Inbound Marketing en SEO

Het belang van title tags voor SEO

Deel dit bericht:


Door:

 

Wat zijn title tags? Hoe schrijf je ze? Zijn ze belangrijk voor SEO? Zomaar een aantal vragen die je kunt hebben.

Title tags zijn een onderdeel van meta tags en niet te verwarren met heading tags.

Voordat ik ga uitleggen wat title tags zijn, moet ik eerst even uitleggen wat meta tags zijn.

Wat zijn meta tags?

Meta tags zijn HTML elementen die vertellen aan zoekmachines en websitebezoekers, waar een webpagina of blogartikel over gaat.

Deze elementen dienen in de <head> sectie van een HTML document geplaatst te worden.

De elementen zijn:

Voor de beginners onder ons: HTML is de programmeertaal waarmee een website gebouwd wordt. In de meeste besturingsystemen (CMS) van websites (zoals bijvoorbeeld WordPress) is het heel makkelijk om de title tag en de meta description toe te voegen. Daarover zometeen meer.

Wat is een title tag?

Met een title tag vertel je aan zoekmachines en websitebezoekers waar een bepaalde pagina of blogartikel op je website over gaat. Het wordt ook wel een SEO titel genoemd.

De SEO titel die je geeft aan je pagina of blogartikel, hoeft niet hezelfde te zijn als de daadwerkelijke titel (H1) van je pagina of artikel. Mits het wel relevant is aan de content natuurlijk.

De title tag wordt op verschillende plaatsen op het web getoond. De drie belangrijkste plekken zijn de tabbladen van je browser, in de zoekresultaten van zoekmachines en op social media.

Tabblad browser

De title tag van een pagina wordt getoond in het tabblad van je browser:

De title tag wordt getoond in de tabbladen van browsers

 

Snippet zoekresultaten zoekmachines

De title tag wordt getoond als de titel van de snippet in de zoekresultaten van Google. Bovendien, als iemand een bepaald zoekwoord heeft gebruikt in zijn zoekopdracht, dan zal dat zoekwoord in de SEO titel uitgelicht worden, waardoor je beter zichtbaar wordt. Overigens is dat in mijn voorbeeld niet zichtbaar:

De title tag is de titel van je snippet in de zoekresultaten

Op Social Media en andere websites

Word jouw pagina of artikel gedeeld op social media of andere websites? Dan zal de SEO titel waarschijnlijk als anchor text worden weergegeven. Met een anchor text bedoel ik de klikbare tekst van een linkje:

title-tag-social-media

Waarom zijn title tags belangrijk?

Zoals gezegd is een title tag de titel van een zoekresultaat. Deze zijn vetgedrukt en vallen het meeste op. Daarom hebben zij een grote invloed op het besluit van mensen, om wel of niet op jouw zoekresultaat te klikken.

Met een goede titel kun je mensen dus daadwerkelijk overhalen om op jouw pagina of blogartikel te klikken, waardoor je click through rate omhoog gaat.

Met de click through rate (CTR) bedoel ik het percentage mensen dat op jouw zoekresultaat heeft geklikt, na het zien van jouw zoekresultaat (clicks/impressies). Als er 100 mensen jouw zoekresultaat hebben gezien en er klikken 20 mensen op, dan is de click through rate 20%.

Een hogere CTR in combinatie kan voor een betere ranking zorgen, mits je websitebezoekers betrokkenheid tonen bij je website.

Heb je een geweldige SEO titel bedacht, maar is je content matig? Dan zal je niet alleen door een geweldige SEO titel een goede ranking behalen.

Dat heeft onder andere te maken met het feit dat men weer snel zal wegklikken als je pagina matige content bevat, je content niet gedeeld zal gaan worden op social media, andere websites niet naar jouw content zullen gaan linken, etc.

Je moet dus een goede title tag bedenken voor een pagina of artikel van hoge kwaliteit, om een goede ranking te kunnen behalen in Google.

Hoe schrijf je een goede title tag?

Een goede title tag moet het belangrijkste zoekwoord bevatten waarop je wilt ranken, soms gevolgd door een tweede zoekwoord en je merknaam.

Let er wel op, dat je jouw tag voornamelijk schrijft voor mensen en niet voor zoekmachines. Ga je title tag dus niet volgooien met zoekwoorden en zorg ervoor dat het wel een logische zin is.

De title tag voor dit bericht zou ‘Wat is een title tag? SEO tips voor een betere CTR – Stidolph‘ kunnen zijn. Hierin is ‘Title tag’ mijn belangrijkste zoekwoord en ‘Stidolph’ mijn merknaam.

Title tag checklist

  • Zoals gezegd moet de title tag je belangrijkste zoekwoord bevat, soms gevolgd door een tweede;
  • Gooi je title tag niet vol met zoekwoorden, je schrijft ze voornamelijk voor mensen;
  • Probeer ervoor te zorgen dat je title tags 55 karakters of minder bevatten, vanwege ruimtegebrek op de zoekresulatenpagina’s van zoekmachines;
  • Probeer met je title tag mensen te overtuigen om op jouw zoekresultaat te klikken. Bedenk dus een aansprekende titel;
  • Zorg ervoor dat elke title tag uniek is. Gebruik je dezelfde title tag op een andere pagina? Dan zullen die twee pagina’s met elkaar concurreren;
  • Check na een paar weken het verkeer van je pagina. Vallen het aantal bezoekers tegen? Test dan een nieuwe title tag.

Hoe voeg je de title tag toe in WordPress?

WordPress is het meest gebruikte CMS ter wereld en ik maak er zelf ook gebruik van.

Ik zal daarom laten zien hoe je de title tag toevoegt in WordPress. Het goede nieuws: het is heel simpel!

Ben je een pagina of een blogartikel aan het schrijven? Maak je gebruik van de SEO plugin van Yoast? Scroll dan naar beneden, tot onder de pagina of het artikel, naar het ‘WordPress SEO Yoast’ gedeelte.

Daar kun je de title tag toevoegen in het ‘SEO-titel’ veld:

SEO titel toevoegen in WordPress

Simpel toch?

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Test je kennis en doe de SEO quiz

SEO quiz
 

Het blog voor marketingbazen

Up to date blijven van de laatste ontwikkelingen op het gebied van B2B marketing en SEO? En wil je ook graag tips voor beter bloggen ontvangen?
Vul dan hier je e-mailadres in: