Inbound Marketing en SEO

Geef je SEO een boost met Schema Markup

Deel dit bericht:


Door:

 

Eén van de laatste evoluties in SEO is schema markup. Deze nieuwe manier van optimaliseren is een krachtige, maar nog niet vaak gebruikte manier om je zichtbaarheid in de zoekresultaten van zoekmachines te verbeteren.

Zodra jij begrijpt hoe je schema markup kunt toepassen op je website, kun jij hoger gaan ranken in de zoekresultaten van zoekmachines.

Zometeen zal ik in een aantal stappen uitleggen hoe jij zelf makkelijk schema markup kunt toevoegen aan je website. Maar eerst:

Wat is schema markup?

Schema markup is bepaalde code die je op je website plaatst om zoekmachines te helpen, meer informatieve zoekresultaten te kunnen laten weergeven in hun zoekresultaten.

‘Schema’ refereert aan een set content typen, zoals nieuws- en blogartikelen, video’s, boeken, evenementen, en meer;

‘Markup’ verwijst naar de code – metadata – om elk type content en de onderdelen van de content te definiëren.

Nou, geen zorgen: dat klinkt allemaal lastiger dan dat het in werkelijkheid is.

Schema markup helpt zoekmachines te begrijpen waar bepaalde content over gaat. Met andere woorden: met schema markup vertel je bijvoorbeeld, ‘Hey, ik ben een nieuwsartikel’ of ‘Hey, ik ben een video’, om vervolgens de bijbehorende elementen te identificeren: ‘Dit is mijn titel en auteur’, ‘dit is de publicatiedatum’, etc.

Om schema markup te laten werken moet het gestandaardiseerd worden en daarom hebben de zoekmachines van Google, Bing, Yahoo en Yandex, de handen ineengeslagen en Schema.org ontwikkeld.

Schema.org is een woordenboek van verschillende tags, die je kunt toevoegen aan de HTML van je website.

Door het toevoegen van bepaalde tags aan je HTML verbeter je de manier waarop jouw pagina wordt weergegeven in de zoekresultaten. Je creëert zo namelijk rich snippets:

Schema markup voorbeeld rich snippet

In de bovenstaande zoekresultaten, is het eerste resultaat echt een rich snippet. Het bevat namelijk een beoordeling middels sterren en een cijfer en je ziet hoeveel recensies dat boek heeft gehad.

Het tweede zoekresultaat is al een stuk minder ‘rich’, want dat zoekresultaat heeft alleen de publicatiedatum toegevoegd.

Het derde zoekresultaat is geen rich snippet, want daar zie je alleen de paginatitel, url en de meta description.

Door de juiste schema markup tags toe te voegen aan je HTML, kun je dus de publicatiedatum, beoordelingen en recensies toevoegen aan je snippets.

En zeg nou zelf: op welk zoekresultaat zou jij het eerst klikken?

Beoordelingen, recensies en publicatiedatum zijn niet de enige waardevolle zaken die je met schema markup kunt toevoegen aan je snippets. Als een website schema markup heeft toegepast, kunnen gebruikers in de zoekresultaten bijvoorbeeld zien waar een website over gaat, waar zij zich bevinden, hoeveel bepaalde dingen kosten en nog veel meer waardevolle zaken.

Voor welk type content is het relevant?

Schema markup is beschikbaar voor verschillende typen content en websites.

Er is data markup voor:

  • Artikelen;
  • Lokale ondernemingen;
  • Restaurants;
  • TV programma afleveringen en beoordelingen;
  • Boek Reviews;
  • Films;
  • Software Applicaties;
  • Evenementen;
  • Producten.

Er zijn honderden schema markup items, van producten, evenementen en recepten tot… you name it.

De volledige lijst van items vind je hier.

Hoe kun je schema markup toevoegen aan je website?

Allereerst moet elk zichzelf respecterende programmeur schema markup simpel kunnen toevoegen.

Heb of ben je geen programmeur? Dan is er voor jou ook een oplossing, namelijk de Google’s Structured Data Markup Helper.

Klein nadeel: je hebt alleen keuzes uit een beperkt aantal tags. Dit zijn echter vanzelfsprekend wel de meest gebruikte tags.

1. Ga naar de Google Structured Data Markup Helper

Google Structured Data Markup Helper

 

2. Selecteer het type content waaraan je markup wilt toevoegen

Dit is redelijk voor de hand liggend. Als voorbeeld selecteer ik ‘Articles’ omdat deze het meest wordt gebruikt. ‘Articles’ dien je te selecteren als je bijvoorbeeld schema markup wilt toevoegen aan een blogbericht.

3. Voeg de url toe van de pagina of blogartikel waaraan je markup wilt toevoegen

Heb je nog geen url omdat je bijvoorbeeld een blogartikel nog niet hebt gepubliceerd? Kopieer dan de HTML van het blogbericht, klik op het tabblad ´HTML´ en plak je HTML in het veld.

Markup data type

 

Klik op ‘Start Tagging’. Vervolgens wordt de pagina geopend in de tool, waarna je de pagina in het linkerpanel ziet en de data items in het rechterpanel:

Tagging in markup helper

4. Highlight en selecteer de elementen die gemarkupt (is dat een woord?) dienen te worden

In mijn voorbeeld heb ik de titel van het artikel geselecteerd. Zodra je iets selecteert, dan verschijnt er automatisch een popup. In dit geval moet ik dus op ‘Name’ klikken:

Selecteer de juiste markup elementen

 

Zodra ik dat gedaan heb, verschijnt de titel als ‘Name’ in het rechterpanel:

Markup helper voorbeeld

5. Tag alle andere relevante items

Gebruik de lijst met data items uit het rechterpanel, als lijdraad. Waarschijnlijk zal je niet elk item kunnen taggen, tag dus gewoon wat wel kan.

6. Creëer de HTML

Klik zodra je klaar bent op ‘Create HTML’:

Creëer de html

 

Vervolgens wordt er een nieuwe pagina geopend, waar de nieuwe HTML van je pagina wordt getoond. Elk element dat je hebt toegevoegd wordt uitgelicht in de HTML:

De HTML van je schema markup

7. Voeg schema markup toe aan je webpagina

De volgende stap is om je CMS te openen en de uitgelichte data items toe te voegen aan je HTML. De items die je moet toegevoegen, kun je makkelijk terugvinden omdat ze zijn uitgelicht en doordat de locaties in de rechterbalk worden weergegeven:

Uitgelichte data items

8. Maak gebruik van de Structured Data Testing Tool om te controleren hoe je pagina eruit ziet

Met de Structured Data Testing Tool kun je testen hoe je pagina eruit ziet, nadat je de schema markup hebt toegevoegd.

Deze tool is redelijk voor de hand liggend. Vul je url in en druk op enter. Heb je jouw artikel nog niet gepubliceerd? Kopieer dan de HTML code en plak die in het veld. Je krijgt dan een preview van je snippet te zien.

Succes!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Test je kennis en doe de SEO quiz

SEO quiz
 

Het blog voor marketingbazen

Up to date blijven van de laatste ontwikkelingen op het gebied van B2B marketing en SEO? En wil je ook graag tips voor beter bloggen ontvangen?
Vul dan hier je e-mailadres in: