Inbound Marketing en SEO

Gebruik een SWOT analyse voor een betere contentstrategie

Deel dit bericht:


Door:

 

Het is weer het einde van het jaar. Een goed moment om eens te bekijken wat wel heeft gewerkt het afgelopen jaar en wat niet.

Heb jij jouw doelen behaald?

Ook is dit het moment om weer nieuwe doelen te stellen voor het komende jaar.

Om je doelen te behalen zet je een content marketingstrategie op. Om een succesvolle strategie op te zetten moet je weten waar je kansen liggen. Een handig middel hiervoor is het uitvoeren van een content SWOT analyse.

Hoe voer je een content SWOT analyse uit?

Je begint heel simpel, door vier velden te tekenen op een stuk papier:

Hoe voer je een content SWOT analyse uit?

(De afbeeldingen in dit artikel zijn van Hubspot. Je kunt op de website van Hubspot ook een content planning template downloaden voor SWOT analyses)

Daarna ga je elk veld invullen:

Sterktes

In dit veld vul je 3 of 4 interne strategische sterktes in, van je huidige content marketingactiviteiten. Je moet identificeren wat tot dusver goed heeft gewerkt.

Begin je nu pas met content marketing? Dan kun je dit veld ook invullen. Heb je bijvoorbeeld enorm veel kennis van een bepaald onderwerp waarin je doelgroep geïnteresseerd is? Dan is dat een sterkte.

Als je wel al een tijdje bezig bent met content marketing, dan kan één van je sterke punten een goed gedefinieerde blogstrategie, met een goed gevulde contentagenda zijn.

Een ander sterk punt zou bijvoorbeeld kunnen zijn dat je een goede band hebt met sterke partners waarbij je jouw content kunt promoten.

Zwaktes

In dit veld vul je 3 of 4 voornaamste zwaktes van je content marketingactiviteiten in. Als je nog niet met content bent begonnen, dan kun je dit veld gewoon invullen.

Een zwakte zou dan kunnen zijn dat je niet voldoende personeel hebt om op regelmatige basis content te kunnen schrijven.

Als je wel al een tijdje bezig bent, dan zou een zwakte kunnen zijn dat je niet goed in staat bent om de ROI te berekenen van je content marketingactiviteiten.

Een andere zwakte zou kunnen zijn dat je bij het creëren van content alleen focust op het genereren van leads in plaats van het binnenhalen van klanten. In dat geval richt jij je dus niet op alle fases van het aankoopproces.

Kansen

In dit veld geef je de 3 of 4 belangrijkste externe kansen weer, die gelden voor iedereen die werkt in jouw markt.

Een kans zou kunnen zijn dat er minder concurrentie is bij betaalde advertenties op social media, dan bij Google Adwords.

Bedreigingen

In dit veld geef je de 3 of 4 belangrijkste externe bedreigingen weer, die gelden voor iedereen die werkt in jouw markt.

Een bedreiging zou kunnen zijn dat je content gekopieerd wordt door een concurrent (bijvoorbeeld een whitepaper) of dat je concurrenten meer middelen hebben voor het creëren van goede content, waardoor zij meer kans hebben tot het behalen van een goede ranking in Google.

Voorbeeld van een content SWOT analyse

Plan van aanpak

Zodra je jouw SWOT analyse hebt afgerond, kun je die informatie gebruiken voor een plan van aanpak voor het nieuwe jaar.

Het plan van aanpak moet gebaseerd zijn op jouw sterktes en zwaktes, gebruik maken van de kansen die er in de markt liggen en rekening houden met de mogelijke dreigingen.

Onderstaand is een voorbeeld van een plan van aanpak, gebaseerd op bovenstaande content SWOT analyse:

  1. Test het promoten van bestaande content op social media, door middel van betaalde advertenties. Indien de resultaten goed zijn, hetzelfde doen voor nieuwe content;
  2. Maak gebruik van partners voor het creëren van een kennisbank met gratis content, om meer organisch verkeer te trekken;
  3. Whitepapers waardevoller maken door experts erbij te betrekken, om ze vervolgens met een influencers programma te promoten op social media;
  4. Meer content creëren voor de laatste fase van het aankoopproces, om het lead nurturing programma te verbeteren;
  5. ROI rapportages creëren om de resultaten van de content marketing activiteiten beter te kunnen berekenen.

Succes!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Test je kennis en doe de SEO quiz

SEO quiz
 

Het blog voor marketingbazen

Up to date blijven van de laatste ontwikkelingen op het gebied van B2B marketing en SEO? En wil je ook graag tips voor beter bloggen ontvangen?
Vul dan hier je e-mailadres in: