Inbound Marketing en SEO

6 tips voor SEO vriendelijke URL’s

Deel dit bericht:


Door:

 

Het belang van een SEO vriendelijke URL structuur is al jaren een onderwerp van discussie.

Sommige mensen beweren dat zoekmachines prima in staat zijn om te bepalen waar een URL voor staat en dat de structuur niet uitmaakt.

Ik, en met mij de meeste SEO’ers, zijn het hier niet mee eens. Er zijn wel degelijk verschillende factoren waar je rekening mee moet houden bij de structuur van je URL, om je zoekmachine optimalisatie ten goede te komen.

In dit artikel leg ik uit wat die factoren zijn en wat jij kunt doen om een zo’n goed mogelijke URL structuur voor je pagina’s en blogartikelen te creëren.

Wat is een SEO vriendelijke URL structuur?

Voordat ik ga uitleggen hoe je een goede structuur opzet, is het vanuit SEO-perspectief belangrijk om te vermelden dat er een paar basisregels zijn voor een SEO vriendelijke URL.

Een URL moet duidelijk zijn. Je moet direct kunnen zien waar een pagina of artikel over gaat. De URL moet daarom het belangrijkste zoekwoord bevatten en geen leestekens en nummers.

Met nummers bedoel ik URL’s die dynamisch zijn gegenereerd, zoals bijvoorbeel www.voorbeeld.nl/?p=578544. Een nummer mag wel als het zin heeft, bijvoorbeeld bij een blog met de titel ‘De top 10 beste bars van Amsterdam’.

Daarnaast moet de content die bij een URL hoort uniek zijn. Heb je dubbele content op je website staan, doordat bijvoorbeeld een product dat je verkoopt in twee categorieën staat? Dan moet je met canonical URL’s aangeven welke URL door zoekmachines geïndexeerd moet worden.

Wil je dat een pagina van je website geïndexeerd wordt door zoekmachines? Dan moeten ze wel toegankelijk zijn voor zoekmachines. Je pagina moet dus op ‘index’ staan en niet op ‘noindex’. Weet je niet wat ik hier mee bedoel? No worries, alle pagina’s staan standaard op ‘index’. Lees voor meer informatie mijn artikel Wat zijn Robots.txt, Meta Robots tag en Nofollow links?.

Hoe creëer je een SEO vriendelijke URL?

Hoe maak je een SEO-vriendelijk URL?

Er zijn verschillende factoren waar je rekening mee moet houden bij het creëren van goede URL’s. Ik zal deze factoren nu één voor één behandelen.

1. Voeg een zoekwoord toe

Het toevoegen van een zoekwoord in je URL is belangrijk. Als jij een blogartikel optimaliseert voor een bepaald zoekwoord, dan moet je dat zoekwoord toevoegen in je URL.

Je hoeft dan niet bang te zijn dat je jouw artikel over-optimaliseert. Het is belangrijk dat je in de tekst van je artikel niet te vaak hetzelfde zoekwoord gebruikt en dat het zoekwoord op een natuurlijk manier in je URL en de tekst van je artikel is verwerkt.

Het toevoegen van je belangrijkste zoekwoord in de URL heeft verschillende voordelen:

A. Het verhoogt je Click Through Rate. Gebruikers van zoekmachines letten er vaak op of het zoekwoord waarnaar zij op zoek zijn, ook in de URL voorkomt. Het hebben van het juiste zoekwoord in je URL kan er dus voor zorgen dat zij op jou klikken als je verschijnt in de zoekresultaten:

Gebruik je belangrijkste zoekwoord in de URL structuur

B. Het zoekwoord wordt getoon in de URL in de status bar. Als je met je muis op een link gaat staan, dan wordt de URL getoond in de status bar. Dit helpt mensen om te bepalen waar jouw content over gaat, als een linkje van jou wordt gedeeld op social media, in een e-mail, op een andere website of als jij zelf gebruik maakt van een interne link:

 

Je URL wordt getoond in de status bar

C. Jouw link kan gebruikt worden als anchor tekst. Linkt iemand op een andere website naar een pagina of een blogartikel van jouw website? Dan wordt soms de hele URL gekopieerd en geplakt in het artikel en dan fungeert jouw link als de anchor text. Het is daarom belangrijk dat het jouw voornaamste zoekwoord bevat. Met de anchor tekst bedoel ik de klikbare tekst van een link. De anchor tekst is nog steeds een belangrijk onderdeel voor het bepalen van je rankings.

2. De leesbaarheid

Een goede URL moet makkelijk leesbaar zijn voor de gebruikers. Een duidelijke URL is niet alleen belangrijk voor zoekmachines, maar ook voor je lezers.

Zoekmachines worden steeds slimmer. Ze analyseren ook het klikgedrag van gebruikers, om te bepalen hoe hoog een bepaalde pagina dient te ranken in de zoekresultaten. Een duidelijke en leesbare URL kan dus de betrokkenheid van zoekmachinesgebruikers vergroten en daardoor weer voor een betere ranking zorgen.

Ga maar na. Op welke link zou jij klikken in de zoekresultaten als jij op zoek bent naar een recept voor roze cupcakes?

www.voorbeeld.nl/bakrecepten/roze-cupcakes

of

www.voorbeeld.nl/category3/post?ID=728?

Gebruik streepjes (-) om woorden te onderscheiden indien nodig. Maak geen gebruik van underscores, hoofdletters, spaties, hashtags of andere karakters. Maak je gebruik van underscores? Dan ziet Google dat als één woord, dus roze_cupcakes is dan rozecupcakes.

Zorg ervoor dat je URL niet langer is dan 2.083 karakters, anders kunnen de meeste browsers de pagina niet laden.

De opbouw van een goede URL ziet er als volgt uit:

http://www.voorbeeld.nl/categorie-zoekwoord/belangrijkste-zoekwoord.html

Om bij het voorbeeld van de roze cupcakes te bijven:

http://www.bakkerijseth.nl/bakrecepten/roze-cupcakes.html

Voorbeeld van een goede URL structuur

3. Kort en simpel

Zoekmachines hebben niet direct een probleem met lange URL’s, ze zijn dus niet direct slecht voor je rankings. Ze hebben echter wel invloed op de gebruikerservaring en dus indirect ook op je rankings.

Kortere URL’s hebben een voorkeur bij gebruikers.

Korte URL’s zijn namelijk makkelijker te analyseren, te kopieren en te plakken en makkelijker om te onthouden. Bovendien ziet er er ook niet fraai uit als je een lange URL deelt op bijvoorbeeld sommige social media platformen.

Over het algemeen hoef jij je geen zorgen te maken als jouw URL’s onder de 50-60 karakters lang zijn. Zijn ze wel langer? Over het algemeen rond de 100 karakters? Dan zou ik ze, als ik jou was, aanpassen om ze meer gebruiksvriendelijk te maken.

Bovendien moet je rekening houden met je categorieën en subcategorieën in je URL structuur. Als je teveel categorieën en subcategorieën gebruikt dan kan je URL behoorlijk lang worden:

http://www.voorbeeldwebshop.nl/mannen-schoenen/hardloopschoenen/nike/de-top-10-hardloopschoenen-voor-mannen.html

In dit geval zou ik eerder kiezen voor iets als:

http://www.voorbeeldwebshop.nl/top-10-hardloopschoenen-mannen.html.

4. Zorg dat de titel en de URL van een pagina zoveel mogelijk overeenkomen

Het is van belang dat je aan de verwachtingen van een persoon voldoet, als diegene op je link heeft geklikt.

Ziet iemand jouw URL in de zoekresultaten van een zoekmachine en bevat de URL bepaalde zoekwoorden? Dan verwacht die persoon dat als hij/zij op de link klikt, dat de content over een bepaald onderwerp gaat. Is dat niet het geval? Dan zullen zij mogelijk weer snel wegklikken.

Het is dus jouw taak om aan die verwachtingen te voldoen. Dat kun je onder andere doen door de titel (H1) van je pagina of blogartikel, zoveel mogelijk overeen te laten komen met de URL.

Het hoeft dus geen exacte match te zijn. Heb ik een blog geschreven, met als onderwerp ‘De top 10 beste bars van Haarlem en omstreken’, dan is de volgende URL prima:

http://www.voorbeeld.nl/top-10-beste-bars-haarlem.html

Zoals je kunt zien heb ik de stopwoorden niet opgenomen in de URL. Die mag je toevoegen, maar woorden als ‘de’, ‘het’, ‘een’, ‘van’, etc. zijn niet van belang. Om je URL zo kort mogelijk te houden, kun je dergelijke woorden dus weglaten.

Wil je meer leren over de structuur van URL’s? Check dan zeker het URL-structuur artikel van mijn vrienden van MOZ of het ‘Keep a simple URL structure‘ artikel van Google zelf.

5. Kies voor een www of een niet-www structuur

Ok, je hebt nu geleerd hoe je een SEO vriendelijke URL kunt creëren. Maar wat veel mensen niet weten is dat er eigenlijk twee versies van jouw website worden geïndexeerd door zoekmachines, de www en de niet-www versie.

Maakt dit iets uit?

Ja, sommige van je backlinks zullen namelijk naar de www versie van je website gaan en andere weer naar de niet-www versie. Om dit te voorkomen kun je op verschillende manieren aangeven welke versie jouw voorkeur heeft.

De meest toegepaste manier, is door met een 301 redirect de ene versie te verwijzen naar de ander.

Daarnaast kun je in de Search Console van Google, aangeven welke versie jouw voorkeur heeft. Nadat je jouw account geopend hebt, klik dan op het tandwieltje rechtboven in je scherm en vervolgens op ‘Site Settings‘.

Bij ‘Preferred domain‘ kun je dan aangeven welke versie jouw voorkeur heeft. Let wel: dit heeft alleen effect op Google en niet op andere zoekmachines.

6. Subdomein vs subfolder

Er zijn verschillende marketing software leveranciers, waar jij als website eigenaar gebruik van kunt maken. Denk hierbij aan marketing automation, het creëren van landingspagina’s, blogplatformen, etc.

Vaak heb je dan twee keuzes:

1. Je host je website bij de marketing software leverancier, waardoor je jouw blog en landingspagina’s op een subfolder kunt plaatsen (dus bijvoorbeeld www.voorbeeld.nl/blog);

2. Je wilt je website niet bij de marketing software leverancier hosten, waardoor je alleen gebruik kunt maken van een subdomein om je landingspagina’s en blog op te draaien (dus bijvoorbeeld blog.voorbeeld.nl).

Aan te raden is om alleen een subdomein te gebruiken als het echt niet anders kan. Je bouwt namelijk met je blog dan alleen autoriteit voor het subdomein en niet voor je hoofddomein.

Kort samengevat

Het lijkt misschien allemaal wat veel waar je rekening mee moet houden, maar dat valt erg mee.

Kies voor een www of een niet-www versie, maak bij voorkeur gebruik van een subfolder in plaats van een subdomein, voeg je belangrijkste zoekwoord toe aan je URL, gebruik streepjes om woorden te onderscheiden, gebruik geen rare tekens, match je URL met de titel van de pagina of het blogbericht en het meest belangrijk:

Houd je URL’s lekker kort en simpel!

Succes!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Test je kennis en doe de SEO quiz

SEO quiz
 

Het blog voor marketingbazen

Up to date blijven van de laatste ontwikkelingen op het gebied van B2B marketing en SEO? En wil je ook graag tips voor beter bloggen ontvangen?
Vul dan hier je e-mailadres in: