Inbound Marketing en SEO

SEO: hoe gebruik je heading tags? (H1 t/m H6)

Deel dit bericht:


Door:

 

Het gebruiken van heading tags (of header tags) heeft verschillende voordelen. Hoewel on page optimalisatie slechts een onderdeel is van een goede SEO-strategie, is het nog steeds een belangrijk onderdeel.

Zoekmachines gebruiken onder andere heading tags om te achterhalen waar een pagina of artikel over gaat.

Daarnaast verbetert het de gebruiksvriendelijkheid. Een webpagina of blogartikel dat gebruik maakt van heading tags, is namelijk veel overzichtelijker en dus makkelijker te lezen voor de bezoeker.

Maar allereerst, wat is een heading tag? Je moet het in ieder geval niet verwarren met de title tag.

De definitie van een heading tag

Heading tags zijn:

1. De titel van de content van een webpagina of blogartikel;
2. De tussenkopjes die je gebruikt om je tekst op te delen.

Onder programmeurs zijn heading tags beter bekent als HTML header tags.

Er zijn zes verschillende heading tags: H1 t/m H6, waarin de H1 tag de belangrijkste is en de H6 de minst belangrijke.

De H1 tag van deze pagina is de titel van dit artikel: ‘SEO: hoe gebruik je heading tags? (H1 t/m H6)‘. Op een categoriepagina is de H1 tag de naam van de categorie en op een productpagina de naam van het product.

In Nederland worden heading tags ook wel kopteksten genoemd.

Zijn headers nog belangrijk voor SEO in 2016?

Zijn headers nog belangrijk voor SEO?

In HTML4 (programmeertaal om je website te bouwen) is het zo dat de H1 tag de belangrijkste tag is van de H1 t/m H6 tags.

Met de H1 tag geef je aan wat het belangrijkste onderwerp is van een webpagina of blogartikel. Daarom gebruik je per pagina slechts één H1 titel (daarover zometeen meer).

In HTML5 is dat echter niet zo. In HTML5 kun je verschillende secties op een pagina een H1 tag geven, voornamelijk vanwege design redenen.

Bovendien worden volgens het Searchmetrics’ 2015 Ranking Factors rapport, door twee van de vijf webpagina’s in de zoekresultaten zelfs helemaal geen H1 tags gebruikt.

Zijn dit signalen dat het gebruiken van H-tags minder belangrijk is geworden voor SEO?

Nee, integendeel.

Hetzelfde rapport laat namelijk zien dat het gebruik van H1 tags in de top 30 van de zoekresultaten zelfs is gestegen.

Natuurlijk is de kwaliteit van je content en Schema Markup belangrijker, maar dit geeft aan dat header tags nog steeds belangrijk zijn voor je SEO (Bron: Search Engine Journal).

Maar hoe vaak moet je een H1 tag dan gebruiken op een webpagina? Daar zal ik zo verder op ingaan.

Het voordeel van header tags voor SEO

Er zijn verschillende voordelen voor je SEO en de gebruiksvriendelijkheid voor je bezoekers, bij het gebruiken van H-tags.

Zoekmachines

Zoekmachines checken onder andere je H1 tag om te bepalen wat het onderwerp is van je webpagina of blogartikel.

Daarnaast checken ze of de content onder een header relevant is aan de header die je hebt gebruikt. Op die manier kunnen zij jouw content beter indexeren en matchen aan een zoekopdracht.

Gebruiksvriendelijkheid

De gebruiksvriendelijkheid voor je bezoekers wordt vergroot, als je gebruik maakt van tussenkopjes.

Als iemand na een zoekopdracht op een webpagina van jou komt, dan zullen ze eerst het artikel scannen. Door gebruik te maken van tussenkopjes, wordt jouw artikel veel overzichtelijker, waardoor jouw bezoekers het eerder zullen gaan lezen.

Hierdoor blijven ze langer op je website, zullen ze mogelijk een reactie achterlaten, je pagina mogelijk gaan delen, andere pagina’s gaan bezoeken, enzovoort.

Allemaal positieve signalen voor zoekmachines, waardoor je een betere ranking zal krijgen.

Hoe kun je heading tags het beste gebruiken?

Het goed toepassen van headers is geen rocket science, het is eigenlijk best simpel.

Headings gebruik je om je webpagina of blogartikel op een logische manier in te delen, net als ik in dit artikel heb gedaan. Met headers zorg je voor verschillende leesbare en overzichtelijke blokken.

Google heeft altijd aangeraden om slechts één H1 tag per pagina te gebruiken. Ik raad aan om dat dan ook te doen. Als jij namelijk meerdere H1 tags op een pagina gebruikt, dan zullen zij minder waarde hechten aan je H1 tags.

Zoals gezegd, is de H1 tag de belangrijkste tag van je webpagina. De H2 tag gebruik je als subheaders van de H1 tag, de H3 tag als subheaders van je H2 tag, enzovoort.

Voorbeeld:

<h1>Aarde<h1>

<h2>Europa<h2>

<h3>Nederland<h3>

<h4>Haarlem<h4>

Voorbeeld opmaak:

Voorbeeld opmaak headings

Gebruik je belangrijkste zoekwoord in je H1 tag. Heb je een long tail zoekopdracht geïdentificeerd waar je op gevonden wilt worden? Gebruik dat dan gerust als een H2 subheader, mits het relevant is natuurlijk.

Gebruik niet steeds hetzelfde zoekwoord in je verschillende kopjes. Bedenk synoniemen of gerelateerde zoekwoorden en plaats die dan in je headers.

Wat je absoluut niet moet doen

Hoewel het op een goede manier gebruik maken van headers geen rocket science is, zijn er wel een aantal dingen die je fout kunt doen:

  • Gebruik niet meer dan één H1 tag per webpagina;
  • Gooi je H-tags niet vol met dezelfde zoekwoorden;
  • Zorg dat elke header uniek is en niet al eens is gebruikt op een andere webpagina of blogartikel op je website;
  • Gebruik H-tags alleen om je content op een logische manier in te delen. Gebruik het niet als een design trucje, om bijvoorbeeld een telefoonnummer uit te lichten.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Test je kennis en doe de SEO quiz

SEO quiz
 

Het blog voor marketingbazen

Up to date blijven van de laatste ontwikkelingen op het gebied van B2B marketing en SEO? En wil je ook graag tips voor beter bloggen ontvangen?
Vul dan hier je e-mailadres in: