Inbound Marketing en SEO

Link building: onmisbaar voor een toppositie in Google

Deel dit bericht:


Door:

 

In mijn artikel ‘De top 3 ranking factoren volgens Google‘ heb ik al uitgelegd dat inbound links (of inkomende links, backlinks) nog steeds een erg belangrijke ranking factor is voor Google. Met inbound links bedoel ik andere websites die naar jouw website linken.

Dan heb ik het niet over zomaar elk linkje, nee, ik bedoel linkjes van hoge kwaliteit.

Een linkje van de lokale bloemist zal niet zoveel voor mij doen, want een bloemist is niet relevant aan de onderwerpen waar ik over schrijf. Bovendien zullen de meeste websites van bloemisten geen hoge autoriteit hebben binnen Google.

Een linkje van een voor mij relevante website, met een hoge autoriteit, zal echter wel veel goed doen voor mijn SEO. Een linkje van de website Marketingfacts bijvoorbeeld.

Link Building is dus erg belangrijk voor je zoekmachine optimalisatie.

Index

Wat is Link Building?

Het belang van linkjes voor zoekmachines

Welke voordelen heeft Link Building?

Het opzetten van een Link Building campagne
Wat ga je inzetten om linkjes te verdienen?
Welk type linkjes heb je nodig?
Promoten van je content
Contacten leggen met relevante website, bloggers en andere influencers
De e-mail om contacten te leggen

Wat bepaalt de waarde van een link?
De waarde van een domein (Domain Strength)
De waarde van een pagina (Page Strength)
Het belang van Anchor Text
Het aantal linkjes
Het aantal domeinen dat naar je linkt (Linking Root Domain)
De relevantie van de pagina waarvan je een link krijgt
De positie van een link op een pagina

Wat je vooral niet moet doen

Slotwoord: je website moet de beste zijn

Wat is Link Building?

Wat is Link Building?

Link Building is het proces van het verzamelen van hyperlinks, van andere websites naar jouw website. Een link is een manier voor bezoekers om te navigeren tussen pagina’s op het internet.

Zoekmachines gebruiken linkjes om het internet te crawlen. Ze crawlen de linkjes tussen de pagina’s op jouw website en ze crawlen de linkjes tussen verschillende websites.

Er zijn verschillende technieken voor het verzamelen van linkjes. De meeste SEO’ers zijn het erover eens dat link building één van de lastigste onderdelen is van hun werk.

Doe je het echter op een goede manier, dan kan dat enorm veel SEO voordelen voor je opleveren.

Aan de term ‘Link Building’ kleeft tegenwoordig wel een negatief imago, men spreekt nu ook wel van ‘Link Earning’. Dat komt omdat jij jouw linkjes echt moet verdienen, maar daarover zometeen meer.

Het belang van linkjes voor zoekmachines

Zoekmachines gebruiken linkjes voor:

  • Het ontdekken van nieuwe webpagina’s;
  • Het bepalen van de autoriteit van een pagina.

Zodra een zoekmachine een pagina heeft gecrawlt, kunnen ze de pagina toevoegen aan hun index. Afhankelijk van de kwaliteit van de pagina, bepaalt Google hoe hoog de pagina moet ranken.

De kwaliteit bepaalt Google niet alleen door de content van de pagina, maar ook door te kijken naar het aantal linkjes die de pagina ontvangt en de kwaliteit van de websites waarvan de linkjes afkomstig zijn.

Met andere woorden: hoe meer relevante websites van hoge kwaliteit naar jou linken, hoe groter de kans is dat je hoog zal ranken in de zoekresultaten.

Welke voordelen heeft Link Building?

Zoals gezegd, zijn linkjes belangrijke signalen voor Google om de kwaliteit van je pagina, en dus je ranking, te bepalen.

Link Building gaat echter niet alleen over rankings, het heeft ook als doel je zichtbaarheid te vergroten en je merk te versterken.

Zo kan een linkje naar jou van een drukbezochte website voor veel extra verkeer zorgen. Komt het linkje van een relevante website? Dan zullen de bezoekers die je krijgt via de website, mogelijk voor extra klanten en/of nieuwe volgers zorgen.

Er zijn verschillende manieren om relevante websites en blogs te benaderen, voor bijvoorbeeld het promoten van jouw content. Vaak leidt dit tot persoonlijk contact. Dit kan ervoor zorgen dat je een band opbouwt met deze influencers, wat jouw positie in de markt versterkt.

En over betrouwbaar overkomen gesproken, het bouwen van linkjes helpt ook voor je merk. Een cruciaal onderdeel van Link Building is het creëren van content. Je moet natuurlijk wel iets hebben om naar toe te linken! Met het creëren van content kun jij je echt positioneren als een kenner in je niche.

Het opzetten van een Link Building campagne

Hoe zet je een Link Building campagne op?

Volgens Google moet je jouw linkjes op een natuurlijke manier verdienen. Je moet dus daadwerkelijk iets waardevols hebben om naar te linken.

Er wordt naar je homepage gelinkt, maar ook zeker naar gespecialiseerde content, zoals blogartikelen, onderzoeken, tools of bijvoorbeeld infographics.

Voor webpagina’s met weinig waarde, is het heel lastig om linkjes te verdienen. De basis voor elke Link Building campagne is daarom:

Het creëren van waardevolle content!

Wat ga je inzetten om linkjes te verdienen?

Zoals gezegd moet je wel iets waardevols aanbieden om naar toe te kunnen linken.

Wat je kunt aanbieden verschilt natuurlijk per branche, maar denk bijvoorbeeld aan probleemoplossende of inspirerende blogartikelen, whitepapers, How-To’s, interessante onderzoeken die je hebt uitgevoerd, producten of diensten die je aanbiedt, etc.

Het moet in ieder geval unieke content zijn of content die beter is dan de content van je beste concurrent. Want waarom zou men anders naar jou linken?

Maak voor jezelf inzichtelijk wat werkt voor jouw markt. Wat voor type content wordt er in jouw markt veel gedeeld? Welk type content deelt jouw doelgroep bijvoorbeeld op Facebook of LinkedIn?

Hier heb je handige tools voor. Zo kun je met BuzzSumo de meest gedeelde artikelen achterhalen voor jouw branche of met Open Site Explorer van MOZ, achterhalen welke pagina’s van je concurrenten de meeste linkjes ontvangen.

Type content dat over het algemeen goed werkt:

    • Unieke onderzoeken – Heb je een onderzoek gedaan en is de data van dat onderzoek interessant voor andere bedrijven, bloggers en journalisten? Dan is de kans groot dat ze er over zullen schrijven en linken naar de bron, op jouw website;
    • Unieke visuals – Infographics waren zo’n hype dat er een overkill is geweest aan infographics. Unieke afbeeldingen kunnen echter nog steeds goed werken. Denk hierbij aan grafieken, fotografie, grappige tekeningen, etc. Iets wat in ieder geval opvalt, tussen al het contentaanbod. Daarnaast krijgen content met relevante afbeeldingen, 94% meer views dan content zonder relevante afbeeldingen;
    • Content waarmee anderen goed lijken – Heb je een analyse gedaan in een markt, waarin bijvoorbeeld een bedrijf of website goed naar voren komt? Dan is de kans groot dat dit bedrijf of deze website, jouw analyse wilt delen;
    • Gastbloggen – Omdat dit een veel gebruikte tactiek is, heeft Google gewaarschuwd hiervoor. Momenteel werkt het echter nog erg goed om een gastblog te schrijven op een andere website. Zorg er wel voor dat je dit met mate doet;
    • Tools – Een uitstekend voorbeeld van het inzetten van een tool is de website marketing grader tool van Hubspot. Deze tool heeft Hubspot 313 linking root domains en een Page Authority van 79 opgeleverd;
    • Embeddable content Heb jij bijvoorbeeld een calculator of een andere handige tool die je kunt aanbieden? Dan zou je de tool kunnen aanbieden en anderen het laten embedden op hun website. Zo verdien je automatisch een linkje naar je website;
    • API’s – Als jij op regelmatige basis data levert aan een bedrijf en dat middels een API wordt getoond op hun website, dan zou je kunnen vragen of zij daarbij kunnen vermelden dat de data van jou afkomstig is. Inclusief linkje natuurlijk.

Linkjes toevoegen aan persberichten was een populaire link building tactiek. Alleen omdat zoveel mensen dat gingen doen, heeft Google de waarde van linkjes uit persberichten, sterk verminderd.

Welk type linkjes heb je nodig?

Je kunt verschillende linkjes ontvangen.

Denk hierbij aan:

  • Linkjes naar je homepage;
  • Diepere linkjes zoals naar je productpagina’s of blogartikelen;
  • Linkjes die je merknaam bevatten;
  • Linkjes met relevante zoekwoorden.

Over het algemeen richt men op een combinatie van bovenstaande linkjes. Om erachter te komen welke linkjes jij nodig hebt, moet je een analyse uitvoeren van jouw huidige linkprofiel.

Welk type linkjes ontvang jij nog niet genoeg? Wat is de autoriteit van de websites die naar jou linken?

Om een analyse uit te voeren heb je verschillende tools die je kunt gebruiken.

De beste is de Open Site Explorer tool van MOZ. Hier kun je eenvoudig ontdekken welke websites naar jou linken, welke anchor text wordt gebruikt en wat de pagina autoriteit is van de pagina waarvan gelinkt wordt en de autoriteit van desbetreffende domein. Helaas moet je wel betalen voor deze tool.

Verder kun je ook de ‘Links To Your Site’ sectie checken van je Search Console. Hier vind je alle websites die naar jou linken, maar geen informatie over de autoriteit van de pagina’s waarvan gelinkt wordt.

Wat je ook kunt doen is het woord ‘Backlink checker’ Googlen voor andere (gratis) tools.

Promoten van je content

Het zomaar schrijven en publiceren van een artikel gaat jou niet aan de benodigde linkjes helpen. Het is daarom belangrijk om je content actief te promoten.

Allereerst is het natuurlijk belangrijk om je content te optimaliseren voor zoekmachines. Denk hierbij aan de juiste meta titels, alt tags, h1 tags, etc.

Vervolgens deel je jouw content op al je relevante social media accounts en beantwoord je vragen in verschillende groepen en communities.

Mogelijk gooi je er nog wat budget tegenaan voor social media advertenties, om vervolgens een e-mail met je content te versturen naar al je nieuwsbriefinschrijvingen. Uiteraard zorg je ervoor dat zij gemakkelijk jouw content kunnen delen.

En uiteindelijk verstuur je een persoonlijke e-mail of een Tweet naar iedereen die je genoemd hebt in je content.

Contacten leggen met relevante websites, bloggers en andere influencers

Het creëren van waardevolle content is de basis, om het vervolgens zoveel mogelijk te promoten op alle mogelijke relevante kanalen.

Het leggen van contact met relevante websites, bloggers en andere influencers is echter ook een belangrijke stap van Link Building.

Ik zal het maar eerlijk zeggen: veel mensen vinden het contact leggen met anderen maar een vervelend klusje. Want hoe ga je ze ervan overtuigen om over jou te schrijven en een link naar jou te plaatsen, zonder dat ze het idee hebben dat je ze lastig valt?

Het eerste waar je over moet nadenken is wie je gaat benaderen. Welke personen zijn mogelijk geïnteresseerd in jouw content?

Je kunt tools zoals BuzzSumo.com, Mention.com of Hashtagify.me gebruiken om influencers uit jouw markt te vinden.

Neem het volgende in overweging bij het selecteren van influencers:

  • De betrokkenheid: Het aantal volgers is natuurlijk belangrijk, maar de betrokkenheid is minimaal zo belangrijk. Kijk naar hoeveel likes, comments, shares en views een bericht, afbeelding of video ontvangt;
  • Zorg voor een match: Volgers hebben snel door als iemand iets commercieels deelt. Is de influencer echter fan van jouw merk? Dan uit zich dat meestal ook in de bewoording;
  • Let op de kosten: Influencers zijn het gewend om betaald te krijgen voor de berichten die zij delen. Zij delen vaak liever betaalde berichten, dan dat ze advertenties op hun website plaatsen. Het is wettelijk verplicht om er bij te vermelden dat het een gesponsord bericht betreft. Past het bericht echter goed bij de influencer? Dan heeft dat nauwelijks invloed op de lezers. Overigens is het zo dat als het een betaalde link betreft, zij verplicht zijn om de link nofollow te maken. Waardoor deze geen waarde meer heeft voor je link building.

Voordat je start met je Link Building campagne, moet je dus al een goed idee hebben van wie er mogelijk geïnteresseerd is in jouw content. En niet zomaar geïnteresseerd, het moet ook iemand zijn die er mogelijk naar wilt linken.

Persoonlijke benadering werkt het beste. Dat betekent dus, dat je echt moet gaan bellen, e-mails moet versturen en over je product moet gaan praten. Als je product goed is, dan zullen er mensen zijn die erover willen schrijven. De meeste bloggers en journalisten hebben content nodig, dus mogelijk maak je ze alleen maar blij als je ze benadert.

Ook kun je een reactie achterlaten onder artikelen of posts van influencers, zolang het maar van toegevoegde waarde is en niet spammy overkomt. Zo val je mogelijk toch op en gaat zo’n influencer jou misschien ook volgen.

De e-mail om contacten te leggen

Ja, dit is een lastige. Het verschilt natuurlijk nogal in welke business je zit, hoe de mail eruit dient te zien.

Het moet in ieder geval een op maat gemaakte e-mail zijn, dat goed geschreven is en waarmee je de ontvanger vleit (niet te slijmerig natuurlijk). En wat vooral belangrijk is, is dat het geen automatische mail is, maar echt een persoonlijk geschreven mail.

Jij kent je eigen business het beste, dus ik kan geen advies geven over welke toon het beste werkt voor je e-mail. Bedenk in ieder geval hoe je tegen desbetreffend persoon in het echte leven zou praten.

Een e-mail zou in ieder geval wel het volgende moeten bevatten:

  • Vertel ze waarom jij van toegevoegde waarde bent – Dit is een makkelijke, want op dit moment heb je allang bedacht, waarom iemand naar jouw content zou moeten linken;
  • Vertel ze welke actie jij graag ziet dat ze ondernemen – Wil je dat ze jouw content delen op Social Media? Wil je dat ze een review schrijven en naar jou linken? Wil je dat ze een gastblog van je accepteren? Wil je dat ze jouw tool embedden op hun website?
  • Laat zien dat je oprecht bent en geen spammer – Vooral bloggers krijgen enorm veel mails met verzoekjes. Neem dus de tijd om echt een persoonlijke e-mail te schrijven en zorg ervoor dat jouw mail opvalt tussen al die andere mailtjes.

Wat bepaalt de waarde van een link?

Hoe kan ik de waarde van een link bepalen?

Er zijn verschillende zaken (metrics) die de waarde van een link bepalen. Deze metrics helpen je een goede inschatting te kunnen maken of het de moeite waard is om energie in een bepaalde link te steken.

Ik zal deze metrics in het kort behandelen.

De waarde van een domein (Domain Strength)

De waarde van een domein wordt gezien als de waarde van de hele website.

De waarde wordt bepaald door het aantal- en de kwaliteit van linkjes naar een bepaalde pagina. Ook al wordt de waarde van een domein alleen bepaald door het aantal linkjes naar de homepage, toch geeft dit een goede indicatie over de kracht van een website.

De homepage ontvangt namelijk over het algemeen de meeste linkjes. De onderliggende pagina’s van een website ontvangen dan wat van de ‘link juice’ van de homepage. Met andere woorden: heeft een homepage een hoge autoriteit? Dan zullen de onderliggende pagina’s daar ook van meeprofiteren.

De waarde van een pagina (Page Strength)

Het kan zijn dat je een link krijgt van een nieuwe pagina, zoals bijvoorbeeld een recent geschreven blogartikel of nieuwsitem. Het kan echter ook zo zijn, dat je link wordt toegevoegd aan een al bestaande pagina.

In dat geval is het belangrijk om de waarde van de desbetreffende pagina te achterhalen en te bekijken of het de moeite waard is om er een linkje op proberen te krijgen. Hoe hoger de waarde, hoe groter de kans dat het een positief effect heeft op je SEO.

De Page Strength kun je met de volgende tools meten:

MozBar voor het meten van de Page Authority

PageRank extension voor Chrome

Google Toolbar voor PageRank (voor Internet Explorer)

Het belang van Anchor Text

De Anchor Text geeft Google een indicatie van het onderwerp van de pagina waarnaar gelinkt wordt. De Anchor Text is de klikbare tekst van een link.

Voorheen wilden website eigenaren dat de linkjes die ze ontvingen, zoveel mogelijk de zoekwoorden bevatten waarop zij zich richten. Dit is echter over-optimalisatie en dat is iets dat Google sinds de Penguin update niet kan waarderen.

Zorg er daarom voor dat je een zo natuurlijk mogelijk linkprofiel hebt. Controleer de Anchor Text van de linkjes die je ontvangt en benader website eigenaren als je het idee hebt dat bepaalde zoekwoorden te vaak worden gebruikt. Zij zijn vast bereid om de Anchor Text van het linkje aan te passen.

Zorg er daarom voor dat verschillende zoekwoorden en je merknaam als Anchor Text worden gebruikt, in de linkjes die je ontvangt.

Tools die je kunt gebruiken voor het meten van de Anchor Text:

Open Site Explorer

Majestic SEO

Wil je meer leren over anchor teksten? Lees dan mijn blog De ultieme handleiding voor anchor teksten.

Het aantal linkjes

Met het bouwen van linkjes, wil je uiteraard bijhouden hoeveel linkjes je hebt vergaard. Je wilt ook inzichtelijk maken hoe jij scoort ten opzichte van concurrenten.

Het aantal linkjes dat je ontvangt is een sterk ranking signaal. Het is echter wel zo, dat de kwaliteit van de linkjes, minimaal of zelfs belangrijker is, dan het aantal linkjes dat je ontvangt.

Wat belangrijk is om te meten is het volgende:

  • De voortgang/ Succes van je campagne;
  • Hoe je scoort ten op zichte van je concurrenten.

Houd echter altijd rekening met de kwaliteit van je linkjes. Heeft een concurrent veel meer linkjes, maar rankt hij minder goed dan jij? Dan kan dat komen doordat de kwaliteit van zijn linkjes minder is.

Tools voor het meten van het aantal linkjes:

Open Site Explorer

Majestic SEO<

Het aantal domeinen dat naar je linkt (Linking Root Domain)

Net heb ik het gehad over de waarde van het aantal linkjes dat je ontvangt. Het aantal domeinen waarvan naar jou wordt gelinkt, is echter een nog sterkere ranking factor.

Stel, jij ontvangt vijf linkjes van De Telegraaf, omdat ze in vijf verschillende nieuwsitems naar jou hebben gelinkt. Dan wordt dat geteld als vijf linkjes, maar is dat één domein dat naar je linkt.

Het aantal domeinen, dus verschillende websites, die naar jou linken, is een sterker signaal dan het aantal linkjes die je ontvangt.

Tools voor het meten van het aantal domeinen die naar je linken:

Open Site Explorer

Majestic SEO

De relevantie van de pagina waarvan je een link krijgt

Stel je hebt een fitness blog en je ontvangt een linkje van De Telegraaf. Dan wil je die link natuurlijk niet weigeren, omdat De Telegraaf geen sport of fitness website is en dus niet direct een relevante site.

Maar als je nadenkt over je eigen doelen, dan wil je natuurlijk verkeer naar je website trekken, die potentieel een lead kunnen worden of een aankoop doen.

Voor Link Building zou ik daarom altijd richten op relevante websites.

De positie van een link op een pagina

Als iemand een artikel schrijft over jou en naar je linkt, dan zal die persoon de link in de tekst van het artikel plaatsen, toch?

Als een link van jou in een footer of een sidebar wordt geplaatst, dan zal Google dat zien. Gebeurt dit vaker, dan kan dat een signaal zijn dat het een betaalde link is en dat je op een foutieve manier aan Link Building doet. Betaalde links worden namelijk vaak op die posities geplaatst.

Probeer daarom ervoor te zorgen dat je link altijd in de tekst van een artikel wordt geplaatst!

Wat je vooral niet moet doen

Als SEO’er heb je vast wel eens gehoord van zogenaamde white-hat en black-hat tactieken. Bij white-hat tactieken volg je de richtlijnen van Google en bij black-hat tactieken ben je in strijd met deze richtlijnen.

Als jij black-hat tactieken gebruikt en Google komt daarachter, dan zal je daarvoor gestraft worden en zullen je rankings dramatisch zakken.

Enkele voorbeelden van black-hat tactieken zijn:

  • Cloaking – andere content tonen aan zoekmachines, dan aan je bezoekers;
  • Door middel van hacking, linkjes plaatsen op andere websites;
  • Verborgen zoekwoorden op je website plaatsen, die alleen zichtbaar zijn voor zoekmachines en niet voor je bezoekers. Denk hierbij bijvoorbeeld aan het plaatsen van witte teksten, op een wit achtergrond.

Wat je ook niet mag doen, is betalen voor je linkjes. Uiteraard mag je adverteren op andere websites en linken naar je eigen website. Google biedt deze mogelijkheid zelfs aan met Google Adsense. Alleen moet je dan van het linkje een zogenaamde no-follow link maken. Daarmee vertel je aan Google dat het een betaalde link is en dan wordt dat linkje niet meegeteld.

Slotwoord: je website moet de beste zijn

Je doel moet altijd zijn om de beste website te hebben. Niet alleen voor je Link Building strategie, maar voor je hele SEO strategie.

Je moet de beste informatie verschaffen, de beste gebruikerservaring bieden, een snelle website hebben, etc. Je Link Building campagne wordt een stuk makkelijker om uit te voeren, als jij de beste website hebt. Mensen linken graag naar zulke websites.

3 gedachten over “Link building: onmisbaar voor een toppositie in Google”

  1. John De Heer schreef:

    In dit uitgebreide en mooie overzicht mis ik de optie om reacties te plaatsen zoals deze. Dat kan, mits serieus en weloverwogen gedaan, ook nog resultaat opleveren. Nu is alleen de vraag of deze reactie het overleeft.
    Succes, mooi artikel!

    1. Hoi John, dank je wel voor het compliment. Goed punt draag je aan, ik zal het toevoegen aan het artikel!

  2. Bedrijfsindex schreef:

    Heel eens met deze site. Alle bedrijvengidsen en verwijzingen kunnen leuk zijn, mits ze gerelateerd zijn en geen spam scores bevatten.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Test je kennis en doe de SEO quiz

SEO quiz
 

Het blog voor marketingbazen

Up to date blijven van de laatste ontwikkelingen op het gebied van B2B marketing en SEO? En wil je ook graag tips voor beter bloggen ontvangen?
Vul dan hier je e-mailadres in: