Inbound Marketing en SEO

Hoe installeer je de Search Console van Google?

Deel dit bericht:


Door:

 

Ik ben van mening dat elke blogger en iedereen die een website beheert, een Search Console account zou moeten opzetten. De Search Console is ook wel beter bekend onder de naam: Google Webmaster Tools.

Ik zal zo uitleggen waarom je een account zou moeten opzetten, hoe je dat doet en wat je er allemaal mee kunt, maar allereerst:

Wat is de Search Console van Google?

Google Search Console is een gratis service die wordt aangeboden door Google. Met de Search Console kun je de aanwezigheid van je blog of website in de zoekresultaten van Google bijhouden en controleren. Denk hierbij bijvoorbeeld aan informatie over hoe je rankt voor bepaalde zoekwoorden, hoe vaak er op jouw zoekresultaten geklikt wordt, etc.

Daarnaast kun je inzien hoe Google jouw site ziet. Welke zoekwoorden zijn volgens Google de belangrijkste woorden op je website? Heb je dubbele content op je site? Zijn er errors die verholpen dienen te worden? Welke andere websites linken naar jouw blog of site?

Handig, toch?

Wat zijn de voordelen van de Search Console?

Met de Search Console kun jij er voor zorgen dat jij optimaal gaat presteren in Google. Je verkrijgt waardevolle informatie over de performance van je website, die je zonder de Console niet zal krijgen.

Google geeft zelf de volgende opsomming weer, waarom jij de Search Console zou moeten gebruiken:

  • Controleren of Google toegang kan krijgen tot je inhoud;
  • Nieuwe inhoud indienen zodat deze kan worden gecrawld en inhoud verwijderen die je niet wilt weergeven in de zoekresultaten;
  • Inhoud maken en beheren die visueel interessante zoekresultaten oplevert;
  • Je site onderhouden met minimale verstoring van de zoekprestaties;
  • Controleren op problemen met malware en spam en deze verhelpen zodat je site schoon blijft.

Hierdoor krijg je de volgende inzichten:

  • Welke zoekopdrachten hebben ervoor gezorgd dat je site werd weergegeven in de zoekresultaten?
  • Resulteerden bepaalde zoekopdrachten in meer verkeer naar je site dan andere?
  • Worden de prijzen van je producten, contactgegevens van het bedrijf of evenementen weergegeven in uitgebreide zoekresultaten?
  • Welke sites bevatten links naar jouw website?
  • Presteert je mobiele site goed voor gebruikers die zoeken op mobiele apparaten?

Is er een handige video waarin kort wordt uitgelegd wat de Search Console is?

Jazeker, in de volgende video wordt het nog eens duidelijk uitgelegd:

Het toevoegen en verifiëren van een website in Google Search Console

Als je voor het eerst gebruik gaat maken van de Search Console, dan dien je eerst je website of blog toe te voegen en te verifiëren. Door het verifiëren bewijs jij aan Google, dat jij de eigenaar bent van je site. Heel belangrijk, want je zou toch niet willen dat anderen dergelijke informatie over jouw website te zien krijgen!

Het opzetten van een Search Console account is niet moeilijk en al helemaal niet als je al een Google Analytics account hebt.

Allereerst moet je natuurlijk naar de Search Console gaan (< Klik dus op die link) en log in met je Google Account.

Website verifiëren met Google Analytics

Je website verifiëren met Google Analytics staat als derde weergegeven als optie. Ik vind het echter de makkelijkste manier, dus daar begin ik mee.

Natuurlijk moet je wel al een Google Analytics account hebben om deze optie te kunnen gebruiken.

Klik in het Search Console dashboard op ‘Manage site’ en dan op ‘Verify this site’.

Als je de ‘Google Analytics tracking code’ optie niet ziet onder ‘Recommended method’, klik dan op de ‘Alternate method’ tab. Als je klikt op ‘Google Analytics tracking method’, dan krijg je een aantal instructies die je moet volgen.

Website verifiëren met Google Analytics

Website verifiëren door een HTML file te uploaden

Om deze methode toe te kunnen passen, moet je in staat zijn om files te uploaden naar de root directory van je website.

Klik in het Search Console dashboard op ‘Manage site’ en dan op ‘Verify this site’.

Als de ‘HTML file upload’ optie niet staat weergegeven onder ‘Recommended method’, dan kun je deze vinden onder de ‘Alternate method’ tab.

Website verifiëren door een HTML file up te loaden

Als je van deze optie gebruik maakt, dan wordt je gevraagd om een HTML file te downloaden.

Download de file en upload het naar een specifieke locatie. Pas de content van de file en de naam van de file niet aan, anders zal de console niet in staat zijn om je website te verifiëren.

Nadat je de file hebt geupload naar je root directory, ga dan terug naar de Search Console en klik op ‘Verify’. Als alles goed gaat, dan zal je een melding krijgen dat je site is geverifieerd.

Website verifiëren via je provider

Je kunt je website ook verifiëren via je provider, het bedrijf waar je jouw domeinnaam hebt geregistreerd of waar jij je hosting hebt ondergebracht.

Klik in het Search Console dashboard op ‘Manage site’ en dan op ‘Verify this site’.

Website verifiëren via je provider

Als je voor deze optie gebruik maakt, dan word je gevraagd te kiezen voor jouw provider, uit een lijst met veel voorkomende providers. Zodra je jouw provider hebt geselecteerd, wordt er een inlogveld geopend van jouw provider. Login met de logingegevens van je provider en je website is geverifieerd. Simpel toch?

Als jouw provider niet in de lijst staat, kies dan voor de optie ‘Other’ en dan krijg je een aantal instructies die je moet volgen. Er wordt uitgelegd hoe je een DNS TXT record kunt creëren voor je provider.

Website verifiëren met Google Tag Manager

Als je al gebruikt maakt van Google Tag Manager, dan is dit een makkelijke optie om je site te verifiëren.

Klik in de Search Console dashboard op ‘Manage site’ en dan op ‘Verify this site’.

Website verifiëren met Google Tag Manager

Selecteer ‘Google Tag Manager’ en klik op ‘Verify’. Als de Google Tag Manager code is gevonden, dan zal je een melding te zien krijgen dat je website is geverifieerd.

De verschillende functies van de Search Console uitgelegd

Hoe werken de Google Search Console functies?

Nu je de Console hebt geïnstalleerd, is het waarschijnlijk ook wel handig om te weten wat je met de verschillende functies kunt doen.

Ik zal elke functie stap voor stap, in het kort uitleggen (sorry dat het ietwat droge materie is). Sommige onderdelen zijn voor de wat meer ervaren SEO-ers onder ons, maar ook voor de minder ervaren SEO-ers, zit er veel handige info tussen!

Search Appearance

De naam zegt het al, deze sectie vertelt jou hoe jouw website wordt weergegeven in de zoekresultaten van Google.

Structured Data

Op deze pagina verzamelt Google alle structured data, dat zij gevonden hebben op je website. Met structured data vertel jij aan Google wat elk element op je pagina is, zodat Google beter begrijpt waar je content over gaat.

Dit rapport helpt jou om errors te identificeren, zodat jij die kunt verhelpen.

Data Highlighter

Wil jij graag gebruik maken van structured data, maar heb je geen idee hoe dat moet? Dan kan de Data Highlighter hierbij helpen.

Start met een URL van een pagina van je website, selecteer het type informatie en begin met highlighten. Alle informatie dat je gehighlight hebt (sorry ik kom even niet op een goed Nederlands woord voor ‘highlighten’), vind je rechts in de sidebar.

Heb je een fout gemaakt? Geen probleem, druk gewoon op ‘Clear’.

HTML Improvements

De HTML Improvements pagina verzamelt alle errors gerelateerd aan meta descriptions, titel en niet-indexeerbare content. De meeste mensen gebruiken deze pagina om duplicate content op hun website te identificeren.

Sitelinks

Sitelinks helpen je om gebruikers van Google, te leiden naar je belangrijkste pagina’s. Sitelinks zijn de linkjes die onder je website verschijnen, zodra iemand op jouw website of merknaam zoekt in Google:

Met sitelinks je belangrijkste pagina's laten vinden

Als jij liever hebt dat een bepaalde sitelink niet verschijnt, dan kun je die verwijderen. Vul desbetreffende url in de ‘Demote this sitelink URL’ invulveld en klik op ‘Demode’.

Search Traffic

Dit is wat mij betreft het meest interessante gedeelte van de console.

Wil je weten waar je bezoekers vandaan komen, welke andere websites naar jou linken en hoe je interne linkstructuur eruit ziet? Dan zit je hier op de juiste plek.

Search Analytics

Dit gedeelte geeft je inzichten over het organische verkeer dat jij ontvangt vanuit Google. Je kunt de meest populaire zoekwoorden en pagina’s van je website bekijken, de landen van waaruit jij het meest verkeer krijgt inzien en ontdekken welke apparaten jouw bezoekers het meest gebruiken.

Links to Your Site

Hier vind je alle websites die naar jouw website linken, de anchor text die gebruikt wordt en de pagina’s op jouw website waar het meest naar gelinkt wordt.

Internal Links

Zowel interne linkjes als externe linkjes helpen jou om hoger te ranken in Google. Een interne link is een link van een pagina op jouw site, naar een andere pagina op jouw site. Met een interne link vertel je aan Google dat een bepaalde pagina op je website belangrijk is.

In dit rapport vind je de pagina’s op je website, waar je het meest naar toe linkt.

Manual Actions

Deze pagina is de grootste nachtmerrie voor elke website-eigenaar. Krijg je een penalty van Google? Dan vind je dat terug op deze pagina.

International Targeting

Richt jij je met je website op meer landen dan Nederland? Dan kun jij met de hreflang tag inrichten, welke content men uit bepaalde landen te zien krijgen. Houd deze pagina goed in de gaten, om bij te houden of je jouw website goed hebt ingericht voor international targetting.

Mobile Usability

Het hebben van een mobiele website is belangrijk voor je SEO.

Heb je een mobiele site en is deze pagina leeg? Dan is alles in orde.

Heb je geen mobiele site of een mobiele site dat niet voldoet aan alle eisen? Dan vind je hier een error-rapport.

Google Index

In deze sectie kun je inzien hoeveel pagina’s van jouw website zijn toegevoegd aan de index van Google. Ook kun je hier URLs verwijderen uit de index, als je deze niet wilt laten verschijnen in de zoekresultaten.

Index Status

De Index Status laat zien hoeveel pagina’s er zijn geïndexeerd door Google en wanneer de laatste index heeft plaatsgevonden.

Content Keywords

Het Content Keywords rapport laat zien wat de belangrijkste en meest gebruikte zoekwoorden zijn op je website. Zijn er zoekwoorden waar je graag op gevonden wilt worden, maar worden deze hier niet weergegeven? Dan wordt het tijd om meer content rond deze zoekwoorden te creëren.

Blocked Resources

Op deze pagina vind je alle pagina’s die geblokkeerd zijn door robots.txt rules. Lees hier hoe je de ‘Blocked Resources’ kunt unblocken in de Search Console.

Remove URLs

Je kunt de robots.txt file gebruiken om er voor te zorgen dat bepaalde pagina’s niet worden toegevoegd aan de index van Google.

Maar wat als een pagina al toegevoegd is aan de index? Dan kun je deze tool gebruiken om de pagina tijdelijk te verwijderen uit de index.

Crawl

Voordat je pagina’s geïndexeerd kunnen worden, moeten ze eerst gecrawlt worden door Google.

Alle informatie over dit proces vind je hier.

Crawl Errors

Dit rapport moet je regelmatig bekijken. Het toont alle errors die Google tegenkomt bij het crawlen van de pagina’s op je website.

Crawl Stats

Deze pagina geeft aan hoe vaak je pagina’s de afgelopen 90 dagen zijn gecrawlt. Bovendien laat het zien hoe lang ze hebben gedaan over het downloaden van de verschillende content types en de grootte in KB.

Het beste scenario is dat de grootte en de tijd dat het duurt om te downloaden, zo laag mogelijk is.

Fetch as Google

Met de tool ‘Fetchen als Google’ kun je testen hoe Google een URL op je site crawlt of weergeeft.

Je kunt ‘Fetchen als Google’ gebruiken om te controleren of Googlebot toegang kan krijgen tot een pagina op jouw site, hoe de pagina wordt weergegeven en of er paginabronnen (zoals afbeeldingen of scripts) zijn die worden geblokkeerd voor Googlebot.

Deze tool simuleert een crawl- en weergavebewerking zoals wordt gedaan bij het normale crawl- en weergaveproces van Google en is handig voor het oplossen van crawlproblemen op je site.

Robots.txt Tester

Met de tool robots.txt-tester kun je zien of jouw robots.txt-bestand de toegang tot een specifieke URL op je site blokkeert voor de webcrawlers van Google.

Je kunt deze tool bijvoorbeeld gebruiken om te controleren of de Googlebot-Image-crawler de URL kan crawlen van een afbeelding die je wilt blokkeren voor Google Afbeeldingen.

Sitemap

Hier kun je aangeven waar Google de sitemap van jouw website kan vinden. Met de sitemap help je Google jouw website nog beter te crawlen. Ook worden hier errors met betrekking tot jouw sitemap weergegeven.

URL Parameters

Je kunt de tool URL-parameters gebruiken om het doel van de parameters die je op je site gebruikt, aan te geven aan Google.

Security Issues

Dit is ook een belangrijk gedeelte. Hier wordt namelijk aangegeven als je website mogelijk gehackt is. Wat je altijd wilt lezen hier, is dat Google geen security issues heeft ontdekt op je website.

Succes!

Een gedachte over “Hoe installeer je de Search Console van Google?”

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Test je kennis en doe de SEO quiz

SEO quiz
 

Het blog voor marketingbazen

Up to date blijven van de laatste ontwikkelingen op het gebied van B2B marketing en SEO? En wil je ook graag tips voor beter bloggen ontvangen?
Vul dan hier je e-mailadres in: