Inbound Marketing en SEO

De ultieme SEO gids voor B2B marketeers

Van Engine Optimization naar Experience Optimization

Deel deze pagina:



Introductie

Zometeen zal ik uitleggen hoe moderne SEO werkt, maar eerst wil ik jullie terugnemen in de tijd, de tijd waarin internet nog niet bestond. Wat deed je toen als je een vraag had?

Als ik een vraag had over hardlopen of blessures, dan stelde ik de vraag aan een collega van mijn vader. Hij was namelijk een getraind marathonloper en had verschillende sportdiploma’s.

Als ik een vraag had over auto’s, dan stelde ik mijn vraag aan de vader van mijn toenmalige vriendinnetje. Hij was namelijk garagehouder.

Als ik een vraag had over een televisie, dan liep ik naar binnen bij een mediazaak in het centrum van de stad waar ik woonde.

In alle bovenstaande voorbeelden, bedacht ik wie mij het beste het antwoord kon geven op de vraag die ik had. Ik stelde niet mijn vraag aan een vriendje, waarvan ik wist dat hij er net zo weinig vanaf wist als ik.

Wie kon mij een betrouwbaar antwoord geven? Iemand met een bepaalde autoriteit binnen het vakgebied van mijn vraag. Ik vertrouwde de collega van mijn vader omdat ik hem goed kende en ik wist dat hij een autoriteit was binnen zijn vakgebied.

Daarnaast liep ik niet de mediazaak in om een vraag te stellen over sportblessures, dat zou gewoon raar zijn. Een mediazaak is niet relevant aan een vraag over blessures.

Als we weer teruggaan naar nu, waar het internet een belangrijk onderdeel geworden is van ons leven, dan kunnen we bovenstaande voorbeelden doortrekken naar de hedendaagse SEO.

Want welke website kan mij een betrouwbaar en relevant antwoord geven? Een website met een bepaalde autoriteit, binnen het vakgebied van het onderwerp waarnaar ik op zoek ben.

SEO volgens Wikipedia

Wikipedia omschrijft zoekmachine optimalisatie als volgt:

‘Zoekmachine optimalisatie is een onderdeel van zoekmachine marketing en kan worden gedefinieerd als het geheel aan activiteiten bedoeld om een webpagina hoog te laten scoren in de organische zoekresultaten van een zoekmachine, op de voor die webpagina relevante trefwoorden, trefwoordcombinatie(s) casu quo zoekterm(en).’

Klopt deze omschrijving? In het meest letterlijke zin van het woord natuurlijk wel. Ik ga jullie echter proberen te overtuigen om toch anders naar SEO te kijken.

Een SEO waar niet zoekwoorden en rankings centraal staan, maar de gebruikerservaring die je aanbiedt.

Natuurlijk wil je altijd hoog ranken in Google, maar als jij je richt op het bieden van een goede gebruikerservaring, dan maak je veel meer kans om die topposities in Google te bemachtigen.

Het doel van Google

Het doel van Google is om het beste antwoord te geven op een zoekopdracht. Een betrouwbaar en relevant antwoord, van een website die gezien wordt als autoriteit.

Een goed antwoord draagt bij aan een goede gebruikerservaring. Je ziet de afgelopen jaren dat Google enorm veel investeert in het verbeteren van de gebruiksvriendelijkheid van de zoekmachine.

Denk hierbij aan verschillende algoritme updates om websites met slechte content te weren uit de zoekresultaten of de mobile algoritme updates, waarbij mobielvriendelijke websites voorrang krijgen bij zoekopdrachten vanaf een mobiel apparaat.

Maar denk hierbij ook aan de directe antwoorden die Google geeft in de Instant Answer box, de Featured Snippet of de Knowledge Graph panel. Hierdoor hoeven gebruikers voor bepaalde zoekopdrachten niet meer door te klikken naar een website, om een antwoord te krijgen op hun vraag.

De gebruikerservaring van de zoekmachine staat dus centraal bij Google. En dat valt natuurlijk simpel uit te leggen.

Als Google niet in staat is om jou een goed antwoord te geven op jouw vraag en je niet een goede gebruikerservaring weet aan te bieden, dan ga jij op den duur gebruik maken van een andere zoekmachine. Het gevolg hiervan is dat Google marktaandeel verliest.

Search Experience Optimization

Ik ben van mening dat we het tegenwoordig beter kunnen hebben over Search Experience Optimization in plaats van Search Engine Optimization.

Een SEO waarbij je werkt aan het opbouwen van je merk en waarin de gebruikerservaring die je aanbiedt centraal staat. Dit is overigens een mening die door veel meer SEO’ers wordt gedeeld.

Als SEO’er moet jij bedenken hoe je de beste ervaring kunt bieden aan jouw potentiële klanten.

Het bieden van een goede ervaring begint bij het identificeren van de vragen en uitdagingen die jouw potentiële klanten hebben, in elke fase van het aankoopproces.

Om als autoriteit gezien te worden, dien jij zeer nuttige en relevante content te creëren die jouw potentiële klanten helpen bij het beantwoorden van deze vragen en uitdagingen. Unieke content (of content die minimaal beter is dan de content van je beste concurrent) waarmee je ze door het aankoopproces leidt.

Daarnaast moet je jouw websitebezoekers bij elk contactmoment dat jij met zet hebt, een goede ervaring bieden. Dit begint al bij het optimaliseren van jouw zoekresultaten in Google, waarmee je jouw potentiële klanten echt aanspreekt en zij sneller op jouw zoekresultaat zullen klikken.

Is de inhoud van je content geweldig, maar heb je een onduidelijke website? Dan klikt men snel weer weg, nadat ze op je website zijn belandt. Jij moet ervoor zorgen dat jouw websitebezoekers jouw content makkelijk kunnen consumeren en snel kunnen vinden waarnaar zij op zoek zijn.

Als jij door goede content en een goede gebruikerservaring het vertrouwen van je websitebezoekers weet te winnen en zij bereid zijn om vaker terug te komen naar je site, dan ben je in hun ogen een autoriteit.

Andere websites kunnen ook autoriteit aan jou geven, door naar jouw content te linken. Het ontvangen van relevante linkjes van websites met een hoge autoriteit, is nog steeds een belangrijke ranking factor.

Deze linkjes kun je ook echt alleen verdienen als je goede content creëert en een goede gebruikerservaring aanbiedt. Waarom zou iemand naar jou gaan linken als je content matig is? Er zal vast wel ergens andere content te vinden zijn die beter is om naar te linken.

Het is natuurlijk fantastisch als je geweldige content hebt gecreëerd en een geweldige gebruikerservaring weet aan te bieden, maar je moet jouw content ook echt promoten.

Als jij jouw content actief promoot, dan komt het onder de aandacht van veel meer mensen. Dat vergroot de betrokkenheid bij je website en de kans op het verdienen van relevante linkjes, wat je rankings ten goede komt.

Jij moet zoekmachines natuurlijk ook helpen jouw website te begrijpen. On-page SEO is dus nog steeds een belangrijk onderdeel van zoekmachine optimalisatie.

Wat ga ik verder in dit artikel behandelen?

Ik ga proberen om SEO zo goed mogelijk uit te leggen en zal daarom de verschillende aspecten van een goede strategie behandelen.

Omdat ik SEO meer zie als het optimaliseren van de gebruikerservaring, stap ik af van de standaard on page / off page verdeling. Uiteraard komen de verschillende on- en off page factoren wel aan bod. Ik heb het echter opgedeeld in een aantal categorieën.

Ik zal beginnen met uitleggen hoe de algoritmes en ranking factoren van Google werken. Vervolgens vertel ik onder andere hoe je een goed zoekwoordenonderzoek kunt uitvoeren, hoe je een ideale website structuur opzet, hoe je websiteverkeer aantrekt, hoe je jouw bezoekers converteert en hoe je autoriteit kunt behalen door middel van link building.

SEO leren? De ultieme (gratis) zoekmachine optimalisatie gids Klik om te Tweeten

Uitleg Google’s algoritmes

Om SEO zo goed mogelijk te leren begrijpen, lijkt het mij verstandig om te beginnen met het uitleggen welke veranderingen Google heeft doorgevoerd in het algoritme de afgelopen jaren.

Waarom?

Als jij begrijpt waarom Google deze veranderingen heeft doorgevoerd en wat voor effect dat heeft op jouw SEO, dan ben jij veel beter in staat om een goede strategie op te zetten.

Sinds 2011 heeft Google verschillende algoritme updates vernoemd naar dieren: Panda, Penguin, Hummingbird, Pigeon en Mobile (die laatste is natuurlijk geen dier):

  • Panda update: De Google Panda update heeft als doel om websites met content van lage kwaliteit te bestraffen, indirect ten gunste van websites met goede content;
  • Penguin update: Link building is nog steeds een belangrijk onderdeel van SEO. De Google Penguin update heeft als doel om foute link building tactieken te bestraffen. Google wilt dat jij jouw linkjes op een natuurlijke manier verdient, door het creëren van goede content;
  • Hummingbird update: De Hummingbird update heeft als doel om betere antwoorden te kunnen geven voor specifieke zoekopdrachten. Hummingbird richt zich meer op zogenaamde ‘conversational search’. De intentie achter een zoekopdracht is dus belangrijker dan de daadwerkelijke zoekwoorden die gebruikt worden;
  • Pigeon update: De Pigeon update richt zich op het leveren van betere lokale zoekresultaten;
  • Mobile update: De Mobile update richt zich op het leveren van een betere gebruikerservaring voor mensen op een mobiel apparaat.

Wat wij hiervan kunnen leren is dat nadrukkelijk naar voren komt dat de gebruikerservaring centraal staat. Google wilt de gebruikers van de zoekmachine de best mogelijke antwoorden en ervaring bieden.

Google beloont websites met goede (Panda) probleemoplossende (Hummingbird) content, die daardoor op een natuurlijke manier linkjes hebben verdiend (Penguin). Content die op elk platform en apparaat goed te consumeren is (Mobile).

Lees meer over deze algoritmes updates in mijn artikel: ‘Begrijp SEO door Google’s algoritme updates’.

De belangrijkste ranking factoren

Zojuist heb ik het gehad over welke aanpassingen Google de afgelopen jaren heeft doorgevoerd in het algoritme, waarmee het websites en webpagina’s evalueert.

De criteria voor het evalueren van webpagina’s en het plaatsen in de index, worden ook wel ranking factoren genoemd.

Hoe beter jij scoort voor deze ranking factoren, hoe hoger jij zal eindigen in de zoekresultaten van Google.

Volgens Google zijn er meer dan 200 ranking factoren. Google deelt hier zelden informatie over, waardoor de ranking factoren van Google voor een groot deel een mysterie zijn.

Wat we echter wel al wisten is dat RankBrain de twee na belangrijkste ranking factor is (bron: Bloomberg).

En daarnaast heeft Andrey Lipattsev (Search Quality Senior Strategist van Google) tijdens een Q&A sessie in maart 2016, ook nog eens aangegeven wat de twee topsignalen volgens Google zijn, naast RankBrain.

Deze twee signalen zijn: links en content (bron: SearchEngineLand).

RankBrain

RankBrain is een zelflerend, kunstmatig intelligentie systeem en onderdeel van het Hummingbird algoritme.

Met de Knowledge Graph (daarover straks meer) is Google in staat om makkelijk antwoord te geven op de wat meer data-gerichte zoekopdrachten, zoals de Wie, Wat, Wanneer, Waar vragen.

Voor complexere vragen zet Google RankBrain in.

Ziet Google een woord of zin die zij niet kennen? Dan proberen zij in te schatten welke woorden of zinnen een vergelijkbare betekenis hebben.

Vervolgens kijken zij naar het klikgedrag om te checken of het zoekresultaat dat zij getoond hebben relevant is aan de zoekopdracht. Denk hierbij aan CTR, bounce rate, time on site, pages visited, etc. Zo leert RankBrain steeds meer bij.

De verwachting is ook dat RankBrain in de toekomst een steeds belangrijkere factor gaat worden. De gebruikerservaring die je biedt en de mate waarin jij jouw doelgroep bij jouw website weet te betrekken wordt dus steeds belangrijker.

Content

Goede en relevante content is de basis van SEO. De quote “Content is the reason search began in the first place” vind ik dan ook treffend en heeft een prominente plaats op mijn website.

Het belang van kwalitatief goede content wordt nog eens duidelijk in de ‘Search Quality Evaluator Guidelines‘ van Google.

Wat interessant is aan de nieuwe richtlijnen, is dat Google erg de nadruk legt op het belang van expert schrijvers. Jij als bedrijf dient dus volgens Google iemand in dienst te hebben, die veel kennis heeft over de onderwerpen waar je als organisatie over wilt schrijven.

Links

Het belang van linkjes van relevante websites met een hoge autoriteit, is al tijden een onderwerp van discussie.

Met de opmerking van Andrey Lipattsev kan deze discussie voorlopig de koelkast in: links still matter.

De verwachting is echter wel dat het belang van inbound linkjes steeds minder wordt, naarmate RankBrain steeds belangrijker wordt.

Straks zal ik het nog hebben over link building.

In mijn artikel ‘De top 3 ranking factoren volgens Google’ ga ik verder in op deze factoren en wat zij betekenen voor jouw strategie.

Nu je de basis kent, wordt het tijd om een succesvolle SEO strategie op te zetten.

1. Het bepalen van doelen

SEO zet je als middel in om je B2B marketingdoelen te halen.

Zometeen zal ik uitleggen waarom ik vind dat SEO altijd een onderdeel moet zijn van een inbound- of content marketing strategie.

Bij het bepalen van je B2B marketingdoelen ga je uit van websitebezoekers, leads en klanten. Lees hier hoe je deze doelen bepaalt volgens de SMART-methode: ‘Het bepalen van SMART marketingdoelen‘.

2. Gedegen onderzoek doen

Voor elke marketingcampagne geldt, dat het doen van goed onderzoek enorm belangrijk is voordat je van start gaat.

Dit geldt dus ook voor je SEO-strategie.

2.1 Zet buyer persona’s op

De basis van elke marketingcampagne is om jouw doelgroep zo goed mogelijk te leren kennen.

Hoe meer jij weet over jouw doelgroep, hoe beter jij in staat bent om een goede gebruikerservaring te bieden. Hierdoor zullen jouw campagnes veel krachtiger zijn.

Om jouw doelgroep zo goed mogelijk te leren kennen zet je buyer persona’s op.

Buyer persona’s helpen jou bij de volgende stap: het doen van een goed zoekwoordenonderzoek. Je brengt namelijk in kaart welke vragen en uitdagingen er leven bij je doelgroep, in elke fase van het aankoopproces.

Hierdoor ben jij in staat om content te creëren die jouw potentiële klanten echt aanspreekt en waarnaar zij op zoek gaan in Google. Content die zij mogelijk ook bereid zijn om te delen, wat weer goed is voor je link building.

Daarnaast breng je ook in kaart waar jouw persona’s zich online bevinden en welke influencers zij volgen. Belangrijke informatie voor het promoten van je content.

Wil jij leren hoe je buyer persona’s opzet voor je B2B marketingcampagne? Lees dan mijn artikel ‘Hoe maak je een Buyer Persona profiel?‘.

Het ontwikkelen van Buyer Persona's

2.2 Voer een zoekwoordenonderzoek uit

Nadat je buyer persona’s hebt opgezet en weet welke vragen en uitdagingen er leven bij je doelgroep, wordt het tijd om een zoekwoordenonderzoek uit te voeren.

Laat één ding duidelijk zijn: zoekwoorden zijn nog steeds belangrijk voor SEO. Een zoekwoordenonderzoek is de basis van zoekmachine marketing. Ranken voor de juiste zoekwoorden kan je website maken of breken.

Een zoekwoordenonderzoek dient echter tegenwoordig wel anders uitgevoerd te worden, dan vroeger. Tegenwoordig moet je rekening houden met semantic search. Met semantic search probeert Google relaties te leggen tussen verschillende entiteiten om zoekopdrachten beter te begrijpen. Daarom richt jij je met je zoekwoordenonderzoek tegenwoordig meer op thema’s of concepten.

Daarnaast is het ook belangrijk om je concurrenten goed in kaart te brengen, om inzichtelijk te maken of jij wel in staat bent om te ranken voor bepaalde zoekwoorden.

Wil jij weten wat semantic search precies is en hoe je een goed zoekwoordenonderzoek kunt uitvoeren? Lees dan mijn artikel ‘De handleiding voor zoekwoordenonderzoek‘.

3. Het opzetten van een ideale website structuur

Hoe beter jouw website structuur is, hoe meer kans jij maakt om goed te ranken in Google.

De vragen en uitdagingen van je potentiële klanten en het zoekwoordenonderzoek dat jij daarvoor hebt uitgevoerd is de basis voor je website structuur.

Daarnaast zijn er verschillende on page factoren waarmee je Google kunt helpen jouw site zo goed mogelijk te kunnen crawlen en te indexeren.

Een goede site structuur zorgt voor:

  • Een goede gebruikerservaring: Je websitebezoekers kunnen makkelijker vinden waarnaar ze op zoek zijn. Hierdoor zullen zij langer op je website blijven, meerdere pagina’s bezoeken en hopelijk vaker terugkeren. Dit zijn positieve signalen voor Google;
  • Relevantie: Als jij in een gezonde website structuur relevante content bij elkaar groepeert, dan kan Google makkelijker de context van je content achterhalen en kunnen zij jou beter koppelen aan zoekopdrachten;
  • Sitelinks in Google: Sitelinks zijn de linkjes die verschijnen onder jouw zoekresultaat, als iemand op jouw merknaam zoekt in Google. Met sitelinks help je jouw websitebezoekers direct jouw belangrijkste pagina’s te vinden;
  • Een makkelijk te crawlen site: Hierdoor is Google in staat om al je content te vinden, deze goed te kunnen indexeren en te tonen in de zoekresultaten.

Om een goede structuur op te zetten maak je gebruik van een silo structuur, creëer je cornerstone content pagina’s, zet je interne linkjes in en zorg je ervoor dat Google je website makkelijk kan crawlen en indexeren.

3.1 Zet een silo website structuur op

Zoekmachines houden van websites die ervoor zorgen dat zij makkelijk het onderwerp van een pagina kunnen identificeren.

Een website met ongeorganiseerde content, zorgt ervoor dat het lastiger is voor een zoekmachine om te begrijpen waar een pagina over gaat. Hierdoor wordt het moeilijker om te ranken voor bepaalde zoekwoorden.

Daarnaast zorgt een gezonde website structuur voor een betere gebruikerservaring, doordat websitebezoekers makkelijker kunnen vinden waarnaar zij op zoek zijn.

En waarom is het zo dat de content die geschreven wordt door SEO-ers of content managers, meestal op het bloggedeelte van een website belanden? Is dat wel goed voor je zoekmachine optimalisatie?

Het antwoord op deze vragen en welke website structuur het beste is voor SEO, vind je in mijn artikel ‘Hoe bouw je met silo’s de beste SEO website structuur?

Voorbeeld silo websitestructuur

3.2 Creëer cornerstone content pagina’s

Belangrijk om te weten is dat niet websites ranken voor een zoekwoord, maar dat webpagina’s dit doen.

Als jij wilt ranken voor een bepaald zoekwoord, dan moet je besluiten welke pagina op je website dé pagina gaat worden die moet gaan ranken voor dat zoekwoord.

Om te ranken voor je belangrijkste thema’s, creëer je cornerstone content pagina’s.

Daarnaast helpen cornerstone content pagina’s jouw websitebezoekers met het vinden van je belangrijkste content.

Leer alles over deze pagina’s in mijn artikel: ‘Behaal toppositie in Google met cornerstone content pagina’s‘.

3.3 Maak gebruik van interne linkjes

Bij een goede website structuur hoort een goede linkstructuur.

Een interne link is een linkje van een pagina, naar een andere pagina op dezelfde website. Een website met een goede interne linkstructuur, is gebruiksvriendelijker en scoort beter in zoekmachines.

Met interne linkjes kun je autoriteit verspreiden over je website en relaties leggen tussen pagina’s.

Voorbeeld:

Zometeen ga ik het hebben over SERP optimalisatie. Onder dit onderwerp vallen vijf subonderwerpen. Ik leg een relatie tussen deze vijf subonderwerpen door naar elkaar te linken. Bovendien groepeer ik deze subonderwerpen bij elkaar in mijn website structuur onder het thema SEO.

Hierdoor is Google beter in staat om de context achter mijn content te bepalen en zullen zij mij eerder zien als een goede bron van informatie, omdat ik ook over gerelateerde onderwerpen schrijf.

Google gebruikt interne linkjes ook om nieuwe pagina’s op je website te ontdekken. Publiceer je een nieuw artikel op je website, zonder dat deze interne linkjes ontvangt? Dan kan het zo zijn dat de Google crawler je website weer verlaat zonder deze pagina te indexeren. Hierdoor verschijnt deze pagina niet in de zoekresultaten.

Het goed toepassen van interne linkjes is een belangrijk onderdeel van je on page SEO-activiteiten. Het goede nieuws: het is makkelijk toe te passen. Leer hoe jij jouw SEO kunt verbeteren met interne linkjes.

3.4 Zorg ervoor dat Google makkelijk je website kan crawlen en indexeren

Google probeert toegang te krijgen tot je webpagina’s en vervolgens de content te lezen. Dit noem je crawlen.

Daarna probeert Google je content te analyseren om te achterhalen waar de content over gaat, zodat zij het zo goed mogelijk kunnen indexeren.

Naast interne linkjes zijn er verschillende factoren waarmee je Google kunt helpen het crawlen en het indexeren van je content makkelijker te maken of juist te blokkeren van bepaalde pagina’s.

3.4.1 Stuur je XML Sitemap naar Google

Een sitemap is een klein bestand in de root folder van je domein. De sitemap bevat linkjes naar- en bevat bepaalde informatie over- alle pagina’s op je website. Hierdoor is Google beter in staat om je site te crawlen en je pagina’s efficiënter te indexeren.

Wil jij leren wat een sitemap precies is, hoe je deze simpel maakt en kunt verzenden naar Google? Check dan snel mijn artikel: ‘Wat is een XML-sitemap en hoe verzend je die naar Google?

3.4.2 Voorkom dubbele content op je website

Je krijgt geen penalty van Google voor duplicate content, maar het is wel slecht voor je SEO. Duplicate content is dezelfde content die beschikbaar is onder twee of meerdere url’s.

In mijn blogbericht ‘Voorkom duplicate content met canonical url’s‘ leg ik uit waarom dubbele content slecht is voor je SEO en hoe je dit probleem kunt oplossen.

3.4.3 Maak gebruik van een redirect als je content verhuist

Met een 301 of een 302 redirect kun je zoekmachines laten weten dat een webpagina permanent of tijdelijk is verhuisd naar een andere url.

Met een 301 redirect zorg je ervoor dat je geen websiteverkeer verliest en dat de waarde van de originele pagina doorgegeven wordt aan de nieuwe pagina.

Leer waar je 301 redirects allemaal voor gebruikt en hoe je deze het best kunt toepassen, in mijn artikel: ‘Wat is een 301 redirect en waar gebruik je het voor?

3.4.4 Crawlers de toegang blokkeren tot bepaalde pagina’s

Het kan zo zijn dat je wilt dat bepaalde pagina’s niet worden geïndexeerd of dat bepaalde linkjes niet worden gevolgd. Denk hierbij aan een klanten login pagina, een bedankpagina van een landingspagina, je gastenboek of als je betaalde content publiceert waarvan je niet wilt dat de linkjes op die pagina gevolgd worden.

In mijn artikel ‘Wat zijn Robots.txt, Meta Robots tag en Nofollow links?’ leg ik uit hoe je ervoor kunt zorgen dat je webpagina’s wel of juist niet worden geïndexeerd en wat je moet doen als je een betaalde link op je website wilt plaatsen.

3.4.5 Zorg voor een snelle website

De snelheid van je website heeft invloed op de gebruikerservaring van je bezoekers (daarover zometeen meer). Daarnaast heeft het ook invloed op de web crawler van Google.

Google koppelt een bepaald budget aan een website en hebben daardoor over het algemeen slechts een bepaalde hoeveel tijd om je website te crawlen. Is je website te langzaam? Dan kan het zo zijn dat de crawler niet genoeg tijd heeft om je gehele website te crawlen en te indexeren.

Het gevolg is dat niet al je content getoond wordt in de zoekresultaten van Google.

3.4.6 Voorkom fouten in je HTML en CSS bestanden

HTML, CSS en JavaScript zijn de bouwstenen van elke blog of website. Als SEO-er dien je de juiste basiskennis te hebben.

Wil jij weten welke onderdelen jij als SEO-er dient te beheersen? En wil je leren hoe je fouten in je HTML en CSS bestanden kunt ontdekken? Check dan mijn artikel ‘De invloed van HTML, CSS en JavaScript op SEO‘.

3.4.7 Voorkom server problemen

Hier heb ik nog geen artikel aan gewijd. Het is in ieder geval belangrijk om op twee zaken te letten: de snelheid van je website en downtime.

De snelheid van je website heb ik zojuist al besproken en daar ga ik zo nog verder op in.

De mogelijke problemen rondom downtime zijn redelijk voor de hand liggend. Ligt je website eruit? Dan heeft Google geen toegang en kunnen ze je site ook niet crawlen.

Daarnaast kan downtime zorgen voor een bounce, als iemand op jou klikt in de zoekresultaten. Gebeurt dit te vaak? Dan heeft dat invloed op je rankings.

Als die twee zaken in orde zijn, dan heb je niets om zorgen over te maken, wat betreft SEO en servers.

Op een later moment zal ik nog een artikel schrijven over hoe jij jouw server moet inrichten, als jij een internationale website hebt.

4. Maak van content marketing een integraal onderdeel van SEO

Content zet je voor je B2B marketing strategie in om vindbaar te zijn voor je potentiële klanten, deze om te zetten in leads en ze door het aankoopproces te leiden.

SEO helpt jou om beter vindbaar te zijn en de doelen van je content marketing strategie te halen.

Je kunt het echter ook omdraaien, SEO kan namelijk helemaal niet meer zonder een goede content strategie.

Zoals gezegd zijn de kwaliteit van jouw content en de autoriteit die aan jouw content door andere websites gegeven wordt, twee belangrijke ranking factoren. Content marketing is dus een integraal onderdeel geworden van SEO.

De aanpak van inbound- en content marketing richt zich op:

  1. Het creëren van nuttige en waardevolle content, die antwoord geeft op de behoeften en uitdagingen van potentiële klanten. Dit is de basis van SEO;
  2. Het actief promoten van deze content op verschillende kanalen. Hierdoor wordt er een groter publiek bereikt en heb je dus meer kans dat iemand een linkje naar jouw content op zijn of haar website plaatst;
  3. Het aantrekken van gekwalificeerd verkeer om deze vervolgens door het aankoopproces te leiden, door het inrichten van conversiepaden en het opzetten van een lead nurturing workflow. Zo creëer je betrokkenheid, bezoeken zij meerdere pagina’s waardoor de bounce rate omlaag gaat en komen zij na verloop van tijd terug naar je website. Allemaal positieve signalen voor Google.

4.1 Content creëren

Als het op content aankomt, dan is er geen succesformule die voor iedereen werkt. Wat voor de ene organisatie goed werkt, hoeft niet persé voor de andere organisatie ook goed te werken.

Om ervoor te zorgen dat jij jouw content zo effectief mogelijk inzet, moet jij de juiste content leveren, aan de juiste mensen op het juiste moment.

Content mapping gaat je hierbij helpen.

Met content mapping breng je naar aanleiding van je buyer persona en je zoekwoordenonderzoek in kaart, welk type content jij nodig hebt in elke fase van het aankoopproces.

Daarnaast ga je in kaart brengen met welk type content jij uitgelicht kunt worden in de Instant Answer box, de Knowledge Graph panel en de Featured Snippet box. Dit zijn vaak de Wie, Wat, Waar vragen.

De Answer box, de Knowledge Graph en de Featured Snippet box ga ik zo nog uitgebreid behandelen, het is dus niet erg als je niet direct begrijpt wat ik hiermee bedoel.

Belangrijk is om content te creëren waarmee je echt de aandacht trekt van je potentiële klanten en betrokkenheid realiseert.

In veel artikelen over SEO en content marketing lees ik namelijk dat lijstjes het goed doen. Lijstjes zoals ’10 tips om die toppositie in Google te halen’ en ‘De 15 beste leadgeneratie tips’. Uit dit onderzoek van een jaar geleden blijkt dit ook: ‘Content, Shares, and Links: Insights from Analyzing 1 Million Articles’.

Het probleem is echter dat als het kenbaar wordt dat dergelijke lijstjes het goed doen, dat iedereen zulke lijstjes gaat maken. Het aanbod wordt dus veel te groot. Het gevolg? Het heeft geen zin meer voor jou om te richten op dit soort artikelen. Je trekt er de aandacht niet meer mee.

Wat kunnen wij wel leren van dergelijke lijstjes? De opmaak is ‘snackable’ en de content is actiegericht. Iets dat duidelijk lijkt te werken. Hier kun je rekening mee houden, bij het creëren van jouw content.

Daarnaast moet je ook kijken naar welk type content het goed doet op social media. Een voorbeeld hiervan zijn opiniestukken. Mensen vinden dit interessant en zijn sneller geneigd om erop te reageren of te delen, dan andere type content.

4.2 Content promoten

Het internet is een drukbezochte plek. Je content kan dan wel geweldig zijn, het is niet voldoende om maar te wachten tot het moment dat het gevonden wordt.

Als jij jouw content actief promoot, bereik je een groter publiek. Hoe meer mensen jouw content zien, hoe meer verkeer je zal trekken naar je website en hoe groter de kans wordt op het verkrijgen van linkjes.

4.2.1 Zet een goede Social Media strategie op

De invloed van social media op SEO, is een discussie die al langer wordt gevoerd.

Allereerst is het belangrijk om te vermelden dat social media kanalen ook zoekmachines zijn.

SEO staat voor search engine optimization, oftewel zoekmachine optimalisatie. Men denkt vaak aan de traditionele zoekmachines zoals Google, Bing en Yahoo, als men aan een zoekmachine denkt.

Social media wordt echter ook steeds vaker als zoekmachine gebruikt, denk maar bijvoorbeeld aan Twitter hashtags of YouTube instructievideo’s. Als een organisatie overweegt zaken met jou te doen, dan zullen zij zeker jouw social media accounts bekijken. Optimaliseer deze dan ook!

Verder is er een discussie gaande of er een correlatie is tussen het aantal likes, comments & shares die je krijgt op social media en je rankings in Google.

Sommige mensen beweren dat als een artikel het goed doet op social media, deze het dan ook goed doet in Google en dat er daarom een verband is.

Maar misschien is het wel gewoon een aantrekkelijk artikel. Met andere woorden: als het mensen aanspreekt op social media, dan is de kans groter dat het mensen ook aanspreekt in Google. Het gevolg is dus dat er vaker op geklikt zal worden en beter zal scoren. In dit geval gaat het puur om emotie en kunnen we niet van een verband spreken.

Google zegt trouwens dat er geen direct verband is tussen het aantal likes, comments & shares en je rankings. Indirect is dat natuurlijk wel zo.

Als jij met een goede social media strategie een sterke merknaam op weet te bouwen op social media, dan bereik je een veel groter publiek. Dit vergroot de kans op het verdienen van linkjes en terugkerende bezoekers. Beide zijn positieve ranking signalen voor Google.

Lees meer over de invloed van social media op SEO en hoe het jouw branding activiteiten kan helpen, in mijn artikel ‘Social Media belangrijk voor SEO? Hell yeah!

4.2.2 Maak gebruik van influencers

Influencers uit jouw business hebben een grote groep relevante volgers en veel invloed op je markt. Promoten zij jouw content? Dan bereik je veel extra potentiële klanten, die geïnteresseerd zijn in jouw content. Dit levert mogelijk extra verkeer, volgers en betrokkenheid op en kan zorgen voor nieuwe relevante linkjes naar jouw website.

Bovendien worden de websites van influencers vaak ook gezien als sites met een hoge autoriteit. Een linkje van hun website naar jouw content, kan dus van veel waarde zijn voor de autoriteit van je content.

5. Het behalen van conversie

Super natuurlijk als jij in de zoekresultaten van Google verschijnt voor de zoekwoorden waarop jij wilt ranken. Je hebt er alleen niks aan als men niet op jou klikt in de zoekresultaten, snel weer wegklikt nadat ze op je website zijn beland of dat ze niet het conversiepad volgen, dat jij voor ze hebt uitgestippeld.

Het gevolg hiervan is ook dat jij weer snel zal dalen in de rankings, omdat jij blijkbaar niet relevant genoeg bent voor de zoekopdracht.

Zoals gezegd is de gebruikerservaring die je aanbiedt een erg belangrijk onderdeel geworden van zoekmachine optimalisatie. User Experience is door Rand Fisking van MOZ, dé autoriteit op het gebied van SEO, zelfs genoemd als één van de pijlers van SEO in 2017.

Om succesvol te zijn in SEO, moeten content managers, webdesigners en SEO-verantwoordelijken, goed samenwerken om de complete gebruikerservaring zo goed mogelijk te optimaliseren.

5.1 Optimaliseer je content voor de Search Engine Results Page (SERP)

Conversie begint al bij hoe jij wordt weergegeven in de zoekresultaten van Google.

Een zoekresultaat noem je een snippet. Een snippet bestaat uit de title tag, de URL en de meta description. Naast de standaard snippets zijn er ook rich snippets en featured snippets en kun je uitgelicht worden in de Instant Answer box en de Knowledge Graph panel, maar daarover zometeen meer.

Natuurlijk wil jij tussen de andere snippets opvallen, zodat er op jou geklikt wordt. Dit is waar het wat mij betreft interessant begint te worden.

Want als wij RankBrain in ons achterhoofd hebben en weten dat dit de op twee na belangrijkste ranking factor is, heeft je CTR dan invloed op je rankings? Jep.

Dit is niet iets wat Google bevestigt, maar als jij voor jouw positie in de zoekresultaten een bovengemiddelde CTR hebt, dan zal je stijgen in de rankings. RankBrain is namelijk op zoek naar relevantie en blijkbaar is jouw content dan relevanter voor de zoekopdracht dan andere zoekresultaten.

De CTR is trouwens de verhouding tussen het aantal vertoningen en het aantal kliks.

Het is daarom belangrijk om te optimaliseren voor de SERP.

Laten we beginnen met de title tag:

5.1.1 Bedenk een pakkende Title tag

Met een title tag vertel je aan zoekmachines en websitebezoekers waar een bepaalde pagina of blogartikel op je website over gaat. Het wordt ook wel een SEO-titel genoemd.

De SEO-titel die je geeft aan je pagina of blogartikel, hoeft niet exact het zelfde te zijn als de daadwerkelijke titel (H1) van je pagina of blogartikel. Mits het wel relevant is aan de content natuurlijk.

De title tag wordt op verschillende plaatsen op het web getoond. De drie belangrijkste plekken zijn de tabbladen van je browser, in de zoekresultaten van zoekmachines en op social media.

Het doel is om de CTR te verhogen. Met een pakkende title tag kun je mensen echt overtuigen om op jou te klikken. Kies dus niet voor saaie standaard titels!

Ik ben van plan om over een aantal weken, nadat alle aanpassingen op mijn website al een tijdje doorgevoerd zijn, een test te doen. Ik ga mijn soms ietwat saaie title tags veranderen naar bijna overdreven opvallende actiegerichte titels. Het resultaat zal ik dan natuurlijk delen!

Hoe maak je een goede title tag? Lees het in mijn artikel ‘Het belang van title tags voor SEO‘.

Title tag snippet voorbeeld

5.1.2 Kies voor de juiste URL structuur

Het belang van een SEO-vriendelijke URL structuur is al jaren een onderwerp van discussie.

Sommige mensen beweren dat zoekmachines prima in staat zijn om te bepalen waar een URL voor staat en dat de structuur niet uitmaakt.

Ik, en met mij de meeste SEO’ers, zijn het hier niet mee eens. Er zijn wel degelijk verschillende factoren waar je rekening mee moet houden bij de structuur van je URL, om je SEO ten goede te komen.

Welke factoren dit zijn, leg ik uit in mijn artikel ‘6 tips voor SEO vriendelijke URL’s‘.

Url structuur SEO

5.1.3 Schrijf pakkende Meta Descriptions

Een meta description vertelt aan zoekmachines en websitebezoekers waar een webpagina of blogartikel over gaat. Het doel van een meta description is ervoor te zorgen dat men op jou klikt als jij verschijnt in de zoekresultaten of op social media.

Een pakkende, actiegerichte meta description helpt bij het  verbeteren van je CTR.

Leer hoe jij de beste meta descriptions kunt creëren: ‘Schrijf killer Meta Descriptions’.

Voorbeeld meta description snippet

5.1.4 Creëer Rich snippets met Schema Markup

Eén van de laatste evoluties in SEO is schema markup. Deze nieuwe manier van optimaliseren is een krachtige, maar nog niet vaak gebruikte manier om je zichtbaarheid in de zoekresultaten van zoekmachines te verbeteren.

Met schema markup vertel je aan zoekmachines wat elk onderdeel van je webpagina is, zodat zij ‘rijkere’ zoekresultaten kunnen weergeven. Dit noemen we ‘rich snippets’.

Aan een rich snippet worden bepaalde elementen toegevoegd, waardoor de snippet nog meer opvalt. Denk hierbij aan reviews en ratings in de vorm van sterren, broodkruimels, video’s, foto’s bij recepten, etc.

Zodra jij begrijpt hoe je schema markup kunt toepassen op je website, kun jij hoger gaan ranken in de zoekresultaten van zoekmachines.

Dus geef je SEO een boost met Schema Markup!

Rich snippet voorbeeld

5.1.5 Rank voor positie 0 met Featured Snippets

Een featured snippet is een snippet dat in een speciale answer box boven de organische zoekresultaten wordt uitgelicht.

Op deze manier kan Google direct een antwoord geven op een vraag zonder dat een gebruiker hoeft door te klikken naar een website.

Dit doen ze door een samenvatting van het antwoord uit te lichten, boven de normale zoekresultaten.

Als jij in de featured snippet wordt uitgelicht dan helpt het om als autoriteit gezien te worden en gaat je CTR omhoog.

Leer hoe jij uiteglicht kunt worden in de Featured Snippet box: ‘Wat zijn Featured Snippets? 10 tips om die positie te bemachtigen‘.

Featured snippet voorbeeld

5.1.6 Word uitgelicht in Google Knowledge Graph Instant Answer box of in de panel

De Knowledge Graph is een database die gebruikt wordt door Google, om de zoekresultaten van de zoekmachine te verbeteren met semantic search informatie. Deze database bestaat uit entiteiten, zoals plaatsen, locaties, gebouwen, bedrijven, personen, data en kunstwerken.

Jij kunt als bedrijf uitgelicht worden in de Knowledge Graph panel. Hierdoor kan Google  gebruikers van de zoekmachine direct antwoord geven op hun vraag, zonder dat zij naar andere websites hoeven te navigeren. Hierdoor verbeteren zij de gebruikerservaring van de zoekmachine.

Word jij als bedrijf getoond in de Knowledge Graph panel rechts van de organische zoekresultaten? Dan vergroot het je zichtbaarheid in Google en helpt het je om gezien te worden als autoriteit, als jouw potentiële klanten een branded search uitvoeren.

Maar wat moet je doen als een andere organisatie getoond wordt in de Instant Answer box boven de organische zoekresultaten, voor zoekopdrachten waarop jij je wilt richten?

Leer het antwoord op deze vraag en wat jij kunt doen als B2B organisatie om uitgelicht te worden in de Knowledge Graph, in mijn artikel: ‘Knowledge Graph: hoe kun jij als B2B marketeer ervan profiteren?

Google Knowledge Graph-voorbeeld

5.2 Optimaliseer je webpagina’s en blogartikelen

Nadat jij jouw content compleet hebt geoptimaliseerd voor de SERP, wordt er hopelijk vaak op je geklikt en ontvang jij veel verkeer op je webpagina’s en blogartikelen.

Jij moet dan natuurlijk wel aan de verwachtingen van je bezoekers voldoen. Als dat niet het geval is dan zullen zij snel weer wegklikken. Google is natuurlijk in staat om dit te meten. In dat geval zal Google denken dat jouw content niet relevant genoeg is aan een bepaalde zoekopdracht, waardoor jij weer zal dalen in de rankings.

Naast de title tag zijn er verschillende onderdelen van een webpagina of blogbericht die je kunt optimaliseren om Google te helpen jouw pagina te begrijpen en de gebruiksvriendelijkheid van je bezoekers te vergroten.

5.2.1 Maak slim gebruik van Headings/ H-tags

Zoekmachines gebruiken onder andere heading tags om te achterhalen waar een pagina of artikel over gaat. Daarnaast verbetert het de gebruiksvriendelijkheid.

Bezoekers scannen eerst vluchtig een pagina, voordat ze besluiten om de content te gaan consumeren. Een webpagina of blogartikel dat gebruik maakt van headers (tussenkopjes), is veel overzichtelijker en dus makkelijker te consumeren voor de bezoeker.

Leer alles over Heading tags in mijn artikel ‘SEO: hoe gebruik je heading tags? (H1 t/m H6)‘.

5.2.2 Optimaliseer je afbeeldingen

Het gebruiken van afbeeldingen is een uitstekende manier om je pagina of blogartikel aantrekkelijker te maken en dus de gebruikerservaring te verbeteren.

Het optimaliseren van afbeeldingen gaat verder dan alleen het toevoegen van de juiste omschrijving.

In mijn artikel ‘Hoe optimaliseer je afbeeldingen voor zoekmachines?‘ leg ik uitgebreid uit hoe jij jouw afbeeldingen zo goed mogelijk kunt optimaliseren.

5.2.3 Voeg interne linkjes toe

Zojuist heb ik al besproken dat interne linkjes helpen bij een goede website structuur. Met interne linkjes kun je ook de gebruiksvriendelijkheid verbeteren.

Jij kunt namelijk met interne linkjes, bezoekers verwijzen naar gerelateerde content. Zo hoef je bepaalde zaken niet helemaal uit te leggen en kun jij je focussen op één onderwerp. Daarnaast help je jouw bezoekers andere belangrijke content te vinden. Hierdoor bezoeken zij ook meerdere pagina’s, wat weer een positief signaal is voor Google.

Let er wel op dat je jouw content niet helemaal volgooit met linkjes. Dat is vervelend voor de lezer en komt de gebruikerservaring juist niet ten goede.

5.2.4 Maak gebruik van Externe/ Outbound linkjes

Naast dat jij naar je eigen webpagina’s linkt, kun je natuurlijk ook linken naar pagina’s van andere websites. Deze linkjes noem je externe – of outbound linkjes.

Outbound linkjes vergroten de gebruiksvriendelijkheid omdat je verwijst naar relevante bronnen van informatie, waar jouw lezers echt wat aan hebben.

Google ziet dit ook zo, het komt je rankings dus ten goede als je outbound linkjes op de juiste manier toepast.

Lees er alles over in mijn artikel ‘Het belang van outbound links voor SEO‘.

5.2.5 Maak op de juiste manier gebruik van Anchor tekst

De anchor tekst is de klikbare tekst van een link. Met de anchor tekst vertel jij jouw websitebezoekers wat het onderwerp is van de pagina waarnaar jij linkt.

Zometeen zal ik anchor teksten uitgebreider behandelen.

5.3 Richt conversiepaden in

Nadat je potentiële klanten vanuit de SERP op je website zijn terechtgekomen, wil je vanzelfsprekend een goede gebruikerservaring bieden. Dit doe je door je content goed op te maken, een helder design en een duidelijk menu.

Wat je daarnaast ook wilt is je websitebezoekers converteren. Het doel is dat zij gebruik maken van een aanbieding, in ruil voor wat gegevens over hen.

Om jouw bezoekers te leiden naar je aanbiedingen, richt je conversiepaden in. Met conversiepaden volgen jouw websitebezoekers het pad, dat jij voor ze hebt uitgestippeld.

Als jij goede conversiepaden inricht, dan bezoeken jouw websitebezoekers meerdere pagina’s en blijven zij langer op je site. Daarnaast verzamel je contactgegevens van ze, waardoor je ze op een later moment weer terug naar je website kunt leiden. Allemaal positieve signalen voor Google.

Je marketing aanbieding, call to action, landingspagina en bedankpagina vormen samen je conversiepad. De scherpe lezers onder ons, zal het misschien opvallen: er ontbreken calls to action op strategische plekken op mijn website. Dat klopt helemaal! Mijn whitepapers zijn namelijk verouderd. Momenteel ben ik druk bezig met het schrijven van nieuwe whitepapers en tot het moment dat deze af zijn zal ik mijn oude whitepapers niet adverteren.

Wil je weten wat een conversiepad is en hoe je die kunt inrichten? Lees dan mijn artikel ‘Hoe werken conversiepaden?

Hoe werken conversiepaden?

5.4 Optimaliseer je menubalk

Mensen die op een zoekresultaat klikken, weten vaak niet op wat voor website zij terechtkomen. Het kan een persoonlijk blog zijn, een branche gerelateerde site of een website van een bedrijf.

Websitebezoekers scannen je site vluchtig en kijken dan ook naar je menubalk.

Bied jij met je bedrijf HR-oplossingen aan? Dan zou je in het menu de button ‘Diensten’ kunnen veranderen in ‘HR-oplossingen’.

Het woord ‘Diensten’ is toch een beetje een eng woord. Het betekent dat jij wat van mij wilt, namelijk mijn geld.

Als ik op zoek ben naar HR-oplossingen en ik kom via een zoekopdracht op een blog van je terecht, dan nodigt de optie ‘HR-oplossingen’ veel meer uit om op te klikken, aangezien ik daar naar op zoek ben.

5.5 Zorg voor een snelle website

De snelheid van je website heeft ook invloed op het gedrag van je gebruikers. Niks is vervelender dan webpagina’s die langzaam laden. Als jij een langzame website hebt, dan zullen bezoekers weer snel wegklikken, wat je rankings niet ten goede zal komen.

Wil jij leren welke invloed de snelheid van je website heeft op SEO en met welke 11 stappen jij jouw website sneller kunt maken? Lees dan mijn artikel ‘Hoe maak ik mijn website sneller?

5.5 Wees mobielvriendelijkheid

Dit onderdeel is zeer belangrijk. Binnen afzienbare tijd, zal het aantal internetgebruikers op mobiel meer zijn dan op desktop.

5.5.1 Responsiveness en Mobiel

Als jij geen mobielvriendelijke website hebt, dan loop jij veel websiteverkeer mis. Jouw website zal niet meer hoog ranken, bij zoekopdrachten die worden verricht vanaf een mobiel apparaat.

Voor elke website die serieus bezig is met SEO, is een mobielvriendelijke of responsive website verplicht. Punt.

Daarom: ‘Alles wat je moet weten over SEO voor mobiel‘.

5.5.2 Implementeer AMP (Accelerated Mobile Pages)

Google AMP is een manier om zoekresultaten op mobiele apparaten sneller te laden, zodat Google sneller antwoord kan geven op vragen.

Leer de voordelen & nadelen en welke invloed AMP heeft op je SEO: ‘Welke invloed heeft Google AMP op SEO?

6. Het behalen van autoriteit

De mate waarin jouw websitebezoekers betrokken zijn bij jouw website bepaalt mede je autoriteit. Zoals gezegd creëer je betrokkenheid door nuttige en relevante content te publiceren en een goede gebruikerservaring te bieden.

Een andere (zeer belangrijke) factor waarmee Google de autoriteit van je website bepaalt, is de waarde die aan jou wordt gegeven door andere websites.

6.1 Autoriteit die aan je gegeven wordt

Andere websites kunnen jou autoriteit geven door een linkje te plaatsen op hun website, naar een webpagina op jouw site.

Dit doen ze natuurlijk niet zomaar, het idee hierachter is dat zij jou belonen voor de goede content die jij hebt gecreëerd.

6.1.1 Behaal autoriteit met Link Building

Tegenwoordig hebben we het ook wel over ‘link earning’ in plaats van ‘link building’. Google wilt namelijk dat jij jouw linkjes op een natuurlijke manier verdient.

Eerst analyseren zoekmachines de content op je website en koppelen vervolgens relevante onderwerpen aan je webpagina’s om de pagina’s zo goed mogelijk te kunnen indexeren.

Vervolgens kijken zoekmachines naar externe signalen, om de autoriteit van een pagina te bepalen. Het belangrijkste externe signaal is het aantal relevante linkjes die je ontvangt. Ontvang jij veel linkjes van relevante websites? Dan gaat jouw autoriteit omhoog.

Hoe relevanter het linkje is dat je ontvangt, hoe beter. Hoe hoger de autoriteit is van de website waarvan jij een linkje ontvangt, hoe meer het linkje waard is.

In mijn geval zou een linkje van de website van Marketingfacts een relevante link zijn. Zij schrijven namelijk veel over SEO en zijn in Nederland een autoriteit op het gebied van online marketing. Een linkje van bijvoorbeeld de lokale bloemist, is voor mij niet relevant. Zij hebben niks met SEO of online marketing te maken.

Ontvang jij linkjes van niet-relevante of onbetrouwbare websites? Dan zal dat weinig voor je doen of zelfs je positie in zoekmachines kunnen schaden.

Om een pagina goed te laten ranken in de zoekresultaten van Google, is het dus belangrijk om voor die pagina linkjes te ontvangen van relevante en betrouwbare websites met een hoge autoriteit.

Daarnaast zorgt het ervoor dat je meer websiteverkeer ontvangt en je naamsbekendheid wordt vergroot.

Wil jij alles leren over Link Building? Lees dan mijn artikel ‘Link building: onmisbaar voor een toppositie in Google‘.

6.1.2 Zorg voor een gezond anchor tekst profiel

Veel mensen realiseren het niet, maar iets simpels als de anchor tekst kan veel invloed hebben op je SEO. De anchor tekst is de klikbare tekst van een link.

Als websites die naar jou linken steeds hetzelfde zoekwoord gebruiken als anchor tekst, dan kan er bij Google een belletje gaan rinkelen. Mogelijk heb jij dan die linkjes niet op een natuurlijke manier verdiend.

Een gezond anchor tekst profiel kan je helpen bij het behalen van een goede ranking in Google. Een slecht profiel kan er zelfs voor zorgen dat jij een penalty krijgt. Als dat gebeurt dan zijn de rapen gaar en kunnen je rankings keihard dalen.

Om dit te voorkomen, daarom ‘De ultieme handleiding voor anchor teksten’.

6.2 Zelf autoriteit uitstralen

Net heb ik al behandeld dat je:

  1. Met het creëren van nuttige en relevante content en het bieden van een goede gebruikerservaring, autoriteit kunt opbouwen in de ogen van je doelgroep;
  2. Autoriteit kunt verdienen door het ontvangen van linkjes van andere relevante websites.

Autoriteit kun je daarnaast ook opbouwen door betrouwbaar over te komen op je websitebezoekers.

Er zijn verschillende manieren om betrouwbaar over te komen op je websitebezoekers. Denk hierbij aan het design van jouw logo, het toevoegen van klantlogo’s en testimonials, een ‘niet goed geld terug’ garantie, social proof, etc.

Daarnaast hebben je domeinnaam en de keuze tussen http en https invloed op de betrouwbaarheid van je website.

6.2.1 Kies een geschikte domeinnaam

Het kiezen van een geschikte domeinnaam is natuurlijk belangrijk. Je probeert met je domeinnaam uit te stralen waar je merk voor staat.

Als jij kiest voor een verkeerde domeinnaam, dan kan dit onder andere tot gevolg hebben dat je onbetrouwbaar overkomt.

Welke invloed heeft je domeinnaam nog meer op SEO? En hoe kies je de perfecte domeinnaam? Ik leg het uit in mijn artikel ‘9 tips voor het kiezen van de perfecte domeinnaam‘.

6.2.2 Overweeg over te stappen naar HTTPS / SSL

In augustus 2014 heeft Google officieel aangekondigd dat het overstappen van HTTP naar HTTPS websites een kleine ranking boost geeft. Het is namelijk de missie van Google om van het internet een veilige omgeving te maken.

Daarnaast zorgt een beveiligde website voor vertrouwen bij de bezoekers van je website, waardoor je sneller als autoriteit gezien zal worden.

Wil jij leren wat exact het verschil is tussen HTTP en HTTPS, wat de SEO-voordelen en nadelen zijn, hoe je de overstap kunt maken én of dit een juiste keuze is voor jouw bedrijf? Lees dan mijn artikel ‘Wat is de impact van HTTPS op SEO?

7. Meten en analyseren

Bij het bepalen van doelen zijn wij uitgegaan van websitebezoekers, leads en klanten. Ik heb uitgelegd dat de gebruikerservaring die je aanbiedt, een vitale rol speelt in het behalen van deze doelen.

Als eerste is het natuurlijk belangrijk om in de gaten te houden hoe jij rankt voor de zoekopdrachten waarop jij je richt, hoe jij verschijnt in de SERP en wat de CTR is van je snippets.

Vervolgens dien je goed te kijken naar het gedrag van je bezoekers op je website. Je moet echt inzichtelijk maken wat ze doen en begrijpen waarom zij dat doen.

Waar je naar wilt kijken zijn signalen die jou vertellen of jij een goede gebruikerservaring biedt.

Kijk dus naar data als hoeveel tijd jouw websitebezoekers op je website spenderen, de bounce rate, het aantal bezochte pagina’s en het aantal behaalde conversies.

Hiermee maak je inzichtelijk of je de verwachtingen van je bezoekers beantwoordt. Als jij problemen tegenkomt, achterhaal dan wat hiervan de reden is.

Klikken mensen weer snel weg nadat ze op je webpagina zijn beland? Volgen zij het conversiepad dat jij voor ze hebt ingericht? Bij welke pagina’s stappen zij uit? Welk type pagina’s doen het heel goed en welke niet?

Het gedrag van je websitebezoekers is natuurlijk belangrijk voor jou omdat jij jouw bezoekers wilt converteren en daarom jouw conversiepaden zo goed mogelijk wil optimaliseren.

Het gedrag van je websitebezoekers is voor Google belangrijk om te bepalen of jouw content relevant is aan de zoekopdracht.

Hoe meer betrokkenheid bij je website een bezoeker na een zoekopdracht toont, hoe beter voor je rankings. Hoe hoger jij rankt, hoe meer verkeer jij zal trekken en hoe meer conversie jij zal behalen.

Slotwoord

Waarom heb ik dit artikel geschreven?

Ik vind het belangrijk dat als ik een bepaalde boodschap verkondig, waarin ik vertel dat jij geweldige content dient te creëren en deze actief moet promoten om die topranking te behalen, dat ik dat zelf ook moet doen.

Daarnaast ben ik ook weer op zoek naar een nieuwe uitdaging. Ik heb weer veel zin om in vaste dienst te treden, bij een uitdagend bedrijf.

Ik heb dit artikel daarom mede gepubliceerd om extra onder de aandacht te komen van potentiële werkgevers, naast het versturen van een standaard CV.

Dus weet jij nog een leuke online marketing functie bij een B2B bedrijf? Dan hoor ik het graag van je! Je kunt mij bereiken op 06-11 566 710 of door een mail te sturen naar info@stidolph.nl.

Overigens reikt mijn kennis verder dan SEO. Mijn passie en ervaring ligt vooral bij digital marketing en dan met name voor B2B organisaties.

Heb ik alles over SEO behandeld in dit artikel? Verre van. Ik heb het bijvoorbeeld niet gehad over hoe je een goede SEO audit uitvoert voor je website, wat lokale SEO is en wat je moet doen als je een internationale website hebt. Allemaal onderwerpen die ik nog ga behandelen op mijn blog. Houd deze dus in de gaten!

Verder ben ik benieuwd naar jullie reacties. Hebben jullie nog SEO tips of brandende vragen? Please: do share!

Test je kennis en doe de SEO quiz

SEO quiz
 

Het blog voor marketingbazen

Up to date blijven van de laatste ontwikkelingen op het gebied van B2B marketing en SEO? En wil je ook graag tips voor beter bloggen ontvangen?
Vul dan hier je e-mailadres in: