Inbound Marketing en SEO

Leer Google Analytics in 15 minuten

Deel dit bericht:


Door:

 

Als blogger dien je over veel kwaliteiten te beschikken. Je moet leuk en goed kunnen schrijven, je moet een ster zijn in social media, je moet kunnen netwerken en goed kunnen onderhandelen met adverteerders en zo kan ik nog wel even doorgaan.

In je eentje moet je alle taken vervullen, terwijl een bedrijf daar normaal gesproken meerdere mensen voor in dienst heeft.

Inzicht in je data kan een wereld van verschil voor je maken. Gelukkig is daar een gratis tool voor, namelijk Google Analytics.

Alleen wat leert mijn ervaring? Veel bloggers maken hier bijna geen gebruik van, omdat ze Google Analytics niet begrijpen. Vreemd is dat zeker niet! Als je nooit een training hebt gevolgd, dan lijkt alle data ook wel erg overweldigend.

Maar wees niet getreurd, na het lezen van dit blog, zal je zowaar het idee hebben dat ook jij eindelijk weet hoe Analytics werkt.

(Tip: lees ook mijn gids voor bloggers!)

Waarom is Analytics belangrijk voor je blog?

Om een succesvol blog te runnen, moet je goed inzicht hebben in wie je doelgroep is en wat voor gedrag zij vertonen. Analytics gaat je hierbij helpen.

Hoewel in het begin alle data nogal overweldigend kan overkomen, is het leren van de basis van Google Analytics helemaal niet zo lastig als je denkt.

Belangrijk is om Google Analytics voor jou te laten werken, door te weten welke data voor jou, als blogger, belangrijk zijn en welke data je simpelweg kunt negeren.

De inzichten die je kunt verkrijgen uit deze data, kunnen een groot verschil maken in het succes van je blog.

Want waar komen je meeste lezers vandaan? Facebook? Google? Moet je meer of minder tijd en energie gaan steken in Twitter?

Heb je een lifestyle blog en schrijf je over verschillende onderwerpen? Welke categorieën zijn dan het populairst? Mode? Recepten? DIY’s? Als een bepaalde categorie niet zo goed gelezen wordt, wil je daar je kostbare tijd dan nog wel aan verspillen?

Het Google Analytics Dashboard

Laten we het mysterie dat Google Analytics heet nu gaan ontrafelen, zodat jij weet waar jij je op dient te focussen.

De belangrijkste navigatie vind je aan de linkerzijde van het scherm, waar je acht verschillende opties zal aantreffen: Dashboards, Shortcuts, Intelligence Events, Real-Time, Audience, Acquisition, Behavior en Conversions.

Mijn Analytics is in het Engels, ik hoop dat dit geen problemen oplevert voor de lezers met Analytics in het Nederlands…

Voor jullie is momenteel alleen Audience, Acquisition en Behavior belangrijk. Dat scheelt dus al meer dan de helft!

Kleine voetnoot: aangezien ik mijn eigen Google Analytics account gebruik als voorbeeld, heb ik de data uit onderstaande afbeeldingen gegumd.

Google Analytics Dashboard

De andere opties hebben ook zeker hun waarde, maar zijn niet cruciaal voor het succes van je blog, in ieder geval niet in het begin.

Door te focussen op Audience, Acquisition en Behavior, zal je in staat zijn te begrijpen wie jouw content leest, hoe zij jouw blog vinden en welke pagina’s zij bezoeken.

Dus laten we elk onderdeel doorlopen en bekijken welke data jij voor jou kan laten werken!

AUDIENCE – Vertelt jou wie jouw blog al leest

De Audience sectie van het dashboard verschaft informatie over de mensen die jouw blog bezoeken: geografische data zoals locatie en taal, technische data zoals type apparaat (desktop/ mobiel/ etc.) en wat basisdata over gedrag.

Dus wat is er belangrijk aan deze data?

Waar komen je lezers vandaan?

Stel je hebt een lifestyle blog waarvoor je samenwerkt met hippe merken. Dan is het voor adverteerders interessanter om bij jou te adverteren als jouw meeste lezers in de Randstad wonen en niet in De Achterhoek. Dit bedoel ik niet lullig, maar over het algemeen zijn mensen uit de Randstad sneller bereid om wat meer te betalen voor een duur cremetje of kinderwagen, dan mensen uit De Achterhoek.

Heb je een lifestyle blog en je wilt graag samenwerken met hippe merken? Je ziet echter aan de data, dat een groot gedeelte van je lezers niet in de voor adverteerders interessante gebieden wonen? Dan moet je goed gaan nadenken over hoe je meer lezers uit de Randstad kunt gaan aanspreken.

Om er achter te komen waar je lezers vandaan komen, moet je navigeren naar:

Audience > Geo > Location en daarna in het overzicht op ‘Netherlands‘ klikken.

De waarde van Google Analytics Audience voor bloggers

Dan zal het volgende scherm verschijnen. Hier wordt zowel visueel als tekstueel aangegeven uit welke provincie jouw lezers komen:

Waar komen de lezers van jouw blog vandaan?

Welk apparaat gebruiken je lezers?

Hoe scoort jouw blog op mobiele apparaten? Ik durf te wedden dat veel blogs worden gelezen op een smartphone of tablet, misschien zelfs wel vaker dan op een desktop.

Om er achter te komen hoe jouw lezers zijn onderverdeeld in desktop, mobiel en tablet verkeer, navigeer dan naar:

Audience > Mobile > Overview

Op welk apparaat wordt jouw blog het meest gelezen?

Waarom is deze data belangrijk? Als een groot gedeelte van je lezers jouw blog op een iPad leest, dan is het natuurlijk belangrijk dat je blog er goed uitziet op een iPad en dus responsive is.

Als je blog er waardeloos uitziet op een iPad, dan zullen veel mensen snel wegklikken en dat is weer slecht voor je SEO.

Als veel van je lezers je blog lezen op een smartphone, dan moet je er voor zorgen dat de afbeeldingen die je gebruikt, wel geschikt zijn voor mobiele telefoons. Een afbeelding kan er op een desktop prachtig uitzien, maar op een mobiel een stuk minder duidelijk zijn.

Dus welke data moet je per apparaat bekijken?

  • Bounce rate — Het percentage lezers dat maar één pagina heeft bezocht en daarna weer hebben weggeklikt;
  • Average session duration — Hoe lang men gemiddeld op je blog is geweest, voordat ze weer weggaan;
  • Pages per session — Het gemiddeld aantal bezochte pagina’s per sessie.

Deze data moet per type apparaat redelijk gelijk zijn. Als je een veel hogere bounce rate hebt voor mobiel dan voor desktop of een veel lagere session duration of pages per session, dan moet je onderzoeken hoe dat komt.

Hoeveel lezers komen terug voor meer?

Als blogger probeer je natuurlijk een schare ‘fans’ te vergaren. Mensen die je volgen en regelmatig je artikelen lezen.

Uiteraard moet je constant proberen om nieuwe lezers aan te trekken, maar je wilt er ook voor zorgen dat je bestaand publiek, terugkomt voor meer.

Met ‘loyale lezers’ heb je meer interactie. Zij zijn bereid om artikelen van je te liken en te delen en zij krikken je maandelijkse bezoekersaantallen flink omhoog.

Ook zijn terugkerende lezers goed voor je SEO. Het is altijd een goed signaal naar zoekmachines, dat mensen meer van je willen lezen. Dat levert indirect ook weer nieuwe lezers op, omdat je beter zal ranken in zoekmachines.

De loyaliteit van je lezers is nogal een abstract begrip en lastig te meten. Of toch niet? Google Analytics onderscheidt namelijk twee verschillende bezoekers: nieuwe bezoekers en terugkerende bezoekers.

Er zijn verschillende manieren om erachter te komen hoeveel lezers terugkomen naar je blog. De makkelijkste manier is door naar de Audience > Overview pagina te gaan. Daar vind je een taartgrafiek dat de nieuwe bezoekers vs de terugkerende bezoekers weergeeft.

Voor meer gedetailleerde informatie ga je naar:

Audience > Behavior > New vs Returning

Belangrijke data voor bloggers: new visitors vs returning visitors

In dit overzicht is de data voor New Visitors en voor Returning Visitors opgedeeld in number of visitors,  bounce rate en session duration.

Als je pas sinds kort een blog bent gestart, dan heb je waarschijnlijk een hoog percentage nieuwe bezoekers. Na verloop van tijd, als je een steeds grotere groep vaste lezers opbouwt, dan zal deze data steeds meer in balans komen.

Hoe lang blijven je bezoekers op je site?

Betrokkenheid is ook erg belangrijk voor bloggers. Alleen is ‘betrokkenheid’ ook weer zo’n vaag begrip en moeilijk te meten.

Wat wel te meten valt, is in welke mate jouw content je lezers aanspreekt. En daarmee bedoel ik, hoeveel tijd lezers besteden aan het lezen van jouw artikelen (session duration), voordat ze weer wegklikken.

Hoe minder tijd zij besteden aan het lezen van jouw blog, hoe minder betrokken zij zijn.

Je krijgt een gedetallieerd overzicht van session duration, door te navigeren naar:

Audience > Behavior > Engagement

Betrokkenheid van lezers is belangrijk voor bloggers

In dit overzicht zie je hoeveel mensen, hoe lang op je website blijven.

De meeste nieuwe bezoekers blijven relatief kort op je site, zo zit het internet nou eenmaal in elkaar. Maar als niet minimaal 10% of meer van je lezers, 60 seconden of langer op je site blijven, dan nodigt je content blijkbaar lezers niet genoeg uit om verder te lezen.

Dat is een probleem. Je moet dan dus goed gaan nadenken over hoe jij jouw content, aantrekkelijker kunt maken. Misschien ligt het wel aan de leesbaarheid van je artikel. Lees in mijn blog ‘3 tips om je blogbericht beter leesbaar te maken‘ hoe je dit probleem kunt verhelpen.

Echter, het is belangrijker om per blog te bekijken hoe lang bezoekers blijven lezen, dan je hele website als geheel. Hier zal ik later in dit artikel verder op ingaan.

ACQUISITION — Vertelt jou waar jouw verkeer vandaan komt

Bezoekers kunnen op verschillende manieren op je blog terecht komen. Ze kunnen je blog vinden via een zoekopdracht in Google, ze kunnen op een post van je klikken op social media, via een andere website of door jouw URL direct in te typen in hun browser.

Het Acquisition gedeelte van Google Analytics vertelt je hoe jouw bezoekers op jouw blog zijn terechtgekomen.

Uit welke bron krijg je het meeste verkeer?

De bronnen waar jouw verkeer vandaan komt, noemt Google Analytics ‘Traffic Sources’.

Om een overzicht te krijgen van de verschillende bronnen die jouw website heeft, kun je navigeren naar:

Acquisition > All Traffic > Channels

Overzicht van verkeersbronnen

Ik zal de belangrijkste verkeersbronnen even toelichten:

  • Organic Search – Dit is het verkeer dat je krijgt uit zoekresultaten van zoekmachines (geen betaalde links/ Google Adwords);
  • Paid Search – Dit is verkeer dat je krijgt uit betaalde Google Adwords campagnes of van Display advertenties. Deze bron is alleen zichtbaar als je aan betaalde advertenties doet;  
  • Social: Dit is verkeer vanuit social media. Je moet er echter wel rekening mee houden dat dit niet alle social media verkeer weergeeft, sommige social media verkeer wordt onder referral weergegeven;
  • Referral: Dit is verkeer dat je krijgt via linkjes die op andere websites zijn geplaatst;
  • Direct: Dit is verkeer dat je krijgt als iemand jouw link direct in een browser intypt. Dit aantal zal je zien stijgen als je blog groeit en je meer vaste ‘fans’ vergaart.

Voor de gemiddelde blogger zijn Organic Search, Social en Referral het meest interessant.

Waarom?

Organic Search vertelt jou hoeveel Google van jouw content houdt, Social vertelt jou hoeveel mensen op social media van jouw content houden en Referral vertelt jou hoeveel andere bloggers en websites van jouw content houden.

Vergelijk per bron de beschikbare data zoals bounce rate, pages per session en average session duration om betere inzichten te krijgen.

Als je bijvoorbeeld een hoge bounce rate hebt voor Organic Search, dan zou het kunnen betekenen dat je content voor de verkeerde zoekwoorden is geoptimaliseerd.

Een lage session duration voor Social zou kunnen betekenen dat jouw content meer visuele aspecten als plaatjes moet bevatten. Mensen op social media zijn vaak erg visueel ingesteld en hebben minder zin om een droog stuk tekst zonder plaatjes te lezen.

Welke content scoort het beste per bron?

Als blogger wil je weten welke berichten het goed doen en welke niet, zodat je jouw toekomstige content hierop kunt afstemmen.

Wat interessant is, is dat bepaalde content waarschijnlijk bij de ene bron het beter doet dan bij de andere. Zo kan het zijn dat bepaalde content het heel goed doet op Facebook, maar nooit wordt gedeeld op een ander medium.

De Acquisition sectie van het dashboard bevat data dat je kan helpen begrijpen welke content het beste presteert, voor elk type bron.

Ga weer naar Acquisition > All Traffic > Channels, klik op een bron (dus bijvoorbeeld ‘Organic Search’) en selecteer ‘Landingpage’ als optie:

Welke content scoort het beste per verkeersbron?

Bekijk per bron welk type content het beste scoort. Ik heb het dan niet alleen over welk artikel het meest is gelezen, maar juist ook over de ‘betrokkenheid’ bij het artikel. Dus hoe lang blijft iemand dat artikel lezen (session duration)? Wat is de bounce rate? En nodigt dit artikel genoeg uit om verder te klikken (Pages/ Session)?

BEHAVIOR – Vertelt jou hoe en waar jouw lezers hun tijd spenderen

De eerste twee delen van Google Analytics, Audience en Acquisition, gaven je waardevolle inzichten over wie je blog bezoeken en hoe ze daar zijn gekomen. Het laatste deel dat we gaan bekijken, Behavior, vertelt jou het gedrag van je bezoekers als ze op je site arriveren.

Door het gedrag van je lezers te analyseren, ben je in staat je beste content te scheiden van je minder goede content. Content waarop je de beste interactie krijgt ten opzichte van slechte content, dat je mogelijk moet herschrijven.

Van welke content houden je lezers het meest?

Zoals eerder gezegd, is het belangrijker om per blogbericht te bekijken hoe lang lezers blijven hangen (session duration), dan je website als geheel.

Door uit te vogelen welke onderwerpen een bovengemiddeld session duration hebben, kun jij bepalen welke onderwerpen jouw lezers het leukst vinden.

Navigeer naar Behavior > Site Content > All Pages en sorteer door op Average Time on Page te klikken (zie onderstaande afbeelding).

Zodra je dit hebt gedaan, kun je makkelijk zien welke artikelen het beste presteren, vanuit een ‘betrokkenheid’ standpunt.

Van welke content houden je lezers het meest?

Je kunt deze data exporteren naar een CSV file door bovenaan de pagina, onder de titel ‘Pages’ op export te klikken. Dan kun je namelijk een extra column toevoegen voor social media data (shares, likes, tweets, etc.).
Deze data kun je per bericht makkelijk verkrijgen via de tool van SharedCount. Op die manier heb je een totaaloverzicht van je best scorende berichten.

Als je ook een extra column toevoegt voor ‘Onderwerpen’, dan krijg je een goed beeld bij welk type bericht, je de meeste betrokkenheid creëert.

Welke content zorgt ervoor dat je lezers wegklikken?

Het is onvermijdelijk dat je lezers je blog verlaten, om verschillende redenen. Dat is gewoon iets dat je moet accepteren.

Je wilt er echter zeker van zijn dat men je blog verlaat voor normale redenen en niet omdat je content saai is of omdat je design het moeilijk maakt om erachter te komen hoe je een volgend bericht kunt lezen.

In Google Analytics, wordt de laatste pagina dat men leest, voordat men weggaat, de exit page genoemd.

Om dit rapport te kunnen inzien, navigeer je naar:

Behavior > Site Content > Exit Pages

Welke content zorgt ervoor dat je lezers wegklikken?

Hier vind je een overzicht van de pagina’s waarna men het meest je website verlaten. Sorteer de data door op de ‘% Exit’ column te klikken.

Omdat dit tabel al je pagina’s weergeeft, is het verstandig om de pagina’s met weinig bezoekers eruit te filteren, zodat je alleen concentreert op pagina’s met veel bezoekers.

Zoals je in bovenstaand voorbeeld kunt zien, heb ik een aantal pagina’s met een 100% exit rate. Gelukkig zitten er hier een aantal tussen met weinig bezoekers, ik ga me dus alleen richten op de pagina’s met veel bezoekers en die verbeteren.

In jouw geval, moet je dus ook kijken naar pagina’s met gemiddeld tot veel bezoekers en met een hoge exit rate. Over het algemeen genomen doet een pagina met een gemiddelde exit rate van 45-50% het ‘oke’. Alles onder de 45% is goed. Alles boven de 50% doet het dus minder goed en dan is aan jou de taak om te onderzoeken hoe dat komt.

Er kunnen verschillende redenen zijn waarom iemand je website verlaat van een bepaalde pagina, dit kunnen zowel goede als slechte redenen zijn.

Als je een hoog percentage hebt op een conversiegerichte pagina, zoals een downloadpagina of een contactpagina, dan kan dat positief zijn.

Maar als gewone blogberichten een hoog exit percentage hebben, dan is dat een reden voor zorgen. Vaak komt dit door matige of slechte content, onduidelijk design of menu of linkjes die niet werken.

Een aantal manieren om dit percentage omlaag te brengen zijn:

Ben je al overtuigd van het belang van Google Analytics?

Om succes met je blog te behalen, zal het alleen schrijven en plaatsen van content niet voldoende zijn.

Je moet goede content, met inzichten over die content, combineren.

Wie leest het? Hoe vinden ze jouw content? Wat waarderen ze het meest?

Gelukkig geeft Google Analytics antwoord op deze (en nog veel meer) vragen. Bovenstaande tips geven je een andere kijk op je blog, maak er daarom gebruik van!

CTA Inbound & SEO whitepaper

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Test je kennis en doe de SEO quiz

SEO quiz
 

Het blog voor marketingbazen

Up to date blijven van de laatste ontwikkelingen op het gebied van B2B marketing en SEO? En wil je ook graag tips voor beter bloggen ontvangen?
Vul dan hier je e-mailadres in: