Inbound Marketing en SEO

Social Media belangrijk voor SEO? Hell yeah!

Deel dit bericht:


Door:

 

Heeft social media invloed op SEO? Dit is een vraag die bij veel mensen speelt. Het verband tussen social signals en je rankings in zoekmachines, is een discussie die al jaren gevoerd wordt.

De meeste SEO’ers zullen zeker ‘Ja’ roepen als antwoord op deze vraag en ik ben daar één van.

Wat de exacte invloed is van social media op SEO weet echter niemand zeker. Wat we wel zeker weten is dat social media een onderdeel kan zijn van je SEO-strategie.

Het is in ieder geval belangrijk om te realiseren, dat er behoorlijk wat overeenkomsten zijn tussen social media en SEO. Je hoeft het dus niet meer als twee verschillende activiteiten te zien.

De overeenkomsten tussen Social Media en SEO

Ik zal beginnen met kort uit te leggen wat de overeenkomsten zijn tussen social media en SEO. Dat zijn er namelijk opvallend veel:

  • Focus op content – Iedereen weet inmiddels dat goede en relevante content belangrijk is voor SEO. Hetzelfde geldt natuurlijk ook voor social media. Als de content die jij publiceert op jouw website jouw bezoekers niet aanspreekt, dan zal men snel weer wegklikken, er niet naar gaan linken, etc. Als de content die jij deelt op social media jouw volgers niet aanspreekt, dan zullen ze het niet gaan liken en/of delen en je mogelijk ontvolgen;
  • Inbound marketing technieken – Social media en SEO zijn beiden inbound technieken. Het doel is om je doelgroep naar je toe te trekken en hun vertrouwen te winnen, door goede en relevante content te creëren en te publiceren;
  • Delen is belangrijk – Het ontvangen van linkjes van relevante websites is één van de belangrijkste ranking factoren en dus erg belangrijk voor SEO. Bij social media is het doel dat veel mensen jouw content liken en delen met hun volgers;
  • Autoriteit – SEO en social media gaan beiden over het verkrijgen van een bepaalde autoriteit. De meeste websites die een hoge positie in Google behalen, worden gezien als een autoriteit in hun vakgebied. Hetzelfde geldt natuurlijk voor de topmerken op social media.

Wat we weten over Google’s social ranking factoren

Het grote mysterie dat de ranking factoren van Google heet.

In een video uit 2014 heeft Matt Cutts van Google aangegeven, dat er zeker een verband is tussen SEO en social media. Hij geeft aan dat als er iets geplaatst wordt op Facebook of Twitter en zij de mogelijkheid hebben om dat te crawlen, het zou kunnen verschijnen in de zoekresultaten van Google.

Hij legt echter ook uit dat het aantal likes en volgers geen ranking factor is en geeft daar een aantal goede redenen voor. Zo is Google niet altijd in staat om een pagina te crawlen en willen zij voorkomen dat zij gevoelige informatie delen:

Maar is dat echt zo? Heeft het aantal likes en volgers geen invloed op de ranking van je website? Veel SEO-experts denken namelijk wel dat Google aandacht besteedt aan sociale interacties, zoals likes, retweets, shares en +1’s.

Hoeveel nadruk ze leggen op deze sociale interacties, weet niemand zeker. Google doet namelijk erg geheimzinnig over zijn algoritme.

Moz’s correlational report

MOZ, een autoriteit op het gebied van SEO, doet elke twee jaar een onderzoek naar websites die goed scoren in Google en welke factoren daarbij een rol spelen. Daarnaast vragen zij naar de mening van top-SEO’ers, wat zij zien als belangrijke ranking factoren.

Uit de studie komt naar voren dat social signals wel degelijk een ranking factor is, zoals je in onderstaande afbeelding kunt zien.

Hun omschrijving voor social signals op paginaniveau is:

“Quantity/quality of tweeted links, Facebook shares, Google +1s, etc. to the page.”

Met andere woorden: hoe meer mensen jouw artikel delen (door op de share button te klikken op je pagina of door een link naar jouw artikel te posten op social media), hoe meer kans je pagina heeft op een goede ranking.

Social ranking factoren volgens MOZ

De invloed van Social Media op SEO

Volgens Matt Cutts is er dus geen verband tussen social signals en je rankings, maar volgens het onderzoek van MOZ wel.

Laten we er dus even op een logische manier naar kijken.

Het aantal volgers en likes

Mocht er inderdaad geen direct verband zijn tussen het aantal volgers die je hebt op je social media profielen en je rankings, dan is dat indirect natuurlijk wel zo.

Over het algemeen is het zo dat als jij meer volgers hebt, dat meestal zal leiden naar meer likes, shares en comments voor de content die je deelt. Hierdoor krijgt een veel groter publiek jouw content te zien, wat er weer voor kan zorgen dat jij meer linkjes van andere websites verdient.

Kwaliteit is veel belangrijker dan kwantiteit

100 betrokken volgers, die regelmatig op je posts reageren en je content delen met hun volgers, is veel meer waard dan 5.000 volgers waar je weinig tot geen interactie mee hebt.

Als die 5.000 volgers echter net zo betrokken zouden zijn als die 100 volgers, dan bereik je natuurlijk veel meer mensen, waardoor je veel meer kans maakt op het verdienen van inbound linkjes.

Het aantal kwalitatieve volgers die je hebt, heeft dus weldegelijk invloed op je rankings.

Social referrals en klikgedrag

Bedrijven die actief zijn op social media, zullen zien dat een behoorlijk gedeelte van het verkeer dat hun website ontvangt, van social media komt. Dat is natuurlijk al een enorme plus, maar het klikgedrag speelt hier ook een rol.

Is iemand via een zoekopdracht in Google op jouw website terecht gekomen? Is die persoon jou vervolgens ook gaan volgen op social media?

Dan kan het zo zijn dat indien jij nieuwe relevante content deelt op social media, deze persoon daar op zal gaan klikken. Dit is dan een terugkerende bezoeker op jouw website en dat is weer een positief signaal voor Google.

Social Media kanalen zijn ook zoekmachines

Belangrijk om te realiseren is dat social media kanalen ook zoekmachines zijn.

SEO staat voor search engine optimization, oftewel zoekmachine optimalisatie. Men denkt vaak aan de traditionele zoekmachines zoals Google, Bing en Yahoo, als men aan een zoekmachine denkt.

Social media wordt echter ook steeds vaker als zoekmachine gebruikt. Als jij actief bent op Twitter, dan zal je waarschijnlijk op Twitter regelmatig op zoek gaan naar bepaalde onderwerpen waarin jij geïnteresseerd bent.

Hetzelfde geldt voor mensen die actief zijn op Pinterest en/of Instagram. Ik zoek regelmatig op YouTube naar handige instructievideo’s. YouTube is na Google, zelfs de grootste zoekmachine ter wereld.

Bovendien als iemand wat meer wilt weten over je bedrijf, dan is de kans groot dat ze ook even op social media gaan kijken hoe jij je daar profileert.

Het aantal zoekopdrachten dat dagelijks uitgevoerd wordt op de verschillende social media kanalen, groeit elk jaar enorm. Als SEO’er dien je dus van het idee af te stappen dat je alleen moet richten op de traditionele zoekmachines. Het is belangrijk om ook je social media accounts te optimaliseren en regelmatig relevante content te delen.

Je merknaam

Voor Google is het hebben van een sterk merk en een eigen identiteit erg belangrijk.

Google moet er natuurlijk wel achterkomen dat jouw merk bestaat. Voor ‘branded SEO’ waarbij jij je richt op je merknaam in plaats van bepaalde zoekwoorden, is het opzetten van en actief bezig zijn op een aantal geschikte social media kanalen heel belangrijk.

Als je in Google zoekt op een merknaam van een bedrijf dat actief is op social media, dan zal je zien dat de social media accounts van dat bedrijf hoog in de zoekresultaten eindigen.

Als voorbeeld heb ik de toonaangevende SEO website van MOZ gebruikt:

Social Media profielen eindigen hoog in de zoekresultaten van Google

Het feit dat deze social media kanalen hoog in de zoekresultaten verschijnen ten opzichte van andere resulaten, bewijst dat Google deze social media kanalen als belangrijk beschouwt.

Branded search

Als jij een naam opbouwt op social media, dan zullen er meer mensen op jouw merknaam gaan zoeken in Google.

Als dat gebeurt, dan is dat een signaal voor Google, dat jij er toe doet en dat heeft weer een positief effect op je rankings. Helemaal als er op jouw merknaam wordt gezocht, in combinatie met een voor jou relevant zoekwoord.

Je content laten indexeren

Veel websites worden slechts één keer per week geïndexeerd door Google. Het indexeren van websites kost namelijk geld en daarom proberen zoekmachines dat zo efficiënt mogelijk te doen.

Social media wordt echter dagelijks geïndexeerd, inclusief de uitgaande linkjes.

Heb jij een artikel geschreven en gepubliceerd op je website? Wil je niet wachten tot de volgende indexatie voordat jouw artikel in de zoekresultaten van Google verschijnt? Plaats dan een linkje naar dat artikel op je social media profielen en dan is de kans groot dat jouw artikel sneller geïndexeerd zal worden!

Slotwoord

Social media is belangrijk voor SEO. Het is zelfs zo belangrijk dat social media en SEO eigenlijk niet meer als twee verschillende activiteiten gezien kunnen worden.

En net zoals bij SEO, geldt voor social media: kwaliteit is belangrijk!

Heb jij nog goede tips voor hoe social media jouw SEO kan verbeteren? Please do share!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Test je kennis en doe de SEO quiz

SEO quiz
 

Het blog voor marketingbazen

Up to date blijven van de laatste ontwikkelingen op het gebied van B2B marketing en SEO? En wil je ook graag tips voor beter bloggen ontvangen?
Vul dan hier je e-mailadres in: