Inbound Marketing en SEO

Een hoge Bounce Rate is niet per definitie slecht voor je SEO

Deel dit bericht:


Door:

 

Veel SEO-specialisten roepen dat een hoge Bounce Rate slecht is voor je SEO. Veel mensen denken dat ook, maar is dat ook zo?

Mijn antwoord: nee, niet per se.

Ik zal zo uitleggen waarom ik dit vind, aan de hand van voorbeelden met een food blog en een webshop.

Maar allereerst: wat is een Bounce Rate?

De Bounce Rate is het percentage bezoekers, dat via een zoekopdracht in Google op een pagina van je website is gekomen en daarna weer heeft weggeklikt, zonder een andere pagina van je website te hebben bezocht.

Waarom een hoge Bounce Rate niet per se slecht is voor je SEO

Is een hoge Bounce Rate slecht voor je SEO?

Veel mensen denken dat het een positief signaal is, als een bezoeker van je website doorklikt naar een andere pagina op je site, nadat diegene via een zoekopdracht in Google op je website is terechtgekomen.

Dat klopt helemaal, maar dat betekent niet, dat het per se slecht is voor je SEO, als men niet naar een andere pagina klikt.

Waarom?

Stel jij hebt een food blog en iemand gaat in Google op zoek gaat naar een recept voor andijviestamppot. Die persoon komt dan mogelijk via de zoekopdracht op een artikel van jou, waarin jij een heerlijk recept hebt gedeeld voor een andijviestamppot.

Waarom zouden ze dan door moeten klikken op je website, als ze al gevonden hebben waar ze naar op zoek waren?

Zo denkt Google dus ook. Bounce Rates zijn in dit geval alleen slecht als bezoekers binnen enkele seconden wegklikken. De tijd dat ze op je pagina blijven is dus veel belangrijker!

Voor Google is de kwaliteit van je artikel/pagina vooral belangrijk. De kwaliteit wordt grotendeels bepaald door je bezoekers, want zij bepalen uiteindelijk of ze jouw artikel gaan lezen of niet.

Google is op zoek naar kwaliteitspagina’s die relevant zijn voor een bepaalde zoekopdracht. Zij willen zoekresultaten weergeven, die matchen met waar mensen naar op zoek zijn.

Als jij verschijnt in de zoekresultaten en iemand klikt daarop, dan is dat een positief signaal voor Google. Maar als het die persoon niet bevalt wat hij/zij ziet op je pagina, dan zal diegene weer snel wegklikken. Als dat een paar keer is gebeurd, dan is dat killing voor je ranking.

Je moet je artikel (of in dit voorbeeld, je recept), zo goed mogelijk opmaken. Met een heldere uitleg, een goede opmaak met mooie foto’s en design en mogelijk een video. Als je dat doet, dan is iemand veel sneller geneigd om je artikel daadwerkelijk te gaan lezen.

Kwaliteit dus voor alles!!

Maar wanneer zijn hoge Bounce Rates dan wel slecht?

Veel bedrijven zetten blogberichten in om vindbaar te zijn in Google. Blogberichten zijn voor deze bedrijven vaak ondersteunende content. Met deze content hopen zij bezoekers te leiden naar zogenaamde ‘premium content’.

Met premium content, zoals bijvoorbeeld een whitepaper, proberen bedrijven contactgegevens te vergaren van hun websitebezoekers.

Voordat iemand van een aanbieding gebruik mag maken, zoals bijvoorbeeld het downloaden van een interessante whitepaper, dienen zij bepaalde gegevens achter te laten. Zoals naam, e-mailadres, telefoonnummer en bedrijfsnaam.

Maar als niemand vanaf een blogbericht doorklikt naar de landingspagina waar de premium content wordt aangeboden en in plaats daarvan weer wegklikt, ja, dan zijn hoge bounce rates inderdaad slecht.

Een ander goed voorbeeld van wanneer hoge Bounce Rates slecht zijn, is in het geval van een webshop.

Komt iemand na een zoekopdracht op een productpagina van een webshop? Dan wil je als webshopeigenaar dat die persoon natuurlijk op bestellen klikt en zijn winkelmandje bezoekt.

Dus wat kunnen wij hiervan leren?

Wat wij hiervan kunnen leren is dat je niet meteen in de stress moet schieten, als je hoge Bounce Rates hebt. Daarnaast moet je ook niet al die zogenaamde ‘SEO-experts’ geloven als zij beweren dat het wel slecht is.

Bekijk liever per pagina wat het doel is van die pagina.

Waarom een hoge Bounce Rate niet per se slecht is voor je SEO Klik om te Tweeten

Heb je een artikel geschreven om bezoekers te lokken en door te laten klikken naar bijvoorbeeld een pagina met een aanbieding? Ja, dan zijn hoge Bounce Rates slecht.

Heb je een goed artikel geschreven om mensen bijvoorbeeld over iets te informeren? Dan zijn hoge Bounce Rates niet per definitie slecht, zolang ze maar niet binnen enkele seconden wegklikken.

De allerbelangrijkste les die je hieruit kunt halen en wat ook altijd de nummer één regel voor je SEO moet zijn, is kwaliteit!

Je artikelen moeten gewoon goed zijn. Dan zijn mensen bereid om het te gaan lezen en daardoor blijven ze langer op je site. Dat is een veel belangrijkere ranking factor dan Bounce Rates.

Hopelijk vond je dit een interessant artikel! Zijn Bounce Rates iets waar jij je druk over hebt gemaakt en ervaar je dit nu minder? Ik hoor het graag in een comment. Vragen naar aanleiding van dit artikel mag je ook gerust stellen!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Test je kennis en doe de SEO quiz

SEO quiz
 

Het blog voor marketingbazen

Up to date blijven van de laatste ontwikkelingen op het gebied van B2B marketing en SEO? En wil je ook graag tips voor beter bloggen ontvangen?
Vul dan hier je e-mailadres in: