Inbound Marketing en SEO

Het stappenplan voor lokale SEO

Deel dit bericht:


Door:

 

Sinds de pigeon update van Google in 2014, is lokale SEO onmisbaar geworden voor ondernemers die zich richten op hun lokale markt.

Google heeft zijn afstand- en locatieparameters verbeterd, waardoor lokale ondernemingen sneller in de zoekresultaten naar voren komen.

Als jij ‘Italiaans restaurant’ intypt als zoekopdracht in Google, dan zal jij -als het goed is- Italiaanse restaurants uit jouw omgeving als zoekresultaat krijgen.

Dus hoe zorg jij er als lokale ondernemer voor, dat jij hoog in de zoekresultaten eindigt, als iemand uit jouw omgeving op zoek gaat naar jouw business?

(Tip: wil jij alles leren over SEO? Lees dan mijn SEO handleiding!)

Stap 1: Optimaliseer je website voor Local SEO

Lokale zoekmachine optimalisatie

Veel mensen denken dat als je website al geoptimaliseerd is, dat je dan je site niet meer hoeft te optimaliseren voor lokale SEO.

Dat is echter niet waar!

Creëer een mobiele versie van je website

Het zal je ongetwijfeld niet ontgaan zijn, een mobiele versie van je website is belangrijk voor Google. Maar nog belangrijker: het helpt jouw doelgroep om jou te vinden.

Het aantal zoekopdrachten met een mobiel apparaat, ligt bij lokale zoekopdrachten hoger dan bij andere soorten zoekopdrachten.

Ga maar na: heb jij lunchtijd en loop je door de stad op zoek naar een broodjeszaak? Dan zoek je dit op je telefoon. Je gaat geen bankje opzoeken om even rustig je laptop uit te klappen.

Omdat een mobiele versie van je website belangrijk is voor lokale SEO, is het van belang dat je AMP toevoegt aan je mobiele site. In mijn artikel ‘Welke invloed heeft Google AMP op SEO‘, ga ik hier verder op in.

Voeg lokale zoekwoorden toe aan je tags (title tag, H1, H2, image alt tag)

Heb jij een platenzaak in Amersfoort? Voeg dan lokale zoekwoorden toe aan je tags.

Dus in plaats van bijvoorbeeld ‘Seth’s platenzaak, de beste plek voor al je platen‘ te gebruiken als titel, zou je bijvoorbeeld ‘Seth’s platenzaak, de beste plek voor al je platen in Amersfoort en omgeving‘ als titel kunnen gebruiken.

Ook kun je een Google Map toevoegen aan je contactpagina. Klik maar op de link, dan begrijp je direct wat ik bedoel.

Voeg je NAW gegevens toe aan je HTML

Uiteraard plaats je jouw adresgegevens op je contactpagina. Je NAW gegevens toevoegen aan je HTML, gaat je zeker ook helpen.

Persoonlijk heb ik mijn NAW gegevens geplaatst in mijn footer. Dat is een plek waar men van verwacht mijn adresgegevens te kunnen vinden.

Schrijf en publiceer content voor je lokale markt

Ik heb het al vaker uitgelegd dat het schrijven van goede artikelen er voor kan zorgen dat je beter gevonden wordt in Google. Ook creëer je betrokkenheid doordat mensen je artikel gaan lezen, liken en delen, etc.

Dit geldt natuurlijk ook voor local SEO.

Als lokaal bedrijf heb je met het creëren van goede content een voordeel ten opzichte van grotere ondernemingen die zich op een geheel land richten.

Waarom?

Lokale ondernemingen kunnen hun content echt richten op hun lokale markt en daarmee de mensen uit hun regio echt aanspreken.

Sta je op een lokaal evenement, waar je met een kraampje jouw onderneming vertegenwordigt? Schrijf er een artikel over.

Bevind jouw onderneming zich in een leuke en inspirerende buurt? Schrijf een leuk artikel over je buurt.

Heb je leuk contact met je klanten? Interview je klanten en laat ze uitleggen wat ze zo geweldig vinden van jouw product.

Maak gebruik van Schema Markup

Dit is een wat technischer verhaal. Met Schema Markup plaats je wat code op je website, waarmee je zoekmachines onder andere kunt vertellen wat jouw locatie is.

Met de Schema Creator kun jij deze code toevoegen aan de contactinformatie op je contactpagina. Dit vereist slechts wat basiskennis van programmeren.

Stap 2: Registreer voor Google My Business (of Google Mijn Bedrijf)

Verbeter je lokale SEO met Google My Business

De tweede stap is jouw bedrijf toe te voegen aan Google My Business, mocht je dit nog niet gedaan hebben.

NAW gegevens

Voeg je NAW gegevens toe. Zorg dat deze consistent zijn met de NAW gegevens op je website en op andere plekken op het internet waar je NAW gegevens getoond worden (website kvk, overzichtspagina’s e.d.).

Kies de juiste categorie

Dit is een belangrijke stap. Door een categorie op te geven, kun je aangeven wat voor bedrijf je bent. Je kunt ook meerdere categorieën opgeven, doe dat alleen als het relevant is voor je bedrijf.

Vul je profiel zo volledig mogelijk in

Vul je profiel zo volledig mogelijk in. Voeg je producten/ diensten en openingstijden toe en maak gebruik van lokale zoekwoorden, zoals bijvoorbeeld ‘Fietsenwinkel Haarlem’ of ‘Italiaans restaurant Leidseplein Amsterdam’.

Voeg afbeeldingen toe

Voeg afbeeldingen van je werknemers, bedrijfsauto’s, vestiging, logo, etc., toe.

Note: heb je meerdere vestigingen? Dan kun je voor elke vestiging een nieuwe pagina toevoegen aan je Google My Business account.

Stap 3: Voeg je onderneming toe aan andere zoekmachines

Voeg je onderneming toe aan andere zoekmachines en social media accounts

Men gaat niet alleen in Google op zoek naar ondernemingen, maar ook op andere websites. Wat dacht je van Bing? Of social media accounts zoals Facebook en LinkedIn?

Je onderneming toevoegen aan Bing

Net als bij Google, kun je jouw onderneming ook toevoegen aan Bing. Ga naar Bing Places en claim je listing. Zorg dat je NAW gegevens overeenkomen met al je andere vermeldingen op het web. En voor Bing places geldt het zelfde als Google My Business: vul je profiel zo volledig mogelijk in.

Je onderneming toevoegen aan Social Media accounts

Facebook wordt steeds belangrijker voor lokale zoekmachine marketing. Het wordt een steeds belangrijker platform voor klanten om reviews te schrijven over jouw onderneming. Daarnaast kan je Facebook bedrijfspagina in de zoekresultaten van Google verschijnen.

Doe jij zaken met andere bedrijven? Dan moet je zeker ook een bedrijfspagina op LinkedIn aanmaken.

Zit jouw doelgroep veel op bijvoorbeeld Twitter, Instagram, Pinterest of YouTube? Dan moet je daar zeker ook een account op aanmaken en actief op aanwezig zijn.

Stap 4: Plaats je diensten op overzichtspagina’s

Plaats je diensten op overzichtspagina’s

Als lokale ondernemer kun jij jouw website, NAW gegevens en producten/diensten plaatsen op websites die een overzicht geven van lokale ondernemingen. Denk hierbij bijvoorbeeld aan De Gouden Gids.

Zorg er wel voor dat je jouw bedrijf niet gaat toevoegen aan vage verzamelpagina’s, zoals bijvoorbeeld startpagina’s. Zorg ervoor dat de website waar jij jouw gegevens op plaatst, gerespecteerde sites zijn.

Ik zal enkele voorbeelden geven, van geschikte sites:

Places.nl

Op Places.nl kun jij jouw bedrijf gratis aanmelden. Als jij jouw bedrijf toevoegt op Places.nl dan wordt je vindbaar voor de 6,6 miljoen bezoekers van Telefoonboek.nl. Daarnaast kunnen bezoekers een review over jouw bedrijf achterlaten.

De Telefoongids & de Gouden Gids

Je kunt je onderneming gratis toevoegen op detelefoongids.nl. Deze website kent iedereen natuurlijk, dus daar hoef ik niet veel meer over te vertellen.

Marktplaats

Eén van de meest populaire websites van Nederland, is natuurlijk Marktplaats. Ben jij een vakman? Plaats dan je klus ook op Marktplaats!

Yelp

Yelp is een populaire Amerikaanse tool. Mensen kunnen er lokale ondernemingen vinden en er een review over schrijven of het bedrijf aanbevelen aan anderen. Dit kunnen ze supersnel doen middels onder andere een app op hun smartphone.

Yelp is in 2010 ook in Nederland gelanceerd en wint snel aan populariteit. Ik raad je daarom zeker aan om je onderneming toe te voegen aan Yelp.

FourSquare

Foursquare is een, op locatie gebaseerd, sociaal spel. Als je gebruik maakt van Foursquare heb je de mogelijkheid om overal “in te checken”. Via GPS op je telefoon ziet Foursquare waar je bent en welke locaties er in de buurt zijn.

Als jij ingecheckt bent bij een restaurant en je tipt het aan een ander, dan krijg je daar punten voor. Zeker de moeite waard om je bedrijf aan te melden bij FourSquare, helemaal als je een horeca-bedrijf hebt natuurlijk.

Expatica

Expatica geeft nieuws en informatie aan expats die verhuizen naar Nederland. Deze site heeft redelijk wat bezoekersaantallen en zij zijn prominent op social media aanwezig.

Jij als lokale onderneming kan ook een vermelding krijgen op deze site.

Stap 5: Verzamel reviews

Verzamel reviews van je klanten

De beste reclame voor een ondernemer zijn tevreden klanten. Mensen die op zoek gaan naar een onderneming, lezen ook graag reviews over deze ondernemingen.

Reviews beïnvloeden voor een groot gedeelte het koopgedrag van mensen die online op zoek gaan naar een onderneming. Bovendien helpen positieve reviews in het lokale algoritme van Google, jou aan een betere ranking.

Probeer daarom zoveel mogelijke positieve reviews te verzamelen. Maak hiervoor gebruik van je Google My Business pagina en relevante websites zoals Yelp, FourSquare, TripAdvisor en Facebook.

Heeft iemand een positief review achtergelaten? Reageer dan daarop, dat versterkt de band.

Heeft iemand een negatief review achtergelaten? Schiet niet meteen in de stress en reageer vriendelijk op het review. Mogelijk kun je ze tegemoet komen en zijn ze zo tevreden met de afhandeling, dat ze hun negatieve review, veranderen in een positieve.

Stap 6: Wees betrokken bij je buurt

Worden er evenementen in je buurt georganiseerd? Ben je sociaal betrokken bij initiatieven uit je omgeving? Dan kan dat er toe leiden dat je genoemd wordt in persuitingen, dat bezoekers over je gaan schrijven, dat je potentiële klanten te spreken krijgt en zo kan ik nog wel even doorgaan.

Het verzamelen van linkjes is sowieso erg belangrijk voor SEO, dus ook voor je lokale SEO! Sociaal betrokken zijn, kan een tactiek zijn, dat je goed zal gaan helpen met het verzamelen van linkjes.

Conclusie

Local SEO vergt een brede aanpak, waarin consistentie en betrokkenheid centraal staan.

Zorg ervoor dat je website goed geoptimaliseerd is voor lokale zoekopdrachten, schrijf regelmatig local based content, zorg dat je NAW gegevens overal op het web hetzelfde zijn, probeer backlinks te verzamelen, zorg voor zoveel mogelijk positieve reviews en wees betrokken bij je omgeving.

Succes!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Test je kennis en doe de SEO quiz

SEO quiz
 

Het blog voor marketingbazen

Up to date blijven van de laatste ontwikkelingen op het gebied van B2B marketing en SEO? En wil je ook graag tips voor beter bloggen ontvangen?
Vul dan hier je e-mailadres in: