Inbound Marketing en SEO

Welke invloed heeft Google AMP op SEO?

Deel dit bericht:


Door:

 

Op 23 februari 2016 heeft Google AMP geïntroduceerd voor mobiele zoekresultaten.

‘AMP?’ hoor ik je denken…

‘AMP’ staat voor ‘Accelerated Mobile Pages‘ en is een manier om content op een snelle manier weer te geven op mobiele apparaten.

AMP stript de opmaak van je content, waardoor er een vrij basic opmaak wordt weergegeven. Hierdoor is Google in staat om pagina’s veel sneller te laden, als iemand op een zoekresultaat klikt (zelfs 10x sneller!).

Dit is een voorbeeld van een pagina van mij, zoals het wordt weergeven met AMP:

Hoe ziet de opmaak van Google AMP eruit?Voorbeeld van Google AMPGoogle Accelerated Mobile Pages

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Wat direct opvalt, is dat mijn design, logo, social sharing opties en menu opties zijn verdwenen.

Nu ben ik zeer ontevreden over de huidige mobiele versie van mijn website, iets wat ik nog in mijn agenda heb staan om te verbeteren. Het is dus een geluk bij een ongeluk dat de opmaak van de tekst van mijn artikelen nu verbeterd is met AMP.

Echter, als jij een hele mooie mobiele site hebt, dan kan ik mij voorstellen dat je helemaal niet blij bent met deze ontwikkelingen.

Welk effect heeft AMP op SEO?

Page speed en het hebben van een mobiele site, zijn belangrijke ranking factoren voor Google. Hoe sneller en beter je mobiele site is, hoe meer kans je hebt om hoog te ranken in de zoekresultaten.

Google zegt echter dat AMP (nog) geen ranking factor is.

Hoewel het geen ranking factor is, heeft het wel invloed op het aantal kliks, impressies en de gebruikerservaring die je biedt. En dat heeft natuurlijk invloed op je SEO.

Ik zal dat even verder toelichten…

Het doel van Google is om jou zo snel mogelijk een antwoord te geven op je vraag.

Stel, jij typt ‘Nederlandse voetballers’ in als zoekopdracht in Google, dan krijg je direct een overzicht met Nederlandse voetballers.

Deze worden weergegeven in een carousel:

SERP quick answer voorbeeld

Of, als je Ajax intypt, dan zie je de volgende ‘rich snippet’:

Rich snippet voorbeeld

Dit zijn dus snelle en duidelijke antwoorden op makkelijke vragen.

Maar als jij een moeilijker vraag intypt, dan zal Google artikelen moeten weergeven waarin jouw vraag behandelt wordt. Als je op zo’n zoekresultaat klikt, dan zal de laadtijd wat langer duren.

Met AMP zorgt Google ervoor dat zo’n pagina een stuk sneller wordt geladen, waardoor jij zo snel mogelijk een antwoord krijgt op je vraag.

Bovendien zullen jouw lezers erg blij zijn met de laadtijd van je artikelen, wat bepaalde frustraties kan voorkomen. Dit kan ervoor zorgen dat je relatie met je lezers verbetert en zij vaker jouw artikelen gaan lezen, je gaan volgen, etc. Dat is uiteraard ook belangrijk voor je SEO.

Bovendien wordt AMP content prominenter weergegeven in de zoekresultaten, wat je waarschijnlijk meer kliks gaat opleveren.

Hoe worden AMP pagina’s weergegeven?

Vooralsnog wordt AMP content ‘above the fold’ (het gedeelte dat je ziet, zonder te hoeven scrollen) weergegeven, in een carousel:

Voorbeeld van Google AMP content carousel

Het is voor nu dus nog afwachten wanneer Google AMP content gaat weergeven in de ‘normale’ zoekresultaten.

Duidelijk is natuurlijk wel, dat als jouw content in zo’n carousel wordt weergegeven, dat de kans veel groter is dat er op jouw artikelen wordt geklikt.

De nadelen van Accelerated Mobile Pages

AMP is nog nieuw en uiteraard kleven er daarom nog verschillende negatieve dingen aan.

Design van je pagina’s

Zoals zojuist al aangegeven, verdwijnt het design van je pagina’s. Dat kan enorm frustrerend zijn, als je daar veel geld en energie in hebt gestoken.

Verdwijnen van social sharing opties

Bij mij zijn de social sharing opties verdwenen en ik vermoed dat dat bij iedereen gebeurt. Erg jammer, want ik wil dat een ieder direct mijn content kan delen. Het scheelt natuurlijk wel, dat de meeste mensen zo gewend zijn aan hun mobiele telefoon, dat ze nog steeds prima in staat moeten zijn om content snel te kunnen delen.

Geen formulieren

Ook kun je geen formulieren toevoegen. Iemand vragen om zich in te schrijven voor je nieuwsbrief, zal dus ook niet meer kunnen.

Alleen gericht op publishers

AMP is gericht op ‘publishers’. Websites die veel nieuwsartikelen of blogberichten publiceren. Doe jij dat echter zelden en is je website vooral gericht op je productpagina’s? Dan heeft AMP geen zin voor jou. Vooralsnog worden alleen nieuwsartikelen en blogberichten als AMP weergegeven.

Hoe kun jij Google AMP toevoegen aan je mobiele site?

Hiervoor wil ik je verwijzen naar twee artikelen van onze Nederlandse helden van Yoast:

Setting up WordPress for AMP: Accelerated Mobile Pages en WordPress & AMP: part II

Zoals de titels van bovenstaande artikelen doen vermoeden, zijn ze alleen relevant voor WordPress  website eigenaren.

Hierin omschrijven zij dat je met de WordPress AMP plugin heel gemakkelijk AMP kunt toevoegen aan je mobiele site.

Ga naar ‘Plugins’ – ‘Nieuwe plugin’. Typ in ‘WordPress AMP’ en vervolgens op ‘Nu installeren’. Zodra de plugin is geïnstalleerd, hoef je hem alleen nog maar te activeren en klaar is Kees.

Simpel toch? Voor mij werkte het in ieder geval prima.

Yoast vindt dat je het design van je AMP pagina’s moet kunnen aanpassen en je eigen logo moet kunnen toevoegen. Omdat AMP open source is, hebben zij daarom zelf maar een extra plugin gemaakt: Yoast SEO AMP Glue plugin (wat een helden).

Installeer ook deze plugin en dan moet je vervolgens in staat zijn om het design van je pagina’s enigszins aan te passen, daarnaast verwijdert het ook onnodige tags uit je code.

Ik heb het geprobeerd, maar nadat ik deze plugin heb geïnstalleerd, werkten mijn AMP pagina’s niet meer. Ik heb daarom de ‘Yoast SEO AMP Glue plugin’ weer gedeactiveerd. Ik moet nog even uitvogelen hoe dat komt.

Uit de comments onder de artikelen van Yoast, kon ik opmaken dat het voor de meeste mensen wel werkt, dus probeer het absoluut even!

Duidelijk is dat er nog veel staat te gebeuren op het AMP front. Ik ga de ontwikkelingen goed in de gaten houden en dit artikel waar nodig weer updaten.

Succes!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Test je kennis en doe de SEO quiz

SEO quiz
 

Het blog voor marketingbazen

Up to date blijven van de laatste ontwikkelingen op het gebied van B2B marketing en SEO? En wil je ook graag tips voor beter bloggen ontvangen?
Vul dan hier je e-mailadres in: