Inbound Marketing en SEO

Betaalde advertenties kunnen je SEO wél verbeteren

Deel dit bericht:


Door:

 

Na het lezen van de titel van dit artikel, denk je mogelijk “Huh, betaalde advertenties zijn toch juist slecht voor je SEO?” Dat is tot op zekere hoogte waar, maar klopt toch niet helemaal. Betaalde advertenties kunnen namelijk wel positief zijn voor je organisch verkeer vanuit zoekmachines.

Het klopt dat Google het niet goed vindt dat jij betaalt voor een linkje op een andere website, want dat zien zij namelijk als web spam. En omdat zij dat als web spam zien, willen ze deze linkjes niet tellen en kunnen zij jouw website hier mogelijk voor straffen.

Dat neemt niet weg dat Google het 100% oké vind als jij op een andere website advertentieruimte koopt. Ze moedigen het zelfs aan, aangezien zij zelf een advertentieplatform hebben met Adsense. Zolang het maar duidelijk is dat het om een advertentie gaat en de link een zogenaamde ‘no follow’ link is. Daarmee geef je aan dat Google dat linkje niet hoeft te tellen voor je link building.

(Tip: wil jij alles leren over SEO? Check dan zeker mijn SEO gids!)

Hoe kan een betaalde advertentie mijn SEO verbeteren?

Hoe kan een betaalde advertentie mijn SEO verbeteren?

Blogs, fora, industrie gerelateerde websites en nieuwssites

Het kopen van advertentieruimte is vaak de eerste stap in het creëren van een relatie tussen jou en een blogger, industrie gerelateerde website of nieuwssite. Zo’n relatie kan er mogelijk toe leiden dat zij content van jou gaan delen.

Als jij interessante content hebt gecreëerd, dan is de kans groter dat een dergelijke partij het deelt, als jij al een bepaalde relatie hebt met die partij.

Als zij jouw content delen op hun blog of website, dan heb jij weer een link verdiend. Het maakt Google niet uit dat het een indirect gevolg is van de advertentieruimte die jij hebt gekocht.

Naast het feit dat zij jouw content kunnen delen op hun blog of website, is het natuurlijk ook mogelijk dat ze het delen op hun social media kanalen. In mijn blog ‘Social Media belangrijk voor SEO? Hell yeah!‘ leg ik uit welke invloed social media op SEO heeft.

Ten slotte kan een betaalde advertentie ook zorgen voor zogenaamde ‘brand mentions’ en directe linkjes. Ze zouden bijvoorbeeld op hun site kunnen zeggen: “Ik wil graag mijn adverteerder bedanken voor….!”

Deze vorm van adverteren is dus helemaal niet dood, integendeel. Het is zeker waar dat wij gewend zijn aan advertenties en dat ze daarom minder opvallen (tenzij je gebruik maakt van een advertorial). Het is echter een uitstekende eerste stap voor het opzetten van een relatie met een influencer en kan indirect leiden tot veel extra organisch verkeer.

Belangrijk is echter wel dat je direct contact hebt met zo een website en dat er niet een advertentieplatform als Google Ads tussen zit. Je wilt namelijk een persoonlijke relatie opbouwen.

Evenementen

Met een stand staan op een evenement, iets leuks organiseren of een bepaald onderdeel sponsoren, kan je organisch verkeer een boost geven. Als jij iets interessants doet, dan zal dat opgepikt worden door bloggers en journalisten. Deze bloggers en journalisten zullen jou dan vermelden in hun artikel, waardoor je merk genoemd wordt en jij een linkje naar jouw site verdient. Daarnaast zou het zomaar kunnen dat bezoekers van het evenement jou noemen op social media.

Hoe minder promotioneel je bent in je uitingen, hoe beter het werkt. Doe dus iets ludieks om op te vallen en zorg dat je echt wat toevoegt aan het event. Mensen komen naast het zaken doen, toch vooral om wat te leren of inspiratie op te doen.

Outdoor/TV/radio/print advertising

Advertenties op billboards, TV, radio en in magazines kunnen je ‘branded search’ een boost geven. Met ‘branded search’, bedoelen wij merkgerelateerde zoekopdrachten in Google. Niet geheel onbelangrijk, aangezien merken een streepje voor hebben bij Google.

Heb jij het idee dat er niet genoeg op jouw merk en/of producten gezocht wordt? Dat de click-through-rate laag is als jouw merk en/of product verschijnt in de zoekresultaten? Of dat je naamsbekendheid niet voldoende is? Dan is deze vorm van adverteren zeker de overweging waard.
Er is namelijk een verband tussen deze vorm van adverteren en de zoekvolume in Google.

Doelgroep

Het is uiteraard belangrijk om goed na te denken over wie je wilt bereiken met je advertenties. Voor blogs, industrie gerelateerde websites en nieuwssites, wil je namelijk influencers bereiken. Influencers die jouw potentiële klanten beïnvloeden.

Met evenementen, wil je graag pers, bloggers en mensen die actief zijn op social media bereiken, zodat zij gaan schrijven over jouw merk en diensten of producten.

Al met al is het goed om te realiseren dat er veel meer te doen is om organisch verkeer naar je website te leiden. Wij B2B marketeers, weten inmiddels dat je niet succesvol zal zijn in je SEO als je het niet gaat zien als een onderdeel van een veel grotere marketingmix.

Bron: MOZ
CTA Inbound & SEO whitepaper

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Test je kennis en doe de SEO quiz

SEO quiz
 

Het blog voor marketingbazen

Up to date blijven van de laatste ontwikkelingen op het gebied van B2B marketing en SEO? En wil je ook graag tips voor beter bloggen ontvangen?
Vul dan hier je e-mailadres in: