Inbound Marketing en SEO

Het bepalen van SMART marketingdoelen

Deel dit bericht:


Door:

 

In een serie blogberichten leggen wij stap voor stap uit hoe je een fundering bouwt voor je B2B marketingstrategie. In dit eerste blogbericht uit de reeks, vertellen wij hoe je SMART marketingdoelen stelt.

Hoe bepaal je SMART marketing doelen?

Hoe zet je SMART marketingdoelen op?

De SMART methode bestaat al jaren en staat voor Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Relevant en Tijdsgebonden. Hiermee zet je realistische en haalbare doelen op, die jij probeert te halen. Wij als inbound marketeers zetten SMART doelen op volgens de inbound-stijl, want bij inbound marketing ga je altijd uit van websitebezoekers, leads en klanten

Specifiek: websitebezoekers, leads of klanten. Het doel van veel marketeers is om de naamsbekendheid te vergroten. Dit is niet specifiek genoeg en lastig te meten. Als inbound marketeer dien je heldere doelen te bepalen. Hoeveel websitebezoekers wil je behalen? Hoeveel leads wil je genereren? Hoeveel klanten wil je binnenhalen? Een specifiek doel is dus bijvoorbeeld het genereren van leads.

Meetbaar: je doelen moeten meetbaar zijn, dus er moeten harde data aanwezig zijn. Zoals gezegd is het vergroten van naamsbekendheid lastig te meten, maar of je 120 leads hebt gegenereerd is wel goed te meten. Het doel tot dusver is dus specifiek: leads, meetbaar: 120.

Acceptabel: je doelen moeten natuurlijk wel haalbaar zijn. Iedereen wilt wel 1000 leads vergaren, maar als dit volkomen onrealistisch is, dan moet je dat ook niet als doel stellen. Gebruik benchmark data en kijk naar vergelijkbare campagnes uit het verleden. Bepaal de haalbaarheid met de kennis die je hebt. Is het een unieke campagne en nergens mee te vergelijken? Probeer dan met gezond verstand doelen te stellen en na verloop van tijd waar nodig aan te passen.

Relevant: De doelen moeten uiteraard wel relevant zijn. Helpt de campagne bij de groei van je bedrijf? Helpt deze campagne bij het behalen van het einddoel van het marketingteam?

Tijdsgebonden: Deze spreekt redelijk voor zich. Wanneer wil je jouw doelen behaald hebben? Je kunt natuurlijk niet zeggen dat je op een dag eens 120 leads vergaard wilt hebben. Zet een realistische deadline op, daardoor kun je jouw marketingactiviteiten hierop inrichten. Dus bijvoorbeeld: op 30 april 2016 wil ik 120 leads vergaard hebben.

Het helpt altijd om een voorbeeld te zien om het beter te begrijpen, dus hierbij een voorbeeld van een SMART doel:

Verhoog het aantal websitebezoekers met 50% (van 1000 per maand, naar 1500 per maand), voordat we per 1 mei 2016 ons nieuwe product lanceren.

Dus in dit voorbeeld is:

Specifiek: websitebezoekers;
Meetbaar: groei van 50% of van 1000 naar 1500 websitebezoekers per maand;
Acceptabel: dit is niet direct uit het voorbeeld te halen, maar meestal gebruik je benchmark data;
Relevant: lancering nieuw product;
Tijdsgebonden: 1 mei 2016.

Succes met het bepalen van je doelen!

CTA Inbound & SEO whitepaper

3 gedachten over “Het bepalen van SMART marketingdoelen”

  1. Kelly de Greef schreef:

    Interessante lectuur! Momenteel ben ik voor studie bezig met een project om de naamsbekendheid van de organisatie te vergroten waar ik momenteel werkzaam ben, maar ik loop steeds vast bij het formuleren van mijn doelstellingen. De bedoeling is uiteindelijk om subdoelstellingen te creëren waarbij social media ingezet wordt om de hoofddoelstelling (naamsbekendheid vergroten). Iemand suggesties? Ik heb reeds de volgende sub doelstellingen:
    Op 1 maart is het online bereik vergroot, doordat het aantal volgers op social media met 30% is toegenomen.
     Op 1 april is de doelgroep meer betrokken geraakt doordat het aantal online conversaties met 15% is toegenomen.
    Hebben jullie nog tips of suggesties?

    Alvast bedankt!

    1. Hoi Kelly, sorry ik zie je reactie nu pas! Mocht je nog advies nodig hebben, laat het me dan gerust weten. Groet, Seth (Stidolph)

  2. Kelly de Greef schreef:

    Nee, is nu niet meer nodig hoor 😉
    tog bedankt voor de reaktie!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Test je kennis en doe de SEO quiz

SEO quiz
 

Het blog voor marketingbazen

Up to date blijven van de laatste ontwikkelingen op het gebied van B2B marketing en SEO? En wil je ook graag tips voor beter bloggen ontvangen?
Vul dan hier je e-mailadres in: