Inbound Marketing en SEO

Het psychologisch effect van kleuren

Deel dit bericht:


Door:

 

Omdat mensen visueel ingestelde wezens zijn, is het belangrijk om goed na te denken over welke kleuren je gebruikt op je blog of website en in je communicatie.

In dit blog leg ik uit welke kleuren, welke emoties oproepen bij mensen.

Eerst enkele cijfers

  • Uit onderzoek is gebleken dat 93% van de mensen zich laten leiden door visuele elementen bij een aankoop;
  • 80% van de mensen denken dat door kleur de naamsbekendheid van een merk groter wordt, doordat het merk beter te herkennen is;
  • Binnen 90 seconden vellen mensen onbewust een oordeel over een product en 62 tot 90% van dit oordeel wordt gebaseerd op kleur;
  • Advertenties in kleur worden 42% meer gelezen, dan advertenties in zwart/wit.

Dit zijn cijfers die duidelijk in het voordeel spreken voor het gebruiken van kleuren in je uitingen. Maar welk effect heeft welke kleur?

Primaire kleuren

Rood

Het psychologisch effect van rood

De kleur rood is een krachtige kleur en roept sterke emoties op. Het verhoogt je eetlust en je wordt er gepassioneerd en intenser door. Daarnaast is het ook de kleur van de liefde.

In marketing gebruik je de kleur rood om iemand enthousiast te maken, het verhoogt namelijk je hartritme. Restaurants zetten deze kleur in om de eetlust van mensen te verhogen.

Ook geeft de kleur rood een gevoel van urgentie, het wordt daarom door retail bedrijven vaak ingezet als ze een uitverkoop houden. (B2B) Marketeers zouden eens moeten kijken, wat voor effect het zal hebben als ze de kleur van hun Calls To Action rood maken.

Een paar voorbeelden van bekende merken voor wie de kleur rood de voornaamste kleur is, zijn: MC Donalds, Lego, YouTube en Coca Cola.

Geel

Wat is de invloed van geel op gedrag van mensen?

Van de kleur geel word je blij en het geeft een gevoel van warmte. Het zorgt ervoor dat je mentale processen en je zenuwstelsel worden gestimuleerd.

Daarnaast zorgt het wel voor een bepaalde vermoeidheid voor ogen, doordat de ogen een extra inspanning moeten doen bij het zien van de kleur geel.

In marketing gebruik je de kleur geel om iemand een gevoel van optimisme en jeugdigheid te geven. Door fysieke winkeliers wordt het vaak ingezet in de etalage, om de aandacht van het winkelend publiek te trekken.

Een paar voorbeelden van bekende merken voor wie de kleur geel de voornaamste kleur is, zijn: Shell, DHL, Zeeman en IMDb.

Blauw

Welk effect heeft de kleur blauw?

De kleur blauw wordt geassocieerd met water, rust, kalmte en sereniteit. Blauw verlaagt je eetlust, wordt gezien als een koude kleur en is constant in je leven doordat het de kleur is van de lucht en de zee.

Verder verhoogt de kleur blauw de productiviteit en wordt het daardoor veel gebruikt op kantoor.

Het zal je waarschijnlijk niet verbazen dat mannen een grotere voorkeur voor blauw hebben, dan vrouwen.

In marketing wordt de kleur blauw vaak ingezet, omdat het een gevoel van veiligheid en vertrouwen in een merk oproept.

Een paar voorbeelden van bekende merken voor wie de kleur blauw de voornaamste kleur is, zijn: Facebook, Twitter, LinkedIn, Skype, American Express, Ford en Dell.

Secundaire kleuren

Oranje

Hoe beïnvloed je het gedrag van mensen met de kleur oranje?

De kleur oranje zorgt voor een gevoel van opwinding, enthousiasme en warmte, maar het is ook een waarschuwing om voorzichtig te zijn.

Bij marketing wordt oranje gebruik om je op te roepen om actie te ondernemen: koop, verkoop of schrijf je in! Oranje staat ook voor een vriendelijk, vrolijk en zelfverzekerd merk.

Een paar voorbeelden van bekende merken voor wie de kleur oranje de voornaamste kleur is, zijn: Nickelodeon, Firefox, Bing, ING en Hubspot.

Groen

De kleur groen zorgt voor een gevoel van gezondheid en warmte

De kleur groen zorgt voor een gevoel van gezondheid en kalmte. Groen symboliseert geld, maar staat ook voor natuur.

Mensen die in een groene omgeving werken, hebben minder snel gezondheidsklachten en worden minder snel depressief.

Groen wordt gebruikt in nachtkijkers, omdat het menselijk oog meer verschillende kleuren groen kan onderscheiden, dan andere kleuren.

Winkels zetten de kleur groen in om mensen een relaxt gevoel te geven. Is jouw doelgroep gefortuneerde mensen? Dan is de kleur groen iets om over na te denken, want groen wordt geassioceerd met rijkdom.

Een paar voorbeelden van bekende merken voor wie de kleur groen de voornaamste kleur is, zijn: BP, Land Rover, Holiday Inn, Excel en Starbucks.

Paars

Hoe beïnvloedt de kleur paars het aankoopgedrag?

Paars staat voor rijkdom, succes, koninklijk en wijsheid. Veel koningen droegen paarse gewaden.

De kleur paars wordt vaak gebruikt in beauty en anti-aging producten en om mensen te kalmeren.

Een paar voorbeelden van bekende merken voor wie de kleur paars de voornaamste kleur is, zijn: Yahoo, Hallmark (met het kroontje in hun logo) en T-Mobile.

Al met al is het dus verstandig om goed na te denken over welke kleuren je gaat inzetten in je uitingen en om te bepalen welke kleur het meest geschikt is voor jouw type doelgroep!


CTA Inbound & SEO whitepaper

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Test je kennis en doe de SEO quiz

SEO quiz
 

Het blog voor marketingbazen

Up to date blijven van de laatste ontwikkelingen op het gebied van B2B marketing en SEO? En wil je ook graag tips voor beter bloggen ontvangen?
Vul dan hier je e-mailadres in: