Inbound Marketing en SEO

Begrijp SEO door Google’s algoritme updates

Deel dit bericht:


Door:

 

Om SEO zo goed mogelijk te leren begrijpen, is het goed om te weten welke veranderingen Google heeft doorgevoerd in zijn algoritme de afgelopen jaren.

Waarom?

Als jij begrijpt waarom Google deze veranderingen heeft doorgevoerd en wat voor effect dat heeft op jouw SEO-strategie, dan ben jij veel beter in staat om een goede strategie op te zetten.

Sinds 2011 heeft Google verschillende algoritme updates vernoemd naar dieren.

Het doel van deze updates was om goede websites van slechte websites te onderscheiden en om mee te gaan in de altijd veranderende technologische wereld waarin wij leven. Dit past geheel in de missie van Google, om de gebruikers van de zoekmachine de beste ervaring te bieden.

Ik vermoed dat je wel al eens gehoord hebt van Google termen zoals Panda, Penguin en Hummingbird.

De Panda update

Google Panda update

Panda was Google’s eerste algoritme update. Het doel van Panda is om websites van lage kwaliteit uit de zoekresultaten te weren, indirect ten gunste van websites van een goede kwaliteit.

Het is niet zo dat sites met kwalitatief goede content door Panda hoger gewaardeerd worden. Panda zet slechts een rem op het scorend vermogen van de lage kwaliteit websites.

Deze update werd begin 2011 gelanceerd en is vernoemd naar de ontwikkelaar van deze technologie. Zijn naam was namelijk Navneet Panda.

Voor deze update werden de zoekresultaten gedomineerd, door enorm veel reclame, gestolen content en slecht geschreven content.

Websites probeerden zo hoog mogelijk te eindigen in de zoekresultaten door onder andere:

  • Hun websites op zoveel mogelijk verzamelpagina’s (directories) te plaatsen;
  • Zoveel mogelijk content te publiceren, om maar zo hoog mogelijk in de zoekresultaten te eindigen. Hierbij werd er weinig tot geen rekening mee gehouden of de content wel van een behoorlijke kwaliteit was;
  • Content te stelen van gerespecteerde websites door het gebruikmaken van RSS feeds en deze op hun eigen website te plaatsen.

Wat kunnen wij leren van Panda

Wat wij van de Panda update kunnen leren is dat kwaliteit belangrijk is voor Google en dus voor jouw SEO-strategie:

  • Schrijf geen content van slechte kwaliteit;
  • Steel geen content van andere websites;
  • Schrijf unieke content om je autoriteit te bewijzen;
  • Overspoel je website niet met advertenties.

De Penguin update

Google Penguin update

In april 2012 lanceerde Google de Penguin update.

Link building is nog steeds een belangrijk onderdeel van SEO. Ontvang jij veel linkjes van relevante websites met een hoge autoriteit in Google? Dan zal dat je SEO ten goede komen.

Het doel van Penguin is websites bestraffen die zich bezighouden met link building technieken die niet voldoen aan de Richtlijnen voor Webmasters van Google. Denk hierbij aan het automatisch genereren van links, linkuitwisselingsprogramma’s of het kopen van links.

Veel websites spraken met andere ‘bevriende’ websites af om naar elkaar te linken, ze lieten hun linkjes op slechte verzamelpagina’s plaatsten, betaalden andere websites om naar ze te linken of gebruikten andere black hat tactieken.

Google bestraft dit soort tactieken met een penalty.

Ben jij benieuwd of je een penalty hebt? Ga dan naar de ‘Manual Actions‘ gedeelte van je Search Console.

Heb je nog geen Search Console? Lees dan mijn artikel ‘Hoe installeer je de Search Console van Google?

Heb jij een Penguin penalty ontvangen?

Dan kun je in de ‘Links To Your Site‘ sectie van de Search Console zien, welke websites naar jou linken. Benader alle slechte websites met het verzoek de link te verwijderen.

Worden er een aantal linkjes niet verwijderd? Dan kun je gebruik maken van de Disavow Tool. Met deze tool kunnen website eigenaren een text file uploaden, met linkjes die je graag wilt afwijzen. Hiermee verzoek je Google om de penalty te herzien.

Let er wel op dat indien je voor de tweede keer een text file upload om linkjes af te wijzen, je het originele bestand update. Als jij een nieuw bestand upload zonder de linkjes te vermelden die je eerder hebt afgewezen, dan worden die linkjes weer actief.

Het probleem is echter, dat je penalty pas wordt verwijderd als Google zijn Penguin algoritme weer van een update voorziet. De laatste update was echter alweer anderhalf jaar geleden.

Het goede nieuws is dat Google het algoritme ergens in 2016 weer zal updaten. Deze update zal ervoor zorgen dat de Penguin algoritme ‘real-time’ wordt, waardoor penalties direct opgelost kunnen worden en er niet gewacht hoeft te worden tot de volgende update.

Wat voor linkjes ziet Google graag?

Google ziet graag dat jij linkjes op een natuurlijk manier vergaart. Dat wil zeggen, doordat jij kwaliteit levert, andere websites bereid zijn om naar jou te gaan linken.

Heb jij bijvoorbeeld een fantastisch en voor jouw doelgroep relevant artikel geschreven? Dan wordt dat gewaardeerd en dan zullen andere websites mogelijk bereid zijn om naar jouw artikel te linken op hun website.

Wat kunnen we leren van de Penguin update?

Link building tactieken waarmee je niet op een natuurlijke manier linkjes vergaart, worden bestraft.

Enkele zaken om rekening mee te houden:

  • Gebruik niet te vaak gerichte zoekwoorden in de anchor text van inkomende linkjes;
  • Gebruik merk- en domeinnaam in inkomende linkjes;
  • Voeg geen linkjes toe aan directories van slechte kwaliteit;
  • Monitor je linkprofiel en onderneem actie als een slechte website naar jou linkt;
  • Probeer linkjes te verkrijgen op een natuurlijke manier, van websites met een hoge autoriteit.

De Hummingbird update

Google Hummingbird update

Waar de Panda en de Penguin updates zich richten op het verbeteren van de kwaliteit en het tegengaan van spam, richt Hummingbird zich op het geven van betere antwoorden voor specifieke zoekopdrachten.

Hummingbird richt zich meer op zogenaamde ‘conversational search’. De intentie achter een zoekopdracht is dus belangrijker dan de daadwerkelijke zoekwoorden die gebruikt worden.

Google probeert verbanden te leggen tussen verschillende entiteiten, om zo steeds beter zoekopdrachten te kunnen begrijpen. In drie andere artikelen heb ik het al gehad over semantic search, Google Knowledge Graph en RankBrain, waar je meer kunt lezen over conversational search.

Wat kunnen wij leren van de Hummingbird update?

Je kunt niet echt optimaliseren voor de Hummingbird update, anders dan dat je richt op het creëren van probleemoplossend content, voor long tail zoekopdrachten.

Deze content plaats je op een logische plek in je website structuur, zodat Google makkelijker de context achter de content kan achterhalen.

De Pigeon update

Google Pigeon update

Hummingbird focust op het leveren van betere zoekresultaten, gebaseerd op de intentie van de zoekopdracht. De Pigeon update richt zich op het leveren van betere lokale zoekresultaten.

De reden dat ze de update ‘Pigeon’ hebben genoemd, is omdat duiven de intentie hebben om naar huis te vliegen.

Google heeft zijn afstand- en locatieparameters verbeterd, waardoor lokale ondernemingen sneller in de zoekresultaten naar voren komen.

Als jij op zoek bent naar een fietsenmaker, dan krijg je liever fietsenmakers uit de omgeving als zoekresultaat, dan fietsenmakers aan de andere kant van het land.

Deze update heeft ervoor gezorgd dat SEO professionals zich nu ook moeten focussen op Local SEO voor lokale ondernemers.

Dit houdt onder andere in, dat ondernemingen ervoor moeten zorgen, dat hun NAW gegevens (naam, adres, woonplaats) consistent staan weergegeven op hun website en op directories zoals Google My Business, Bing, etc.

Wat kunnen wij leren van de Pigeon update?

  • Het kan zo zijn dat lokale ondernemingen niet meer ranken voor landelijke zoekopdrachten;
  • De gebruikerslokatie wordt meegenomen in de zoekresultaten;
  • Reviews hebben invloed op de ranking van lokale ondernemers.

Google Mobile algoritme

Begin 2015 begon Google met het versturen van waarschuwingen naar webbeheerders van niet mobielvriendelijke websites.

Daarmee werd het duidelijk dat Google met zijn nieuwe mobiele algoritme, actie onderneemt tegen dergelijke websites.

Het past natuurlijk wel bij de missie van Google, om jou de beste zoekresultaten voor jouw zoekopdracht te geven. Het merendeel van de mobiele gebruikers, klikt namelijk binnen drie seconden weg, als een site niet mobiel vriendelijk is.

Dat dit nieuwe algoritme werd gelanceerd, kon niet als een verassing worden bestempeld. Google heeft meerdere signalen afgegeven dat dit er aan zat te komen. Neem bijvoorbeeld de  toevoeging aan de Search Console: Mobile Usability Errors. Hiermee kunnen webbeheerders exact zien welke pagina’s errors bevatten en niet mobiel vriendelijk zijn en wat de errors precies inhouden.

Bovendien heeft Google op 23 februari 2016 Google AMP (Accelerated Mobile Pages) geïntroduceerd voor mobiele zoekresultaten. Benieuwd wat AMP is en wat voor effect het heeft op je SEO? Lees dan mijn artikel ‘Welke invloed heeft Google AMP op SEO?‘.

Het gevolg van een niet mobiel vriendelijke website

Is jouw website niet mobiel vriendelijk? Dan kun je ervan uitgaan, dat je minder verkeer naar je website zal trekken als je hier niks aan doet.

Naast het feit dat een niet mobiel vriendelijke site, schadelijk is voor je SEO, zorgt het ook voor:

  • Een slechte gebruikerservaring;
  • Beïnvloedt het je reputatie, niemand houdt ten slotte van lelijke websites;
  • Zal je als e-commerce site minder verkopen;
  • Zorgt het voor minder referrals, omdat niemand wilt linken naar websites met een slechte mobiele versie.

Wil je op de hoogte blijven van alle algoritme updates? Dan raad ik je zeker de ‘Google Algoritme Change History‘ van MOZ aan.

Hoe helpen deze updates jou SEO beter te laten begrijpen?

Wat wij van deze updates kunnen leren, is dat kwaliteit belangrijk is voor Google.

SEO is het bieden van een goede gebruikerservaring, door het creëren van probleemoplossende content, van hoge kwaliteit (Panda). Content dat zo waardevol is, dat anderen bereid zijn om het te delen (Penguin).

Bij het creëren van je content richt je op thema’s en niet op specifieke zoekwoorden. De content organiseer je in een logische website structuur (Hummingbird).

Heb je een lokale onderneming? Zorg er dan voor dat je aan Local SEO doet, om jouw doelgroep uit de omgeving te bereiken (Pigeon).

De content die je aanbiedt moet op elke platform en apparaat goed te consumeren zijn (mobile update).


CTA Inbound & SEO whitepaper

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Test je kennis en doe de SEO quiz

SEO quiz
 

Het blog voor marketingbazen

Up to date blijven van de laatste ontwikkelingen op het gebied van B2B marketing en SEO? En wil je ook graag tips voor beter bloggen ontvangen?
Vul dan hier je e-mailadres in: