Inbound Marketing en SEO

Hoe maak je een Buyer Persona profiel?

Deel dit bericht:


Door:

 

Wat is de overeenkomst tussen een SEO-, inbound marketing-, content marketing- en digital marketing campagne?

Ze hebben allemaal het zelfde doel: het trekken van de juiste websitebezoekers, betrokkenheid creëren en ze omzetten in leads en klanten.

De basis van elke B2B marketingcampagne is om jouw doelgroep zo goed mogelijk te leren kennen. Hoe meer jij weet over jouw doelgroep, hoe krachtiger jouw campagnes zullen zijn.

Om jouw doelgroep zo goed mogelijk te leren kennen zet je buyer persona’s op.

Wat is een buyer persona?

Een buyer persona geeft je ideale klant weer, gebaseerd op marktonderzoek en echte data van je bestaande klanten. Buyer persona’s zijn niet specifieke mensen, functieomschrijvingen of de branches waarop jij je richt, maar echt een fictieve weergave van je ideale klant.

Bij het creëren van buyer persona’s gebruik je demografische data, gedragspatronen, motivaties en doelen. Hoe gedetailleerder, hoe beter.

De persona’s gebruik je als basis voor elk onderdeel van je marketingactiviteiten, inclusief SEO, content ontwikkeling en social media marketing.

Waarom creëer je buyer persona’s?

Buyer persona’s geven structuur aan, en inzichten voor je marketingplan of campagne en helpen jou bepalen:

  • Wat de vragen en uitdagingen zijn van je doelgroep;
  • Wat voor content jij nodig hebt voor elke fase van het aankoopproces;
  • Welke toon en stijl jij moet gebruiken in je content;
  • Waar jouw doelgroep zijn/haar informatie verkrijgt en in welke vorm zij die informatie willen verwerken.

Een gedetailleerd buyer persona helpt je bepalen waar jouw beste klanten zich online bevinden, zodat jij daar ook aanwezig kunt zijn. Hierdoor kun je de meest waardevolle websitebezoekers trekken.

Als jij weet wat de vragen en uitdagingen zijn van jouw persona’s, dan kun jij oplossingen en content creëren dat ze helpt bij het behalen van hun doelen. Hierdoor kun jij ze door elke fase van het aankoopproces leiden.

Het aankoopproces

Ontwikkel content voor elke fase van de buying journey

Jouw doelgroep gaat door verschillende fases in het aankoopproces. Dit noem je ook wel de buying journey.

In elke fase van het aankoopproces hebben zij verschillende vragen en uitdagingen.

Er is een moment bij je doelgroep dat er een bepaalde behoefte onstaat voor een oplossing voor de problemen of uitdagingen die zij hebben. Men zal dan (meestal online) op onderzoek uitgaan om antwoord te krijgen op deze vragen en uitdagingen. Zij zullen dan waarschijnlijk ontdekken dat er verschillende oplossingen zijn voor hun probleem.

Zij gaan de bedrijven die deze oplossingen aanbieden met elkaar vergelijken, om te bepalen welk bedrijf het beste bij ze past, voordat zij zullen besluiten met wie zij in zee willen gaan.

Dit besluitproces dien je goed in kaart te brengen, zodat jij in staat bent om persona’s door het aankoopproces te kunnen leiden en om te zetten in klanten.

Door dit besluitproces goed in kaart te brengen, ben jij in staat om:

  • Het proces te begrijpen waar jouw doelgroep doorheen gaat wanneer zij jouw product of dienst overwegen;
  • In kaart te brengen welke vragen jouw doelgroep heeft, in de verschillende fases van het aankoopproces;
  • Een contentstrategie te ontwikkelen die hen direct aanspreekt, ongeacht in welke fase van het aankoopproces zij zitten.

Hoe maak je een buyer persona profiel?

Bij het creëren van buyer persona’s is het goed om te weten dat details belangrijk zijn. Onderzoek alles over je ideale klant. Houd er echter wel rekening mee dat je niet overal een antwoord op hoeft te hebben als je begint met het creëren van je persona’s. Een persona is namelijk nooit af en dient steeds aangepast te worden.

Stappen voor het creëren van buyer persona’s

  • Identificeer de juiste vragen voor het ontwikkelen van je persona;
  • Bepaal hoe je jouw onderzoek gaat uitvoeren en hoe je antwoorden gaat krijgen op je vragen. Ga je bestaande klanten interviewen? Ga je een onderzoek houden onder je klanten? Ga je collega’s ondervragen? Doe je onderzoek op social media? Etc. Heb je nog geen klanten? Geen probleem, gebruik gewoon je gezond verstand en pas je persona na verloop van tijd aan;
  • Voeg je onderzoek en antwoorden samen en probeer trends te ontdekken. Voeg de trends toe aan een worksheet;
  • Gebruik de worksheet om een verhaal te vertellen over je persona. Welke functie hebben ze en waar wonen ze? Hoe ziet een normale dag voor ze eruit? Wat zijn hun uitdagingen en pijnpunten? Waar gaan ze heen voor informatie? Wat zijn hun gebruikelijke bezwaren tegen jouw producten en/of diensten?

Enkele tips voor het opzetten van je persona’s:

  • Focus op motieven achter gedragspatronen. Dus focus niet alleen op wat iemand doet, maar juist op waarom ze iets doen;
  • Persona’s zijn fictief, maar moeten wel realistisch zijn. Niemand heeft de perfecte klant, definieer je persona niet naar aanleiding van een echt persoon;
  • Vertel het verhaal van de persona. Som niet alleen feiten over ze op. Gebruik deze feiten om een gedetailleerde voorstelling weer te geven van je persona.

4-stappen template voor het opzetten van een persona

Hubspot heeft een handige 4-stappen template gemaakt voor het opzetten van een persona:

Stap 1: De ‘Wie’

Het ontwikkelen van Buyer Persona's. Stap 1: Wie?

Stap 2: De ‘Wat’

Buyer Persona's opzetten voor Long Tail zoekopdrachten

Stap 3: De ‘Waarom’

Waarom moeten zij jouw dienst/product afnemen?

Stap 4: De ‘Hoe’

Wat is jouw oplossing voor je persona?

 

Laatste advies

Er zijn veel marketeers die geen buyer persona’s creëren of het maar een vervelend klusje vinden.

Als marketeer moet je natuurlijk altijd op zoek zijn naar nieuwe dingen, maar ook zeker gebruik maken van bewezen marketingtactieken.

Uit onderzoek van Aberdeen Research is gebleken, dat marketeers die gebruik maken van buyer persona’s, 73% meer conversie behalen.

Hoe meer jij weet over jouw doelgroep en de belangrijkste influencers, hoe meer succes jij zal behalen uit je marketingcampagnes.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Test je kennis en doe de SEO quiz

SEO quiz
 

Het blog voor marketingbazen

Up to date blijven van de laatste ontwikkelingen op het gebied van B2B marketing en SEO? En wil je ook graag tips voor beter bloggen ontvangen?
Vul dan hier je e-mailadres in: