Inbound Marketing en SEO

#throwbackthursday: Volkswagen Think Small

Deel dit bericht:


Door:

 
Tegenwoordig heb jij als (B2B) marketeer toegang tot het internet. Je hebt een mooie website om bezoekers naar toe te trekken en te converteren, deze optimaliseer je om gevonden te worden door de juiste mensen in Google en je zet Social Media in om je doelgroep te bereiken.
In de jaren 60 hadden ze natuurlijk al deze kanalen niet. Als ik aan de 60’s denk, dan denk ik meteen aan Don Draper van Mad Men. Ik vond dit als marketeer een erg leuke serie. Daarom lijkt het mij leuk om regelmatig op donderdag een geslaagde campagne uit het verre verleden uit te lichten. En geloof het of niet, wij hedendaagse marketeers kunnen er zowaar wat van leren.

Volkswagen ‘Think Small’

Toen ik online op onderzoek uitging naar campagnes uit de jaren 60, kwam ik meteen de ´Think Small´campagne van Volkswagen tegen. Voor velen de beste printcampagne ooit en voor mij een fantastisch onderwerp voor onze eerste #throwbackthursday. Ik vind de VW Kevers en de VW busjes namelijk geweldig!

Hoe kon een langzame en vreemd uitziende auto, dat vernoemd is naar een insect en gebouwd is door de nazi’s, zo’n icoon worden voor een hele naoorlogse Amerikaanse generatie? Door geweldig design en marketing.

Volkswagen marketing campagne

Het idee

Eind jaren 50 kwamen Doyle Dane Bernbach en Volkswagen op het idee om het beeld van auto’s compleet te veranderen. Auto’s waren in die tijd niet alleen een handig middel om je kinderen naar school te brengen, het waren ook echte ‘fashion statements’ en ‘muscles on wheels’, iets om patserig mee te doen.

De VW Beetle was dus een echte uitdaging voor marketeers. Het was een kleine, langzame, lelijke auto en ook nog eens gebouwd door nazi’s. Dus wat deden ze? Ze waren eerlijk! In hun advertenties deden ze dus het tegenovergestelde van wat je van een advertentie zou verwachten. Ze zeiden letterlijk in hun advertenties dat een VW Beetle niet zo cool is als andere auto’s en dat hij slechts een topsnelheid heeft van 72 mph!

Think small campagne van Volkswagen

Het resultaat

Als jij wakker zou worden in de jaren 60 en je zag deze advertentie in de krant, dan zou je in de war raken. En exact op dat moment hadden zij al gewonnen. Zij hebben je gegrepen door slimme content, content waarbij het leek dat ze hun eigen product beledigde. Maar dat was natuurlijk niet zo…

Ze begonnen met vertellen dat de Beetle niet zo cool en snel was als andere auto’s. Daarna vertelden ze echter, dat doordat hij niet snel was, hij niet zoveel benzine slurpte, je niet regelmatig nieuwe banden nodig had en dat hij daardoor ook niet vaak gerepareerd hoefde te worden. Door af te sluiten met te vertellen dat de motor misschien wel niet de snelste motor is, maar wel één van de meest geavanceerde.

Ze hebben dus een klassieke marketingtruc gebruikt. Eerst schetsen zij het beeld van de ideale auto en vertelden zij waarom de VW Beetle dat totaal niet is. Daarna vertelden ze dat dat iets goeds is, omdat die andere auto’s alleen maar benzine slurpen en vaak gerepareerd dienen te worden. Dus dat klinkt wel goed! Het is geen snelle auto, maar het is wel een verstandige aankoop. Iets waar de ‘average Joe’ zich mee kon identificeren.

VW in plaats van Volkswagen

In hun advertenties spraken ze bewust over ‘VW’ in plaats van ‘Volkswagen’. ‘Volkswagen’ is een mondvol en klinkt nogal Duits en totaal niet Amerikaans. ‘VW’ daarentegen, ziet er cool, fris, vriendlijk en simpel uit. Dus in plaats van dat je je afvroeg of het wel sociaal verantwoordelijk was om in een Duitse auto te rijden, vond je het een vriendelijke auto en zat je al te denken aan schattige koosnaampjes.

En tot slot het design…

De campagne had als naam ‘Think Small’ en de advertenties moesten dit ook uitdragen. Dus hoe konden ze dit het best vertalen naar een advertentie? Veel witruimte was het antwoord…

geweldig-design

Dit is geen lifestyle advertentie. De auto wordt niet weergegeven als een onderdeel van een lachende alledaagse familie. Nee, het is een zwarte vlek op een zee van wit en sloot perfect aan bij de slogan ‘Think Small’. Dit kwam redelijk schokkend binnen. Misschien is het wel niet zo slecht om een kleine auto te bezitten? Misschien is het wel iets geweldigs?

Al met al een geweldige en geslaagde campagne, die absoluut gezien mag worden als één van de beste campagnes ooit!
CTA Inbound & SEO whitepaper

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Test je kennis en doe de SEO quiz

SEO quiz
 

Het blog voor marketingbazen

Up to date blijven van de laatste ontwikkelingen op het gebied van B2B marketing en SEO? En wil je ook graag tips voor beter bloggen ontvangen?
Vul dan hier je e-mailadres in: