Inbound Marketing en SEO

Hoe zet je Pay-Per-Click in voor je Inbound Marketing strategie?

Deel dit bericht:


Door:

 

Is pay-per-click (PPC) een onderdeel van inbound marketing? Velen zien het namelijk meer als een outbound activiteit. Maar is dat ook echt zo?

PPC is natuurlijk een betaalde advertentiemogelijkheid, waarbij mensen ongevraagd een advertentie van jou onder ogen krijgen. Als je het zo bekijkt, dan is het inderdaad een outbound marketing tactiek.

Bovenstaande bewering klopt natuurlijk niet voor Google Adwords. Mensen krijgen namelijk alleen de advertenties te zien als ze actief op zoek gaan naar iets in Google. Ze worden dus niet zomaar lastig gevallen met de advertenties. Voor display advertising is het een iets ander verhaal, maar ook dat kun je inzetten als inbound marketing tactiek.

Jij kunt PPC inzetten om content te promoten, waarmee je echt richt op de vragen en uitdagingen die jouw doelgroep heeft. Dan is het een effectieve manier om gekwalificeerd verkeer naar je website te trekken en meer leads te vergaren.

Richt op de uitdagingen van je doelgroep, niet op het promoten van je diensten

Veel bedrijven zetten advertenties in zoals onderstaand voorbeeld. Deze advertentie is gericht op de diensten en het bedrijf zelf. Het gaat over het bedrijf en niet over hun potentiële klanten. Dit is een veelvoorkomende fout bij PPC.

Voorbeeld van een verkeerde PPC advertentie

Het is beter om de titel en de tekst van de advertentie meer te richten op je doelgroep. Daarmee bedoel ik dat je richt op het beantwoorden van de vragen en uitdagingen die jouw potentiële klanten hebben (voorbeeld heb ik even snel gemaakt in Paint):

Voorbeeld Google Adwords advertentie

In vergelijking met de eerste advertentie, is deze echt gericht op je potentiële klanten en niet op je eigen bedrijf. Je helpt ze met educatieve content, waarmee je hun vragen probeert te beantwoorden. En zeg nou zelf: op welke advertentie zou jij eerder klikken?

Bovendien is deze advertentie gericht op een veel breder publiek. De grootste groep mensen die online op onderzoek uitgaan, zijn nog helemaal niet zover om een offerte aan te vragen.

Om de whitepaper te kunnen downloaden, moeten ze natuurlijk eerst wat contactgegevens achterlaten. Zo kun jij ze koppelen aan een lead nurturing workflow en ze door het aankoopproces leiden, tot het moment dat ze wel zover zijn om zaken te doen.

Landingspagina’s in plaats van homepages

Wat de eerste advertentie wel goed doet, is dat het gelinkt is naar een landingspagina.

Het doel is namelijk om contactgegevens te verzamelen van je websitebezoekers. Als jij met je advertenties verkeer stuurt naar je homepage, dan is het lastig om hun gegevens te verzamelen. Een homepage is namelijk niet ingericht voor het verzamelen van contactgegevens.

Het is beter om het verkeer direct te leiden naar een conversiegerichte en relevante landingspagina.

In bovenstaand voorbeeld (de tweede, die ik heb gemaakt in Paint), moet ik mijn advertentie dus linken naar een landingspagina die compleet is ingericht voor de whitepaper. Op de landingspagina vertel ik waarom iemand de whitepaper MOET downloaden en plaats ik een downloadformulier. Verder zorg ik voor zo min mogelijk afleiding en dus zo min mogelijk kans om weer weg te klikken.

Landingspagina’s krijgen van Google meestal ook een hogere kwaliteitsscore, wat weer belangrijk is voor de positie van je advertentie.

Een gepersonaliseerde ervaring en segmentatie

Hoe persoonlijker je jouw advertenties maakt, hoe meer kans je hebt op succes.

Dat is een uitdaging met Adwords, maar met social PPC een stuk makkelijker in te richten. Met advertenties op social media, kun jij content creëren die echt gericht is op de regio’s, markten en de functies van je doelgroep.

Heb jij bepaald bij het identificeren van jouw ideale klant (buyer persona), dat dit een man is van 40 jaar, die geïnteresseerd is in marketing en management en woonachtig is in de Randstad?

Dan kun je voor deze doelgroep unieke content creëren dat echt gericht is op hun interesses. Vervolgens kun je dit heel gericht op deze groep adverteren, bijvoorbeeld op Facebook. Uiteraard zet je een landingspagina op waarnaar je deze advertenties linkt, die echt gericht is op deze personen en koppel je dit weer aan een lead nurturing workflow.

Budget

PPC is kostbaar en kan een flink stuk van je budget opslurpen. Bovendien is de kans aanwezig dat na verloop van tijd het steeds meer gaat kosten om hetzelfde aantal bezoekers naar je website te trekken met je advertenties. Dit komt doordat anderen tegen je gaan bieden, waardoor de kosten per klik omhoog zullen gaan.

Het is daarom verstandig om niet alleen op je PPC advertenties te vertrouwen, maar ook actief andere inbound marketing tactieken in te zetten. Na verloop van tijd zal je dan meer verkeer trekken vanuit je andere activiteiten, waardoor je het budget voor je PPC campagnes omlaag kunt brengen.

Ik hoop dat je wat aan dit advies hebt gehad en succes met het bepalen van je PPC strategie!

Wil jij meer leren over B2B marketing? Check dan zeker even mijn B2B marketing gids!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Test je kennis en doe de SEO quiz

SEO quiz
 

Het blog voor marketingbazen

Up to date blijven van de laatste ontwikkelingen op het gebied van B2B marketing en SEO? En wil je ook graag tips voor beter bloggen ontvangen?
Vul dan hier je e-mailadres in: