Inbound Marketing en SEO

De top 3 ranking factoren volgens Google

Deel dit bericht:


Door:

 

De ranking factoren van Google zijn voor een groot deel een mysterie. Er zijn meer dan 200 ranking factoren en Google deelt hier zelden informatie over.

Tijdens een Q&A sessie in maart 2016 heeft Andrey Lipattsev (Search Quality Senior Strategist van Google), aangegeven wat de twee topsignalen zijn volgens Google, naast RankBrain.

Deze twee signalen zijn: links en content.

Hiermee wordt duidelijk dat volgens Google RankBrain, links en content de top drie ranking factoren zijn.

Wat is RankBrain?

Google RankBrain is een onderdeel van het Hummingbird algoritme en na content en links, de twee na belangrijkste ranking factor (bron: Bloomberg).

Het is een zelflerend kunstmatige intelligentie systeem, dat gebruikt wordt om zoekopdrachten beter te begrijpen en zoekresultaten beter te rangschikken.

Uuh wat?

Waar het op neerkomt is dat het systeem zichzelf aanleert hoe het moet omgaan met bepaalde zoekopdrachten en zoekresultaten.

Met de Knowledge Graph is Google in staat om meer data-gerelateerde vragen makkelijk te beantwoorden, de Wie, Wat, Waar, Wanneer vragen. Google maakt namelijk gebruik van een database vol entiteiten en heeft allemaal feiten over de relaties tussen deze entiteiten.

Voor complexere vragen is dit een ander verhaal. Om deze vragen op een steeds menselijker manier te begrijpen, zetten zij RankBrain in.

Als RankBrain een woord of zin ziet die het niet kent, probeert de machine in te schatten welke woorden of zinnen een vergelijkbare betekenis hebben en worden die getoond als zoekresultaat.

Afhankelijk van het klikgedrag van de gebruikers, kan het dan bepalen of de inschatting de juiste was. Zo leert RankBrain steeds meer bij. Best cool als je erover nadenkt.

Typt iemand een zoekopdracht in die Google niet kent? Denkt Google dat jouw content past bij de vraag en word jij getoond in de zoekresultaten? Dan gaat Google bepalen of jouw content relevant is aan de zoekopdracht.

Het eerste positieve signaal is als er op jouw zoekresultaat wordt geklikt. Blijven de bezoekers vervolgens langer op je website en bezoeken zij mogelijk meerdere pagina’s? Dan heeft Google geleerd dat jij relevant bent voor deze zoekopdracht en zal je in de toekomst weer getoond worden.

Hoe kan jij RankBrain toepassen in je SEO-strategie?

RankBrain heeft een grote invloed op je SEO, dus hoe ga je hiermee om?

Allereerst is het belangrijk dat er op je geklikt wordt als jouw content in de zoekresultaten verschijnt. Jouw zoekresultaat (snippet) dient dus op te vallen tussen het aanbod. Optimaliseer daarom je title tag, je url en je meta description.

Hoe hoger je CTR, hoe relevanter jij gezien wordt voor een bepaalde zoekopdracht.

Daarnaast moeten je websitebezoekers natuurlijk niet direct wegklikken, als zij op je website belanden. Je moet dus een goede gebruikerservaring bieden door relevante content, mooi design, een duidelijke menustructuur, etc.

Links zijn nog steeds belangrijk

Inbound links zijn nog steeds een belangrijke ranking factor

Er is de afgelopen jaren nogal wat discussie geweest over het belang van inkomende links. Deze discussie kan nu met deze mededeling beëindigd worden:

Links van relevante websites zijn nog steeds een erg belangrijke ranking factor.

Maar wat wordt er met inkomende of inbound links bedoeld?

Hiermee worden andere websites bedoeld, die naar jou linken. Deze linkjes zijn pas van waarde, als het een relevante website betreft. In mijn geval zal een linkje van de lokale bloemist niet zoveel voor mij doen. Een linkje van de voor mijn website relevante en allom gewaardeerde website MOZ, zal echter wel veel voor mij betekenen.

Hoe hoger de autoriteit van een website, hoe meer het zal betekenen voor je SEO.

Let er wel goed op dat je volgens de richtlijnen van Google linkjes probeert te vergaren. Doe je dat niet, dan kun je daarvoor gestraft worden met een penalty door Google. In mijn blog ‘Begrijp SEO door Google’s algoritme updates‘ ga ik hier verder op in.

Waarom is link building belangrijk voor je SEO?

  • Het geeft waarde aan de pagina waarnaar gelinkt wordt, waardoor de pagina een betere ranking zal krijgen in Google;
  • Het geeft waarde aan het volledige domein waarnaar gelinkt wordt, waardoor elke pagina op dat domein ervan zal profiteren;
  • De anchor text van de link, helpt Google bepalen wat het onderwerp is van de pagina waarnaar gelinkt wordt;
  • Het zorgt voor extra verkeer.

Content: kwaliteit voor alles

De nieuwe richtlijnen van Google, de zogenaamde ‘Search Quality Evaluator Guidelines‘ (klik op link om de pdf te openen), maakt ons vooral één ding heel duidelijk: kwaliteit is belangrijk!

Dit is natuurlijk geen geheim meer. Google heeft altijd gehouden van originele en goed geschreven content en dat werd alleen maar duidelijker met de algoritme updates die Google heeft doorgevoerd de afgelopen jaren.

Wat wel interessant is aan de nieuwe richtlijnen, is dat Google erg de nadruk legt op het belang van expert schrijvers. Jij als bedrijf dient dus volgens Google iemand in dienst te hebben, die veel kennis heeft over de onderwerpen waar je als organisatie over wilt schrijven. Dit geldt vooral voor pagina’s die Google als belangrijk ziet.

Om de kwaliteit van een pagina te bepalen, gebruikt Google ‘E-A-T’ als richtlijn. ‘E-A-T’ staat voor ‘Expertise, Authority, Trustworthiness’.

Volgens Google moeten “Pagina’s en websites van hoge kwaliteit genoeg expertise hebben om een autoriteit en geloofwaardig te zijn op hun onderwerp”.

Google legt het als volgt uit:

  • Complex medisch advies mag alleen gegeven worden door professionals;
  • Complex financieel- of juridisch advies mag alleen geschreven worden door experts en moet regelmatig geüpdate worden;
  • Belangrijk advies dat invloed heeft op iemands bestaan (investeringsadvies, opvoedadvies) moet geschreven worden door een ‘expert’ bron;
  • Hobbypagina’s over onderwerpen als hockey, paardrijden, fotografie, vereisen expert schrijvers.

De meeste van mijn lezers zullen geen doktoren, accountants of juristen zijn en daar ook niet over schrijven. Maar deze richtlijnen maken het wel weer duidelijk:

Kwaliteit is belangrijk voor Google!

Probeer met je website of blog op een bepaald onderwerp te richten en zorg ervoor dat jij met je expertise, een autoriteit wordt in je niche.

En zoals ik wel vaker heb gezegd: het is beter om in een week twee hele goede artikelen te schrijven, dan vier matige.

Ranking factoren volgens MOZ

Niemand weet exact hoe de algoritmes van Google werken en wat de waarde is van de verschillende ranking factoren.

Het zeer gerespecteerde MOZ, dé autoriteit op het gebied van SEO, houdt elke twee jaar een onderzoek onder ervaren zoekmachine marketeers om de werking van zoekmachine algoritmes beter te begrijpen. Dit combineren ze met eigen onderzoek, waardoor ze een redelijk goed beeld krijgen over het belang van verschillende ranking factoren.

Je kunt de uitkomsten van dit onderzoek lezen op hun website: Search Engine Ranking Factors volgens MOZ.

Search Engine Ranking Factors volgens MOZ

Heb je nog vragen? Laat dan gerust een comment achter onder dit artikel!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Test je kennis en doe de SEO quiz

SEO quiz
 

Het blog voor marketingbazen

Up to date blijven van de laatste ontwikkelingen op het gebied van B2B marketing en SEO? En wil je ook graag tips voor beter bloggen ontvangen?
Vul dan hier je e-mailadres in: