Inbound Marketing en SEO

Scoor meer leads met retargeting

Deel dit bericht:


Door:

 

Retargeting, ook wel bekend als remarketing, is een vorm van online marketing dat jou helpt om jouw merk, website, producten, diensten of content weer onder de aandacht te brengen van mensen die jouw website hebben bezocht, maar niet zijn omgezet in leads.

Voor de meeste websites geldt dat slechts een klein percentage van de websitebezoekers worden omgezet in leads, bij hun eerste bezoek aan je website.

Daarnaast kun je retargeting ook inzetten om websitebezoekers te bereiken die wel omgezet zijn in leads, maar nog geen interesse hebben getoond in de volgende fase van het aankoopproces.

Retargeting is een middel dat je kunt inzetten om deze groepen opnieuw te bereiken, door advertenties van jou te tonen op andere websites die zij bezoeken.

Hoe werkt retargeting?

Hoe werkt retargeting?

Er zijn twee verschillende vormen van retargeting: pixel based retargeting en list based retargeting.

Pixel based retargeting

Pixel based retargeting maakt gebruik van cookies, door met een simpele Javascript code jouw websitebezoekers anoniem te volgen op het internet. Deze Javascript code noemt men ook wel ‘pixels’.

Het werkt zo: je plaatst een klein stukje code op je website. Deze code is onzichtbaar voor je websitebezoekers en heeft geen invloed op de performance van je site. Elke keer als iemand je website bezoekt, wordt er een cookie gekoppeld aan de browser van de bezoeker. Vervolgens laat de cookie jouw retargeting tool of platform weten waar er een advertentie getoond moet worden, zodat alleen mensen die jouw website al eerder bezocht hebben, de advertentie te zien krijgen.

Je kunt de advertenties laten afhangen van de pagina’s die zij hebben bezocht op je website, zodat je ze echt een advertentie kunt voorschotelen op basis van hun interesses.

List based retargeting

Deze vorm van retargeting wordt meestal gebruikt voor social media sites. Voor list based retargeting, upload je een lijst met e-mailadressen naar het social media netwerk waarop je advertenties wilt tonen. Je advertenties worden dan getoond aan de mensen die gekoppeld zijn aan de e-mailadressen.

List based retargeting heeft één groot probleem: mensen geven je vaak een ander e-mailadres, dan het e-mailadres dat zij gebruiken als login voor hun social media accounts. Deze groep kun je dus niet retargeten.

Ik gebruik voor mijn social media accounts een privé e-mailadres en als ik bijvoorbeeld een interessante whitepaper download, dan gebruik ik 9 van de 10 keer mijn professionele e-mailadres.

Retargeting ten opzichte van PPC

Retargeting is een andere vorm van digital advertising, dan bijvoorbeeld PPC, want met retargeting richt jij je alleen op mensen die al een bepaalde interesse hebben getoond in jouw diensten of content. Maar omdat ze al een bepaalde interesse hebben getoond, zijn de resultaten vaak beter dan andere vormen van advertising.

Retargeting als onderdeel van je Inbound Marketing strategie

Richt met retargeting op de interesses van je doelgroep

Hoewel veel websites retargeting inzetten om direct iets te verkopen, werkt het bij inbound marketing toch net iets anders. Bij inbound margeting zet je retargeting in om een gekwalificeerde lead aan te trekken en deze door het aankoopproces te leiden.

Rekening houden met de fases van het aankoopproces

Stel je hebt een marketingbureau en één van je diensten is om je klanten te helpen om online leads te vergaren. Iemand heeft je dienstenpagina voor lead generatie bezocht, maar helaas heeft die persoon je website weer verlaten zonder iets te downloaden of een contactformulier in te vullen.

Je weet nu echter wel dat die persoon waarschijnlijk geïnteresseerd is in lead generatie.

Je zou dan middels retargeting ervoor kunnen kiezen om deze persoon een advertentie te tonen met de tekst: ‘Vraag nu een gratis offerte aan en wij helpen je om in de eerste maand 100 leads te genereren‘.

Het probleem hiervan is dat de meeste mensen aan wie deze advertentie getoond wordt, nog niet zover in het aankoopproces zijn om al een offerte te willen aanvragen. De kans is daardoor vrij klein dat ze op je advertentie klikken en dat is een gemiste kans.

Beter kun je ze bijvoorbeeld een whitepaper aanbieden die ze kunnen downloaden, die past bij de fase van het aankoopproces waarin zij zitten. In deze whitepaper geef je bijvoorbeeld 20 tips voor het genereren van leads online. De tekst van de advertentie zou er dan bijvoorbeeld als volgt uit kunnen zien: ‘Download onze gratis whitepaper en leer 20 superhandige tips om online leads te genereren‘.

En zeg nou eerlijk, op welke advertentie zou jij eerder klikken?

Voor het downloaden van de whitepaper dienen zij eerst natuurlijk wat contactgegevens achter te laten. Vervolgens kun jij ze door het aankoopproces leiden tot het moment dat ze wel zover zijn om zaken te doen, door ze te koppelen aan een lead nurturing workflow.

Nog een voorbeeld…

Iemand heeft veel tijd doorgebracht op jouw pagina met testimonials van jouw klanten. Waar is deze persoon op dat moment naar op zoek? Juist, social proof. Hij of zij wilt dus graag lezen hoe anderen jouw diensten hebben ervaren.

Dus wat voor advertentie zou je dan aan deze persoon moeten tonen? Ik zou in dat geval kiezen voor een advertentie waarmee ik bijvoorbeeld een case study uitlicht.

Met retargeting heb je veel controle over je advertenties. Zo kun je ook bijvoorbeeld alleen advertenties tonen tijdens werkdagen of hoe vaak bepaalde advertenties getoond moeten worden, zodat je controle kunt behouden over je budget.

Conclusie

Retargeting kan een uiterst krachtig hulpmiddel zijn voor je inbound marketing strategie. Belangrijk is om met je advertenties niet bezig te zijn met verkopen, maar je potentiële klanten echt te helpen door je te richten op hun interesses en de fase van het aankoopproces waarin zij zitten.

Omdat zij al interesse hebben getoond in jouw product of dienst, zijn retargeting advertenties over het algemeen een stuk succesvoller dan andere type advertenties, levert dat jou een betere ROI (Return On Investment) op en kun jij ze door het aankoopproces leiden met een consistente cross channel ervaring.

Wil jij meer leren over B2B marketing? Check dan zeker ook mijn pagina over B2B marketing!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Test je kennis en doe de SEO quiz

SEO quiz
 

Het blog voor marketingbazen

Up to date blijven van de laatste ontwikkelingen op het gebied van B2B marketing en SEO? En wil je ook graag tips voor beter bloggen ontvangen?
Vul dan hier je e-mailadres in: