Inbound Marketing en SEO

Hoe bouw je met silo’s de beste SEO website structuur?

Deel dit bericht:


Door:

 

Hoe ziet een goede website structuur eruit? Hoe organiseer je de content op je website? Twee vragen waar veel website eigenaren mee worstelen.

En waarom is het zo dat de content die geschreven wordt door SEO-ers of content managers, meestal op het bloggedeelte van een website belanden? Is dat wel goed voor je zoekmachine optimalisatie?

Hoe ik mijn website het beste kan inrichten is iets waar ik de laatste tijd veel over nadenk, getuige ook de cornerstone content pagina’s die ik heb ontwikkeld.

Net als vele anderen, plaats óók ik namelijk mijn nieuwe content over het algemeen in mijn blog.

Silo website structuur

Een silo structuur is een diepe site structuur, dat logisch is georganiseerd. De hiërarchie wordt bepaald door hoofdthema’s, gevolgd door subthema’s of subonderwerpen (hoe je het ook wilt noemen).

Content met gerelateerde onderwerpen, moeten dicht bij elkaar gegroepeerd worden op de site. Met silo’s deel je jouw website dus eigenlijk op in categorieën.

Misschien goed om een afbeelding als voorbeeld te gebruiken, waarbij de potten met knikkers websites moeten voorstellen:

silo-website-structuur

Dit voorbeeld kwam ik tegen op het blog van Bruce Clay, één van de grondleggers van de silo structuur.

In de bovenste pot zien we groene, rode en gele knikkers door elkaar, zonder enige organisatie of structuur. We kunnen ervan uitgaan dat zoekmachines dit zullen classificeren als ‘pot met knikkers’.

Als we elke kleur in drie verschillende potten zouden doen, dan zouden die geclassificeerd worden als een pot met groene knikkers, een pot met rode knikkers en een pot met gele knikkers.

Als we echter alle kleuren in één pot willen doen, dan kunnen we ook elke kleur in drie verschillende subthema’s groeperen. Dan hebben we dus één hoofthema, namelijk ‘knikkers’ en drie subthema’s, namelijk groene knikkers, rode knikkers en gele knikkers.

De bovenste pot in het voorbeeld is een website zonder silo structuur. De drie potten daaronder zijn drie verschillende websites. De onderste pot is een website met drie opgesplitste categorieën en dus een silo structuur.

Het doel van een silo en de invloed op SEO

Zoekmachines houden van websites die ervoor zorgen, dat zij makkelijk de context van de content kunnen achterhalen. Een website met ongeorganiseerde content, zorgt ervoor dat het lastiger is voor een zoekmachine om te begrijpen waar een pagina over gaat. Hierdoor wordt het moeilijker om te ranken voor bepaalde zoekwoorden.

Hoe meer aan elkaar gerelateerde content je samenvoegt in een silo, hoe relevanter Google jouw website ziet voor het thema en de subonderwerpen waar jij over schrijft. Zij zijn hierdoor in staat een relatie te leggen tussen de onderwerpen waar jij over schrijft en zo de context van je content te achterhalen.

In mijn artikel ‘Dé handleiding voor zoekwoordenonderzoek‘ heb ik al uitgelegd dat Google gebruik maakt van semantic search waarmee zij data groeperen in concepten, door relaties te leggen tussen entiteiten.

Thema’s en subthema’s

Als jij de belangrijkste zoekopdrachten behandelt voor een bepaald thema en deze groepeert in een silo, dan ben je strategisch goed bezig.

Als je een stap verder gaat en je alle zoekopdrachten en elk onderwerp in een bepaalde niche behandelt, dan win je het internet.

Dit gaat als volgt: je werkt vanuit hoofdthema’s (concepten), om ze steeds verder op te delen in kleinere en kleinere categorieën, totdat je alle relevante zoekopdrachten hebt behandeld.

Als ik bijvoorbeeld ‘digital marketing’ als hoofdthema gebruik voor een silo, dan zouden daaronder relevante subthema’s als SEO, PPC, content marketing, social media, etc. kunnen vallen.

Onder ‘PPC’ zouden dan weer relevante subthema’s als Google Adwords en Bing Ads kunnen vallen.

Onder ‘Google Adwords’ zou dan weer ‘Google Adwords campagne’ kunnen vallen. Dit zou dan mogelijk de laatste schakel in de ketting kunnen zijn. Hieronder valt dan content waarmee je heel specifieke gebruikersvragen gaat beantwoorden:

  • Hoe zet ik een Google Adwords campagne op?
  • Kosten opzetten Google Adwords campagne;
  • Adwords campagne optimaliseren;
  • Etc.Hoe ziet een silo websitestructuur eruit?

Dit zijn niet alleen zoekopdrachten die mensen gebruiken. Deze zoekopdrachten geven jou ook een goed beeld over welke informatie jij moet toevoegen aan een pagina, om die pagina goed te laten ranken.

Interne link structuur

Om nog even door te gaan over de invloed van silo’s op SEO: je interne link structuur wordt veel beter met silo’s.

Vaak linken blogs naar productpagina’s, maar die linken zelden terug naar de blogartikelen. Dit éénrichtingsverkeer van linken is niet de meest ideale situatie.

Met een silo structuur link je waarschijnlijk naar de pagina’s rondom een pagina, omdat die een vergelijkbaar onderwerp behandelen. Dus pagina’s die een niveau hoger, een niveau lager en op hetzelfde niveau staan. En dat is goed, want met interne linkjes verspreid je wat autoriteit van de ene pagina naar de andere pagina.

Als al jouw content in je blog staat, dan is het vreemd om te moeten linken naar een compleet ander gedeelte van je website, zoals bijvoorbeeld je productpagina’s.

Voornaamste bezwaar

Het voornaamste bezwaar tegen de silo structuur is dat je teveel moet klikken vanaf de homepage om op bepaalde pagina’s te komen. Hoe hoger een pagina in een website structuur staat, hoe belangrijker de pagina is in de ogen van zoekmachines.

Dus komt een dergelijke opzet je SEO wel ten goede?

Dit bezwaar kan meteen de prullenbak in. Want als je belangrijkste content in je blog staat, dan moet men eerst vanaf je homepage op je blog klikken. Vervolgens moeten ze waarschijnlijk op een categorie klikken en dan mogelijk ergens op pagina 3 op het artikel. Een blogartikel zakt namelijk steeds verder weg in het archief, naarmate je nieuwe artikelen publiceert.

Het alternatief

Ik ben van mening dat dit de beste structuur is voor je website.

Er is echter één probleem: ik leer net als ieder ander steeds bij. Toen ik mijn website startte heb ik niet goed nagedacht over de structuur van mijn website. Het gevolg? Dat ik bijna al mijn content heb geplaatst in mijn blog.

Het wordt dus een enorme klus om mijn website te herstructureren en al mijn blogartikelen te verplaatsen naar pagina’s in een silo.

Ga ik dat doen? Mogelijk wel ja, maar voor nu kies ik voor een alternatief: cornerstone content pagina’s.

Ik heb voor mijn belangrijkste thema’s pagina’s gecreëerd, waarvan ik link naar relevante blogberichten. Kijk maar bijvoorbeeld naar mijn pagina ‘SEO gids’.

Let wel: een cornerstone content pagina moet je niet persé alleen zien als een alternatief voor silo’s. Integendeel, ze zijn uitermate geschikt om de hoofpagina in een silo te zijn.

Conclusie

Om hoog te kunnen ranken voor je belangrijskte zoekwoorden is het belangrijk om goed te kijken naar je website structuur.

Te vaak zie ik nog dat bedrijven bloggen, zonder dat er echt een strategisch plan achter zit. En dat is een enorm gemiste kans. `

Toch zonde als je tijd en energie hebt gestoken in het schrijven van 100 blogberichten en maar niet weet te ranken.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Test je kennis en doe de SEO quiz

SEO quiz
 

Het blog voor marketingbazen

Up to date blijven van de laatste ontwikkelingen op het gebied van B2B marketing en SEO? En wil je ook graag tips voor beter bloggen ontvangen?
Vul dan hier je e-mailadres in: