Inbound Marketing en SEO

Knowledge Graph: hoe kun jij als B2B marketeer ervan profiteren?

Deel dit bericht:


Door:

 

Google is altijd bezig om de zoekmachine te verbeteren. Zij willen groeien naar een situatie waarin zij menselijke antwoorden kunnen geven in plaats van een standaard computerantwoord.

In mijn artikel over het uitvoeren van een zoekwoordenonderzoek heb ik het al gehad over semantic search en dat Google probeert om de intentie en de context van een zoekopdracht steeds beter te begrijpen.

Zij proberen dus echt te begrijpen wat je bedoelt met je vraag en waarnaar jij op zoek bent, in plaats van dat zij maar gewoon jouw zoekwoorden koppelen aan pagina’s die ook die zoekwoorden bevatten.

Om de wereld beter te begrijpen zoals mensen dat doen, heeft Google in 2012 de Knowledge Graph geïntroduceerd.

Wat is Google Knowledge Graph?

De Knowledge Graph is een database die gebruikt wordt door Google, om de zoekresultaten van de zoekmachine te verbeteren met semantic search informatie. De Knowledge Graph is een database met entiteiten, zoals plaatsen, locaties, gebouwen, personen, data en kunstwerken.

Google gebruikt de Knowledge Graph onder andere om gebruikers van de zoekmachine direct antwoord te geven op hun vraag, zonder dat zij naar andere websites hoeven te navigeren. Deze informatie wordt aan de rechterkant van de gebruikelijke zoekresultaten weergegeven in een speciale Knowledge Graph panel of boven de organische zoekresultaten in een ‘Instant Answer’ box.

Entiteiten

Ik wil je kennis absoluut niet in twijfel trekken, maar wat belangrijk is om te weten is dat een entiteit een wezenlijkheid is, iets wat echt bestaat of bestaan heeft. Zoals bijvoorbeeld Vincent van Gogh, de Berlijnse muur, Sydney Opera House, Phillips, Steve Jobs, maar ook Mark Rutte, een wesp of Almere (jep, ik ben in Almere opgegroeid).

De Knowledge Graph bevat informatie over 500 miljoen objecten en 3,5 miljard (!) feiten over (en de relatie tussen) deze objecten.

Welke bronnen gebruikt Google Knowledge Graph?

Er zijn vier bronnen waar Google officieel zijn data vandaan haalt voor de Knowledge Graph: Wikidata, Wikipedia, de Verenigde Naties en CIA World Factbook. Daarnaast gebruikt Google ook content van websites met een hoge autoriteit.

Er zijn ook een aantal onofficiële manieren om de Knowledge Graph te beïnvloeden, zoals het toepassen van Schema Markup en het gebruik maken van Google+ en YouTube (daarover zometeen meer).

Bronnen Google Knowledge Graph

Wikidata.org

Wikidata.org is een database van de Wikimedia foundation en dient als ondersteuning van onder andere Wikipedia. Informatie kan worden toegevoegd en aangepast door zowel mensen als machines, waarbij de focus ligt op structured data.

Structured data is informatie die zo georganiseerd is dat het makkelijk (automatisch) opgenomen kan worden in databases en makkelijk geïndexeerd kan worden door simpele zoekmachine algoritmes.

Wikipedia

Ik denk dat iedereen Wikipedia wel kent. Het is een gratis online encyclopedie dat beschikbaar is in meerdere talen. Wikipedia hanteert een zogenaamde ‘openly editable content’ model. Mensen zoals jij en ik kunnen de content dus aanpassen.

Wikipedia gaat hier echter wel streng mee om. Zij willen de kwaliteit van de content waarborgen, omdat zij hun positie als één van de meest gebruikte informatievoorzieningen ter wereld willen behouden.

UNdata van de Verenigde Naties

De ‘United Nations Statistics Division (UNSD)’ van de ‘Department of Economic and Social Affairs (DESA)’ beheert een open online data service: UNdata.

Het zorgt ervoor dat het publiek toegang heeft tot statistische data van de V.N. Denk hierbij aan statistieken, schattingen en voorspellingen voor landbouw, criminaliteit, educatie, energie, industrie, werkgelegenheid, populatie en toerisme.

CIA World Factbook

De CIA World Factbook is net als Wikidata en Wikipedia een open bron van informatie.

Het wordt beheert door de CIA en levert informatie over landen wereldwijd. Het is oorspronkelijk opgezet voor medewerkers van de overheid van de V.S., maar wordt door vele anderen gebruikt als bron van informatie.

Schema Markup

Schema Markup is een vorm van structured data en is een bepaalde code die alle grotere zoekmachines gebruiken om de context van een website te begrijpen.

Waar het op neer komt is dat wij met zijn allen een bepaald aantal regels hebben afgesproken, om data te organiseren. Voor je website betekent het dat je verschillende tags kunt toevoegen aan je HTML, om te vertellen wat elk element op je pagina is.

Je vertelt dus met de tags: dit is de titel van de pagina, dit is de auteur, op deze datum is het gepubliceerd, dit is een afbeelding, etc. Op deze manier help je Google om de juiste informatie te kunnen identificeren en te plaatsen in de Knowledge Graph panel.

Je kunt meer lezen over structured data op de website van Schema.org.

Bronnen met een hoge autoriteit

Geloofwaardigheid is alles voor Google. Zij gebruiken daarom alleen websites met een hoge autoriteit als bron voor de Knowledge Graph.

Zij kijken dus naar zaken als de leeftijd van je domein, het aantal relevante linkjes die je ontvangt van websites met een hoge autoriteit, de content op je website, of je een officieel erkende organisatie bent, etc.

Waarom is de Knowledge Graph belangrijk voor jou als bedrijf?

Kort samengevat vergroot de Knowledge Graph je zichtbaarheid in Google en helpt het je om gezien te worden als autoriteit.

Als jouw potentiële klanten overwegen om van jouw diensten gebruik te gaan maken, dan gaan zij jou online onderzoeken. Zij voeren dus een zogenaamde ‘branded search’ uit.

Als jouw bedrijf dan uitgelicht wordt naast de standaard zoekresultaten, dan maakt dat wel een bepaalde indruk. Ik bedoel, je wordt niet voor niks uitgelicht toch? Een weinigzeggend bedrijfje zal dat niet gebeuren natuurlijk.

Het helpt dus om het vertrouwen te winnen van je potentiële klanten (heel belangrijk!).

Daarnaast helpt het jouw potentiële klanten meteen belangrijke informatie te vinden over jouw bedrijf:

Google Knowledge Graph voorbeeld

Waarom ik aan Heineken dacht als voorbeeld? Het is nu niet zaterdagmiddag 15:45 uur en nee ik drink nu geen biertje, ik bedoel wie werkt er nou op zaterdagmiddag toch? Kuch…

In de Knowledge Graph panel vind je dus direct belangrijke informatie over een bedrijf in een overzichtelijke box. Denk hierbij aan het websiteadres, een samenvatting over het bedrijf, de aandelenkoers en het adres van het hoofdkantoor.

Hoe beïnvloed je Google’s Knowledge Graph?

De Knowledge Graph beïnvloeden, je hebt er zelfs een naam voor: Knowledge Graph Optimization oftewel KGO. Wie had dat nou kunnen bedenken?

Helaas is KGO niet iets dat je zomaar even doet, maar het is wel mogelijk!

Tip 1: Maak gebruik van Schema Markup

Zoals gezegd is structured data belangrijk. Maak dus gebruik van schema markup op je website.

Met schema markup kun je onder andere aangeven wat je logo is, wat je contactgegevens zijn en wat de URLs zijn van je social media profielen. Dit is data dat getoond wordt in de Knowledge Graph panel.

Naast dat je structured data toepast op je gehele website, zou je ook aparte pagina’s met schema markup kunnen opmaken. Denk bijvoorbeeld aan een profielpagina voor je CEO of een pagina met de belangrijkste gegevens zoals bedrijfsnaam, hoofdkantoor, aandelenkoers, datum wanneer het bedrijf is opgericht, etc.

Tip 2: Voeg je bedrijf toe aan Wikipedia en Wikidata

Dit is wel een lastige. Het zal je ongetwijfeld wel opgevallen zijn, dat bedrijven matig vertegenwoordigt zijn op Wikipedia.

Het probleem is dat een bedrijfspagina al snel overkomt als een promotiepraatje. Mensen die het onafhankelijk imago van Wikipedia willen bewaken, jagen op pagina’s die maar enigszins overkomen als reclame.

Laat dit je echter niet tegenhouden. Werk jij voor een schitterend bedrijf, dat voor veel werkgelegenheid zorgt? Dan mag je daar trots op zijn en dan verdient zo’n bedrijf een pagina op Wikipedia.

Ik bedoel als een nietszeggende actrice uit GTST al een pagina heeft, waarom jouw bedrijf dan niet?

Zorg er alleen echt voor dat het een onafhankelijk verhaal is en absoluut geen promotiepraatje.

Heeft jouw CEO zijn sporen inmiddels verdiend en heeft hij of zij veel betekend voor het bedrijfsleven? Dan zou je ook een pagina kunnen (laten) aanmaken voor je CEO!

Belangrijk is om samen te werken met een ervaren Wikipedia editor. Als je namelijk eenmaal op de zwarte lijst terechtkomt, dan kom je daar ook bijna niet meer vanaf.

Tip 3: Wees actief op Google+

Als jij een kantoor hebt dan moet je geregistreerd zijn op Google+. Zorg ervoor dat je informatie duidelijk is en up to date. Plaats informatie als je adres en website, je telefoonnummer, e-mailadres  en openingstijden en je business.

Wat belangrijk is om te onthouden, is dat deze informatie overal op het web gelijk moet zijn. Je adresgegevens op je Google+ account, dienen exact hetzelfde te zijn als bijvoorbeeld op de contactpagina van je website.

Foto’s en status updates van Google+ verschijnen ook in de panel. Jouw updates verrijken jouw panel, maar elke Google+ gebruiker kan jouw merk taggen in foto’s, dit moet je dus goed in de gaten houden.

Tip 4: Maak gebruik van YouTube

YouTube wordt gezien als een site met een hoge autoriteit. YouTube is ook nog eens van Google en heeft een connectie met veel Google producten.

Het hebben van een YouTube kanaal, in combinatie met een Google+ account en schema markup op je website, kan ervoor zorgen dat Google jou sneller erkent als ‘merk’. Hierdoor kom jij eerder in aanmerking voor een plaatsing in de Knowledge Graph panel, als men op jouw merk zoekt.

Bovendien kan het zo zijn dat de content die jij post op YouTube, ook opgenomen wordt in Knowledge panel.

Tip 5: Word jij al uitgelicht in de Knowledge Graph panel? Vertel Google wat ze moeten veranderen

Het kan natuurlijk zo zijn dat je al wordt uitgelicht in de Knowledge Graph panel. In dat geval kun je jouw panel verbeteren, door aan Google te vertellen wat zij moeten aanpassen.

Iedereen (dus ook mensen die niks met jouw Knowledge Graph panel te maken hebben) kunnen hun feedback geven:

Feedback geven over een Knowledge Graph

Als je op ‘Feedback’ klikt, dan wordt de volgende pagina geopend:

Knowledge Graph aan laten passen

Tip 6: Claim je Knowledge Graph panel

Je kunt door Google erkent worden als vertegenwoordiger van een merk, waardoor je een verzoek kunt indienen bij Google om aanpassingen door te voeren.

Om als vertegenwoordiger erkent te worden, moet je aan een aantal eisen voldoen:

  • Je bent eigenaar van de website, YouTube kanaal en/of de Google+ account;
  • Je bent ingelogd met je Google account, waarmee je eigenaar bent van bovengenoemde kanalen;
  • Je Web & App Activity is geactiveerd;
  • Je website is aangemeld bij de Search Console van Google.

Als jij erkend bent als de vertegenwoordiger, dan zie je boven de panel het volgende veld en kun je een verzoek indienen bij Google:

Erkent Knowledge Graph panel vertegenwoordiger

Lees hier meer over op de supportpagina van Google: Suggest a change to a Knowledge Graph card.

Wat moet je doen als een concurrent getoond wordt?

Het voorbeeld dat ik nu ga gebruiken is niet direct gerelateerd aan B2B organisaties, maar legt wel goed uit wat ik bedoel.

Stel jij hebt een website die gericht is op alles wat maar met voetbal te maken heeft, zoals bijvoorbeeld Voetbalzone.nl.

Dan kan het zo zijn dat je tegenwoordig een stuk minder verkeer krijgt dan voorheen, voor zoekopdrachten als ‘Ajax’ of ‘Feyenoord’.

Typ maar eens ‘Ajax’ in, dan krijg je de volgende Instant Answer box te zien:

Voorbeeld van een Instant Answer box

Of typ eens in ‘programma Ajax’ als zoekopdracht, dan krijg je meteen het hele speelschema te zien. Mensen hebben dus direct antwoord op hun vraag en hoeven niet meer door te klikken naar een website. Hierdoor loop jij verkeer mis.

Je kunt hier ook onmogelijk tegen concurreren, want deze informatie verkrijgen ze van de website van een officiële instantie of een organisatie die de voetbalrechten beheert. Ik vermoed in dit geval Eredivisie.nl.

Dus hoe ga jij hier mee om?

Het is verstandig om je te richten op long tail zoekopdrachten, waarbij deze Instant Answer box niet getoond wordt, zoals bijvoorbeeld ‘Wanneer speelt Ajax?’.

Het kan natuurlijk zijn dat er voor zoekopdrachten waar jij je op richt als B2B organisatie ook Instant Answers en Knowledge panels getoond worden van anderen. Richt je in dat geval dus op long tail zoekopdrachten waar je wel kans op maakt.

Bij een goed zoekwoordenonderzoek is het ook belangrijk om de zogenaamde ‘keyword opportunity’ in kaart te brengen. Met andere woorden: hoeveel kans maak ik om veel kliks te krijgen van een bepaalde zoekopdracht? Daarbij kijk je niet alleen naar de websites van je directe concurrenten, maar ook naar de Instant Answer box en de Knowledge Graph panel.

Slotwoord

SEO is vanzelfsprekend de meest effectieve manier om de zichtbaarheid van je website en merk in zoekmachines te vergroten. KGO kunnen wij als onderdeel daarvan zien.

Om erkent te worden door Google als merk en een plek in de panel te verdienen, moet je ervoor zorgen dat je website geoptimaliseerd is met schema markup, je genoemd wordt op Wikipedia, je tijd investeert in Google+ en gebruik maakt van YouTube.

Schema markup, Google+ en YouTube zijn geen probleem. De grote uitdaging ligt in het bewijzen dat jij oprechte en geen commerciële bedoelingen hebt met jouw pagina op Wikipedia.

Succes!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Test je kennis en doe de SEO quiz

SEO quiz
 

Het blog voor marketingbazen

Up to date blijven van de laatste ontwikkelingen op het gebied van B2B marketing en SEO? En wil je ook graag tips voor beter bloggen ontvangen?
Vul dan hier je e-mailadres in: