Inbound Marketing en SEO

De invloed van UX op SEO: alles wat je moet weten

Deel dit bericht:


Door:

 

We weten dat Google steeds meer zogenaamde ‘user behavior signals’ in overweging neemt. Factoren als laadtijd, buttongrootte op een mobiel scherm en de hoeveelheid advertenties ‘above the fold’, geven aan dat user experience (UX) signalen een rol spelen in de algoritmes van Google.

En wat dacht je van klikgedrag? Als iemand een website als prettig en nuttig ervaart, dan zullen zij eerder meerdere pagina’s aanklikken en op een later moment weer terugkomen. Allemaal positieve signalen voor Google.

Een belangrijk onderdeel van SEO is dus om websitebezoekers een zo’n goed mogelijke ervaring te bieden als zij jouw website bezoeken.

Waarom is User Experience belangrijk?

Waarom is User Experience belangrijk?

UX is eigenlijk een vak apart en als SEO’er hoef je gelukkig niet alle ins en outs te weten. Het is echter wel belangrijk dat je de meeste basis UX-principes kent.

UX optimalisatie is niks meer dan het focussen op de websitebezoeker.

Zoekmachines zijn tegenwoordig behoorlijk intelligent. Zij helpen je niet alleen met het vinden van de juiste content, ze verzamelen ook data om het gedrag van mensen te begrijpen.

Die data gebruiken de algoritmes, om jou zo goed mogelijke zoekresultaten te geven.

Dat betekent dat websites die de behoeften van zijn doelgroep echt beantwoorden, een betere kans hebben om op de eerste pagina van de zoekresultaten terecht te komen.

Een voorbeeld om het goed uit te leggen:

Stel iemand heeft een vraag en gaat in Google op onderzoek uit. Jij hebt een geweldig artikel geschreven, dat deze vraag perfect beantwoordt. Goede content is natuurlijk de eerste belangrijke stap om hoog in de zoekresultaten te verschijnen.

Vervolgens verschijn jij in de zoekresultaten en klikt de gebruiker op jouw artikel.

Alleen er is een probleem. Jij hebt een lelijke en onduidelijke website en het artikel is één lap tekst zonder tussenkopjes en witregels.

Die persoon denkt dan mogelijk ‘Pffff wat een tekst en website, hier heb ik geen zin in’ en klikt vrijwel direct weg.

Dat is dus een bounce. Google ziet dan niet waarom die persoon meteen heeft weggeklikt, alleen dat het een bounce is.

De oorzaak van de bounce kan wel tien verschillende redenen hebben, maar dat maakt Google niks uit:

Jouw artikel was volgens deze gebruiker niet geschikt voor deze zoekopdracht.

Toch lullig, want de inhoud van jouw artikel was wel degelijk geschikt, alleen de ervaring die je aanbood niet.

Je zou het eigenlijk ook kunnen vergelijken met twee pizzaria’s die in dezelfde straat zitten: de één heeft de beste pizza’s, maar zijn restaurant is kaal, ongezellig en er zitten weinig mensen. De ander heeft net iets minder goede pizza’s, maar zijn restaurant ziet er supergezellig uit en er zitten veel mensen.

Voor welke pizzeria zou jij kiezen?

Het design van je website, je menu, hoe jij jouw blogbericht opmaakt, etc. zijn dus belangrijke factoren voor SEO.

De invloed van UX op SEO

De invloed van user experience op SEO

Eigenlijk heeft UX invloed op bijna elk aspect van SEO.

Neem spam. Google kan naar een pagina kijken en denken ‘Deze pagina is volgegooid met advertenties en dit past in ons beeld van hoe spam eruit ziet’. Vanzelfsprekend niet goed voor je rankings.

En wat dacht je van het aantal inbound links die jij vergaart? Daar heeft UX ook invloed op.

Stel jouw website wordt door 1.000 mensen bezocht. Van die 1.000 mensen denkt er één ‘Dit is goede content, hier ga ik naar linken vanaf mijn website!’. Dat is natuurlijk super, maar als jij de user experience verbetert, dan kan het zo zijn dat niet slechts één dat denkt, maar misschien wel vijf.

Daarnaast heeft UX ook invloed op je content.

De user experience heeft invloed op hoe zoekmachines de content beoordelen, net zoals hoe gebruikers dat doen. Ik heb dat net al uitgelegd. Bevalt je content een bezoeker niet? Dan klikken ze snel weg en ziet Google dat als een bounce.

En wat dacht je van hoe snel een pagina laadt? Of mobielvriendelijkheid?

Tip: wil je meer leren over User Experience? Dan is deze gratis ‘Introduction to UX’ cursus misschien wat voor jou.

SEO en UX Best Practices

Best practices voor UX

Zoals gezegd, hoef je geen UX expert te zijn, om je SEO activiteiten niet in de weg te zitten. Veel heeft toch te maken met gewoon logisch nadenken.

Voordat ik wat universele UX best practices ga behandelen, moet ik eerst even vertellen dat niet alles meteen voor iedereen geldt. Sommige dingen kunnen voor de één wel werken en voor de ander weer niet.

Probeer dus zelf logisch na te denken wat voor jou kan werken en test dit.

Zoekwoordenonderzoek

Mogelijk denk je ‘Huh? Wat heeft een zoekwoordenonderzoek met UX te maken?‘. Een logische gedachte.

Een goed zoekwoordenonderzoek helpt je echter met twee dingen:

  • De taal van je doelgroep: Wij als marketeers hebben nog wel eens de neiging om teveel de taal uit onze bedrijfstak te gebruiken. Vaak is het echter zo dat jij doelgroep andere taal gebruikt dan de ‘corporate’ taal die je gewend bent. Simpelweg omdat ze nog niet helemaal thuis zijn in je business. Spreek op je website dus de taal van je doelgroep;
  • De intentie van de zoekopdracht: Niet alle zoekopdrachten betekenen wat ze lijken. Stel iemand zoekt op ‘website audit’: de één kan dan zoeken naar mensen die de audit voor hem/haar zouden kunnen uitvoeren en de ander is op zoek naar tips om de audit zelf uit te voeren. Als jij een goed zoekwoordenonderzoek uitvoert, dan kunnen de long tail zoekopdrachten die je identificeert hier vaak wat duidelijkheid in verschaffen. Daarmee kun jij dus de juiste content creëren, voor de behoeften van je doelgroep.

Zorg dat men op je klikt in de zoekresultaten

Helemaal geweldig natuurlijk als je in de zoekresultaten verschijnt, maar dan moet er nog wel op je geklikt worden.

Het doel is natuurlijk om zo hoog mogelijk in de zoekresultaten te eindigen. Lukt dat niet? Dan kun je het toch voor elkaar krijgen, dat er eerder op jou wordt geklikt, dan de top 3 resultaten.

Dit kun je bereiken door ervoor te zorgen dat jij de aandacht trekt van de gebruiker, door taal te gebruiken dat iemand aanmoedigt om eerder op jou te klikken dan op een ander.

  • Title Tags: De title tag is de klikbare link in het zoekresultaat, de titel die boven de URL en de meta-description staat. Zorg ervoor dat de title tag een zoekwoord bevat dat matcht met de zoekopdracht. Gebruik een pakkende titel om de aandacht te trekken;
  • URLs / Broodkruimels: De URL of het broodkruimelspoor staat onder de title tag. Deze geeft extra relevantie aan de zoekopdracht. Zorg er daarom voor dat de URL die je geeft aan een artikel, relevant is aan de content van de pagina. Als de URL niet voldoet aan de intentie van de zoekopdracht, dan kan men besluiten om niet op jou te klikken;
  • Meta Descriptions: De meta description staat onder de URL. Met de meta description heb je wat meer ruimte om de gebruikers over te halen om op jou te klikken. Zorg ervoor dat je hun behoeften aanspreekt, in hun taal.

Lees ook:

Houd je bezoekers vast

Het is natuurlijk geweldig dat men op jou klikt als je in de zoekresultaten verschijnt. Als ze daarna echter weer meteen wegklikken, dan heb je er ook niks aan en is het zelfs schadelijk voor je rankings.

Bezoekers hebben altijd haast. Als zij niet binnen enkele seconden het idee hebben dat de pagina waarop zij beland zijn aan hun verwachtingen voldoet, dan klikken zij meteen weg.

Je moet er dus alles aan doen om hun het idee te geven, dat jouw pagina de juiste is. Daarnaast moet jij ervoor zorgen dat zij echt betrokken raken en het idee hebben dat jouw oplossing hun gaat helpen.

  • Logo: Eén van de eerste dingen die bezoekers zien, is je logo. Je logo moet duidelijk zijn en uitsralen waar jij als bedrijf/ website voor staat;
  • Header Tags: Naast het logo kijkt men naar de header dat boven de paginacontent staat. Dit doen ze om een bevestiging te krijgen dat de pagina waarop zij zijn geland, daadwerkelijk de informatie verschaft waarnaar zij op zoek zijn. De header (in dit geval de H1) moet een vergelijkbare boodschap hebben als de title tag.  Daarnaast gebruik je subheaders om de content overzichtelijk te maken. Men scant vaak een pagina eerst, dus subheaders kunnen eraan bijdragen dat men de content gaat lezen;
  • Navigatie: Een ander signaal dat veel bezoekers gebruiken om te bevestigen dat ze op de juiste website zijn terechtgekomen, is door de navigatie te scannen. Dit geeft jou een mooie kans om je oplossingen onder de aandacht te brengen. Verberg deze niet onder een ‘shop’ of ‘diensten’ menu optie. Zo zien je bezoekers direct of jij de juiste partij voor ze bent;
  • Content Optimimalisatie: Je content moet uiteraard voldoen aan de verwachtingen van de bezoeker. Focus met je content op één onderwerp en link naar meer informatie als dat nodig is. Elke pagina met content moet één voornaamste doel hebben en alles op die pagina moet de bezoeker leiden naar het vervullen van dat doel; Gebruik relevante zoekwoorden, maar focus op één onderwerp dat de behoeften van de bezoeker behandelt;
  • Calls to action: Navigatie is belangrijk, maar je moet ook calls to action toevoegen, om je doelen te kunnen bereiken. Een call to action zet je bijvoorbeeld in om een bezoeker naar een landingspagina te leiden, waar men gebruik kan maken van een marketingaanbieding. Zo betrek je jouw bezoekers meer bij je website en je oplossingen.

Wees snel

Niks is irritanter dan een langzame website (ok, behalve het gekrijs van m’n jonge dochter midden in de nacht of natte sokken). De snelheid van je website wordt een steeds belangrijkere rankingfactor.

Laad jouw website niet snel? Dan hebben mensen er echt het geduld niet voor om daarop te wachten, waardoor ze snel weer wegklikken.

Lees er alles over in mijn artikel: ‘Hoe maak ik mijn website sneller?

Wees mobielvriendelijk

Deze is natuurlijk voor de hand liggend, je dient een mobielvriendelijke website te hebben. Het internet wordt namelijk steeds meer bezocht door mobiele gebruikers en het is behoorlijk vervelend om een desktop versie op een mobiel te moeten bekijken.

Een website is mobielvriendelijk als:

  • De content goed wordt weergegeven op een telefoon;
  • Je niet hoeft te zoomen;
  • De content makkelijk leesbaar is op kleine schermen;
  • Je makkelijk kunt navigeren met een vinger;
  • De site makkelijk te crawlen is door Google.

Lees alles over de verschillende mobiele oplossingen en over SEO voor mobiel, in mijn artikel ‘Alles dat je moet weten over SEO voor mobiel‘.

UX meten

Hoe meet je de user experience?

Net als bij al je digital marketing activiteiten, dien je de UX ook te meten.

Vanuit een ROI standpunt, is dat natuurlijk wel lastig. Want hoe meet je nou wat iemand van je website vond?

Bij een hoge bounce rate, kun jij je afvragen of je content wel voldoet aan de verwachtingen. De tijd dat men spendeert op je website gaat hiermee hand in hand. Als men lang op een pagina blijft, dan hoeft een hoge bounce rate niet slecht te zijn.

Conversie is weer een ander voorbeeld. Welke stap wil je dat een bezoeker neemt, als diegene op je website is beland? Is er een duidelijke call to action aanwezig?

Richt duidelijke conversiepaden in en meet elke stap!

Conclusie

Over het algemeen gesproken, kan ik zeggen dat alles wat je doet om de user experience te verbeteren, ten goede komt van je SEO.

De betrokkenheid van je bezoekers, de content, het design, de branding, de laadtijd van je pagina’s, de navigatie, etc. hebben allemaal invloed op je SEO.

Persoonlijk vind ik dat één van de leukste onderdelen van SEO: hoe bied je een geweldige ervaring aan je bezoekers?

Ik heb allemaal ideeën en ik zou het liefts mijn complete website redesignen, maar dat slurpt op dit moment iets teveel van mijn budget op. In november 2016 gaat mijn site echter wel redelijk op de schop.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Test je kennis en doe de SEO quiz

SEO quiz
 

Het blog voor marketingbazen

Up to date blijven van de laatste ontwikkelingen op het gebied van B2B marketing en SEO? En wil je ook graag tips voor beter bloggen ontvangen?
Vul dan hier je e-mailadres in: