Inbound Marketing en SEO

De ultieme handleiding voor anchor teksten

Deel dit bericht:


Door:

 

Veel mensen realiseren het niet, maar iets simpels als de anchor tekst kan veel invloed hebben op je SEO.

Pas je het op een goede manier toe? Dan heb je kans om hoog te ranken in de zoekresultaten van Google.

Pas je het op een foute manier toe? Dan kun je daar zelfs een penalty voor krijgen van Google en daardoor enorm zakken in de zoekresultaten.

Nu ik je aandacht heb, is het goed om eerst te vertellen wat een anchor tekst is.

Wat is een anchor tekst?

De anchor tekst is eigenlijk iets heel simpels: het is de klikbare tekst van een hyperlink. Het is dus de tekst van een linkje op een webpagina, dat verwijst naar een andere pagina op dezelfde website of een pagina op een andere website.

In de volgende zin: ‘Ik vind het toonaangevende SEO website MOZ een goede bron van inspiratie’ is de tekst ‘toonaangevende SEO website MOZ’ de anchor tekst.

De anchor tekst blijft erg belangrijk, zolang het aantal relevante websites die naar jou linken, een belangrijke ranking factor blijft. De anchor tekst vertelt zoekmachines waar de pagina over gaat waarnaar gelinkt wordt.

Met bovenstaande voorbeeld vertel ik dus dat de woorden ‘toonaangevende SEO website MOZ’ relevant is aan de link http://moz.com.

Daarnaast wordt de anchor tekst tegenwoordig ook door Google gebruikt, om spam of over-optimalisatie van websites tegen te gaan. Dit kan er zelfs toe leiden dat Google penalties geeft aan websites die zich daar schuldig aan maken.

Voorbeeld van anchor text

Google Penguin: de update die alles veranderde

De Penguin update van Google veranderde hoe SEO’ers link building moesten aanpakken.

Penguin pakt websites aan die foute link building tactieken toepassen, om maar zo hoog mogelijk in de zoekresultaten te verschijnen.

Als jij in het verleden voor het zoekwoord ‘SEO-strategie’ hoog wilde ranken en jij ontving veel linkjes met de exacte anchor tekst ‘SEO-strategie’, dan zou je hoog voor dat zoekwoord ranken.

Nu gebruikt de Penguin update de anchor teksten om te bepalen of een website foute link building tactieken toepast.

Stel, ik wil hoog ranken voor het zoekwoord ‘SEO-strategie’ en 100% van de linkjes die ik ontvang, heeft als anchor tekst ‘SEO strategie’, dan kan het bijna niet anders dan dat ik die linkjes niet op een natuurlijke manier heb ontvangen.

Google heeft dus de waarde van anchor teksten met een exacte match sterk verminderd.

Bovendien als mijn website compleet is geoptimaliseerd rondom het zoekwoord ‘SEO-strategie’, dan doe ik aan over-optimalisatie.

Google checkt dus je link profiel met de content waarnaar gelinkt wordt. Zijn beide duidelijk geoptimaliseerd rondom hetzelfde zoekwoord, dan krijg je een penalty.

Belangrijk is dus om een goede mix van verschillende typen anchor teksten op te bouwen in je linkprofiel.

De verschillende typen anchor teksten

De verschillende typen anchor teksten

Om je anchor teksten zo goed mogelijk te kunnen optimaliseren, is het belangrijk om te weten welke verschillende soorten anchor teksten er bestaan.

Ik zal de verschillende typen nu behandelen.

Generic anchors

Zoals de naam al doet vermoeden, zijn generic anchors normale anchor teksten zoals ‘klik hier’, ‘Lees meer’ of ‘Vraag nu aan’. In de zin ‘Klik hier voor het downloaden van de whitepaper’ is de tekst ‘Klik hier’ de generic anchor.

Branded anchors

Een branded anchor is een anchor dat een merknaam in de tekst gebruikt. Dit is een veilige anchor om te gebruiken.

In het voorbeeld dat ik eerder heb gebruikt, gebruikte ik de merknaam ‘MOZ’ in mijn anchor. Stel dat ik alleen ‘MOZ’ had gelinkt en de rest van de tekst niet, dan was dat een branded anchor.

MOZ is zo’n typische branded anchor die veel wordt gebruikt, omdat zij gezien worden als de nummer één SEO website ter wereld. Veel websites linken dus naar MOZ als een bron (ik ook vaak) en gebruiken dan de merknaam MOZ als anchor tekst.

Brand + keyword anchor

Het gebruiken van brand + keyword anchors is een andere veilige en effectieve methode voor het bouwen van een anchor profiel. Het is een combinatie van een merknaam + zoekwoord.

‘SEO-diensten Stidolph’ is een voorbeeld van een brand + keyword anchor.

Naked link anchors

Link jij naar een andere website en plaats je dan gewoon de URL, in plaats van dat je wat tekst hyperlinkt? Dan noem je dat een naked link anchor. Dus als ik bijvoorbeeld gewoon http://moz.com plaats als link.

Image anchors

Je kunt ook een anchor tekst koppelen aan een afbeelding. Google ziet de ‘Alt tag’ als een anchor tekst. Maak hier dus gebruik van, voor de diversiteit van je anchor profiel.

LSI anchors

LSI staat voor Latent Semantic Indexing. Het verwijst naar variaties van je belangrijkste zoekwoorden, zogenaamde synoniemen dus.

Als jouw belangrijkste zoekwoord bijvoorbeeld ‘bioscoop’ is, dan zijn de LSI zoekwoorden die daarbij kunnen horen bijvoorbeeld ‘cinema’, ‘filmhuis’ en ‘filmtheater’.

Partial match anchors

Partial match anchor teksten zijn anchor teksten die gedeeltelijk overeenkomen.

Stel je belangrijkste zoekwoord is ‘SEO strategie’, dan zijn de volgende teksten voorbeelden van partial match anchors:

  • De beste SEO strategie;
  • Een succesvolle SEO strategie;
  • SEO strategie whitepaper;
  • Etc.

Long tail anchors

Long tail anchors zijn vergelijkbaar met partial match anhors, maar dan wat langer. Hele zinnen dus, bijvoorbeeld als ik de volledige zin zou hyperlinken: ‘Anchor teksten zijn een belangrijk onderdeel van link building’.

Exact match

Hier heb ik het net al even over gehad. Exact match anchors zijn de belangrijkste type anchor teksten. Ze spelen een rol in het verbeteren van je rankings, maar kunnen er ook voor zorgen dat je een penalty krijgt van Google.

Zoals de naam al doet vermoeden, zijn deze anchors een exacte match met je belangrijkste zoekwoord. Heb ik een pagina geoptimaliseerd rondom het zoekwoord ‘SEO-strategie’, dan is de anchor tekst ook ‘SEO-strategie’.

De waarde van elk type anchor

Is elk type anchor tekst evenveel waard?

Zoals ik zojuist vertelde, is het belangrijk om een goede mix van verschillende typen anchors in je linkjes te ontvangen.

Maar is elk type even belangrijk of zijn er bepaalde typen belangrijker dan anderen?

Doe ik aan over-optimalisatie als ik teveel van een bepaald type anchor ontvang?

Dat zijn belangrijke vragen en hier zijn verschillende studies voor gedaan. Ik neem de studie van Ahrefs omtrent de waarde van anchor teksten als leidraad. Ahrefs is één van de meest gebruikte tools, zowel niet de meest gebruikte, voor link building.

Je kunt zelf de studie compleet nalezen, dus ik ga dit artikel niet volgooien met data. Maar wat zij hebben onderzocht is hoe de verdeling van anchors is onder websites die hoog scoren in Google, voor bepaalde populaire zoekwoorden. Hiervoor hebben zij zich dus gericht op anchors die zoekwoorden bevatten en niet op branded anchors.

De gezonde verdeling die je zou moeten nastreven

Ahrefs komt tot de volgende conclusie:

  • Exact match anchors: 1 tot 2%;
  • Phrase match anchors (Long tail + partial): +/- 30%.

De verschillende studies die ik heb nagelezen lopen nogal uiteen, maar zijn het over één ding eens: branded anchors hebben de meeste waarde. De waarde die zij geven aan branded anchors ligt meestal tussen de 40 tot zelfs 70%. Dat komt omdat Google wilt dat jij echt een brand creëert voor je website.

De conclusie die we hieruit mogen trekken is dat een mix van branded anchors en partial- + long tail anchors die op een natuurlijke manier zijn geschreven, jou de beste rankings zullen bezorgen. Hierbij worden exact match anchors tot een minimum beperkt.

Moet je je dan druk maken als jouw percentages anders liggen? Nee, absoluut niet. Elke studie komt weer met een andere verdeling.

Bovendien moet altijd het doel zijn om je linkjes (en dus je anchors), op een natuurlijke manier te verdienen. Als jij actief je anchors gaat laten aanpassen, dan ben je dus aan het manipuleren.

Alleen als je merkt dat het percentage exact match anchors erg hoog ligt, zou je wel actie kunnen ondernemen, om te voorkomen dat je een penalty krijgt.

Kun je de anchor tekst van websites die naar jou linken beïnvloeden?

Je kunt niet altijd controleren hoe andere websites naar jou linken en welke anchor teksten zij dan gebruiken.

Als jij een sterke merknaam hebt, dan zullen andere websites vaak een branded anchor gebruiken, een anchor tekst dus met jouw merknaam erin.

Een manier om de anchor teksten van andere websites te beïnvloeden, is door goed na te denken welke titels jij geeft aan je blogartikelen, tools en andere content die je publiceert op je website.

Als jij wilt dat men een bepaalde set zoekwoorden gebruikt als anchor tekst, zorg er dan voor dat deze woorden in de paginatitel, bestandsnaam en/of in de productnaam worden vermeld.

Heb ik een artikel geschreven over link building en wil ik ook een linkje ontvangen met de zoekwoorden ‘anchor teksten’? Dan is het verstandig om naast het link building artikel, ook een artikel te schrijven over anchor teksten. Exact wat ik nu dus heb gedaan…

Belangrijk is om je linkprofiel goed in de gaten te houden. Merk je dat een bepaald zoekwoord te vaak wordt gebruikt als anchor tekst? Neem dan gerust contact op met website eigenaren. Zij zijn vast bereid om de anchor tekst aan te passen.

Heeft de positie van mijn anchor tekst op een pagina invloed?

Stel je hebt wel invloed op je anchors, waar wil je dan dat ze geplaatst worden in de content?

Maakt de positie van een link uit?

Word er in een tekst twee keer naar jou gelinkt? Dan zal Google alleen gebruik maken van de anchor tekst van het eerste linkje. Het linkje dat dus het hoogst in het artikel staat.

De tekst rondom een anchor tekst heeft ook invloed, vooral als alleen bijvoorbeeld je merknaam wordt gelinkt. Zoekmachines crawlen namelijk door de tekst rondom de anchor tekst, om een idee te krijgen wat het onderwerp is van de pagina waarnaar gelinkt wordt.

Ander voorbeeld: stel je maakt gebruik van een generic anchor in de volgende zin: ‘Klik hier om de SEO-gids te downloaden’. Je linkt dan de woorden ‘Klik hier’. De zoekmachine zal dan de rest van de zin of paragraaf scannen om te achterhalen waarover wordt gepraat. Daaruit maken zij op of de link relevant is en dus van waarde voor je rankings.

Voor welke pagina’s kan ik het beste linkjes ontvangen?

Als jij een gezonde websitestructuur hebt, dan staan jouw belangrijkste pagina’s het hoogst in je structuur. Met andere woorden: hoe belangrijker de pagina, hoe minder vaak je hoeft te klikken vanaf de homepage om op die pagina te komen.

Als jij een gezonde websitestructuur hebt, dan heb jij pagina’s die relevant zijn aan elkaar, ook samen gegroepeerd op je site. Ontvangt een pagina veel relevante linkjes? Dan zullen de omliggende pagina’s ook wat van die link juice ontvangen.

Je hoopt dus dat je homepage en je belangrijkste pagina’s veel relevante linkjes en dus anchor teksten ontvangen. De waarde van de anchor teksten is dan hoger.

Je zet blogberichten onder andere in om de relevantie van je belangrijkste pagina’s in Google te vergroten, door onder andere naar die pagina’s te linken. Daarom is het ook belangrijk dat jouw blogberichten relevante anchor teksten ontvangen en jij weer de juiste anchor teksten gebruikt om naar jouw belangrijkste pagina’s te linken. Tevens kun je met blogberichten de diversiteit van je anchor profiel verbeteren.

Internal linking

Uiteraard worden anchor teksten niet alleen gebruikt bij linkjes naar andere websites, maar ook voor linkjes op een website die linken naar een andere pagina op dezelfde website.

Voor internal linking geldt eigenlijk hetzelfde: gebruik niet steeds dezelfde zoekwoorden als anchor tekst, als je naar een bepaalde pagina linkt.

Probeer synoniemen te gebruiken voor het onderwerp van de pagina waarnaar je linkt en gebruik die synoniemen als anchor tekst. Link meer dan een zoekwoord en gebruik gerust een gedeelte van een zin als anchor tekst, om een natuurlijk profiel op te bouwen (zoals ik hierboven heb gedaan).

Google moedigt diversiteit aan in anchor teksten, die hetzelfde onderwerp omschrijven. De anchor tekst die je gebruikt, moet uiteraard wel relevant zijn aan de pagina’s waarnaar je linkt.

Ennn, gebruik geen generic anchors in je interne linkprofiel, zoals ‘Klik hier’, ‘Lees meer’, etc.

External linking

Google hecht er waarde aan als jij in jouw content linkt naar andere relevante pagina’s van websites met een hoge autoriteit.

Voor external linking geldt eigenlijk hetzelfde: gebruik een relevante anchor tekst voor de pagina waarnaar je linkt. Gebruik niet steeds hetzelfde zoekwoord, dat kan namelijk ontdekt worden door spam detectors van zoekmachines.

Varieer in de anchor teksten die je gebruikt, die relevant zijn aan de context van jouw artikel en de pagina waarnaar je linkt.

Slotwoord

Anchor teksten zijn belangrijk. Omdat je bij link building je linkjes op een natuurlijke manier dient te vergaren, geldt dat automatisch ook zo voor je anchor teksten.

Relevante content creëren en een sterke merknaam opbouwen, is de beste manier om een gezond anchor profiel te bouwen.

Mocht je echter merken dat je exact match anchor percentage erg hoog ligt, dan zou ik aanraden om actie te ondernemen. Dat kun je doen door kritisch te kijken naar je contentstrategie en er meer diversiteit in aan te brengen. Ook zou je de website eigenaren die naar jou linken kunnen benaderen, met het verzoek om de anchor tekst aan te passen.

Succes!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Test je kennis en doe de SEO quiz

SEO quiz
 

Het blog voor marketingbazen

Up to date blijven van de laatste ontwikkelingen op het gebied van B2B marketing en SEO? En wil je ook graag tips voor beter bloggen ontvangen?
Vul dan hier je e-mailadres in: