Inbound Marketing en SEO

SEO tip: hoe stijg je van zoekresultatenpagina 2 naar 1?

Deel dit bericht:


Door:

 

Als jouw artikel ergens halverwege pagina 2 verschijnt in de zoekresultaten van Google, dan kun je bij wijze van spreken net zo goed ergens op pagina 21 eindigen, je hebt er namelijk niet zoveel aan.

Het doel is natuurlijk om op de eerste pagina te belanden en het liefst zo hoog mogelijk. Een SEO-techniek die je kunt gebruiken om te stijgen van pagina 2 naar pagina 1, is internal linking.

Internal linking is het linken van een webpagina, naar een andere pagina op dezelfde website. Met een internal link geef je aan dat de pagina waarnaar je linkt belangrijk is. Google neemt dit mee in zijn ranking.

Stap 1: Gebruik Google Webmaster Tools om zoekwoorden te identificeren waarvoor jij op de 2e of 3e pagina rankt

Mocht jij als websitebeheerder nog geen toegang hebben tot Google Webmaster Tools, dan raad ik je aan om een account op te zetten.

Je kunt de juiste zoekwoorden vinden door in te loggen in je Google Webmaster Tools en vervolgens op ‘Search Traffic’ en ‘Search Queries’ klikken:

Gebruik Google Webmaster Tools om zoekwoorden te identificeren

Sorteer de resultaten door op ‘Avg. position’ te klikken:

Sorteer de resultaten door op 'Avg. position' te klikken

Kijk vervolgens naar zoekwoorden met een gemiddelde positie tussen 11 en 30 (dus pagina 2 en 3 in Google). Zie je dat je verkeer krijgt, van zoekwoorden op pagina 2 en 3? Dan kun je er van uitgaan dat er vaak gezocht wordt op dit woord, maar scoor jij niet goed genoeg om op pagina 1 van de zoekresultaten te eindigen.

Stap 2: Identificeer welke pagina’s van jouw website een hoge autoriteit hebben

Je kunt makkelijk achterhalen welke pagina’s van jouw website de hoogste autoriteit hebben. Gebruik hiervoor de Open Site Explorer van MOZ.

Vul in de search bar je URL in en klik op ‘Search’. Klik vervolgens in het linkermenu, op ‘Top Pages’. Er zal dan een overzicht verschijnen met pagina’s van jouw website, die de hoogste autoriteit hebben:

Identificeer welke pagina's van jouw website een hoge autoriteit hebben

Stap 3: Ga naar de pagina’s met een hoge autoriteit en voeg interne links toe

Omdat deze pagina’s een hoge autoriteit hebben, zijn linkjes vanaf deze pagina’s meer waard dan linkjes van andere pagina’s. Plaats daarom linkjes van deze pagina’s, naar de pagina die je een boost wil geven en laten stijgen in de zoekresultaten van Google.

Simpel, vinden jullie niet?

CTA Inbound & SEO whitepaper

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Test je kennis en doe de SEO quiz

SEO quiz
 

Het blog voor marketingbazen

Up to date blijven van de laatste ontwikkelingen op het gebied van B2B marketing en SEO? En wil je ook graag tips voor beter bloggen ontvangen?
Vul dan hier je e-mailadres in: