Inbound Marketing en SEO

SEO: personalisatie wordt steeds belangrijker voor je rankings

Deel dit bericht:


Door:

 

Het is natuurlijk voor elke SEO’er allang duidelijk dat zoekmachinemarketing niet als een op zichzelf staande activiteit gezien kan worden, maar een onderdeel moet zijn van een grotere marketingstrategie. Dit zal in de toekomst alleen maar toenemen.

Personalisatie en branding worden namelijk steeds belangrijker. In dit artikel vertel ik waarom personalisatie steeds belangrijker wordt voor je SEO en je rankings.

Personalisatie en zoekmachine rankings

Personalisatie en zoekmachine rankingsVroeger kreeg iedereen exact dezelfde zoekresultaten te zien, na het uitvoeren van een zoekopdracht. Vandaag de dag is dat anders. De missie van Google is om jou de beste zoekresultaten te geven, voor JOUW zoekopdracht.

Een studente van 18 jaar die een kamer wilt boeken in Londen, heeft andere wensen dan de directeur van Shell. De beste zoekresultaten voor de studente, zijn waarschijnlijk goedkope kamers in hostels, terwijl de directeur van Shell waarschijnlijk op zoek is naar een kamer van £300 per nacht in het Marriot.

Uiteraard zullen er genoeg resultaten zijn die voor een ieder hetzelfde zijn, maar Google probeert wel steeds meer zoekresultaten te geven die voor jou persoonlijk relevant zijn.

Locatie

De voor de hand liggende persoonlijke rankingfactoren zijn natuurlijk het land en de stad waarin jij je bevindt. Als iemand in Amerika ‘football’ intypt, dan verwacht die persoon American football resultaten en geen resultaten voor voetbal zoals wij dat kennen. Als iemand in Engeland ‘football’ intypt, dan verwacht die persoon juist wel “onze” voetbal in de zoekresulaten.

Hetzelfde geldt voor de stad waarin jij bent. Als jij ‘broodjeszaak’ intypt als zoekopdracht, dan hoop je natuurlijk op broodjeszaken uit de omgeving en niet op een broodjeszaak 200 km verderop.

Persoonlijke historie

Waar heb je op gezocht en op welke resultaten heb je geklikt? Welke websites bezoek je regelmatig? Welke artikelen van websites heb je geliked op Facebook? Google weet exact wat jij doet online en deze data wordt gebruikt om jouw zoekresultaten te personaliseren.

Connecties op Social Media

Een nieuwere rankingfactor is de invloed van jouw social media connecties, op jouw zoekresultaten. Offline zou jij aan vrienden om advies vragen voor een goed restaurant. Google probeert dit offline scenario na te bootsen. Dus als jij een connectie hebt op social media en die persoon heeft een restaurant beoordeeld of een artikel gedeeld, dan is het mogelijk dat het restaurant of het artikel hoger zal gaan ranken in jouw zoekresultaten.

Welke personalisatie technieken kun jij toepassen?

Hoe kun je hoger eindigen in de zoekresultaten?Ok, het is inmiddels duidelijk, personalisatie speelt een grote rol in SEO. Maar welke technieken kun jij toepassen, zodat je beter zal gaan scoren in de zoekresultaten van jouw doelgroep?

Ik zal in het kort een aantal mogelijkheden toelichten:

Je website

Het is belangrijk dat als men je website bezoekt, ze niet direct wegklikken, het liefst zoveel mogelijk pagina’s bekijken en op een later moment weer terugkomen voor nieuwe informatie. Want als iemand direct wegklikt, dan is je website in Google’s beredenering niet geschikt voor de zoekopracht, waarop je gevonden bent. Want waarom zou hij/zij anders meteen wegklikken?

Als iemand langer op je website is gebleven en zelfs op een later moment weer terugkomt naar je site, dan is dat uiteraard een positief signaal voor Google.

Wat ga jij doen om bezoekers op je website te houden?

Dus wat ga jij doen om je bezoekers op je website te behouden? Mooi design, heldere navigatie en duidelijke conversiepaden helpen al een hele hoop. Daarnaast moet je website natuurlijk ook antwoord geven op de vraag waarnaar de bezoeker op zoek was, dat creërt namelijk een persoonlijk gevoel. Hier zet je content marketing voor in.

Content Marketing

Met content marketing richt je je op de vragen en uitdagingen die jouw doelgroep heeft. Deze vragen en uitdagingen identificeer je en daar ga je content voor ontwikkelen om vindbaar te zijn. Je ontwikkelt voor elke fase van het aankoopproces nieuwe content om je leads door dit proces te leiden, tot het moment dat ze zover zijn om zaken te doen. Je zet social media marketing en emailmarketing in om de content onder de aandacht te brengen.

De content die je ontwikkelt kun je onderscheiden in ondersteunende content en premium content. Een voorbeeld van ondersteunende content zijn blogberichten. Deze schrijf je om vindbaar te zijn in Google. Bij premium content kun je denken aan bijvoorbeeld relevante whitepapers. Deze ontwikkel je om onbekende websitebezoekers, om te zetten in bekende leads en ze door het aankoopproces te leiden.

Waarom is Content Marketing goed voor je SEO?

A. Omdat alle nieuwe content die je op je website publiceert, weer een mogelijkheid is om op gevonden te worden in Google;

B. Omdat je de content creërt om de vragen en de uitdagingen van je doelgroep te beantwoorden. Dat geeft een persoonlijk gevoel, omdat je ze daadwerkelijk een antwoord geeft op hun vraag. Hierdoor krijgen ze een band met je website en zijn ze sneller geneigd weer terug te keren, als ze weer op zoek zijn naar nieuwe informatie;

C. Omdat je social media en emailmarketing inzet om je leads door het aankoopproces te leiden, waardoor ze weer teruggeleid worden naar je site. Dit proces noem je Lead Nurturing en hier kom ik zo op terug.

Social Media marketing

Deel relevante content

Het klikgedrag van mensen heeft een grote invloed op hoe hoog jij zal ranken in hun zoekresultaten. Is iemand al op je website geweest en komt die persoon op een ander moment weer terug op je site (returning visitor)? Dan heeft dat een positieve invloed op je rankings. Deel daarom relevante content op social media en link deze naar je site. Als ze jouw content interessant vinden, dan zullen ze op je linkjes klikken en dus weer terugkomen op je website.

Positieve invloed op connecties

Zoals eerder in dit artikel omschreven, hebben mensen invloed op de zoekresulaten van hun connecties. Liken en delen mensen jouw content op Social Media? Dan heeft dat een positief effect op jouw ranking in de zoekresultaten van hun connecties.

Het eerste contact

Misschien komen mensen wel via social media voor het eerst in aanraking met jouw website en bezoeken ze zo jouw site voor het eerst. Ook dat kan een positief effect hebben voor jouw website in hun rankings. Ze hoeven dus niet persé via Google op je site te zijn gekomen, om het van invloed te laten zijn op de rankings.

Emailmarketing

Nieuwsbrief

Heeft men zich ingeschreven voor je nieuwsbrief? Dan is dat een uitstekend middel om met interessante content of mooie aanbiedingen, mensen naar je website te leiden. Hierdoor keren ze weer terug naar je site, wat weer een positief effect heeft op je rankings.

Lead Nurturing

Heeft iemand een whitepaper gedownload op je website? Dan kun je een emailcampagne (lead nurturing workflow) activeren waarmee die persoon door het aankoopproces wordt geleid. Je zou die persoon bijvoorbeeld na het downloaden van de whitepaper, een email kunnen sturen met het verzoek om deel te nemen aan een webinar. Je voegt een linkje toe naar een landingspagina op je website, waar hij/zij zich kan inschrijven. Deze persoon komt dus daardoor weer terug op je website, wat weer een positief effect heeft op je ranking.

Events

Wat ga jij op een evenement doen om er voor te zorgen dat mensen naar je website gaan?

Zoals eerder aangegeven, hoeven mensen niet eerst via Google op je site te zijn gekomen, om het van invloed te laten zijn op hun rankings. Dus wat ga jij op een evenement doen om er voor te zorgen dat mensen naar je website gaan? En misschien nog wel belangrijker, wat ga je doen om ervoor te zorgen dat ze op je website blijven? Een mogelijkheid bieden om je presentatie te downloaden? Ze gebruik laten maken van een actiecoupon?

Link building

Evenementen kun je ook inzetten voor linkbuilding. Want wat voor unieks ga jij doen, zodat journalisten en/of bloggers over jou gaan schrijven?

CTA Inbound & SEO whitepaper

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Test je kennis en doe de SEO quiz

SEO quiz
 

Het blog voor marketingbazen

Up to date blijven van de laatste ontwikkelingen op het gebied van B2B marketing en SEO? En wil je ook graag tips voor beter bloggen ontvangen?
Vul dan hier je e-mailadres in: