekmachines. Men zal dus sneller op jouw blog klikken wanneer je in de zoekresultaten verschijnt, als jouw blog bekend is. Mensen zijn sneller geneigd op een zoekresultaat te klikken, als het van een blog is dat zij al kennen.

Lees in mijn artikel ‘SEO: de invloed van branding‘ een aantal tips over hoe jij branding kunt toepassen.

Ik ga in ieder geval de komende weken mijn site compleet rebranden!

3. Maak gebruik van een favicon

Zorg voor herkenbaarheid, door gebruik te maken van een favicon.

Vraag je je af wat een favicon is? Dat is dat kleine symbool symbool dat je in een tabblad ziet in je browser:

Maak gebruik van een favicon

Heb je een WordPress site en wil je een favicon toevoegen? Ben je alleen niet zo technisch? Probeer dan eens de ‘All In One Favicon‘ plugin.

4. Schrijf voor je doelgroep

Natuurlijk moet je origineel zijn en schrijven over wat jij leuk en/of interessant vindt. Dat moet altijd de basis zijn, om een bepaalde passie voor je blog te kunnen behouden.

Echter, als niemand online gaat zoeken naar de onderwerpen waar jij over schrijft, dan is de kans groot dat jij weinig bezoekers naar je blog zal trekken.

In mijn artikel ‘De handleiding voor zoekwoorden onderzoek‘ leg ik uit hoe je de juiste onderwerpen voor jouw doelgroep kunt kiezen.

5. Focus op één onderwerp

Je moet Google eigenlijk zien als een boek met een enorme inhoudsopgave.

Als jij ergens over schrijft, dan probeert Google jouw blogbericht ergens in de inhoudsopgave te indexeren.

Als jij in een blogbericht schrijft over verschillende onderwerpen, dan wordt het lastiger voor Google om jouw bericht ergens in de inhoudsopgave te plaatsen.

Probeer daarom altijd bij het schrijven van een blog te focussen op één onderwerp, om je vindbaarheid in Google te vergroten.

6. Focus op Long Tail zoekwoorden

Een long tail keyword is een zoekopdracht dat minimaal drie woorden bevat.

Long tail keywords worden gebruikt om een bepaalde niche te bereiken in plaats van een groot publiek. Ze zijn dus meer specifiek en minder concurrerend dan generieke keywords.

Omdat ze zo specifiek zijn, maak je sneller kans om hoog te eindigen in de zoekresultaten voor populaire onderwerpen, terwijl je in de tussentijd ook nog eens terrein wint op de short tail keywords.

Ook erg belangrijk: long tail keywords trekken vaak gekwalificeerd verkeer naar je site, bezoekers die echt interesse hebben in de onderwerpen waar jij over schrijft. Grotere kans dus dat zij langer op je site blijven en je gaan volgen.

Heb jij een webshop waar je T-shirts verkoopt?

Als iemand ‘T-shirt’ als zoekopdracht gebruikt, dan kan die persoon op zoek zijn naar een manier om een vlek uit zijn ‘T-shirt’ te krijgen of is hij mogelijk op zoek naar inspiratie om zelf een T-shirt te kunnen maken.

Als iemand echter op zoek gaat naar ‘witte heren t shirts extra lang’ en jij biedt die aan in je webshop, dan is de kans veel groter dat die persoon tot koop overgaat.

7. Kies de jusite titel voor je blogbericht

Er is veel aanbod van artikelen online. Zo ontzettend veel mensen en bedrijven bloggen namelijk tegenwoordig.

Dus hoe val jij op tussen het enorme aanbod?

Gebruik een aantrekkelijk titel voor je blogbericht.

Natuurlijk moet je het belangrijkste zoekwoord gebruiken in je titel, maar wees creatief. Val op in de massa!

8. Kies het juiste type content

Wat voor type content vind jouw doelgroep interessant? How To’s? DIY’s? Lijstjes?

Mijn doelgroep vindt over het algemeen zogenaamde ‘List Posts’ interessant. Lijstjes dus, zoals dit artikel: ’31 tips voor succesvol bloggen’.

Probeer daarom te achterhalen welk type content in jouw niche goed werkt.

9. Schrijf Evergreen content

Schrijf Evergreen content

Evergreen content is content dat lang mee kan gaan. Een artikel dat je nu kunt schrijven en dat over drie jaar nog steeds relevant is.

Nieuwsberichten zijn dus geen Evergreen content. Artikelen met veel data, meestal ook niet. En SEO-gerelateerde onderwerpen waar ik over schrijf, vaak ook niet. SEO verandert namelijk razendsnel.

Maar een recept bijvoorbeeld kan jaren meegaan, net als artikelen over ouderschap.

Met Evergreen content zorg je er dus voor dat je meer verkeer krijgt over een langere periode, omdat ze minder snel gedateerd raken.

Het is toch fantastisch als je nog steeds verkeer krijgt van een artikel dat je drie jaar geleden hebt geschreven?

10. Schrijf niet te weinig

Over het algemeen is de vuistregel dat een blogbericht uit minimaal 300 woorden dient te bestaan. Google houdt namelijk niet van ‘contentarme’ webpagina’s.

300 is echter de ondergrens. Ga, indien mogelijk, voor minimaal 800 woorden.

11. Neem de tijd voor een artikel

Kwaliteit is belangrijk voor Google. Maar nog belangrijker, je lezers zullen dit waarderen.

Jouw lezers moeten echt het gevoel hebben, wat gehad te hebben aan je artikel. Hebben ze kunnen lachen? Hebben ze antwoorden gehad, op de vragen waarnaar zij op zoek waren?

Neem daarom de tijd om een zo’n goed mogelijk artikel te schrijven. Het is beter om in een week drie goede artikelen te schrijven, dan vijf matige.

Ben je klaar met het schrijven van het bericht? Sla het dan even op als concept en lees het een paar uur later of de volgende dag nogmaals. Of vraag je partner om het te controleren. Je zal dan zeer waarschijnlijk fouten tegenkomen of erachter komen dat bepaalde zinnen niet lekker lopen.

Kwaliteit voor alles!

12. Zorg dat je blogberichten goed opgemaakt zijn

De opmaak van je blogbericht is belangrijk. Heel belangrijk zelfs.

Als lezers op een artikel van jou komen, dan besluiten zij binnen enkele seconden of zij jouw artikel gaan lezen of niet.

Maak daarom gebruik van afbeeldingen, korte zinnen, veel witregels en tussenkopjes.

In mijn artikel ‘3 tips om je blogbericht beter leesbaar te maken‘, leg ik uit hoe je jouw blogbericht het beste kunt opmaken.

13. Maak gebruik van interne linkjes

Door relevante interne linkjes toe te voegen in de tekst van je artikel, maak je het voor lezers makkelijker je beste berichten te vinden. Ook maak je het voor Google makkelijker om je website te indexeren, wat weer goed is voor je SEO.

Voeg alleen interne linkjes toe, als het daadwerkelijk van toegevoegde waarde is voor je blogbericht.

14. Link naar andere websites

Indien mogelijk, link dan in je artikel naar andere bloggers of bronnen, maar altijd alleen als het van toegevoegde waarde is!

Als je naar relevante bronnen linkt, dan help je jouw lezers daarmee en dat wordt gewaardeerd.

Bovendien is het ook nog eens goed voor je SEO, zoekmachines waarderen dit!

15. Leg contact met populaire bloggers

Vermeld en link naar andere populaire bloggers in je niche en/of benoem ze in je social media uitingen.

Als je dat gedaan hebt, dan kun je ze dat laten weten via een Tweet of mailtje. Vraag echter nooit of ze ook naar jou willen linken, dit kan als irritant worden ervaren en dus averechts werken.

Hiermee bouw je mogelijk een band met grotere bloggers op en zijn zij mogelijk ook bereid om jou eens te benoemen in hun uitingen. Hierdoor bereik je een groter publiek.

Dit wordt ook wel influencers marketing genoemd.

16. Maak je blogbericht SEO-proof

Maak je blogbericht SEO-proof

Regel nummer één in online marketing is dat je schrijft voor je doelgroep en niet voor zoekmachines.

Als jij daadwerkelijk schrijft voor je doelgroep, dan zal je, mits je het goed doet natuurlijk, het meestal beter doen dan iemand die alleen schrijft voor zoekmachines.

Dat neemt niet weg dat je jouw blogberichten wel moet optimaliseren voor Google.

In mijn artikel ‘Een SEO checklist voor je blogberichten (+ handige infographic)‘ leg ik uit, hoe jij jouw blogberichten kunt optimaliseren.

17. Ververs bestaande berichten

‘Freshness’ is een ranking factor voor Google. Heb je altijd goed gescoord op één van je berichten en krijg je de laatste tijd minder bezoekers op dat artikel? Update dan dat bericht.

Dat kun je doen door bepaalde data te updaten of bijvoorbeeld door het bericht uit te breiden. Ben je inmiddels door ervaring beter geworden in het schrijven van blogberichten? Verbeter dan het blogbericht.

Zodra je dat hebt gedaan, dan kun je gewoon het bericht opnieuw publiceren (datum aanpassen), maar altijd met dezelfde URL.

18. Wees persoonlijk

Wat ik het afgelopen jaar heb gerealiseerd is dat een persoonlijke benadering het beste werkt. 80% van alle opdrachten die ik het afgelopen jaar heb gehad, komen uit mijn eigen netwerk.

Ik wilde mij eerst profileren als bedrijf. Nu zal de strategie anders worden en zal ik mijzelf meer gaan profileren. Mensen volgen over het algemeen het liefts een persoon in plaats van een bedrijf.

Deze verandering zullen jullie de komende weken doorgevoerd zien worden op mijn site.

19. Wees aardig voor je lezers

Wees aardig voor je lezers

Dit is natuurlijk redelijk voor de hand liggend, maar ontzettend belangrijk.

Probeer altijd vriendelijk te antwoorden op mailtjes, social media reacties en comments onder je blog!

Hiermee bouw je echt een band op met je volgers en zullen zij vaker terugkomen om nieuwe artikelen van je te gaan lezen.

20. Wees consistent

Consistentie is belangrijk.

Als jij wilt dat jouw lezers jouw blog regelmatig lezen, publiceer dan op een regelmatige basis nieuwe content.

Het is voor je lezers vervelend en onduidelijk als je de ene week drie berichten publiceert en vervolgens weer een week niks.

21. Word een expert in je niche

Je hebt meer kans op succes als je op een bepaalde niche gaat richten en alles gaat leren over je niche, zodat je een echte expert wordt.

Ik ben van huis uit online marketeer. Ik heb voor verschillende internationale B2B bedrijven gewerkt. Toen ik voor mijzelf begon, ben ik gaan richten op Inbound Marketing en daar heb ik alles over geleerd.

Het begrip ‘Online Marketing’ is namelijk te groot en er is teveel concurrentie voor dat onderwerp.

Nu heb ik echter besloten om te gaan richten op een andere en enorm groeiende niche, namelijk bloggers.

Ik zorg er daarom voor dat ik een echte expert word op het gebied van marketing voor bloggers en daar schrijf ik nu dus ook over. Soms kost het even tijd om de juiste niche te vinden!

22. Zorg ervoor dat je een helder menu hebt

Niks is vervelender dan websites met een onduidelijke menustructuur.

Bezoekers van je blog willen meteen kunnen vinden waar ze naar op zoek zijn. Kost het te veel tijd om het te vinden? Dan klikken ze vrij snel weer weg.

23. Maak gebruik van Social Media

De verwachting is dat online succes steeds meer afhankelijk wordt van de totale online aanwezigheid van je merk en minder afhankelijk van hoe je blog scoort in zoekmachines.

Social Media wordt dus steeds belangrijker om je online aanwezigheid te vergroten. Daarnaast kan social media ook jouw SEO verbeteren.

24. Zorg ervoor dat je content makkelijk te delen is

31 tips voor succesvol bloggen Klik om te Tweeten

Je wilt waarschijnlijk met jouw blog een zo’n groot mogelijk publiek bereiken. Je moet het jouw lezers daarom zo makkelijk mogelijk maken om jouw bericht te kunnen delen.

Als iemand jouw bericht interessant vindt, dan is die persoon mogelijk bereid om het bericht te delen, waardoor jij een groter publiek bereikt.

Plaats daarom op strategische plekken ‘share’ buttons. Let er wel op dat je jouw site er niet helemaal mee gaat volgooien, dat werkt averechts.

Zogenaamde ‘social signals’ zijn overigens ook goed voor je SEO. Want als jouw artikel veel wordt gedeeld, “Dan zal het wel goed moeten zijn toch?” is de beredenering van Google.

25. Zorg voor nieuwsbriefinschrijvingen

Begin zodra je start met jouw blog, meteen met het verzamelen van nieuwsbriefinschrijvingen.

Een regelmatige nieuwsbrief is een uitstekende manier om jouw nieuwe berichten en diensten onder de aandacht te brengen.

Als je dit op een goede manier aanpakt, creëer je een goede band met je volgers.

Daarnaast is het ook nog eens goed voor je SEO!

Waarom?

Terugkerende bezoekers is een teken voor Google dat mensen jouw content waarderen. Want waarom zouden zij anders terugkeren?

Heb je tijdens het lezen van dit artikel al mijn pop-up gezien voor het inschrijven van mijn blog? Schrijf je dan meteen in!

26. Voeg een Call To Action toe

Een Call To Action is daadwerkelijk een oproep tot actie. Dus bijvoorbeeld een button of zin met ‘Download onze whitepaper X’ of ‘Schrijf je in voor onze nieuwsbrief’.

Waarom zijn Calls To Action belangrijk?

Allereerst om gegevens te verzamelen van je lezers. Het opbouwen van een e-mailbestand geeft namelijk zoveel mogelijkheden. Je kunt jouw nieuwe berichten onder de aandacht brengen, je diensten promoten, een band opbouwen met je lezers, etc.

Daarnaast is het goed voor je SEO. Het verlaagt namelijk je Bounce Rate. Heeft iemand op je Call To Action geklikt? Dan heeft die persoon een extra pagina op je website bezocht. Een goed teken voor Google, want dat doe je alleen maar als je een artikel interessant hebt gevonden.

Kleine voetnoot: een hoge Bounce Rate is niet per definitie slecht. Als men op je pagina komt en ze hebben een antwoord op hun vraag gekregen, waarom zouden ze dan verder klikken? Het is vooral belangrijk dat ze een tijdje op je pagina blijven en niet meteen weer wegklikken. Lees er meer over in mijn blog ‘Een hoge Bounce Rate is niet per definitie slecht voor je SEO‘.

27. Maak gebruik van Google Analytics

Om een succesvol blog te kunnen runnen, moet je goed inzicht hebben in wie je doelgroep is en wat voor gedrag zij vertonen. Google Analytics gaat je hierbij helpen.

In mijn artikel ‘Leer Google Analytics in 15 minuten‘ leg ik exact uit hoe Analytics werkt en welke data belangrijk zijn voor bloggers.

28. Zorg ervoor dat je website snel is

Een langzame website is killing voor je SEO. Er is niks frustrerender dan een pagina dat lang moet laden.

Ik heb weinig geduld en zal in dat geval snel weer wegklikken en met mij vele anderen.

Ben jij benieuwd hoe snel jouw website is? Test het met de website speed test tool van Pingdom.

Lees ook mijn artikel ‘Hoe maak ik mijn website sneller?

29. Maak gebruik van video

Zoals gezegd, wordt het steeds belangrijker om echt een online profiel te creëeren. Een eigen YouTube account, waar je jouw eigen video’s op plaatst kan hierbij helpen.

YouTube is ook de één na grootste zoekmachine. Met een account zal je dus je vindbaarheid vergroten.

Zoekmachines houden ook van rijke content, webpagina’s die dus meer dan alleen tekst bevatten. Door video’s toe te voegen aan je blogberichten, maak je jouw berichten dus waardevoller.

Daarnaast volgen lezers graag een persoon. Met video’s kun je dus echt meer van jezelf laten zien. Als je dit op een goede manier aanpakt, dan zullen je lezers dit enorm waarderen.

30. Publiceer regelmatig blogberichten

Een goede manier om meer verkeer naar je blog te trekken, is door meer artikelen te publiceren.

Uit onderzoek van Hubspot is gebleken dat websites die meer dan 16 blogberichten per maand publiceren, 3,5 keer zoveel verkeer krijgen dan websites die 0 tot 5 berichten per maand publiceren.

Ik weet dat ik net heb gezegd dat je beter 3 goede artikelen kunt schrijven, dan 5 matige, maar als je er slechts 1 per week schrijft, dan moet je toch eens gaan kijken hoe je dat kunt uitbreiden.

31. Geef niet op

Er zijn ontzettend veel blogs en soms kan het voelen alsof je niet op kunt tegen de grote en populaire blogs. Dit kan ervoor zorgen dat je het gevoel hebt dat niemand jouw blog leest. Dit moet echter geen aanleiding zijn, om er mee te stoppen.

Want oefening baart kunst.

Je zal merken dat, indien je regelmatig blogt, je er steeds beter in zal gaan worden. Je wordt steeds beter in het schrijven van artikelen en je krijgt door wat wel werkt en wat niet werkt.

Daarnaast kost het gewoon tijd om autoriteit op te bouwen in Google en op Social Media.

Je moet echter natuurlijk wel altijd proberen te achterhalen, waarom je blog nog niet echt van de grond komt en wat je zou kunnen verbeteren.

Welke artikelen scoren het best?

Waar komen mijn meeste bezoekers vandaan? Facebook? Twitter? Google?

Heb je het idee dat je nog niet genoeg weet van SEO? Leer het jezelf dan aan. Er is online genoeg over te vinden.

Slotwoord

Ik hoop dat je wat aan deze tips hebt gehad. Het is duidelijk dat ik zelf ook nog één en ander kan verbeteren. De komende weken zullen voor mij in het teken staan van rebranding, het creëeren van video’s en het actiever worden op Social Media.

Heel veel succes!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Test je kennis en doe de SEO quiz

SEO quiz
 

Het blog voor marketingbazen

Up to date blijven van de laatste ontwikkelingen op het gebied van B2B marketing en SEO? En wil je ook graag tips voor beter bloggen ontvangen?
Vul dan hier je e-mailadres in: