Inbound Marketing en SEO

Een SEO checklist voor je blogberichten (+ handige infographic)

Deel dit bericht:


Door:

 

Als je een blogbericht schrijft, dan doe je dat niet alleen voor jezelf, maar over het algemeen voor je doelgroep. Je wilt dus dat je doelgroep jouw blogbericht weet te vinden. Om ervoor te zorgen dat jouw bericht gevonden wordt, zijn er een aantal zogenaamde ‘on-page’ SEO elementen waar je rekening mee moet houden.

Om je een beetje op weg te helpen, hebben wij de belangrijkste elementen op een rijtje gezet.

Titel van je webpagina

De titel van je webpagina verschijnt in de tab boven je browser, als titel van je zoekresultaat in zoekmachines en op social media als je link gedeeld wordt. Dit noem je de title tag. De title tag moet minimaal één zoekwoord bevatten.

De titel van je webpagina moet 1 zoekwoord bevatten

Lees alles over title tags in mijn artikel: ‘Het belang van title tags voor SEO‘.

De titel van je blogbericht

De titel van je artikel wordt ookwel de H1 titel genoemd.

Zorg ervoor dat de titel relevant is, een zoekwoord bevat en niet langer is dan 60 à 70 karakters (meest ideaal 55-60 karakters).

Gebruik slechts één H1 tag per bericht. De H1 tag laat namelijk aan zoekmachines zien, waar het bericht over gaat. Als je de H1 tag vaker gebruikt, dan is het lastig te bepalen wat het onderwerp van het bericht is.

H2 – H6 Header tags

Dit kun je zien als sub headers die je artikel overzichtelijk maken. De H2 tag wordt als belangrijker gezien dan de H3 tag, de H3 tag belangrijker dan de H4 tag, enz.

Probeer zoekwoorden in de tags te verwerken, maar niet te vaak hetzelfde woord. Probeer af te wisselen met andere woorden, waar je ook op gevonden wilt worden.

Meta Description

Een goede meta description is erg belangrijk. Je wilt met je meta description mensen overtuigen op jouw blogbericht te klikken, als deze getoond wordt in de zoekresultaten.

Probeer een zoekwoord in het begin van de meta description te plaatsen en zorg ervoor dat je meta description niet langer is dan 150 karakters.

(Lees verder na de infographic)

Een SEO checklist voor je blogberichten infographic

De URL

Gebruik zoekvriendelijke url’s voor je blogberichten. Normaal gesproken gebruik je de titel van het bericht in de url, www.domein.nl/titel-van-bericht in plaats van www.domein.nl/php135 ofzo.

Gebruik streepjes (-) om woorden in de url te onderscheiden en vermijd underscores (_). Om titels zo kort mogelijk te houden, kun je lidwoorden als ‘de’, ‘het’, ‘je’ en ‘een’ weglaten uit de URL.

Zoekwoorden in de content

Uiteraard heb je een onderzoek gedaan, naar woorden waarop je gevonden wilt worden. Ga je content niet volproppen met deze zoekwoorden (Google zal je hier hiervoor straffen), maar verwerk ze op een natuurlijke manier in de tekst.

Probeer een zoekwoord niet vaker dan vijf keer te gebruiken en kies daarom soms voor vergelijkbare woorden waarop je gevonden wilt worden.

Images

Geef je afbeeldingen de juiste file naam

Zorg ervoor dat de bestanden van plaatjes niet te groot zijn. Hoe groter het bestand, hoe langer het duurt om een pagina te laden, wat weer een negatief effect heeft op je SEO.

Denk er aan dat je het bestand al de juiste naam geeft, voordat je het plaatst op je website. Heb je een plaatje van een cupcake? Sla deze dan op als cupcake.jpg, in plaats van image123.jpg.

Gebruik je meerdere woorden in de bestandsnaam? Gebruik dan een streepje om de woorden te onderscheiden, dus roze-cupcake.jpg, in plaats van rozecupcake.jpg.

Heb je meerdere plaatjes van roze cupcakes? Omschrijf ze dan. Dus bijvoorbeeld roze-cupcake-chocolade.jpg, in plaats van roze-cupcake2.jpg.

Alt tags

Door een alt tag toe te voegen aan een plaatje, help je zoekmachines nog beter begrijpen waar het plaatje over gaat. Een alt tag is een omschrijving. Probeer een long tail zoekopdracht waar jij je op richt, te gebruiken als omschrijving. Best practice is om 4 tot 8 woorden te gebruiken.

In mijn artikel ‘Hoe optimaliseer je afbeeldingen voor zoekmachines?’ ga ik hier verder op in.

Blogcategorieën

Door je blogberichten in bepaalde onderwerpen op te delen, help je jouw publiek jouw artikelen makkelijker te laten vinden.

Let er wel op dat als je een blogbericht in twee categoriën plaatst, dat je dan mogelijk dubbele content hebt. Lees in mijn artikel ‘Voorkom duplicate content met canonical URL’s‘ wat de nadelen zijn van dubbele content en hoe je dit kunt voorkomen.

Internal linking

Internal linking is ook erg belangrijk voor je SEO. Internal linking is een link van een webpagina, naar een andere webpagina, op dezelfde website. Met een internal link vertel je aan Google, dat de pagina waarnaar je linkt belangrijk is.

Daarnaast is het een uitstekend middel om ergens naar te verwijzen, zodat je een bepaalde term, onderwerp of bijvoorbeeld een onderzoek niet helemaal hoeft uit te leggen. Op deze manier blijf je bij één onderwerp.

En wat dacht je van Bounce Rates? Als iemand op een interne link klikt, dan gaat je Bounce Rate omlaag.

Kleine voetnoot: een hoge Bounce Rate is niet per definitie slecht. Als men op je pagina komt en ze hebben een antwoord op hun vraag gekregen, waarom zouden ze dan verder klikken? Het is vooral belangrijk dat ze een tijdje op je pagina blijven en niet meteen weer wegklikken. Lees er meer over in mijn blog ‘Een hoge Bounce Rate is niet per definitie slecht voor je SEO‘.

Wij hopen dat je hier wat aan hebt gehad en wij wensen je veel succes met het promoten van je blogberichten!

CTA Inbound & SEO whitepaper

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Test je kennis en doe de SEO quiz

SEO quiz
 

Het blog voor marketingbazen

Up to date blijven van de laatste ontwikkelingen op het gebied van B2B marketing en SEO? En wil je ook graag tips voor beter bloggen ontvangen?
Vul dan hier je e-mailadres in: