Inbound Marketing en SEO

Alles wat je moet weten over SEO voor mobiel

Deel dit bericht:


Door:

 

Als er één ding duidelijk is, dan is het dat Google veel waarde hecht aan mobielvriendelijke websites:

Als jij geen mobielvriendelijke website hebt, dan loop jij veel websiteverkeer mis. Jouw website zal niet meer hoog ranken, bij zoekopdrachten die worden verricht vanaf een mobiel apparaat.

Voor elke website die serieus bezig is met zoekmachine optimalisatie, is een mobielvriendelijke of responsive website verplicht. Punt.

Wat maakt een website mobielvriendelijk?

Wat maakt een website mobielvriendelijk?

Een website is mobielvriendelijk als:

  • De content goed wordt weergegeven op een telefoon;
  • Je niet hoeft te zoomen;
  • De content makkelijk leesbaar is op kleine schermen;
  • Je makkelijk kunt navigeren met een vinger;
  • De site makkelijk te crawlen is door Google.

Het kiezen van het juiste type mobiele site

Wat voor mobiele website moet ik kiezen?

Er zijn drie verschillende manieren om je website mobiel te maken (met AMP eigenlijk vier, maar daarover zometeen meer):

  • Responsive webdesign;
  • Dynamische weergave;
  • Afzonderlijke mobiele site/URL’s.

Op de ‘Overzicht van SEO voor mobiel‘ pagina van Google, kunnen wij de volgende zin lezen: ‘Responsive webdesign is het ontwerppatroon dat door Google wordt aanbevolen’. Het staat er zelfs vetgedrukt, hiermee geeft Google duidelijk aan dat zij een voorkeur hebben voor responsive design.

Responsive webdesignSEO voor mobiel: responsive webdesign

De reden waarom webmasters en Google een voorkeur hebben voor responsive design, is omdat het de simpelste en minst risicovolle methode is.

Maar wat is responsive design eigenlijk?

Met responsive design geef je dezelfde HTML-code weer op dezelfde URL, ongeacht het apparaat van de gebruiker (desktop, tablet, mobiel, niet-visuele browser). De site kan echter anders weergegeven worden, afhankelijk van het schermformaat.

Voor SEO is responsive design een veilige keuze:

  • Het wordt aangeraden door Google;
  • Het heeft geen SEO risico’s;
  • Het is het makkelijkste te implementeren;
  • Het is compatibel met andere methodes;
  • Goedkoop om op te zetten en te onderhouden.

Nadelen:

  • Grote pagina’s die geschikt zijn voor desktop, laden mogelijk langzaam op mobiel;
  • Bied geen volledige mobiele gebruikerservaring aan.

Dynamische weergaveSEO voor mobiel: dynamische weergave

Dynamische weergave is een configuratie waarbij de server reageert met verschillende HTML (en CSS) op dezelfde URL, afhankelijk van de user-agent die de pagina aanvraagt.

Met andere woorden: met een dynamische weergave wordt voor mobiele apparaten andere code weergegeven dan voor desktop, maar de code wordt wel weergegeven op dezelfde URL.

Zo ben jij in staat om indexatieproblemen uit te sluiten, maar kun je wel een speciaal voor mobiele website opgemaakt design tonen aan je mobiele bezoekers.

Voordelen:

  • Eén URL voor alle type apparaten;
  • Je kunt je mobiele content scheiden, waardoor je deze content voor mobielspecifieke zoekopdrachten kunt optimaliseren;
  • Mogelijkheid om een andere gebruikerservaring te bieden op mobiel dan op desktop.

Nadelen:

  • Implementatie is complex;
  • Hogere kosten aan onderhoud.

Afzonderlijke mobiele site/URL’sSEO voor mobiel: afzonderlijke mobiele site

Je kan ook een mobiele versie van je website hosten op aparte URL’s, zoals bijvoorbeeld een mobiele subdomein (m.voorbeeld.nl). Hierbij heeft elke URL voor desktopapparaten een gelijkwaardige, andere URL waarmee voor mobiel geoptimaliseerde content wordt weergegeven.

Met de afzonderlijke mobiele URL’s geef je andere code weer, dan de vergelijkbare URL’s voor desktop.

Onderstaande afbeelding geeft een standaard scenario weer, afhankelijk van de user-agent die de pagina aanvraagt:

Verschillende opmaak voor mobiel en desktop

Voordelen:

  • Mogelijkheid om een volledig mobiele gebruikerservaring te bieden;
  • Mogelijkheid om te optimaliseren voor mobielspecifieke zoekopdrachten.

Nadelen:

  • Hogere kosten voor opmaak en onderhoud;
  • Gevoeliger voor errors.

Website software aanpassen

SEO voor mobiel: website software aanpassen

Dit is vaak makkelijker dan je zou denken. Bij content management systemen zoals bijvoorbeeld WordPress, Drupal of Joomla, hoef je vaak alleen een nieuw thema te kiezen.

Voorbeelden van responsive thema’s voor WordPress zijn:

Voorbeelden van responsive templates voor Joomla zijn:

Voorbeelden van responsive templates voor Drupal zijn:

Wil je weten hoe jij jouw site mobielvriendelijk kunt maken? Dat is natuurlijk afhankelijk van de software die je gebruikt.

Hier vind je handleidingen voor de meest gebruikte CMS-en:

Heb je door een websitebouwer een voor jou speciaal ontworpen website laten bouwen? Dan moet je hem/haar even aan zijn/haar mouw trekken om jouw website responsive te maken of een geheel nieuwe mobiele versie te laten bouwen.

Wil je een dynamische weergave van je website? Stuur je programmeur dan even naar deze pagina: ‘Dynamische weergave‘.

Mobielvriendelijke test

Mobielvriendelijke test van Google

Top, je hebt nu een mobielvriendelijke website!

Maarrr… heb je hem al getest? Of beter gezegd: heb je getest wat Google van je mobiele versie vindt?

Google heeft hier uiteraard een tool voor, namelijk de ‘Mobielvriendelijke test‘.

Mobielvriendelijke test van Google
Pfieuw, gelukkig kom ik goed uit de test! Ik ben echter helemaal niet tevreden met mijn mobiele site, die ga ik dus over een tijdje nog flink laten aanpassen.

Als jij niet goed uit deze test komt, dan geeft deze test aan waarom. Aan jou de taak om of zelf de juiste aanpassingen door te voeren of je programmeur een schop te geven.

Vertel het aan de wereld! In dit geval Google dus…

Mobiele site aanmelden bij Google

In onze online wereld heb je verschillende Goden, maar is Google vanzelfsprekend de oppergod.

Mogelijk de belangrijkste stap in SEO voor mobiel, is ervoor zorgen dat de Googlebot je pagina begrijpt.

Als Google niet jouw mobiele oplossing begrijpt, dan kan het zomaar betekenen dat Google denkt dat je helemaal geen mobielvriendelijke versie hebt van je website.

En dat wil je voorkomen…

De drie typen mobiele sites hebben elk een eigen manier om aan Google te laten weten, dat je site een mobiel alternatief heeft.

Responsive Design

Als jij gebruikt maakt van responsive design, dan begrijpt Google dat zonder extra hints of extra code.

Het belangrijkste dat Google adviseert met betrekking tot responsive websites, heeft betrekking tot hoe je de viewport instelt. De viewport is simpelweg de afmetingen van het scherm waar je webpagina in wordt weergegeven.

Als jij een responsive thema of template gebruikt, dan is de viewport meestal al ingesteld.

Gebruik je dat niet, dan raadt Google aan dat de viewport de volgende data bevat:

<meta name="viewport" content="width=device-width, initial-scale=1.0">

Dynamische weergave

Als een website gebruik maakt van dynamische weergave, dan levert het andere content aan desktops dan aan mobiele gebruikers.

Google kan niet automatisch detecteren wanneer content dynamisch wordt weergegeven, dus we moeten Google vertellen wat er gebeurt.

Dat vertel je met de zogenaamde ‘Vary HTTP’ header. Het ziet er als volgt uit:

GET /page-1 HTTP/1.1
Host: www.example.com
(...rest of HTTP request headers...)

HTTP/1.1 200 OK
Content-Type: text/html
Vary: User-Agent
Content-Length: 5710
(... rest of HTTP response headers...)

De Vary HTTP header vertelt Google dat de content die ze crawlen er anders uitziet, afhankelijk van wie er naar kijkt. Hiermee vertel je aan Google dat er een mobiel alternatief is.

Afzonderlijke mobiele site

Zoals gezegd heeft elke URL voor desktopapparaten een gelijkwaardige, andere URL waarmee voor mobiel geoptimaliseerde content wordt weergegeven.

De relatie tussen de twee URL’s geef je aan met een <link>-tag met de elementen rel=”canonical” en rel=”alternate”.

Aan de desktoppagina voeg je een speciale link met de tag rel=”alternate” toe die verwijst naar de overeenkomende mobiele URL. Zo kan Googlebot de locatie van de mobiele pagina’s van jouw site detecteren.

Aan de mobiele pagina voeg je de tag rel=”canonical” toe aan de link die verwijst naar de overeenkomende desktop-URL.

Dat kan in de HTML van de pagina’s zelf en in de sitemap.

Lees de ‘Afzonderlijke URL’s‘ hulppagina van Google, voor verdere uitleg.

Optimaliseren voor zoekmachines

Mobiel optimaliseren voor zoekmachines

Bij het optimaliseren voor mobiel, richt je op het design, website structuur, page speed, e.d. van websites, om een goede gebruikerservaring te kunnen bieden aan mensen die je website bezoeken via een mobiel apparaat.

Mobile page speed

Page speed is een Google ranking factor en de snelheid van je website is helemaal belangrijk voor mobiele gebruikers.

Mobiele netwerken zijn namelijk meestal langzamer dan je internet thuis.

Naast dat je jouw afbeeldingen dient te optimaliseren, is het belangrijk om je code te minimaliseren, gebruik te maken van browser caching en zo min mogelijk redirects te gebruiken.

Check mijn artikel ‘Hoe maak ik mijn website sneller‘, voor meer informatie. Een langzame website, zorgt namelijk voor een nog langzamere mobiele website.

Blokkeer niet CSS, JavaScript of afbeeldingen

Zorg ervoor dat alle CSS, JavaScript en afbeeldingen gezien kunnen worden door Googlebot.

Als je bepaalde bronnen blokkeert, dan geef je Google geen volledig beeld van je website.

Dit kan gebeuren als bijvoorbeeld je robots.txt bestand, bepaalde onderdelen van je website blokkeert.

Maak geen gebruik van popups

Een popup met bijvoorbeeld een verzoek om je in te schrijven voor een nieuwsbrief, is op desktops al irritant genoeg. Op mobiele apparaten zijn ze helemaal vreselijk en soms erg lastig om te sluiten. Dit kan zorgen voor hogere bounce rates.

Google suggereert om in plaats van popups een simpele banner te gebruiken. Zij waarschuwen ook dat het gebruik maken van popups op de mobiele versie van je website, kan zorgen voor indexatieproblemen.

Mobile redirects

Zorg ervoor dat redirects geen invloed hebben op de snelheid van je website.

Redirects op mobiele netwerken zijn erg langzaam. Maak daarom alleen gebruik van een redirect als je echt niet anders kan.

Houd rekening met dikke vingers

Touch screen navigatie kan ervoor zorgen dat men op de verkeerde button klikt, als je buttons te groot of te klein zijn of als ze in de weg zitten als iemand probeert te scrollen.

Maak gebruik van schema.org structured data

Door het gebrek aan schermruimte, vallen zoekresultaten met rich snippets nog meer op, dan op een desktop.

Maak gebruik van AMP

‘AMP’ staat voor ‘Accelerated Mobile Pages‘ en is een manier om content sneller weer te geven op mobiele apparaten.

Lees er meer over in mijn artikel ‘Welke invloed heeft Google AMP op SEO?

Doe een zoekwoordenonderzoek voor mobiel

Heb jij een lokaal bedrijf? Dan zijn er bepaalde zoekopdrachten die mensen wel op een mobiel gebruiken en niet op een desktop.

Denk hierbij aan wat Google ‘Visit-In-Person Queries’ noemt, zoals ‘hotel vlakbij’ of ‘koffie dichtbij’.

Lees er meer over in dit interessante artikel: ‘I-Want-to-Go Moments: From Search to Store‘.

Succes!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Test je kennis en doe de SEO quiz

SEO quiz
 

Het blog voor marketingbazen

Up to date blijven van de laatste ontwikkelingen op het gebied van B2B marketing en SEO? En wil je ook graag tips voor beter bloggen ontvangen?
Vul dan hier je e-mailadres in: