Inbound Marketing en SEO

Hoe werken conversiepaden?

Deel dit bericht:


Door:

 

Het omzetten van gekwalificeerde websitebezoekers in leads, is één van de voornaamste taken van elke inbound marketeer.

Dit doe je door de bezoekers iets aan te bieden, waarvoor zij bereid zijn hun contactgegevens achter te laten. Een anonieme websitebezoeker, moet namelijk eerst een lead worden, voordat ze klant kunnen worden.

Om anonieme websitebezoekers om te zetten in leads, richt je conversiepaden in. Duidelijke conversiepaden zijn belangrijk. Je moet daarom je conversiepaden zo goed mogelijk optimaliseren.

Wat is een conversiepad?

Hoe werken conversiepaden?

Een conversiepad is het proces waarin een anonieme websitebezoeker, een bekende lead wordt. Een conversiepad bestaat uit een aanbieding (zoals bijvoorbeeld een whitepaper), een call to action, een landingspagina en een bedankpagina.

Om in een lead te converteren moet een anonieme websitebezoeker een aanbieding zien, waarmee een bepaalde interesse wordt gewekt. Deze interesse wek je met een call to action. Vervolgens dient de websitebezoeker op de call to action button te klikken, die linkt naar een conversiegerichte landingspagina.

Op de landingspagina dient de bezoeker bepaalde contactgegevens achter te laten in een formulier, om gebruik te kunnen maken van de aanbieding. Dit kan het downloaden van een e-book, whitepaper of case study zijn of bijvoorbeeld het inschrijven voor een webinar.

Na het verzenden van het formulier, eindigt de bezoeker op een bedankpagina. Op de bedankpagina kan gebruik worden gemaakt van de aanbieding of wordt er bijvoorbeeld gemeld dat de aanbieding is verzonden naar het opgegeven e-mailadres.

En voilà! Conversiepad voltooid.

Wat maakt een conversiepad goed?

Je hebt dus content, een call to action, een landingspagina en een bedankpagina nodig. Stap 2 is om deze onderdelen op de juiste manier in te zetten.

1) Content in de juiste context

Content is de brandstof voor elke inbound marketingstrategie. Je gebruikt content namelijk om gevonden te worden, websitebezoekers om te zetten in leads en leads door het aankoopproces te leiden.

Het is belangrijk om de juiste content te creëren. Content die je potentiële klanten daadwerkelijk aanspreekt. Het moet gericht zijn op de uitdagingen die zij hebben en de doelen die zij willen bereiken. Het dient dus vooral relevant en zeer nuttig te zijn voor hen.

Daarnaast moet de content ook nog eens passen bij de fase van het aankoopproces waar zij op dat moment in zitten. In elke fase zijn je potentiële klanten weer geïnteresseerd in andere specifieke content.

Veel van je nieuwe websitebezoekers zitten nog in de beginfase van het aankoopproces. Ze hebben een probleem en zijn op zoek naar meer informatie voor een oplossing.

Hier ligt een kans voor jou om ze om te zetten in een lead. In deze fase is de beste manier om ze te converteren, door ze educatieve content aan te bieden. Denk hierbij bijvoorbeeld aan een e-book of een whitepaper.

2) Aansprekende landingspagina’s

Nadat je relevante content hebt gecreëerd voor elke fase van het aankoopproces, is de volgende stap om die content te gebruiken om je websitebezoekers om te zetten in leads. Hier gebruik je landingspagina’s voor.  

Een landingspagina is een gespecialiseerde webpagina, die als enige doel heeft om de contactinformatie van bezoekers te verzamelen, in ruil voor iets dat waardevol is voor hen.

Landingspagina’s bevatten formulieren, die bezoekers moeten invullen en versturen, voordat ze van een aanbieding gebruik kunnen maken.

Om zoveel mogelijk conversie te behalen, moet je de voordelen van je aanbieding benoemen die het meest relevant zijn voor de fase waarin je lead zit.

3) Aandacht trekkende Calls To Action

Hoewel relevante content en landingspagina’s een belangrijk onderdeel zijn van een conversiepad, moeten de landingspagina’s wel gevonden worden. Hier zet je calls to action voor in.

Calls to action zijn buttons die je overal op je website kunt plaatsen en die jouw aanbiedingen adverteren. Als iemand op een call to action kikt, dan wordt die persoon naar een gerelateerde landingspagina geleid.

De call to action moet dezelfde boodschap communiceren als op de landingspagina en de aanbieding. Daarnaast wil je natuurlijk dat er zoveel mogelijk op je calls to action geklikt wordt. Ze moeten daarom actiegeoriënteerd zijn: zorg dat ze opvallen en maak gebruik van actiegerichte tekst en afwijkende kleuren.

4) Geoptimaliseerde bedankpagina’s

Een bedankpagina is het laatste onderdeel dat je inzet in je conversiepad.

Bedankpagina’s zijn gespecialiseerde pagina’s waar je nieuwe leads gebruik kunnen maken van de aanbieding, zoals bijvoorbeeld het downloaden van een whitepaper.

Met een bedankpagina heb je ook de kans om je lead naar de volgende fase van het aankoopproces te leiden. Dit kun je bijvoorbeeld doen door een call to action te plaatsen, voor een aanbieding die past bij de volgende fase.

Zoals eerder gezegd, is een conversiepad het proces waarin een onbekende websitebezoeker, een bekende lead wordt. Het eindigt echter niet daar. Je kunt ook conversiepaden inrichten om nieuwe leads door de verschillende fases van het aankoopproces te leiden. Hier zet je lead nurturing voor in.

cta-de-30-beste-leadgeneratie-tips

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Test je kennis en doe de SEO quiz

SEO quiz
 

Het blog voor marketingbazen

Up to date blijven van de laatste ontwikkelingen op het gebied van B2B marketing en SEO? En wil je ook graag tips voor beter bloggen ontvangen?
Vul dan hier je e-mailadres in: