Inbound Marketing en SEO

Schrijf killer Meta Descriptions

Deel dit bericht:


Door:

 

Het doel van meta descriptions is ervoor te zorgen dat men klikt op jou als jij verschijnt in de zoekresultaten van Google.

Voordat ik ga uitleggen wat meta descriptions zijn en hoe je de perfecte description schrijft, moet ik eerst uitleggen dat een meta description een onderdeel is van meta tags.

Wat zijn meta tags?

Meta tags zijn HTML elementen die vertellen aan zoekmachines en websitebezoekers, waar een webpagina of blogartikel over gaat.

Deze elementen dienen in de <head> sectie van een HTML document geplaatst te worden.

De elementen zijn:

Voor de beginners onder ons: HTML is de programmeertaal waarmee een website gebouwd wordt. In de meeste besturingsystemen (CMS) van websites (zoals bijvoorbeeld WordPress) is het heel makkelijk om de title tag en de meta description toe te voegen.

Wat is een meta description?

Simpel gezegd, is een meta description een korte omschrijving die vertelt waar een webpagina of blogartikel over gaat.

Met de meta description probeer je mensen over te halen op jou te klikken als jij verschijnt in de zoekresultaten van Google.

De meta description vind je over het algemeen terug op twee plaatsen:

1. In de zoekresultaten van zoekmachines – Onder de title tag en de url vind je een korte omschrijving waar een pagina over gaat. Die korte omschrijving is de meta description:

Wat is een meta description?

2. Op social mediaDeel jij een pagina of blogartikel op social media? Dan zal in het meeste gevallen (afhankelijk van het social media platform) jouw meta description als omschrijving getoond worden. Hier een voorbeeld van een link gedeeld op Facebook:

Voorbeeld meta description op Social Media

Welke invloed heeft een meta description op SEO?

Een meta description heeft niet direct een invloed op je rankings. Andere factoren zoals de kwaliteit van je content, het aantal backlinks, etc. spelen een veel grotere rol.

Indirect heeft het echter wel invloed op je rankings. Hoe beter je meta description, hoe meer kans dat men op jou klikt als je verschijnt in de zoekresultaten van Google. Hierdoor word je click through rate (CTR) verhoogt.

Met de click through rate (CTR) bedoel ik het percentage mensen dat op jouw zoekresultaat heeft geklikt, na het zien van jouw zoekresultaat (clicks/impressies). Als er 100 mensen jouw zoekresultaat hebben gezien en er klikken 20 mensen op, dan is de click through rate 20%.

Meer clicks betekent meer bezoekers en dus meer kans op social shares en andere websites die naar jou gaan linken, wat natuurlijk wel een positief effect heeft op je SEO.

Hoe schrijf je een goede meta description?

Hoe schrijf je een goede meta description?

Zoals gezegd, heeft een meta description als doel om kort uit te leggen waar een bepaalde webpagina of blogartikel over gaat. Daarnaast heeft het als doel om mensen te overtuigen op jouw zoekresultaat te klikken.

Het moet overeenkomen met de content

Gebruik je de meta description als een trucje, zodat men op jou klikt in de zoekresultaten? Komt je meta description niet overeen met de content van de pagina? Dan komt Google daar achter en kun je daar een penalty voor krijgen.

Bovendien zal dit je Bounce Rate verhogen, omdat men teleurgesteld zal zijn met wat men ziet op de pagina.

Schrijf een aantrekkelijk tekst

Je kunt de meta description zien als een advertentie. Het moet leesbaar zijn, opvallen, actie-gericht en mensen dus uitnodigen om op jou te klikken als jij verschijnt in de zoekresultaten van Google of andere zoekmachines.

Door een Call To Action toe te voegen in de tekst, zoals ‘Leer meer’, ‘Probeer gratis’, Nu met 50% korting’, etc. zorg je ervoor dat men sneller geneigd is om op jou te klikken.

Voeg je belangrijkste zoekwoord toe

Als iemand op een bepaald zoekwoord zoekt in Google en jij gebruikt desbetreffende zoekwoord in je meta description, dan is de kans groter dat Google jouw meta description weergeeft. Bovendien zullen zij dat woord vetgedrukt weergeven in de description.

Bevat jouw meta description niet dat zoekwoord? Dan zullen zij een stuk tekst van je pagina gebruiken als meta description, waar dat woord wel in voor komt.

Die tekst zal waarschijnlijk minder aantrekkelijk zijn, dan de meta description die je hebt gebruikt. Hierdoor bestaat de kans dat er minder op jou geklikt zal worden.

Probeer niet meer dan 150-160 karakters te gebruiken

Het is niet heel erg om een te lange meta description te gebruiken. Google zal echter maximaal 160 karakters weergeven, waardoor je meta description slechts gedeeltelijk zal worden weergegeven als hij te lang is. Probeer daarom altijd minder dan 160 karakters te gebruiken.

Zorg voor unieke meta descriptions

Zorg ervoor dat je voor elke pagina en blogartikel een unieke meta description gebruikt. Hebben twee pagina’s dezelfde omschrijving? Dan gaan zij mogelijk met elkaar concurreren in Google.

Voeg structured content toe

Is iemand op zoek naar een specifiek product? Dan kan de prijs ze overhalen om op jou te klikken, voeg deze dan ook toe. En wat dacht je van specifieke productinformatie van bijvoorbeeld electronica? Het productnummer (SKU)? Sommige mensen weten exact waarnaar ze op zoek zijn en hebben minder overtuiging nodig, voor hun is bepaalde specifieke productinformatie veel belangrijker.

Gebruik geen aanhalingstekens

Omdat je met aanhalingstekens in programmeertaal het einde van een tag aangeeft, kun je beter geen aanhalingstekens gebruiken in je meta description.

Zoekmachines kunnen na het gebruiken van een aanhalingsteken denken, dat dit het einde is van je description. Hierdoor wordt mogelijk maar een gedeelte van je meta description weergegeven in de zoekresultaten.

Handige gratis tools

Er zijn verschillende tools voor het creëren en analyseren van je meta descriptions.

Hieronder vertel ik in het kort welke drie tools mijn favoriet zijn.

Screaming Frog SEO spider tool

De Screaming Frog SEO spider tool is een tool die ik graag gebruik. Je kunt een gratis versie downloaden en er enorm veel SEO data mee vergaren.

De tool analyseert onder andere je paginatitels en meta descriptions en identificeert meta descriptions van je website die te lang of te kort zijn, pagina’s waarbij een meta description mist en dubbele meta descriptions.

WordPress SEO plugin Yoast

De WordPress SEO plugin van Yoast is een plugin die iedereen met een WordPress website zou moeten gebruiken. Het helpt je om je pagina’s en blogartikelen zo goed mogelijk te optimaliseren.

Het helpt je ook met het schrijven van een zo’n goed mogelijke meta description. Wil je een andere omschrijving dan de meta description plaatsen op Facebook? Dan kun je dat ook invoeren onder het tabblad ‘Social Media’.

Schrijf je meta description met de Yoast SEO plugin

Search Console

In de Search Console van Google kun je onder de tab ‘HTML improvements’ bekijken of je dubbele meta descriptions hebt op je website. Gebruik je op verschillende pagina’s dezelfde description? Pas dit dan aan.

Heb je nog geen Search Console account? Lees dan mijn blog ‘Hoe installeer je de Search Console van Google?‘ om een account op te zetten.

Succes met het schrijven van killer meta descriptions en het vergaren van veel verkeer uit zoekmachines!

 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Test je kennis en doe de SEO quiz

SEO quiz
 

Het blog voor marketingbazen

Up to date blijven van de laatste ontwikkelingen op het gebied van B2B marketing en SEO? En wil je ook graag tips voor beter bloggen ontvangen?
Vul dan hier je e-mailadres in: