Inbound Marketing en SEO

Hoe optimaliseer je afbeeldingen voor zoekmachines?

Deel dit bericht:


Door:

 

Er zijn verschillende manieren om je artikel aantrekkelijker te maken. Denk hierbij aan het gebruiken van korte zinnen en paragrafen, veel witregels en door de tekst op te delen met tussenkopjes.

Echter, het gebruiken van afbeeldingen is natuurlijk één van de beste manieren.

Het valt mij alleen op, dat er veel mensen zijn die niet weten hoe zij afbeeldingen kunnen optimaliseren voor zoekmachines.

In dit artikel zal ik daarom uitleggen hoe je jouw afbeeldingen kunt om zo’n hoog mogelijke positie in Google te bereiken.

Het kiezen van de juiste afbeeldingen

Het optimaliseren van afbeeldingen gaat verder dan alleen het toevoegen van de juiste omschrijving.

Het is namelijk ook belangrijk om afbeeldingen te kiezen die relevant zijn voor het onderwerp van het artikel en om te kiezen voor afbeeldingen die jouw merk en imago versterken.

Je afbeeldingen moeten van een goede kwaliteit zijn, met een goede resolutie en groot genoeg, zodat het op elk scherm goed tot zijn recht komt.

Ben je een food blogger? Plaats je een wazige foto van een gerecht dat je hebt gemaakt? Dan zullen mensen vanwege de slechte foto, jou onbewust ook niet zo serieus nemen als blogger en je gerecht niet gaan maken.

Indirect is dit slecht voor je SEO, ze zullen namelijk weer snel wegklikken en op zoek gaan naar een andere food blogger.

Ik heb ook een persoonlijke voorkeur voor eigen afbeeldingen of foto’s, in plaats van stock foto’s.

Stock foto’s zijn vaak niet origineel en zeggen niets over jou of jouw bedrijf. Kies liever voor zelfgemaakte foto’s of voor jou ontworpen afbeeldingen. Kies je eigen stijl en zorg op die manier voor de juiste branding.

Bronnen voor afbeeldingen

Heb je geen camera of geen zin om zelf foto’s te maken? Heb je geen designer die voor jou afbeeldingen kan ontwerpen en ben je zelf geen design talent?

Dan zijn er natuurlijk verschillende gratis manieren om toch aan afbeeldingen te komen.

Google Afbeeldingen – Gelabeld voor hergebruik

Een makkelijke manier om gratis afbeeldingen te vinden, is door het gebruiken van Google Afbeeldingen.

Ga naar Google Afbeeldingen en typ je zoekopdracht in. Klik vervolgens op ‘Zoekhulpmiddelen’ en ‘Gebruikersrechten’ en als laatst op ‘Gelabeld voor hergebruik’.

In mijn voorbeeld heb ik gekozen voor mijn favoriete voetballer, van mijn favoriete club (sorry Feyenoord fans):

Google Image Search - Gelabeld voor hergebruik

Voorbeeld van de optie ‘Gelabeld voor hergebruik’ van Google Afbeeldingen

 

Door voor de optie ‘Gelabeld voor hergebruik’ te kiezen, hoe je niet bang te zijn voor een claim, vanwege het onrechtmatig gebruiken van bepaalde afbeeldingen.

Wel is het aanbod enigszins beperkt, maar wie weet zit er wat leuks tussen!

Afbeeldingen maken met screenshots

Je kunt natuurlijk een screenshot maken van je beeldscherm en dat gebruiken als afbeelding. Dat heb ik gedaan met bovenstaande afbeelding, die ik vervolgens een beetje heb bijgesneden in Paint.

Let er wel op, dat het een screenshot is van iets dat je mag gebruiken. Zoals bijvoorbeeld een screenshot van een beeld waarin je bepaalde stappen uitlegt.

Afbeeldingen maken met Powerpoint

Voor mensen met niet zo’n enorm design talent, is Powerpoint een handig middel om afbeeldingen te maken.

“Powerpoint is toch om presentaties te maken?” hoor ik je denken. Dat klopt, maar je kunt er ook uitstekende afbeeldingen mee ontwerpen.

Ik heb een blog gevonden van Hubspot, waarin duidelijk wordt uitgelegd hoe je afbeeldingen kunt ontwerpen in Powerpoint (Klik dus op die link).

Afbeeldingen maken met Canva

Iets wat ik zelf onlangs ben tegengekomen en dat inmiddels door veel bloggers wordt gebruikt, is Canva.

Ik heb het zelf nog niet gebruikt, dus ik moet het nog echt gaan ontdekken.

Met Canva kun je niet alleen afbeeldingen ontwerpen voor je blog, maar ook voor Social Media, presentaties en nog veel meer.

Ik ga het zeker uitproberen en ik ben erg benieuwd naar jullie ervaringen!

Je eigen Gifje maken

Je eigen GIFje maken is natuurlijk hartstikke leuk! En nog beter: nog hartstikke makkelijk ook nog!

Op Giphy kun je door een filmpje te uploaden of door een linkje naar een YouTube filmpje te plaatsen, heel gemakkelijk zelf je eigen GIFje maken.

Let er wel op dat als je een animatie maakt, dit vaak wel relatief grote bestanden zijn! Daarover zometeen meer…

Kies het juiste type bestand

Nadat je de juiste afbeelding hebt gekozen, wordt het tijd om te besluiten welk type bestand het meest geschikt is voor jou: GIF, PNG of JPEG.

  • JPEG wordt het meest gebruikt. Het nadeel van JPEG is dat de kwaliteit van de afbeelding minder kan worden als je het formaat aanpast. Daarnaast kun je met JPEG afbeeldingen geen gebruik maken van transparante achtergronden, zoals bij PNG. Het grootste voordeel is echter, dat de bestanden klein worden gehouden en het op elke platform ondersteund wordt;
  • GIF gebruik je meestal voor kleine bewegende animaties of kunst. Omdat GIF maar 256 kleuren ondersteunt, wordt het niet aangeraden om het te gebruiken voor foto’s. Vanwege de kleine bestandsgrootte en de transparantie, is het ideaal voor logo’s en andere webelementen;
  • PNG is een modern alternatief voor GIF en JPEG. PNG ondersteunt transparantie en heeft een groter kleurbereik. Omdat PNG relatief nieuw is, wordt het niet overal ondersteund. Daarnaast is de bestandsgrootte vaak wat groter, dan bijvoorbeeld bij JPEG.

Afbeeldingen optimaliseren voor zoekmachines

Afbeeldingen optimaliseren voor zoekmachines

Nu je een afbeelding hebt gekozen en hebt besloten of het een GIF, JPEG of PNG bestand moet worden, wordt het tijd om de afbeelding te optimaliseren.

Er zijn een aantal zaken waar je rekening mee moet houden en die ik zal ik nu behandelen.

Het kiezen van de juiste bestandsnaam

Het optimaliseren van de afbeelding, begint bij het kiezen van de juiste bestandsnaam.

Je moet de afbeelding al de juiste bestandsnaam geven, voordat je het uploadt naar je website.

Schrijf je een artikel over een recept voor roze cupcakes? En wil je een afbeelding toevoegen van een roze cupcake? Sla de afbeelding dan op als roze-cupcake-recept.jpg, in plaats van bijvoorbeeld image254.jpg.

Je belangrijkste zoekterm is dus in de bestandsnaam verwerkt, namelijk ‘roze cupcake recept’.

Zorg er ook voor dat je geen hoofdletters en vreemde tekens gebruikt en onderscheid woorden met streepjes.

Zorg dat de afbeelding de juiste afmetingen heeft

Stel, je hebt een afbeelding van 2000×500 pixels en deze afbeelding wil je maar klein weergeven op je website, laten we zeggen 250×150 pixels. Dan kun je nadat je de afbeelding hebt geüpload naar WordPress, de afmetingen makkelijk aanpassen.

Ondanks dat de afbeelding klein wordt weergegeven, moet de gehele afbeelding van 2000×500 pixels alsnog geladen worden, als iemand op je pagina klikt. Hierdoor duurt het langer om je pagina te laden. Page speed is belangrijk voor je SEO!

Zorg er daarom voor dat de afbeelding al de juiste maten heeft, voordat je hem uploadt.

Verminder de bestandsgrootte

Afbeeldingen nemen ruimte in beslag. Hoe groter het bestand, hoe langer het duurt om je pagina te laden. Zorg er daarom voor dat de bestanden van de afbeeldingen die je gebruikt, zo klein mogelijk zijn.

Ik gebruik hiervoor altijd de website FotoVerkleinen. Het werkt heel simpel: je uploadt een afbeelding en daarna sla je de afbeelding weer opnieuw op. Makkelijker kan niet!

Plaats de afbeelding op de juiste plek in je artikel

Het is belangrijk dat je de afbeelding niet zomaar ergens in je artikel plaatst. Zorg ervoor dat de tekst rondom de afbeelding, relevant is aan de afbeelding.

Alt text (of Alt tag)

De Alt text (oftewel ‘alternative text’) voeg je toe aan een afbeelding voor mensen die de afbeeldingen niet kunnen zien (zoals bijvoorbeeld slechtzienden) of voor het geval de afbeelding niet weergegeven kan worden. In dat geval wordt er een korte tekst weergegeven dat de afbeelding omschrijft.

Maar wat je vooral ook doet met een Alt text, is zoekmachines helpen jouw afbeeldingen te begrijpen.

Zorg ervoor dat je de Alt text altijd toevoegt aan afbeeldingen. De Alt text moet een zoekwoord bevatten en probeer ervoor te zorgen dat de tekst niet langer is dan acht woorden. Probeer te richten op een mogelijke long tail zoekopdracht, zolang het de afbeelding maar goed omschrijft.

Google geeft zelf het volgende voorbeeld, voor het opmaken van een Alt text:

Alt text voorbeeld van Google

Alt text voorbeeld van Google

Matt Cutts die toch wel gezien wordt als de Google Guru, legt in deze video in simpele bewoordingen het belang van Alt tags uit:

Title text

De Alt text is voor zoekmachines, de Title text is voor je lezers. De Title text is namelijk de tekst die je ziet als je met je muis over een afbeelding heen gaat.

De Title text zou je dus bijvoorbeeld kunnen gebruiken als Call To Action, waarmee je de lezer oproept om een bepaalde actie te ondernemen. Ook zou je met de Title text het gevoel bij de afbeelding kunnen omschrijven of de context van de afbeelding beter uitleggen.

De Title text heeft dus niet direct invloed op je SEO.

Ik zou persoonlijk niet de Alt text kopiëren en dat ook gebruiken als Title text (heb ik wel vaak gedaan overigens). In plaats daarvan zou ik een andere, maar relevante omschrijving gebruiken.

Captions (Onderschrift)

Een ‘Caption’ is de korte omschrijvende tekst die je soms onder afbeeldingen ziet.

Heeft een ‘Caption’ invloed op je SEO? Niet direct, maar indirect zeker wel.

Zoals omschreven in mijn blog ‘3 tips om je blogbericht beter leesbaar te maken‘, scannen bezoekers vaak je artikel voordat ze het gaan lezen. De captions worden in dat geval vaak gelezen in de snelle ‘scan’ die ze doen. Dit kan helpen een lezer beter te laten begrijpen waar je artikel over gaat en ervoor zorgen dat diegene je artikel daadwerkelijk gaat lezen.

Hierdoor blijven ze langer op je pagina en klikken ze mogelijk verder op je site. Allebei positieve signalen voor zoekmachines.

Maak ik gebruik van captions? Niet altijd. Soms hebben mijn afbeeldingen geen aanvullend onderschrift nodig.

Creëer image sitemaps

Google moedigt je aan om een image sitemap te gebruiken, zodat jij zoekmachines meer informatie kunt geven over de afbeeldingen die beschikbaar zijn op je website.

Hierdoor zijn ze in staat om ook afbeeldingen te vinden die geladen worden door een JavaScript code, wat vaak het geval is met product- en slider afbeeldingen.

Als je een WordPress website hebt, dan kun je gebruik maken van handige plugins, zoals Google XML Sitemap for Images en Udinra All Image Sitemap. Beide plugins creëren automatisch een image sitemap voor je.

Integreer Social Media

Social Media speelt een belangrijke rol in je SEO-strategie. De makkelijkste manier om afbeeldingen te integreren met Social Media platformen, is door social sharing buttons toe te voegen aan je website.

In Amerika is Pinterest enorm populair en in Nederland wordt het inmiddels ook veel gebruikt. Voeg daarom een ‘Pin It’ button toe, zodat bezoekers direct je afbeeldingen kunnen ‘pinnen’

Voor WordPress gebruikers zijn hier handige plugins voor beschikbaar.

Open graph meta tags

Open graph is een protocol dat geïntroduceerd is door Facebook in 2010. Het concept is vergelijkbaar met schema markup, waarbij je tags gebruikt om zoekmachines te helpen met het identificeren van belangrijke onderdelen van je content.

Met Open graph tags kun jij aangeven welke afbeelding er getoond moet worden op Facebook (en andere Social Media platformen), als men jouw artikel deelt.

Erg handig als je een artikel hebt met meerdere afbeeldingen.

Heb je een WordPress website? Dan is de beste manier om gebruik te maken van Open graph, door de officiele Facebook plugin te intalleren.

Slotwoord

Als je bovenstaande allemaal naleest, dan lijkt het veel om rekening mee te houden.

Dat valt echter in de praktijk gelukkig erg mee. Als je dit standaard doet voor elke afbeelding, dan zit het binnen de korste keren in je systeem en dan doe je het bijna op de automatische piloot.

Bijna, je moet natuurlijk altijd goed nadenken over de zoekwoorden die je wilt gebruiken.

Wil je graag meer informatie over het optimaliseren van afbeeldingen? Dan zou je ook nog de Google Webmaster Guidelines voor afbeeldingen kunnen nalezen.

Succes!

CTA Inbound & SEO whitepaper

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Test je kennis en doe de SEO quiz

SEO quiz
 

Het blog voor marketingbazen

Up to date blijven van de laatste ontwikkelingen op het gebied van B2B marketing en SEO? En wil je ook graag tips voor beter bloggen ontvangen?
Vul dan hier je e-mailadres in: