Inbound Marketing en SEO

Behaal toppositie in Google met cornerstone content pagina’s

Deel dit bericht:


Door:

 

Stel je eens voor, jij wilt meer leren over zoekmachine optimalisatie en je gaat in Google op onderzoek uit.

Via een zoekopdracht beland je op een blogartikel van een website die veel over SEO schrijft. Je vindt het superinteressant en wilt graag meer lezen.

Er is echter één probleem. Het menu van de website is gewoon zo’n standaard menu, met een dienstenbutton, een contactbutton, etc.

In het bloggedeelte staan natuurlijk verschillende artikelen over SEO, maar die staan allemaal door elkaar, in volgorde van laatste gepubliceerd bovenaan.

Er is dus geen duidelijk stappenplan voor jou om SEO van A tot Z te leren.

“Had die website maar een pagina waarin stap voor stap werd uitgelegd hoe SEO werkt, met linkjes naar bijbehorende blogartikelen.”

Maar die is er niet, dus misschien een reden om toch maar weer verder te zoeken? Toch jammer en een gemiste kans.

Dergelijke pagina’s noem je ‘cornerstone content pagina’s’ en de content op die pagina’s noem je ‘cornerstone content’.

Websites met cornerstone content pagina’s, zorgen ervoor dat nieuwe bezoekers zich niet verloren voelen en toegang hebben tot de belangrijkste content op een website.

Ik heb zelf ook cornerstone content pagina’s, check maar in mijn menu.

Ranken voor zoekwoorden met cornerstone content pagina’s

Ranken voor zoekwoorden met cornerstone content pagina's

Belangrijk om te weten is dat niet websites ranken voor een zoekwoord, maar dat webpagina’s dit doen.

Als jij wilt ranken voor een bepaalde zoekwoord, dan moet je besluiten welke pagina op je website dé pagina gaat worden die moet gaan ranken voor dat zoekwoord.

Je zoekwoord toevoegen aan de titel van elke pagina gaat je niet helpen. Het schrijven van 200 artikelen omtrent dat zoekwoord ook niet (oké, misschien een beetje dan).

Je hebt één pagina nodig die het middelpunt is van alle artikelen met dat onderwerp. Vanaf die pagina link je naar alle artikelen, die hetzelfde onderwerp behandelen.

Yoast heeft hier een interessant e-book over geschreven: ‘Content SEO by Yoast‘.

Hoe maak je een cornerstone content pagina?

Hoe maak je een cornerstone content pagina?

Uiteraard zijn er een aantal zaken waarmee je rekening moet houden, bij het creëren van een goede cornerstone content pagina.

Ik zal deze één voor één behandelen.

Maak gebruik van een pagina in plaats van een blogartikel

Het is belangrijk om gebruik te maken van een pagina in plaats van een blogartikel, voor het creëren van een cornerstone content pagina.

Het is namelijk zo dat hoe hoger een pagina in je website structuur zit, hoe belangrijker die pagina is in de ogen van zoekmachines. Met andere woorden: hoe vaker je moet klikken om vanaf de homepage op een pagina te komen, hoe minder belangrijk die pagina wordt.

Blogartikelen verdwijnen langzamerhand verder in je blogarchief, als je regelmatig nieuwe artikelen publiceert. Het gevolg hiervan is, dat je steeds meer moet klikken vanaf je homepage om op dat artikel te komen.

Cornerstone pagina’s moeten dus hoog in je websitestructuur geplaatst worden. Het beste is dat je de cornerstone pagina’s kunnen bereiken met één klik vanaf de homepage.

Voer een zoekwoordenonderzoek uit

Zoals zojuist besproken gebruik je cornerstone pagina’s om te ranken voor je belangrijkste zoekwoorden.

Het is dus belangrijk om een goed zoekwoordenonderzoek uit te voeren, waarmee je de meest geschikte zoekopdracht kiest voor je content. In andere woorden: wat is de meest relevante vraag die gebruikers van zoekmachines stellen, waar jouw content antwoord op geeft?

En wordt deze zoekopdracht vaak genoeg gebruikt om tijd en energie te steken in het creëren van een cornerstone pagina?

Denk aan je title tag

Gebruik de gekozen zoekopdracht in je title tag, maar onthoud dat de title tag ook een headline is. Het moet dus echt een aansprekende titel zijn, die mensen overhaalt om op jou te klikken als je in de zoekresultaten verschijnt.

Bouw je content op een logische manier op

Dit is wel redelijk voor de hand liggend, maar kies voor een logische opbouw.

In mijn SEO cornerstone artikel ben ik begonnen met een goede introductie, om vervolgens zoekmachine optimalisatie in een logische volgorde, stap voor stap uit te leggen.

Zorg dus voor een goede structuur en breng je lezers steeds meer bij over de onderwerpen waar jij over schrijft en/of de diensten die je aanbiedt.

In mijn geval had ik al redelijk wat blogartikelen geschreven. Maar om een volledige tutorial te kunnen aanbieden, heb ik veel nieuwe artikelen over SEO moeten schrijven.

Creëer killer content

Heb jij een goedscorende website met een hoge autoriteit? Dan kan het natuurlijk zo zijn dat jouw cornerstone pagina het vrij snel goed doet in zoekmachines.

Over het algemeen is het echter zo, dat de autoriteit van een pagina en dus de ranking, mede afhankelijk is van het aantal relevante linkjes dat die pagina ontvangt.

Deze linkjes moet je van Google op een natuurlijke manier vergaren. Dat betekent dus dat je content echt indrukwekkend moet zijn, anders hebben anderen geen reden om er naar te linken.

Ontwikkel een geweldige tutorial. Schrijf een indrukwekkende statement. Beantwoord de vraag zoveel beter dan de concurrentie. Alleen dan maak je kans op linkjes van andere websites.

Maak gebruik van interne linkjes

Zodra je de cornerstone pagina hebt gemaakt, wordt het tijd voor de volgende stap: creëer interne linkjes om te linken van relevante artikelen op je website, naar je cornerstone pagina.

Voordelen van interne linkjes:

  • Je groepeert artikelen omtrent dezelfde thema’s, waardoor Google makkelijker het onderwerp van een artikel of pagina kan identificeren en indexeren;
  • Je verspreidt zogenaamde ‘link juice’ van de ene pagina, naar de andere pagina. Zo verdient de pagina wat extra autoriteit;
  • Je helpt bezoekers relevante content makkelijker te vinden.

Je kunt middels een Google command achterhalen, welke pagina’s Google als relevant ziet voor je cornerstone pagina.

Type in Google de volgende zoekopdracht:

site:jouwdomein.nl onderwerp

Vervolgens krijg je verschillende pagina’s van je website als zoekresultaat. Open deze pagina’s en voeg een interne link toe, die linkt naar je cornerstone pagina.

Zorg ervoor dat je linkt vanuit je content en niet vanuit een sidebar of zo. Linkjes vanuit content zijn namelijk veel meer waard.

Update je content regelmatig

Geweldig, je cornerstone pagina’s scoren super en je hebt die toppositie behaalt in Google!

Helemaal top natuurlijk, maar die positie wil je graag behouden. Update daarom je cornerstone pagina’s regelmatig en probeer je pagina’s nog sterker te maken.

Je concurrentie zit namelijk niet stil. Bovendien houdt Google van verse content en zullen je lezers vaker terugkomen als je regelmatig nieuwe content toevoegt.

Promoot je cornerstone pagina’s

Als jij iets goeds hebt gecreeërd, dan is het iets om trots op te zijn.

Bovendien zullen er anderen zijn die het graag willen delen, waardoor jij een groter publiek bereikt, meer verkeer trekt en mogelijk nieuwe linkjes verdient.

Slotwoord

Het eerste doel van cornerstone content is om de behoefte van je websitebezoeker te beantwoorden. Het tweede doel om ervoor te zorgen dat mensen er zo enthousiast over zijn, dat ze bereid zijn om ernaar te linken.

Als jij je cornerstone content op een strategische manier inzet en zulke geweldige content creëert, waarnaar mensen graag linken, dan ga jij die topposities in Google zeker behalen!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Test je kennis en doe de SEO quiz

SEO quiz
 

Het blog voor marketingbazen

Up to date blijven van de laatste ontwikkelingen op het gebied van B2B marketing en SEO? En wil je ook graag tips voor beter bloggen ontvangen?
Vul dan hier je e-mailadres in: