Inbound Marketing en SEO

Wat is de impact van HTTPS op SEO?

Deel dit bericht:


Door:

 

In augustus 2014 heeft Google officieel aangekondigd dat het overstappen van HTTP naar HTTPS jou een kleine ranking boost geeft. Daarnaast beveiligt het je website en kom je betrouwbaar over op je bezoekers.

Een no brainer zou je denken?

Dat zou je inderdaad denken, maar het is wel eerst belangrijk om te begrijpen wat het verschil is tussen HTTP en HTTPS, hoe je de overstap kunt maken en of dit een juiste keuze is voor jouw bedrijf.

Het verschil tussen HTTP en HTTPS

Wat is het verschil tussen HTTP en HTTPS?

Ik denk dat veel SEO’ers met de vraag spelen of zij moeten overstappen of niet. Mogelijk speel jij ook met deze vraag en ben je via een zoekopdracht in Google op dit artikel terecht gekomen.

Om deze vraag goed voor jezelf te kunnen beantwoorden, is het verstandig om het eerst te hebben over het verschil tussen HTTP en HTTPS.

Definitie HTTP (HyperText Transfer Protocol)

Hypertext Transfer Protocol (http) is een systeem voor het versturen en ontvangen van informatie over het internet. HTTP is een zogenaamde ‘application layer protocol’, wat betekent dat het focust op hoe informatie wordt weergegegeven aan de gebruiker.

HTTP kan het echter niet zoveel schelen hoe de informatie van A naar B wordt verzonden. Daarnaast probeert het ook niks te onthouden van de vorige websessie. Het voordeel hiervan is dat er minder data hoeft te worden verzonden, wat de snelheid ten goede komt.

Definitie HTTPS (Secure HyperText Transfer Protocol)

HTTPS is ontwikkeld voor het versturen van geauthoriseerde en beveiligde transacties. Het uitwisselen van vertrouwelijke informatie moet beveiligd zijn, zodat onbevoegden geen toegang kunnen krijgen tot deze data.

HTTP lijkt in veel opzichten op HTTPS.

HTTPS gebruikt echter SSL voor het veilig uitwisselen van data. Voor een beveiligde website dien je gebruik te maken van een SSL certificaat.

Data dat wordt verzonden via HTTPS is beveiligd middels het ‘Transport Layer Security protocol (TLS)’, dat zorgt voor drie lagen van beveiliging:

  • Encryptie: De uitgewisselde gegevens worden versleuteld;
  • Data integriteit: Gegevens kunnen niet worden gewijzigd of beschadigd tijdens de overdracht zonder dat het wordt ontdekt;
  • Authenticatie bewijst dat gebruikers communiceren met de beoogde website.

HTTP kan het niet schelen hoe de data wordt verzonden en TLS kan het niet schelen hoe de data wordt weergegeven.

Dat is waarom HTTPS het beste van beide werelden aanbiedt: het is belangrijk hoe de data wordt weergegeven, maar daarnaast biedt het ook nog een extra laag van beveiliging, wanneer de data van A naar B wordt verzonden.

HTTPS in de ogen van Google

Het zal geen verassing voor je zijn dat Google een voorkeur heeft voor betrouwbare en gecertificeerde websites. Check maar dit blog van Google: HTTPS as a ranking signal.

Het streven van Google is om van het internet een zo’n veilig mogelijke omgeving te maken. Een onderdeel hiervan is dat websites die via Google worden bezocht, beveiligd zijn. Google heeft daarom resources gecreëerd, om webmasters te helpen met het voorkomen en oplossen van beveiligingsproblemen.

Ze gaan echter verder en hebben het project ‘HTTPS everywhere’ project opgestart:

Google neemt een veilig internet dus heel serieus.

WordPress gaat website eigenaren ook motiveren

WordPress gaat website eigenaren ook motiveren om over te stappen op https, door bepaalde features alleen aan te bieden aan https websites. Daarnaast gaan zij alleen hosting partners promoten, die standaard https aanbieden bij het WordPress pakket.

Lees er meer over in dit artikel: WordPress is Doubling Down on HTTPS in 2017.

De voordelen van een SSL certificaat

Wat zijn de voordelen van een SSL certificaat?

Er zijn een aantal SEO-voordelen bij het overstappen van HTTP naar HTTPS, waarbij betrouwbaarheid een belangrijke rol speelt.

Boost voor je rankings

Google heeft aangegeven dat HTTPS een boost zal geven aan je rankings. Reken je echter niet direct rijk, er zijn namelijk meer dan 200 ranking signalen, dus het effect op je rankings zal niet al te groot zijn.

Maarrr, alle kleine beetje helpen toch?

Security en privacy

Volgens veel mensen heeft HTTPS alleen voordeel voor websites die gebruik maken van gevoelige wachtwoorden of persoonsgegevens en e-commerce sites waar gebruik gemaakt wordt van betaalgegevens.

Dat is niet helemaal waar. HTTPS geeft vertrouwen aan je bezoekers. Zij zullen eerder een aankoop durven doen of hun gegevens durven achterlaten bij een betrouwbare website. Vertrouwen is een belangrijk onderdeel van SEO!

Daarnaast stelt het CBP dat SSL nodig is om veilig met de persoonsgegevens van je websitegebruikers om te gaan.

Verbeterde referral data

Met referral data bedoel ik data over verkeer dat je verkrijgt van andere websites (dus niet zoekmachines, social media of direct verkeer).

Stel jij hebt een HTTP website en jij ontvangt verkeer van een HTTPS website, dan gaat de referral data verloren en wordt het verkeer geclassificeerd als direct verkeer.

Dit is niet het geval als jij als HTTPS website verkeer krijgt van een andere HTTPS website, waardoor jij een beter totaalbeeld krijgt van het type verkeer dat je ontvangt.

Betaalopties

Voor het aanbieden van betaalmethoden zoals iDEAL, creditcard en PayPal is vaak een SSL-certificaat vereist.

Keurmerk

Verschillende keurmerken, waaronder Thuiswinkel Waarborg en WebwinkelKeur, hechten waarde aan beveiliging via SSL.

Nadeel: het kan je website vertragen

Er kleven niet alleen maar voordelen aan HTTPS, het kan namelijk je website wat vertragen. HTTPS vergt wat extra communicatie tussen je website en de server. En zoals je weet: pagespeed is belangrijk voor SEO.

Dit geldt over het algemeen alleen voor websites die al wat langzamer zijn, maar het is wel iets dat je in overweging kunt nemen.

Wat je moet doen

Hoe installeer je een SSL certificaat?

Als eerste dien je een SSL certificaat aan te schaffen. De grotere hostingpartijen in Nederland bieden dit meestal wel aan. Check dus even de website van je hostingpartij, daar wordt waarschijnlijk uitgelegd hoe je een certificaat kunt aanschaffen en installeren en wat de kosten zijn.

Zodra je SSL-certificaat is geïnstalleerd, kunnen mensen je website nog steeds bezoeken met het http-protocol. De verbinding is dan niet versleuteld. Daarom is het aan te raden om bezoekers van http door te sturen naar https.

Met een .htaccess-bestand kun je bezoekers automatisch doorsturen van http naar https. Een .htaccess bestand is eenvoudig aan te maken met een FTP-programma zoals Filezilla.

Met de volgende code kun jij jouw bezoekers van de http-pagina naar het https-protocol doorsturen:

RewriteEngine On
RewriteCond %{HTTPS} !=on
RewriteRule ^.*$ https://%{SERVER_NAME}%
{REQUEST_URI} [R=301,L]

Dit bestand upload je vervolgens naar je FTP-server. Weet je niet hoe dat moet? Vraag dan je hostingpartij even om hulp. Voor hun is het een fluitje van een cent!

Host jij je eigen website en weet je niet zo goed wat je moet doen? Dan zijn er verschillende partijen in Nederland die SSL certificaten aanbieden.

SSLcertificaten.nl is hier bijvoorbeeld één van. Hun supportpagina bevat verschillende handleidingen die jou door het installatieproces kunnen helpen leiden.

Meer hulp nodig? Check dan deze instructies:

Tips voor het voorkomen van problemen bij de migratie naar HTTPS

Vanzelfsprekend kunnen er dingen fout gaan bij het installeren van een SSL certificaat.

Om ervoor te zorgen dat dit foutloos verloopt, hierbij een checklist:

  • Zorg ervoor dat alle elementen op je website gebruik maken van HTTPS (inclusief je afbeeldingen, widgets en je CDN);
  • Maak gebruik van 301 redirects om elke HTTP URL te verwijzen naar HTTPS;
  • Zorg ervoor dat al je canonical tags verwijzen naar de HTTPS versie van je URL;
  • Registreer de HTTPS versie van je URL in Google Search Console;
  • Gebruik de ‘Fetch and Render’ optie in de Search Console, om ervoor te zorgen dat Google je website goed kan laden en crawlen;
  • Update je sitemaps;
  • Update je robots.txt bestand.

Google heeft ook een goed artikel gepubliceerd waarin zij best practices geven voor HTTPS en de meest voorkomende problemen bij het overstappen naar HTTPS.

Conclusie

Het is een ontwikkeling dat al een tijdje gaande is, maar de grote spelers op het internet streven naar een veilig internet. Een goede ontwikkeling wat mij betreft.

Ik raad daarom aan om alvast na te gaan denken hoe en wanneer jij de overstap gaat maken. Want één ding is duidelijk: deze stap ga je op een gegeven moment moeten maken. Ik ga begin 2017 ook overstappen.

Zorg er wel voor dat je dit weloverwogen aanpakt, een fout is snel gemaakt!

Succes!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Test je kennis en doe de SEO quiz

SEO quiz
 

Het blog voor marketingbazen

Up to date blijven van de laatste ontwikkelingen op het gebied van B2B marketing en SEO? En wil je ook graag tips voor beter bloggen ontvangen?
Vul dan hier je e-mailadres in: