Inbound Marketing en SEO

Dé handleiding voor zoekwoordenonderzoek

Deel dit bericht:


Door:

 

Laat één ding duidelijk zijn: zoekwoorden zijn nog steeds belangrijk voor SEO.

Een zoekwoordenonderzoek is de basis van zoekmachine marketing. Ranken voor de juiste zoekwoorden kan je website maken of breken.

Door onderzoek te doen naar waar jouw doelgroep op zoek gaat in zoekmachines, leert jou niet alleen op welke zoekwoorden en zinnen jij je moet richten met SEO, maar ook meer over jouw doelgroep als geheel.

Zoekwoordenonderzoek anno 2016

Elke SEO’er die al wat langer meeloopt, zal het toegeven: SEO was vroeger makkelijker.

Het enige wat je hoefde te doen, was zoekwoorden toevoegen aan je content. Google koppelde de zoekwoorden aan een zoekopdracht en je had een bezoeker, just like that!

Tegenwoordig werkt het toch wat anders.

Je optimaliseert je webpagina’s voor bepaalde zoekopdrachten en dan zie je websites met andere zoekwoorden beter scoren in Google.

Huh? Hoe kan dat?

Google is veel beter geworden in het achterhalen naar waar een gebruiker daadwerkelijk op zoek is. In plaats van dat zij zoekwoorden letterlijk koppelen aan zoekopdrachten, kijkt Google ook naar andere factoren, zoals de intentie en de context van een zoekopdracht.

Dit heet semantic search.

Zometeen zal ik in 15 stappen uitleggen, hoe je een goed zoekwoordenonderzoek uitvoert, maar eerst moet ik even uitleggen wat semantic search nou eigenlijk is.

Wat is Semantic Search?

Wat is Semantic Search?

Semantic search wordt ook wel intent-based search genoemd. Zoekmachines proberen tegenwoordig een menselijk antwoord te geven op een vraag, door de intentie en de context van een zoekopdracht proberen te achterhalen.

Als iemand in Engeland ‘best trainers for running’ intypt, dan is die persoon op zoek naar sportschoenen voor hardlopen.

Echter, als iemand in de Verenigde Staten exact dezelfde zoekopdracht gebruikt, dan is die persoon zeer waarschijnlijk op zoek naar een coach die hem kan trainen om een goede hardloper te worden.

De vragen zijn dus hetzelfde, maar de intenties achter de vragen zijn verschillend.

Wij mensen kunnen de intentie achterhalen, door de context waarin de vraag gesteld wordt te begrijpen. Hierdoor kunnen wij een relevant antwoord geven. Semantic search probeert dit gedrag na te bootsen door een relatie te leggen tussen entiteiten.

Relatie leggen tussen entiteiten

Google kijkt naar beschikbare informatie om de intentie en de context van een zoekopdracht te achterhalen.

Google maakt gebruikt van een enorme database waarin zij entiteiten groeperen in concepten en relaties leggen tussen verschillende entiteiten.

Zoek maar eens naar Jennifer Lawrence. Dan is deze zoekopdracht gerelateerd aan een Amerikaanse actrice, hoofdrolspeelster van de film Hunger Games en tegenspeelster van de hunk Liam Hemsworth.

De filmuziek voor de Hunger Games is gecomponeerd door James Newton Howard, wie op zijn beurt weer gerelateerd kan worden aan de beroemde Duitse componist Hans Zimmer.

Google heeft inmiddels enorm veel informatie verzameld over deze entiteiten en de relatie tussen hen. Door deze informatie te koppelen aan het zoekgedrag van de gebruikers van de zoekmachine, is Google steeds beter in staat om jouw vraag te begrijpen en een jou een goed antwoord te geven.

Een mooi voorbeeld van semantic search is Google Knowledge Graph.

Hoe pas je Semantic Search toe in je website structuur en content?

Ik wil als eerst beginnen met het ontkrachten van een fabeltje. Veel mensen roepen dat je synoniemen van zoekwoorden moet gebruiken, om over-optimalisatie te voorkomen.

Dit is onzin. Google kijkt veel meer naar andere factoren, zoals autoriteit en relevantie.

Context toevoegen door middel van je website structuur

Net zoals Google doet, moet jij bij het opzetten van je website structuur denken in concepten.

Je begint met het identificeren van hoofdthema’s, waaronder je gerelateerde onderwerpen gaat plaatsen. Relevante content ga je dus aan elkaar te koppelen en bij elkaar groeperen in je website structuur.

Hierdoor is Google veel beter in staat om de context van de content te achterhalen, dan wanneer alle content ongeorganiseerd op een website staat.

Lees hier meer over in mijn artikel ‘Hoe bouw je met silo’s de beste SEO website structuur?

Context geven aan je content

Je kunt ook context toevoegen aan een artikel zelf. Om mijn voorbeeld van ‘trainers’ aan te halen: je kunt context toevoegen door bijvoorbeeld een subheader ‘Nike MD runner black’ toe te voegen of ‘Asics Gel Memuro’. Zo kan Google direct zien dat het om schoenen gaat en niet om een trainer/coach.

Heb jij een lokaal bedrijf? Dan is het verstandig om je locatiegegevens toe te voegen aan je website en te richten op het beantwoorden van lokale vragen. ‘Goedkoop fiets laten repareren in Haarlem’ in plaats van ‘Goedkoop fiets laten repareren’.

Hoe gaat het zoekwoordenonderzoek jou helpen?

Het zoekwoordenonderzoek gaat jou natuurlijk helpen bepalen op welke zoekwoorden jij je moet richten. Welke taal gebruikt jouw doelgroep? Welke zoekopdrachten gebruiken zij in elke fase van het aankoopproces? Maak ik kans op het ranken voor bepaalde zoekwoorden of is de concurrentie te groot? Etc.

Maar misschien wel even belangrijk: het onderzoek helpt jou ook inzichtelijk te maken, welke zoekwoorden Google relevant vindt aan elkaar (concepten). Hierdoor kun je content rondom deze onderwerpen creëren, bij elkaar groeperen in je websitestructuur en naar elkaar linken. Zo creëer je context.

Bedenk welke zoekwoorden jouw doelgroep gebruikt

Genoeg theorie, nu wordt het tijd om aan de slag te gaan.

Stap 1: Bedenk zoekwoordthema’s

De eerste stap is om de belangrijkste thema’s waarop jij je wilt richten, op papier te zetten.

Als bedrijf creëer je een buyer persona profiel, waarin je mede bepaalt wat de interesses en uitdagingen (de intentie) zijn van je doelgroep. Je identificeert de vragen die jouw doelgroep heeft, in elke fase van het aankoopproces.

Jouw antwoorden op deze vragen vormen de basis voor de thema’s waar jij je op wilt gaan richten.

Stap 2: Bedenk subthema’s

Bedenk relevante subthema’s voor je hoofdthema’s. Ga zoveel mogelijk levels omlaag. Is mijn hoofdthema bijvoorbeeld ‘Digital Marketing’? Dan zou ‘PPC’ daar een subthema van kunnen zijn. Van ‘PPC’ is ‘Google Adwords’ weer een subthema, gevolgd door ‘Google Adwords campagne’.

Stap 3: Bedenkt long tail zoekopdrachten die bij de thema’s passen

Nu wordt het tijd om te brainstormen over alle mogelijke zoekopdrachten die onder je thema’s en subthema’s zouden kunnen vallen. Dit zijn de long tail zoekopdrachten, waarvan jij denkt dat die gebruikt worden door jouw potentiële klanten. Hele specifieke vragen dus.

Aan subthema ‘Google Adwords campagne’ zou de long tail zoekopdracht ‘Hoe zet je een Google Adwords campagne op?’ gekoppeld kunnen worden.

Stap 4: Creëer een lijst met synoniemen

Creëer een lijst met synoniemen of vergelijkbare woorden. Jij kunt misschien denken dat jouw versie van een woord het meest wordt gebruikt, maar dat hoeft niet zo te zijn.

Dit artikel gaat over zoekwoordenonderzoek. Het woord ‘onderzoek’ zou ik bijvoorbeeld ook kunnen veranderen in ‘analyse’:

Synoniem zoekwoorden onderzoek

Stap 5: Vind een gerelateerde Wikipedia pagina

Een Wikipedia pagina is een bron van goed geschreven content. Het geeft je een goed beeld van de context waarnaar men op zoek is en geeft je veel gerelateerde zoekwoorden:

Zoekwoorden analyse Wikipedia

Genereer een lijst met gerelateerde zoekopdrachten

Je hebt nu inmiddels een flinke lijst gemaakt met zoekwoorden/zinnen, waarvan jij denkt dat die belangrijk zijn om op gevonden te worden.

Nu wordt het tijd om gerelateerde zoekopdrachten te gaan vinden. Schrijf jij over films? Dan zou de film Titanic gerelateerd kunnen worden aan acteurs, reviews, ratings en schrijvers.

Dit zijn allemaal onderwerpen waar op gezocht wordt en waarmee jij context kunt toevoegen aan jouw content.

Stap 6: Maak gebruik van Google Suggest

Het mooie van Google, is dat het al suggesties geeft voor je zoekopdracht, als je begint met typen:

Maak gebruik van Google Suggest voor je zoekwoorden onderzoek

Voeg alle suggesties toe aan je lijst.

Stap 7: Maak gebruik van de ‘Zoekopdrachten gerelateerd aan’ optie van Google

Onderaan veel zoekresultatenpagina’s vind je vaak ‘Searches related to…’ of ‘Zoekopdrachten gerelateerd aan’. Hiermee geeft Google in feite aan welke concepten er gerelateerd zijn aan jouw thema:

Zoekopdrachten gerelateerd aan jouw zoekopdracht

Voeg relevante zoekopdrachten toe aan je lijst. Klik op de relevante zoekopdrachten en kijk weer welke zoekwoorden aan die opdrachten zijn gerelateerd.

Stap 8: Maak gebruik van SEMRush

SEMRush is één van de beste, zo niet de beste, tool voor het doen van een zoekwoorden analyse.

Eén van de onderdelen van SEMRush is het ‘Related keywords report’. Dit is uitstekend voor een semantic zoekwoordenonderzoek.

Typ je zoekwoord in en je krijgt een rapport met gerelateerde zoekwoorden:

Maak gebruik van SEMRush voor het vinden van gerelateerde zoekwoorden

Onderzoek concurrerende pagina’s

De concurrerende pagina’s, die de topposities bezetten in de zoekresultaten van Google, doen blijkbaar iets goed.

Verstandig is daarom om te onderzoeken op welke woorden zijn ranken.

Stap 9: Identificeer concurrerende pagina’s

Dit is natuurlijk simpel. Typ je zoekopdracht in en kijk welke webpagina’s het beste scoren:

concurrerende-paginas-identificeren

Stap 10: Maak gebruik van de Google Adwords Zoekwoordplanner en SEMRush

Open de Google Zoekwoordplanner nadat je de concurrerende pagina’s hebt geïdentificeerd. Klik vervolgens op ‘Nieuwe zoekwoorden zoeken met woordgroep, website of categorie’.

Vul de url van een concurrerende pagina in het veld ‘Uw bestemmingspagina’:

Zoekwoordplanner voor nieuwe Ideeën

Je krijgt dan een lijst met woorden waarop de desbetreffende pagina rankt:

Zoekwoorden waarop je concurrent gevonden wordt

Simpel toch?

SEMRush is ook een uitstekende tool om te ontdekken op welke zoekwoorden jouw concurrenten ranken. Ga naar de website van SEMRush, vul het domein in van een concurrent, selecteer het land en klik op ‘search’. Dan krijg je enorm veel waardevolle informatie over je concurrent.

Nu wordt het tijd voor het echte onderzoek

Je hebt inmiddels een flinke lijst met zoekwoorden/zinnen samengesteld. Je hebt bedacht op welke zoekwoorden je gevonden wilt worden, je hebt synoniemen toegevoegd en bepaald wat de gerelateerde zoekopdrachten zijn.

Nu wordt het tijd om te bepalen of er genoeg zoekvolume is voor de door jou geselecteerde woorden en hoe groot de concurrentie is.

Stap 11: Bepaal het zoekvolume met de Google Adwords Zoekwoordplanner

Belangrijk is om te weten of er wel gezocht wordt op de zoekwoorden die jij hebt geselecteerd. Met de Google Adwords Zoekwoordplanner kun je het zoekvolume per zoekopdracht bepalen.

Kleine kanttekening: het zoekvolume dat getoond wordt is niet het daadwerkelijke zoekvolume voor organisch verkeer, maar het geeft je wel een aardige indicatie voor op welke zoekwoorden jij je moet richten.

In het volgende gifje van de SEO tool Ahrefs wordt duidelijk uitgelegd hoe je de zoekvolume kunt bepalen:

De zoekvolume bepalen met de Google Zoekwoordplanner

Stap 12: Verwijder alle zoekwoorden die nergens op slaan

Mogelijk zitten er zoekwoorden tussen waar jij niks aan hebt, verwijder deze uit je lijst.

Wat heb ik bijvoorbeeld aan ‘Beste zoekwoorden onderzoek 2013?’

Of stel, ik bied een betaalde tool aan voor zoekwoorden analyse. Dan moet ik mij niet gaan richten op de zoekopdracht ‘Gratis zoekwoorden analyse tool’.

Stap 13: Selecteer de meest relevante zoekwoorden

Uit je lijst moet je de meest relevante woorden gaan selecteren. Onderwerpen waarvoor jij echt in staat bent om een goed artikel over te schrijven en dat relevant is voor je lezers.

Daarnaast moet er genoeg zoekvolume zijn voor de woorden waarop jij je wilt gaan richten. Zijn er twee zoekopdrachten erg vergelijkbaar, maar heeft er één duidelijk meer zoekvolume? Dan moet je uiteraard richten op diegene met het hoogste zoekvolume.

Kijk ook naar zoekwoorden waar je veel kans voor hebt om goed op te ranken. Staan er op de eerste pagina van de zoekresultaten van een bepaalde zoekopdracht, websites met een lage autoriteit? Dan is de kans groot dat je goed voor desbetreffende zoekopdracht kunt ranken, door betere content te creëren en wat inbound links te scoren.

Stap 14: Bepaal de moeilijkheidsgraad om te ranken

Nadat je een relevante lijst hebt samengesteld, wordt het tijd om inzichtelijk te maken hoe moeilijk het is om te ranken voor desbetreffende woorden.

Zijn de topposities vergeven aan websites met een hoge autoriteit en honderden inbound links? Dan wordt het een lastig verhaal en moet je je afvragen of het wel zin heeft om je energie in desbetreffende zoekopdrachten te steken.

Helaas zijn er weinig gratis tools om te bepalen hoe moeilijk het is om te ranken voor bepaalde woorden.

Gelukkig gaat de gratis MozBar tool van MOZ je een heel eind op weg helpen. Nadat je de extention hebt geïnstalleerd, verschijnt er een balkje onder elk zoekresultaat in Google:

MozBar Keyword difficulty tool

Hoe hoger de Page Authority, het aantal linkjes en de Domain Authority is, hoe lastiger het wordt om die pagina’s te verslaan in Google.

De betaalde Keyword Difficulty tool van MOZ, is echter een stuk beter om te gebruiken:

Hoe hoger de Keyword Difficulty score, hoe lastiger het is om voor desbetreffende zoekwoord te ranken.

Keyword Difficulty data kun je ook vinden in de tool van SEMRush. Deze tool betreft verder geen uitleg, omdat je dat makkelijk zelf kunt uitvogelen. Helaas is dit ook een betaalde, maar wel een zeer nuttige tool.

Daarnaast moet je ook kijken naar of een andere organisatie in de Instant Answer box boven de zoekresulaten of in de Knowledge Graph panel naast de zoekresultaten getoond wordt.

Mogelijk heeft het dan geen zin om te gaan richten op die specifieke zoekwoorden, omdat zij al het meeste verkeer krijgen.

Stap 15: Zet je website structuur op papier en creëer pagina’s rondom je geselecteerde zoekwoorden

Je hebt nu een lijst van zoekwoorden waarop jij je wilt richten. Groepeer relevante onderwerpen bij elkaar en koppel je zoekwoorden aan elk niveau van je websitestructuur, in volgorde van belangrijkheid.

Heb jij nog tips? Laat het gerust weten in een comment onder dit artikel.

Succes met het uitvoeren van je onderzoek!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Test je kennis en doe de SEO quiz

SEO quiz
 

Het blog voor marketingbazen

Up to date blijven van de laatste ontwikkelingen op het gebied van B2B marketing en SEO? En wil je ook graag tips voor beter bloggen ontvangen?
Vul dan hier je e-mailadres in: