Inbound Marketing en SEO

SEO: de invloed van branding

Deel dit bericht:


Door:

 

Gisteren heb ik het gehad over de invloed van personalisatie op rankings. Een logisch vervolg van personalisatie, is branding. Maar allereerst, wat is branding eigenlijk? Je kunt branding het best omschrijven als een marketingstrategie, waarbij het doel is, om een bepaald merk in de gedachten van mensen te krijgen. Het uiteindelijke doel is een positief gevoel bij je merk te creëren, om prospects binnen te kunnen halen als klant.

Waarom is branding belangrijk voor SEO?

Waarom is branding belangrijk voor SEO?

Er zijn een aantal redenen waarom branding belangrijk is voor zoekmachine optimalisatie. Ik zal deze kort toelichten:

Loyaliteit voor je merk

Als iemand voor het eerst op je website komt, dan wil je dat die persoon blijft en ook weer vaker terugkomt. Je moet dus een zo’n positief mogelijke ervaring bieden en echt een band proberen te creëren.

Je merknaam in combinatie met een zoekopdracht

Als jouw merknaam vaak als zoekopdracht wordt gebruikt in combinatie met een bepaald zoekwoord, dan heeft jouw merk in de ogen van Google, een sterke affiniteit met dat zoekwoord.

Stel, er zijn veel mensen die ‘Phillips ledlampen’ intypen in Google, dan zal Phillips ook hoger scoren in de zoekresultaten van mensen die alleen ‘ledlampen’ intypen.

Sinds de Panda update probeert Google websites met goede te content te onderscheiden van slechte websites. Hier koppelen ze bepaalde kwaliteitsscores aan. Onderdeel van deze score is hoe vaak jouw merk gebruikt wordt in combinatie met een bepaald zoekwoord. Dat berekenen ze ongeveer op de volgende manier:

Branding en SEO: merknaam in combinatie met zoekwoordHoe hoger de score, hoe beter je ranking. Je moet dus goed nadenken over hoe jij jouw merk, in combinatie met jouw belangrijkste zoekwoorden, in de markt gaat zetten.

Branding zorgt voor een hogere click through rate

Branding zorgt ook voor een hogere click through rate. Men zal dus sneller op jouw website klikken wanneer je in de zoekresultaten verschijnt, als jouw merk bekend is. Mensen zijn sneller geneigd op een zoekresultaat te klikken, als het van een bedrijf of merk is dat ze al kennen.

Welke branding technieken kun jij toepassen?

Welke branding technieken kun jij toepassen?Veel mensen denken dat branding een dure activiteit is. Vaak is dat natuurlijk ook zo, als je er bijvoorbeeld voor kiest om commercials op TV en Radio uit te zenden. Er zijn echter genoeg belangrijke branding technieken die weinig tot niets kosten en die jij ook kunt toepassen. Ik zal er twee in het kort behandelen.

Kies een onderwerp uit je niche en specialiseer je daarin

Je profileren als expert over een bepaald onderwerp, is waarschijnlijk de snelste manier om een naam voor jezelf op te bouwen in jouw industrie.

Kies één onderwerp

Ik schrijf bijvoorbeeld veel over SEO. Ik ben uiteraard niet de enige, er zijn honderden en misschien wel duizenden anderen in Nederland die dit ook doen. Het is daarom heel lastig om binnen deze niche naam te maken. Maar wat als ik een specifiek onderwerp pak uit mijn niche? Zoals bijvoorbeeld link building? De concurrentie zou dan een stuk minder zijn. Ik zou dan veel artikelen en whitepapers kunnen schrijven over link building en langzaam maar zeker, mijzelf profileren als de expert op dit gebied.

Je overige diensten makkelijker verkopen

Door je te specialiseren op een bepaald onderwerp en als expert te worden gezien, zal er voor zorgen dat je zichtbaarder wordt en vertrouwen creërt. Heb je op een gegeven moment veel bezoekers en volgers en wordt je echt als een expert gezien? Dan is het natuurlijk makkelijker om je overige diensten ook te verkopen!

Online branding door link building

Welke websites hebben in jouw business al een goede naam? Voor mijn imago zou het goed zijn, als ik bijvoorbeeld genoemd wordt op de site van Marketingfacts. Zij hebben namelijk een goede naam in mijn industrie en als zij een artikel van mij zouden delen, dan zou ik wel goed moeten zijn, toch?

Identificeer de belangrijkste domeinen uit je industrie

Identificeer de belangrijkste domeinen uit je industrie. Probeer bepaalde betrokkenheid met ze te creëren door deel te nemen aan gesprekken op hun website en/of social media accounts. Vraag of ze eens op jouw site wat willen publiceren. Koop advertentieruimte op hun site. Op die manieren leg je contact en zullen zij mogelijk, indien jij een goede toevoeging bent, content van jou delen op hun website en/of social media.

CTA Inbound & SEO whitepaper

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Test je kennis en doe de SEO quiz

SEO quiz
 

Het blog voor marketingbazen

Up to date blijven van de laatste ontwikkelingen op het gebied van B2B marketing en SEO? En wil je ook graag tips voor beter bloggen ontvangen?
Vul dan hier je e-mailadres in: