Deel dit bericht:


Door:

 

Inbound Marketing is een hype geworden de laatste tijd. Steeds meer bedrijven realiseren dat het een uitstekende strategie is om meer bezoekers, leads en klanten binnen te halen.

Wat heb je nodig voor Inbound Marketing?

Voor Inbound Marketing heb je een aantal middelen nodig om het proces te automatiseren. Je moet makkelijk landingspagina’s kunnen opmaken om je marketing aanbiedingen op te plaatsen, Calls To Action kunnen inzetten om conversiepaden in te richten en automatische emails kunnen versturen om je leads door het aankoopproces te leiden.

Welke Inbound Marketing en/of Marketing Automation platformen zijn er?

Er zijn verschillende platformen die je kunt koppelen aan je website. De bekendste zijn Hubspot en Marketo en in Nederland Copernica. Vooral Hubspot en Marketo zijn vrij kostbare platformen. Je betaalt eenmalig een flink onboarding bedrag voor onder andere verplichte trainingen.

Daarnaast kost het je maandelijks een behoorlijk tarief aan abonnementskosten. Deze abonnementskosten dien je tevens voor het hele jaar vooruit te betalen, waardoor je makkelijk aan een kostenplaatje van €10.000 komt, voordat je zelfs nog maar van start bent gegaan.

Dus waarom zou je voor Hubspot kiezen? En is er een betaalbaar alternatief? Ja, die is er zeker!

Wat kun je met Hubspot en waarom zou je ervoor kiezen?

Wat kun je met Hubspot?Ik ben bij mijn laatste werkgever in vaste dienst, als online marketing manager in aanraking gekomen met Hubspot. Ik was er zo over te spreken, dat ik Hubspot ook gebruik voor mijn huidige business (nog wel). Dit is dus geen artikel om mensen af te raden om Hubspot te gebruiken. Het is een fantastisch product en als je het budget hebt en het de investering waard vindt, dan raad ik zeker aan om er gebruik van te maken. Voor veel bedrijven is de investering echter te groot en voor deze bedrijven is er een betaalbaar alternatief.

Dit gezegd hebbende, laten we eerst even bekijken wat je onder andere met Hubspot kunt doen.

De mogelijkheden van het platform

Training

Als je gebruik maakt van het Hubspot platform, dan heb je ook toegang tot een ruim aanbod aan Inbound Marketing trainingen. Deze worden in videovorm aangeboden en zijn erg leerzaam voor elke online marketeer.

De investering geldt dus niet alleen voor het gebruik van het platform, maar ook een stuk in persoonlijke ontwikkeling. Houd er wel rekening mee dat deze trainingen natuurlijk wel hun filosofie ondersteunt en zij gebruikers proberen te laten beseffen dat ze niet zonder het platform kunnen.

Loop ze dus niet als een mak lammetje achterna en behoud altijd je eigen mening!

Bloggen

Een belangrijk onderdeel van de inbound strategie is bloggen. Blogberichten zet je in om vindbaar te zijn in zoekmachines, verkeer te leiden naar je aanbiedingen en je doelgroep meer bij te brengen over je diensten.

Hubspot biedt daarom ook een blogmogelijkheid aan op hun platform. Dit blog kun je integreren in je website via een subfolder (www.domein.nl/blogbericht) of subdomein (info.domein.nl/blogbericht) en bevat alles wat je voor een blog nodig hebt. Je kunt templates kiezen voor de opmaak, makkelijk Calls To Action toevoegen en je krijgt SEO advies om je bericht te optimaliseren.

SEO

Zoals je weet, zet je Search Engine Optimization in om vindbaar te zijn in zoekmachines. Hubspot biedt een tool aan, waarmee je exact kunt zien hoe jouw pagina’s scoren op het gebied van zoekmachine optimalisatie en waar je deze mogelijk nog kunt verbeteren. Onderdeel hiervan is de keywords tool, waarmee je kunt zien op welke positie jij staat in Google, voor de verschillende zoekwoorden waar jij je op richt.

Landingspagina en Calls To Action

Met de landingspagina tool kun je makkelijk landingspagina’s en bedankpagina’s opmaken. Deze kun je in je website integreren door middel van een subfolder of een subdomein. Nadat iemand gebruik heeft gemaakt van een aanbieding, worden de contactgegevens toegevoegd aan de contacten tool en kun je ze koppelen aan een automatische email workflow.

Daarnaast kun je ook makkelijk CTA’s opmaken en inzetten, om de vindbaarheid van de landingspagina’s te vergroten.

Email Marketing – Lead Nurturing

Met de email marketing tool kun je automatische email workflows inrichten, zodat jij jouw leads door het aankoopproces kunt leiden. Tevens kun je met deze tool campagnes en nieuwsbrieven versturen naar je contacten.

Social Media

Met de social media tool kun je op één plek berichten plannen en publiceren voor Facebook, Twitter, LinkedIn en G+. Daarnaast kun je verschillende social media platformen monitoren op een bepaald zoekwoord of je merk.

Analytics

Uiteraard kun je zaken meten als:

  • webverkeer;
  • bronnen;
  • prestaties van landingspagina’s en Calls To Action;
  • het succes van je social media activiteiten en emailcampagnes;
  • SEO score.

Ook kun je rapportages opmaken en automatisch versturen.

CRM

Sinds kort is er ook een CRM gekoppeld aan het platform, zodat je al je activiteiten op één locatie kunt uitvoeren.

De voordelen van Hubspot

Zoals ik eerder aangaf in dit blog, is het een mooi product. Je kunt al je online marketingactiviteiten uitvoeren vanuit één lokatie, ideaal dus om het overzicht te behouden. Vooral voor de niet zo ervaren online marketeer is dit product een aanrader, omdat je campagnes makkelijk kunt inrichten en er een mooi aanbod van trainingen aanwezig is.

De nadelen van Hubspot

Het grootste nadeel is natuurlijk het prijskaartje. Vooral voor minder grote bedrijven vergt dit een forse investering, van snel al €10.000 voordat je van start kunt gaan.

Ook moet je realiseren, dat als je jouw website niet bij Hubspot wilt hosten (wat weer extra kosten met zich meebrengt), je alleen gebruik kunt maken van het platform door een subdomein te gebruiken, zoals bijvoorbeeld info.domein.nl of blog.domein.nl. Het probleem van een subdomein is dat je geen SEO autoriteit opbouwt voor je hoofddomein (www.domein.nl). Dit is dus niet bevordelijk voor je SEO en dus een groot nadeel van het gebruiken van dit product.

Het betaalbare alternatief voor Inbound Marketing: WordPress

Wordpress: het betaalbare alternatief voor Inbound MarketingEr bestaat een goed en betaalbaar alternatief voor platformen als Hubspot en Marketo, namelijk WordPress. Deze open source CMS biedt steeds meer mogelijkheden voor Inbound Marketing.

Uiteraard bevat WordPress standaard een uitstekende blogmogelijkheid, waarmee je makkelijk blogberichten kunt schrijven en publiceren. Voor SEO kun je gebruikmaken van de plugin van Yoast, waardoor je jouw website zo goed mogelijk kunt optimaliseren en er zijn verschillende mogelijkheden voor de juiste Analytics.

Daarnaast zijn er uitermate geschikte plugins voor het opmaken van landingspagina’s, bedankpagina’s en Calls To Action, die je geheel in je eigen huisstijl kunt inrichten. Aan je landingspagina’s kun je automatische mails koppelen en integreren met je CRM.

De voordelen van WordPress

De kosten zijn laag, je betaalt namelijk alleen voor de hosting. De plugins waarvan je gebruikt maakt zijn geheel gratis en makkelijk te installeren.
Omdat je met WordPress geen gebruik maakt van een subdomein, helpen je blogberichten en landingspagina’s daadwerkelijk mee aan het bouwen van je SEO autoriteit, een niet te onderschatten voordeel. Ook is integratie met bijna alle CRM’s en emailplatformen mogelijk.

Tip: er zijn genoeg geschikte gratis CRM’s en emailplatformen die je kunt gebruiken. Bekijk eens Capsule CRM en MailChimp.

De nadelen van WordPress

Je moet gebruik maken van een aantal verschillende systemen. De plugins voor SEO, landingspagina’s en Calls To Action kun je allemaal vanuit WordPress beheren. Je social media berichten zal je echter vanuit al je social media accounts of Hootsuite moeten publiceren en het versturen van mass emails vanuit een aparte emailplatform.

Conclusie

Hubspot is een uitstekend product voor minder ervaren online marketeers en voor bedrijven die genoeg budget hebben. Voor bedrijven die het budget niet hebben of het simpelweg de investering niet waard vinden, is WordPress een meer dan geschikt alternatief.

Ik ben zelf tot de conclusie gekomen dat ik na dit jaar zal stoppen met Hubspot. De voornaamste reden is het kostenplaatje. Het bedrag dat ik jaarlijks kwijt ben aan Hubspot, investeer ik liever in andere activiteiten. Ik ben er inmiddels van overtuigd dat WordPress een uitstekend alternatief is.

Een andere reden dat ik stop, zijn de SEO overwegingen. Ik wil niet mijn website hosten bij Hubspot, waardoor ik word gedwongen om gebruik te maken van een subdomein. Hierdoor bouw ik met mijn blogberichten en landingspagina’s geen autoriteit op voor mijn hoofddomein www.stidolph.nl.

Wat je ten slotte goed moet realiseren, is dat hoe langer je gebruik maakt van Hubspot, hoe afhankelijker je van ze wordt…

CTA Inbound & SEO whitepaper

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Test je kennis en doe de SEO quiz

SEO quiz
 

Het blog voor marketingbazen

Up to date blijven van de laatste ontwikkelingen op het gebied van B2B marketing en SEO? En wil je ook graag tips voor beter bloggen ontvangen?
Vul dan hier je e-mailadres in: