Inbound Marketing en SEO

4 superhandige tips om websitebezoekers om te zetten in leads

Deel dit bericht:


Door:

 

Gebruik maken van Calls-to-action (CTA) is de beste manier om bezoekers naar je marketing aanbiedingen te leiden. Als je CTA’s niet effectief zijn en mensen er niet toe bewegen om er op te klikken, dan word je aanbieding waardeloos.

CTA’s kun je gebruiken op productpagina’s, in advertenties, email, social media, direct mail, eigenlijk overal waar je jouw aanbieding kunt promoten.

In de concurrerende wereld waar wij in leven, is het belangrijk dat men gebruik maakt van jouw aanbieding en niet die van een concurrent. Je Calls To Action moeten dus echt onderscheidend zijn.

In dit blog leggen wij uit hoe je het beste CTA’s kunt inzetten op je website.

Plaats je CTA op een zichtbare plek

Calls-to-action werken het beste “above the fold” – de ruimte van je webpagina dat zichtbaar is zonder te scrollen.  Volgens heat map analyses, wordt alles “below the fold” slechts door 50% van je websitebezoekers bekeken. Het tweemaal weergeven van je CTA, kan je aantal leads sterk laten toenemen:

Calls-to-action werken het beste “above the fold”

Duidelijkheid overtreft overtuiging

Vaak zijn marketeers meer bezig met slim, dan met duidelijk zijn. Wees heel duidelijk over wat je aanbiedt in je CTA. En wees specifiek. Als je een gratis whitepaper aanbiedt, zeg dan “Download onze gratis whitepaper om X”.

X moet duidelijk een voordeel aangeven voor het gebruikmaken van de aanbieding. Dit is veel effectiever dan te zeggen “Download nu” of “Krijg een gratis ebook”, dat is gewoon niet specifiek genoeg.

Duidelijkheid overtreft overtuiging

Gebruik contrast om de CTA eruit te laten springen

Een Call To Action moet er echt uitspringen, dus als je CTA teveel opgaat in het design van je site, dan zal het niemand opvallen. Je wilt zoveel mogelijk blikken trekken naar je CTA, dus gebruik afwijkende kleuren om de CTA er echt uit te laten springen. Daarnaast is het belangrijk om ervoor te zorgen dat de CTA ook echt klikbaar lijkt.

Gebruik contrast om de CTA eruit te laten springen

Link je CTA naar een gerichte landingspagina

Dit lijkt een voor de hand liggende tip, maar het komt nog regelmatig voor dat bedrijven hun aanbiedingen niet plaatsen op een gerichte landingspagina. Calls To Action zijn specifiek bedoeld om mensen te leiden naar een landingspagina waar men gebruik kan maken van een aanbieding. Link je CTA dus bijvoorbeeld niet naar je homepage.

Calls To Action zijn specifiek bedoeld om mensen te leiden naar een landingspagina

Promoot aanbiedingen op productpagina’s

Gebruik niet standaard één CTA. Als jouw bedrijf verschillende producten of diensten levert, dan wil je overwegen om voor elke dienst of product een andere aanbieding te creëren. Dan kun je op elke productpagina een CTA plaatsen, die linkt naar een landingspagina met een relevante aanbieding.

Plaats op elke productpagina een CTA

Deze tips maken onderdeel uit van onze whitepaper ‘De 30 beste leadgeneratie tips‘.


cta-de-30-beste-leadgeneratie-tips

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Test je kennis en doe de SEO quiz

SEO quiz
 

Het blog voor marketingbazen

Up to date blijven van de laatste ontwikkelingen op het gebied van B2B marketing en SEO? En wil je ook graag tips voor beter bloggen ontvangen?
Vul dan hier je e-mailadres in: