Inbound Marketing en SEO

Inbound Marketing: de Buyer’s Journey

Deel dit bericht:


Door:

 

In mijn blogberichten over Inbound Marketing en B2B marketing heb ik het vaak over de Buyer’s Journey. Omdat ik kan voorstellen dat dit misschien een vage marketingterm is, leg ik in dit blogbericht uit wat nou de Buyer’s Journey is.

Wat is een Buyer’s Journey?

Wat zijn de verschillende fases van de Buyer's Journey?

De Buyer’s Journey is een belangrijk onderdeel van de inbound marketing strategie. Je moet je namelijk goed beseffen dat jouw potentiële klanten door verschillende fases gaan in het aankoopproces.

Welke stappen maken jouw potentiële klanten vanaf het moment dat zij beseffen dat ze een behoefte hebben aan een bepaalde dienst, tot het moment dat ze een weloverwogen keuze kunnen maken om van een bepaalde dienst gebruik te maken?

De verschillende fases van het aankoopproces zijn de ‘Awareness Stage’, de ‘Consideration Stage’ en de ‘Decision Stage’. Elke fase heeft een andere marketingbenadering nodig.

Awareness Stage

In deze fase heeft een potentiële klant zich waarschijnlijk net gerealiseerd dat hij/zij behoefte heeft aan een bepaalde dienst of product. Een groot gedeelte van deze groep maakt in deze fase gebruik van Google om wat meer informatie te verzamelen.

Hier komt een goede SEO-strategie van pas, om hoog in de zoekresultaten van Google te kunnen eindigen voor de vragen die jouw doelgroep heeft.

In deze fase zijn je potentiële klanten vooral op zoek naar wat meer algemene informatie om hun vraag of probleem te beantwoorden.

Zorg ervoor dat je content hebt op je website die deze vragen beantwoordt. Hier zet je o.a. blogberichten voor in en bijvoorbeeld een whitepaper die het probleem wat dieper behandelt. Let er wel op dat je echt richt op het beantwoorden van hun vragen en niet op het verkopen van jouw diensten.

Hoe richt je de Awareness Stage goed in?

Consideration Stage

In deze fase hebben jouw potentiële klanten een duidelijk beeld bij hun probleem of behoefte en gaan ze op zoek naar de verschillende opties die er beschikbaar zijn om ze hierbij te helpen.

De behoefte om diensten te vergelijken, geeft aan dat ze een stap verder zijn in het aankoopproces.

Ze hebben nu behoefte aan content over jouw dienst, dat hen helpt een weloverwogen keuze te maken tussen de verschillende leveranciers. Denk hierbij aan case studies, testimonials, productvergelijkingen, demo’s en webinars. Content dat hen echt helpt te begrijpen hoe jouw diensten gaan helpen, bij het oplossen van hun probleem.

Ook in deze fase zal een grote groep gebruik maken van Google, om verschillende leveranciers te vergelijken. Houd hier dus rekening mee bij het opmaken van je content. Bedenk welke zoekwoorden jouw doelgroep gebruikt, om dergelijke informatie te vinden!

Decision Stage

Eindelijk, dit is de fase waarin jouw potentiële klanten een beslissing gaan nemen!

In deze fase ga je gebruik maken van je sales team, om ervoor te zorgen dat zij gaan kiezen voor jouw diensten. Potentiële klanten willen in deze fase juist de kans om met een vertegenwoordiger van je bedrijf te spreken.

Het aanbieden van een gratis consultatie, demo’s en free trials zal je salesmedewerker in het verkoopproces helpen.

Potentiële klanten door de Buyer’s Journey leiden met Lead Nurturing

80 tot 95% van jouw websitebezoekers zitten nog in de ‘Awareness Stage’ of de ‘Consideration Stage’. Deze groep is dus nog niet zover om zaken te doen.

Stel, iemand heeft een whitepaper gedownload die je op jouw website hebt aangeboden voor de ‘Awareness Stage‘. Wat dan? Met marketing automation, kun je een lead nurturing workflow opzetten. Hiermee voed je jouw leads met relevante informatie om ze zo door de buyer’s journey te leiden, tot ze het moment bereiken dat ze wel zover zijn om zaken te doen.

CTA Inbound & SEO whitepaper

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Test je kennis en doe de SEO quiz

SEO quiz
 

Het blog voor marketingbazen

Up to date blijven van de laatste ontwikkelingen op het gebied van B2B marketing en SEO? En wil je ook graag tips voor beter bloggen ontvangen?
Vul dan hier je e-mailadres in: