Inbound Marketing en SEO

6 slimme Inbound Marketing tips om het brein van mensen te bespelen

Deel dit bericht:


Door:

 

Neuromarketing, ook zo een marketingterm dat de afgelopen twee jaar steeds vaker te horen is. Vooral echte marketeers vinden dit super interessant. Zodra je weet hoe het brein van mensen werkt, kun je echt inspelen op hun gevoel. Ook ik ben hier de laatste tijd meer over gaan lezen en ik moet zeggen dat het zeker geen kwaad kan om hier eens wat meer over te leren.

Ik zal jullie in dit blog niet gaan vervelen met de theorie achter neuromarketing, maar ik wil wel graag een aantal belangrijke elementen met jullie delen.

1. Je brein wordt geleid door emoties

Emoties zijn eigenlijk een onbewuste reactie op een bepaalde stimulans: de geur van koffie, het geluid van de zee of een ondergaande zon. Emoties spelen ook een rol in het aankoopproces. In de huidige economie, waarin er een overvloed van aanbieders is, moet je inspelen op de gevoelens van je klanten.

Probeer in je Inbound Marketing campagnes meer zin te geven aan je producten/diensten en probeer een bepaald gevoel op te wekken bij je potentiële klanten. Hierdoor zal je hun aankoopproces positief beïnvloeden.

2. Je brein neemt een beslissing naar aanleiding van een verlies/winst overweging

Je brein wordt veel sterker geleid door de angst om te verliezen of om pijn te leiden, dan om bepaalde winsten te behalen. De overweging van jouw potentiële klanten om met jou in zee te gaan, worden dus meer geleid door wat ze er door kunnen verliezen (bijvoorbeeld een groot geldbedrag), dan wat ze er door kunnen winnen (bijvoorbeeld meer omzet).

Een manier om dit gevoel weg te nemen, is door het aankoopproces leuker te maken. Als de koper het aankoopproces als plezierig ervaart, dan neem je het gevoel van angst om wat te verliezen weg.

3. Je brein wordt erg beïnvloed door de eerste indruk en het laatste contactInbound Marketing tips om het brein van mensen te bespelen

Bij Inbound Marketing is een goed contact met je (potentiële) klanten erg belangrijk. In eerste instantie wil je toestemming krijgen om ze te mogen benaderen, daarna wil je ze binnenhalen als leads en klanten en uiteindelijk wil je dat ze echte promotors worden van je bedrijf.
Je eerste indruk is dus cruciaal. Maak je een slechte eerste indruk bij een prospect? Dan is de kans groot dat je deze niet binnenhaalt als klant. Ook het laatste contact met je klant is erg belangrijk. Heeft jouw klant een slechte ervaring gehad? Zorg er dan snel voor dat je dit oplost, anders raak je deze klant waarschijnlijk kwijt.

4. Je brein is erg visueel georiënteerd

Vanaf het moment dat wij worden geboren, kunnen wij schaduwen zien en er een betekenis aan geven. In

communicatie wordt 65% van hoe wij een boodschap ontvangen, beïnvloed door visuele elementen. Het zal ook geen verassing zijn dat de eerste indruk die iemand van jou heeft, gebaseerd is op hoe je eruit ziet. Je brein reageert dus in eerste instantie op visuele elementen en pas in tweede instantie op woorden.

Lever je marketingboodschap dus zo visueel mogelijk. Denk hierbij aan het ontwerp van je product, de verpakking, je logo, je website etc.

5. Je brein beschouwt de ‘pijn van het kopen’ als iets relatiefs

Het ‘pijngevoel’ wordt in het brein meestal geactiveerd door de prijs. Niet per se de hoogte van het bedrag (bijvoorbeeld €1000), maar meer of het een redelijk bedrag is. De manier hoe je jouw prijzen presenteert, is van invloed of je klanten binnenhaalt of juist wegjaagt. Dat is iets waar je goed over moet nadenken.

Een manier om je prijzen te presenteren zou bijvoorbeeld kunnen zijn, om je ‘sales’ of ‘actie’ prijzen uit te lichten. Een andere mogelijkheid zou kunnen zijn, je diensten op te delen in kleinere, te behappen bedragen, in plaats van één grote investering.

Let wel op dat goedkope producten niet altijd het best verkopen of dat je deze moet uitlichten. Om een voorbeeld te geven: een wijnzaak heeft een test gedaan door op de wijnkaart eerst de goedkoopste wijn te vermelden, gevolgd door steeds duurder wordende wijnen. Daarna hebben ze het precies andersom gedaan, dus als eerste de duurste wijn, gevolgd door steeds goedkoper wordende wijnen. Wat bleek? De optie waarbij ze begonnen met de duurste wijn, leverde meer omzet op. Hoe dat kan? Mensen die de kaart lazen, zagen eerst een goede wijn en hadden dat in hun hoofd zitten. Naarmate ze verder lazen, werd de wijn steeds minder. Ze kregen dus het idee dat ze wat ‘verloren’, waardoor ze sneller geneigd waren voor een duurdere wijn te kiezen.

6. Hoe je brein invloed heeft op je aankoopbeslissing verschilt per cultuur

Hoe je brein invloed heeft op je aankoopbeslissing verschilt per cultuurMensen verschillen per cultuur, dus ook hoe het brein invloed heeft op een aankoopbeslissing. Amerikanen willen meteen bevredigd worden en zijn actie-georiënteerd, terwijl Europeanen graag de controle willen houden en eerst nadenken voordat ze iets doen.

Pas je Inbound Marketing activiteiten hierop aan. Amerikanen zijn wat emotioneler ingesteld en Europeanen denken wat logischer na.


CTA Inbound & SEO whitepaper

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Test je kennis en doe de SEO quiz

SEO quiz
 

Het blog voor marketingbazen

Up to date blijven van de laatste ontwikkelingen op het gebied van B2B marketing en SEO? En wil je ook graag tips voor beter bloggen ontvangen?
Vul dan hier je e-mailadres in: