Inbound Marketing en SEO

9 tips voor het kiezen van de perfecte domeinnaam

Deel dit bericht:


Door:

 

Het kiezen van een geschikte domeinnaam klinkt als iets heel eenvoudigs, maar vanuit SEO perspectief zitten daar toch wel wat haken en ogen aan.

Zo zal ik uitleggen waaraan jij moet denken bij het kiezen van de juiste domeinnaam, maar eerst nog wat nodige theorie. Ben je daar niet in geïnteresseerd? Scroll dan snel naar beneden, voor het tweede gedeelte van dit artikel!

Wat is een domeinnaam?

Wat is een domeinnaam?

Een domeinnaam is het voor mensen leesbare internetadres van een website. Mijn domeinnaam is bijvoorbeeld stidolph.nl. Elke domeinnaam is uniek. Zodra jij jouw domeinnaam hebt geregistreerd, kan niemand anders die domeinnaam gebruiken.

Zijn een URL en een domeinnaam hetzelfde?

Een domeinnaam wordt vaak verward met een URL, maar het zijn twee verschillende dingen.

URL staat voor Uniform Resource Locator en refereert naar het volledige adres dat gebruikt wordt om een website te bezoeken. Dit adres bevat de domeinnaam.

De URL voor mijn website is http://www.stidolph.nl. Dit bevat de ‘hypertext transfer protocol (http)’, waarmee je de browser vertelt dat je een domeinnaam gebruikt, in plaats van een IP-adres. Dit wordt gevolgd door de domeinnaam, in mijn geval www.stidolph.nl. Hiermee verwijs je naar de server waar de website gehost wordt.

Wat zijn top-level en second-level domeinnamen?

Dot Com (.com) was het eerste domeintype dat werd geïntroduceerd en wordt gezien als een top level domain (TLD).

Second-level domeinnamen zijn domeinnamen met een extra level achter het adres, zoals bijvoorbeeld voor websites uit het Verenigd Koninkrijk (co.uk) en Australië (com.au).

Wat is een subdomein?

Wil je gebruik maken van bijvoorbeeld bepaalde marketingsoftware, maar niet je website bij de softwareleverancier hosten? Dan kun je gebruik maken van een subdomein. Een subdomein kun je zien als een tweede website, met zijn eigen content.

Hiervoor gebruik je jouw eigen domeinnaam en verander je de www in bijvoorbeeld blog (blog.stidolph.nl dus in plaats van www.stidolph.nl). Je kunt bij je hostingpartij je eigen IP-adres koppelen aan je subdomein.

Wat zijn gTLDs en ccTLDs?

Een gTLD is een generieke top-level domein en omvat adressen als .amsterdam, .marketing en .fashion. Deze domeinen winnen veel aan populariteit de laatste tijd.

ccTLDS zijn top-level domeinen op landniveau, zoals bijvoorbeeld .nl, .be of bijvoorbeeld .de.

Hoe kies je een geschikte domeinnaam?

Het keizen van een domeinnaam

Heeft een domeinnaam invloed op je SEO? Natuurlijk! Om je een beetje op weg te helpen, geef ik je 9 tips voor het kiezen van de perfecte domeinnaam.

1. Gebruik je merk als domeinnaam

De veiligste en beste optie is om je merk als domeinnaam te gebruiken. Waarom? Omdat het je merk is dat mensen onthouden.

Om je website te vinden, zullen mensen vaak je merk als zoekopdracht gebruiken in Google. Dit noem je ook wel ‘navigational queries’ en dat zijn de op één na meest gebruikte type zoekopdrachten. Als iemand op jouw merknaam zoekt, dan zullen zij waarschijnlijk je website vinden.

Google houdt van merken, zij willen dat jij een unieke bron van informatie bent. Naarmate je merk groeit, zal Google je merknaam steeds meer gaan associëren met de voor jou relevante zoekwoorden.

Om een bekend merk als voorbeeld te gebruiken:

Senseo heeft als website senseo.nl. Zover ik weet heeft het woord ‘Senseo’ niet direct een associatie met koffie en koffiepads. Het is echter wel een sterk merk.

De merknaam Senseo wordt vaak genoemd op diverse websites en gebruikt als zoekopdracht, ook regelmatig in combinatie met relevante zoekwoorden. Als jij zoekt op ‘koffiepads’ dan eindigt Senseo op nummer één in de zoekresultaten.

Denk jij dat zij hetzelfde succes hadden behaald als zij koffiepads.nl als domeinnaam hadden gebruikt? Ik denk het niet!

Daarnaast is het belangrijk dat je merk makkelijk uit te spreken is. Als het makkelijk uit te spreken is, dan onthouden mensen het meestal beter en kunnen ze het ook spellen.

Ik ben daar misschien een klein beetje de fout mee ingegaan. Ik heb voor de merknaam ‘Stidolph’ gekozen, omdat dit de meisjesnaam is van mijn moeder en ik me uiteraard verbonden voel met die naam. De ‘ph’ spreek je echter uit als een ‘f’ klank, dat kan nog wel eens voor verwarring zorgen.

2. Maak geen gebruik van een ‘exact match’ domein

Een ‘exact match domain’ (EMD), is een domein dat je belangrijkste zoekwoord gebruikt als naam.

Stel, jij verkoopt goedkope schoenen en het belangrijkste zoekwoord waar jij je op richt is ‘goedkope schoenen’, dan zou een exact match bijvoorbeeld goedkopeschoenen.nl of goedkope-schoenen.nl zijn.

Slimme manier om goed te scoren in Google zou je denken toch? Niet helemaal…

In 2012 kwam Google erachter dat veel websites van lage kwaliteit dit als SEO-trucje gebruikten. Google heeft daarom zijn algoritme aangepast, waardoor veel van deze websites hun rankings enorm zagen dalen.

Kies dus voor een sterke merknaam en niet voor zo’n slecht aftreksel van een domeinnaam.

3. Is het schadelijk als mijn merknaam een zoekwoord bevat?

Nee hoor, maak je maar geen zorgen. Dergelijke domeinnamen noemt men ook wel een ‘partial match domain’ (PMD) en dat is niet schadelijk, zolang je maar een sterke website met goede content hebt.

Begin je pas net en moet je nog een merknaam verzinnen? Probeer dan wel het zoekwoord waar jij je op richt te vermijden in de naam.

4. Houd het kort

Een korte domeinnaam is makkelijker te onthouden, makkelijker te typen, makkelijker uit te spreken en makkelijker te delen.

Bovendien worden URL’s met een lange domeinnaam niet volledig weergegeven in de zoekresultaten van zoekmachines of op social media. Hierdoor kan het zo zijn dat men minder goed kan zien waar bijvoorbeeld een blogartikel over gaat, waardoor men er minder snel op zal klikken.

5. Kies niet voor een naam dat teveel lijkt op een ander merk

Dit is natuurlijk een redelijke inkopper. Als jij voor een domeinnaam kiest dat teveel lijkt op een ander merk, dan zou je hier wat juridische problemen mee kunnen krijgen.

Daarnaast kan een dergelijke naam voor verwarring zorgen en dan is het lastig om je merk goed in de markt te zetten.

6. Maak geen gebruik van nummers

Als iemand jouw domeinnaam hoort, dan kan het zijn dat zij niet weten of ze het nummer moeten spellen of niet.

Je zou bijvoorbeeld Number1Pizza.nl als domein kunnen hebben, maar dat zou je ook als NumberOnePizza.nl kunnen spellen.

7. Ga niet expres je merknaam verkeerd spellen

Het zal er misschien cool uitzien om je merknaam verkeerd te spellen (bijvoorbeeld Gentz in plaats van Gents), maar dat zorgt alleen maar voor verwarring. Nu is dit misschien een makkelijk te onthouden voorbeeld, maar mensen vinden het soms al lastig genoeg om een naam te onthouden, laat staan als het nog eens verkeerd gespeld is.

8. Maak geen gebruik van streepjes

Maak geen gebruik van streepjes in je domeinnaam (voorbeeld-website.nl). Het is makkelijk om ze te vergeten en bovendien zou een concurrent de exact dezelfde naam, maar dan zonder streepje kunnen registreren (tenzij je ze beide zelf natuurlijk registreert).

Bovendien worden domeinnamen met een streepje vaak gezien als spammy websites van slechte kwaliteit. Je wilt uiteraard voorkomen dat men zo over jou denkt!

9. Kies voor de gebruikelijke ‘Top Level Domains’ (TLDs)

Kies voor de gebruikelijke TLDs zoals .com, .nl, .be, etc.

TLDs als .info, .cc, .name, etc. worden vaak ook als spammy gezien.

Succes met het kiezen van je domeinnaam!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Test je kennis en doe de SEO quiz

SEO quiz
 

Het blog voor marketingbazen

Up to date blijven van de laatste ontwikkelingen op het gebied van B2B marketing en SEO? En wil je ook graag tips voor beter bloggen ontvangen?
Vul dan hier je e-mailadres in: