Inbound Marketing en SEO

Het belang van outbound links voor SEO

Deel dit bericht:


Door:

 

Heb je weleens nagedacht over outbound link SEO? Weet je waarom het belangrijk is om goede outbound linkjes te hebben op je website en hoe je deze kunt creëren?

Ik heb het al gehad over hoe jij meer backlinks of inkomende links kunt vergaren naar je website, om zo een betere ranking te behalen. Het is echter ook belangrijk om de juiste strategie toe te passen voor je ountbound links.

Wat zijn outbound links?

Outbound links zijn linkjes op je website die verwijzen naar een webpagina op een andere website. Als jij linkt naar gerelateerde websites, help je niet alleen zoekmachines om je niche beter te begrijpen, maar versterk je ook de kwaliteit van je website.

Met outbound links:

  • Kun je zoekmachines vertellen in welke niche jij je bevindt, door naar gerelateerde websites te linken;
  • Kun je een band opbouwen met websites of bloggers uit dezelfde niche;
  • Vergroot je de kwaliteit van je website en zorg je ervoor dat jij een betrouwbare bron van informatie bent.

Studie laat zien dat outbound links invloed hebben op rankings

Studie laat zien dat outbound links invloed hebben op rankings

Een studie uitgevoerd door het marketingbedrijf Reboot laat zien dat er een positief verband is tussen de uitgaande linkjes van een webpagina en de zoekmachine rankings.

Volgens Reboot heeft Rand Fishkin van MOZ (dé autoriteit op het gebied van SEO), de resultaten van het onderzoek bekeken voordat het werd gepubliceerd.

Een aantal jaren geleden publiceerde MOZ ook al een eigen artikel waarin werd uitgeleged waarom external linking goed is voor SEO, dus het was goed dat iemand van MOZ naar de nieuwe data heeft gekeken.

Je kunt de studie zelf nalezen, dus die ga ik niet verder in dit artikel behandelen. De conclusie is echter duidelijk: outbound linkjes hebben invloed op je rankings.

SEO best practices

Nu dat je het belang weet van outbound links, wordt het tijd om te kijken naar de dingen waar je rekening mee moet houden bij het linken naar een ander domein.

Gebruik de juiste anchor tekst

Gebruik zoekwoorden in je anchor tekst, die het onderwerp van de pagina waarnaar je linkt goed omschrijven.

Het is niet nodig om steeds hetzelfde zoekwoord te gebruiken. Integendeel zelfs, als jij steeds dezelfde zoekwoorden gebruikt als anchor tekst, dan kan dat de aandacht trekken van spam detectors.

Probeer in plaats daarvan, verschillende anchor teksten te gebruiken, die relevant zijn aan de onderwerpen van de gerelateerde pagina’s waarnaar jij linkt.

Link naar relevante websites

Het is logisch dat ik in mijn artikelen wel eens link naar bijvoorbeeld de website van MOZ. Zoals gezegd, zijn zij namelijk dé autoriteit op het gebied van SEO.

Als ik een artikel schrijf over SEO, dan kan het voor mij relevant zijn om MOZ aan te voeren als bron of naar een webpagina op hun website te verwijzen voor meer informatie.

Het heeft voor mij niet echt zin om naar de website van de lokale bloemist te linken. Onze websites zijn totaal niet relevant voor elkaar en mijn linkje zal ook niet veel voor hun betekenen.

Ga dus niet linken om het linken. Link alleen naar een ander relevante webpagina of artikel, als het echt van toegevoegde waarde is. Jouw content moet dus relevant zijn aan de pagina waarnaar jij linkt.

Link naar betrouwbare websites

Link niet naar slechte websites, maar probeer te linken naar betrouwbare websites die een goede Moz rank en domeinwaarde hebben. Hoe beter de score, hoe meer het gezien wordt als betrouwbare bron voor jou om naar te linken.

Vice versa werkt het hetzelfde. Ben jij een slechte of onbetrouwbare website? Dan kan het zomaar zijn dat de website-eigenaar van de website waarnaar jij linkt, jou benadert om je linkje te laten verwijderen.

Maak geen gebruik van link farms of linkruil

Een link farm is een groep websites, waarin elke website linkt naar elke andere website in de groep. Linkruil is wanneer jij als website-eigenaar met een andere website-eigenaar afspreekt om naar elkaar te linken.

Op deze manier verdien jij jouw linkjes niet op een natuurlijke manier. Google vindt dat niet eerlijk en ziet dit als spam, waardoor zij jou kunnen bestraffen met een penalty. Dit heeft als gevolg dat jouw rankings drastisch kunnen dalen.

Gebruik niet teveel outbound links

Een paar relevante outbound linkjes is prima, maar gebruik er niet teveel. Dat is simpelweg gewoon irritant voor je lezers.

Uiteraard zijn er bepaalde type artikelen waar je gebruik maakt van meer uitgaande linkjes, zoals bijvoorbeeld ‘De 20 beste restaurants van Amsterdam’.

Over het algemeen is het echter beter om niet teveel naar andere websites te linken, dit komt de lezerservaring ten goede.

Extra tip voor bloggers

Ben jij een blogger en wil jij graag een netwerk opbouwen met andere bloggers die gerelateerd zijn aan de onderwerpen waar jij over schrijft?

Dan kan naar die blogs linken een eerste stap zijn voor het leggen van contact. Maar hoe vind je gerelateerde blogs?

Daar heb je in Google een heel simpel trucje voor. Type namelijk maar ‘related:(jouw domeinnaam).nl’ in als zoekopdracht. Je krijgt dan een lijst met websites, waarvan Google denkt dat die relevant zijn aan jouw website of blog:

Gerelateerde websites vinden uit je niche

Simpel toch?

Samenvattend

Het belangrijkste om te onthouden bij outbound links, is dat het gaat om betrouwbaarheid en relevantie:

  • Plaats alleen een link als het van toegevoegde waarde is;
  • De pagina waarnaar je linkt, moet relevant zijn aan de content waarvan gelinkt wordt;
  • De pagina waarnaar je linkt moet betrouwbaar zijn.

Succes!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Test je kennis en doe de SEO quiz

SEO quiz
 

Het blog voor marketingbazen

Up to date blijven van de laatste ontwikkelingen op het gebied van B2B marketing en SEO? En wil je ook graag tips voor beter bloggen ontvangen?
Vul dan hier je e-mailadres in: