Inbound Marketing en SEO

Hoe Inbound Marketing jouw SEO gaat verbeteren

Deel dit bericht:


Door:

 

Het zal je waarschijnlijk niet verbazen dat SEO een belangrijk onderdeel is van Inbound Marketing. Je kunt het echter ook omdraaien, want al je inbound marketing activiteiten helpen je ook een betere SEO score te behalen.

Denk hierbij aan hoe je jouw website up-to-date houdt, je content marketing strategie, je social media activiteiten, het promoten van je content en zo kan ik nog wel even doorgaan.

Inbound & Content Marketing vs SEO

Als we kijken naar inbound marketing en content marketing, dan hebben zij gemeen dat de aanpak gericht is op het creëren van nuttige en waardevolle content, die antwoord geeft op de behoeften en uitdagingen van potentiële klanten. Het doel hiervan is om gekwalificeerd verkeer naar de website te trekken, om deze vervolgens door het aankoopproces te leiden.

Als we kijken naar SEO dan is het doel om organisch zoekverkeer te trekken vanuit zoekmachines. De beste manier om hoog te ranken in zoekmachines, is door het publiceren van goede en nuttige content voor je doelgroep, deze actief te promoten en een goede gebruikerservaring te bieden.

Zie je de overeenkomsten?

SEO kun je dus écht niet meer zien als een op zichzelf staande activiteit. Content marketing is een integraal onderdeel geworden van SEO.

Je moet inderdaad je content optimaliseren om gevonden te worden door Google. Het gaat echter niet alleen meer om zoekwoorden e.d. Content marketing moet de focus zijn, om online succesvol te zijn.

Je website

Je website vormt het middelpunt van je inbound marketing activiteiten. Met je website wil je namelijk onbekende bezoekers, in bekende leads omzetten.

Het is daarom belangrijk dat je jouw bezoekers een goede gebruikservaring geeft. Je zorgt voor een heldere navigatie, je optimaliseert conversiepaden en je plaatst regelmatig nieuwe content waarop je weer gevonden kunt worden.

Het zorgen voor een goede gebruikerservaring levert niet alleen meer conversie op, het geeft ook een signaal aan Google dat jouw website relevant is.

Is iemand via een zoekopdracht in Google op jouw website gekomen en geeft jouw content een antwoord op hun vraag? Geef je daarnaast ook een goede gebruikservaring door mooi design en heldere navigatie?

Dan is de kans groot dat ze meer willen zien van je website. Dat is een teken voor Google dat jouw website past bij desbetreffende zoekopdracht.

Ook is het zo dat Google houdt van actuele websites. Heb je al een tijdje niks gepubliceerd op je website? Dan is dat een teken voor Google dat je content mogelijk verouderd is, wat een negatieve invloed zal hebben op je SEO.

Je contentstrategie

De beste contentstrategie voor SEO

Als je website het middelpunt is van je inbound marketing activiteiten, dan is content de motor.

Content kun je opdelen in twee categorieën, zogenaamde premium content en ondersteunende content.

Premium content zet je in om bezoekers te converteren in leads, door bijvoorbeeld een interessante whitepaper aan te bieden. Ondersteunende content zet je in, om premium content gevonden te laten worden.

De content die je creëert moet gebaseerd zijn op de problemen, vragen en uitdagingen die je potentiële klanten hebben. Om een antwoord te krijgen op, of een oplossing te vinden voor deze problemen, vragen en uitdagingen, gaan ze in Google op onderzoek uit. Hier voer je een zoekwoorden onderzoek voor uit.

Als je de juiste zoekwoorden gebruikt, dan is elke content die je publiceert weer een mogelijkheid om op gevonden te worden, wat weer een positief effect heeft op je SEO.

Je blogstrategie

Een blogbericht is een voorbeeld van ondersteunende content en een middel dat je inzet in je inbound marketing strategie.

Bij het schrijven van je blogberichten richt jij je op de specifieke vragen die jouw doelgroep heeft en die jij hebt geïdentificeerd in je onderzoek, zodat je er op gevonden kunt worden in Google.

Bij een blogbericht plaats je een Call To Action die leidt naar een landingspagina, waar je gebruik kunt maken van een premium content aanbieding. Door de Call To Action worden bezoekers uitgenodigd om verder te klikken, waardoor ze langer op je website blijven en je Bounce Rates lager worden. Beiden belangrijke maatstaven voor Google.

Elk nieuw blogbericht is weer een nieuwe pagina en dus een pagina die geïndexeerd kan worden door Google. Uit onderzoek van Hubspot is gebleken dat websites met 51 tot 100 geïndexeerde pagina’s 50% meer verkeer aantrekken, dan websites met 1 tot 50 geïndexeerde pagina’s.

Het promoten van je content

Je content promoten voor SEO

Een belangrijk onderdeel van inbound marketing is het promoten van je content. Je focust niet alleen op verkeer van zoekmachines, maar je richt je ook actief op andere kanalen.

Het actief gebruik maken van andere kanalen, is ook goed voor SEO. Ik zal uitleggen waarom.

Je social media activiteiten

Als inbound marketeer deel je jouw content op social media om jouw volgers meer bij te brengen over jouw diensten en ze zo door het aankoopproces te leiden.

Daarnaast wil jij met jouw content een zo’n groot mogelijk publiek bereiken.

Link building is een belangrijk onderdeel van SEO. Bij het nieuwe link building, moet je jouw inbound links verdienen door goede content te creëren.

Word jouw content gewaardeerd? Dan zal het worden geliked en gedeeld op social media. Op deze manier bereik je een groter publiek en is de kans groter dat iemand een linkje naar jouw content op zijn of haar website plaatst.

E-mailcampagnes / workflows

Bij inbound marketing zet je geautomatiseerde e-mail workflows op om je leads door het aankoopproces te leiden.

Heeft iemand bijvoorbeeld een whitepaper gedownload? Dan ontvangt die bezoeker na verloop van tijd een automatische e-mail met een nieuw aanbod voor de volgende fase van het aankoopproces om gebruik van te maken.

Waar kunnen ze gebruik maken van het aanbod? Juist, op je website. Hierdoor is dit een terugkerende bezoeker en dat is weer een positief signaal voor Google.

Influencers

Ik heb het zojuist al even gehad over inbound links. Een onderdeel van inbound marketing is om influencers uit je business, zover te krijgen dat zij jouw content gaan delen.

Influencers kunnen mensen zijn met veel volgers op social media, populaire bloggers, maar ook branche gerelateerde websites.

Als zij jouw content delen op hun website, dan ontvang jij een relevante link van een website met een hoge autoriteit.

Daarnaast bereik je zo een groot publiek, waardoor de kans bestaat dat anderen ook naar je content gaan linken.

Top voor je SEO!

Betaalde advertenties

‘Huh, betalen voor advertenties is toch een outbound activiteit?’ denk je mogelijk nu.

In mijn artikel ‘Hoe zet je Pay-Per-Click in voor je Inbound Marketing strategie?‘ heb ik al uitgelegd dat betaalde advertenties ook prima ingezet kunnen worden voor inbound marketing, mits jij je richt op het promoten van je content.

Hierdoor bereik jij weer een groter publiek, waardoor je meer kans maakt op nieuwe leads, volgers, likes & shares en inbound linkjes.

Slotwoord

Zoals gezegd is content marketing een integraal onderdeel geworden van SEO.

Om succesvol te zijn online, moet jij nuttige content creëren en deze actief promoten op verschillende kanalen.

Succes!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Test je kennis en doe de SEO quiz

SEO quiz
 

Het blog voor marketingbazen

Up to date blijven van de laatste ontwikkelingen op het gebied van B2B marketing en SEO? En wil je ook graag tips voor beter bloggen ontvangen?
Vul dan hier je e-mailadres in: