Inbound Marketing en SEO

Versterk je SEO met interne linkjes

Deel dit bericht:


Door:

 

Een interne link is een linkje van een pagina, naar een andere pagina op dezelfde website. Een website met een goede interne linkstructuur, is gebruikersvriendelijker en scoort beter in zoekmachines.

Het goede nieuws is dat het toepassen van interne linkjes een relatief makkelijke activiteit is, het geen geld kost en het je SEO absoluut zal verbeteren.

Waarom zijn interne linkjes belangrijk voor SEO?

Waarom zijn interne linkjes belangrijk voor SEO

Er zijn verschillende redenen waarom Google van interne linkjes houdt en waarom het jouw SEO zal verbeteren.

Ik zal ze in het kort behandelen.

Crawlen kost geld

Google is ook gewoon een bedrijf dat geld probeert te verdienen. Het crawlen van websites kost geld. Je maakt het voor Google een stuk makkelijker (en dus goedkoper) om je site te crawlen als je gebruikt maakt van interne linkjes.

Internal linking helpt bij het indexeren van je website

Als de Google crawler je webpagina leest, dan zal de crawler ook de linkjes van de pagina volgen en de pagina’s waarnaar je linkt ook weer indexeren.

Maak je geen gebruik van interne linkjes? Dan verlaat de crawler de pagina weer en dan is het nog maar de vraag of alle andere pagina’s van je website ook geïndexeerd worden.

Je kunt Google vertellen wat het onderwerp is van een pagina

Je probeert op verschillende manieren aan Google te vertellen wat het onderwerp is van een pagina, zodat zij de pagina zo goed mogelijk kunnen indexeren. Denk hierbij onder andere aan de URL, de paginatitel en de headers die je gebruikt.

Met een interne link kun je ook aan Google vertellen wat het onderwerp is van de pagina waarnaar je linkt. Dat kun je doen door een stukje relevante tekst te hyperlinken. De klikbare tekst wordt de Anchor Text genoemd (daarover zometeen meer).

Je kunt Google vertellen wat de meest belangrijke pagina’s van je website zijn

Het is te verwachten dat de belangrijkste pagina’s op je website, de meeste linkjes ontvangen.

Omdat het lastig is om externe linkjes te controleren, kun je met interne linkjes vertellen aan Google, wat in jouw ogen de meest belangrijke pagina’s van jouw website zijn. Denk daarom goed na over welke pagina’s het belangrijkst zijn en link dan naar die pagina’s.

Je belangrijkste pagina’s bevinden zich over het algemeen hoog in je websitestructuur. Pagina’s waarvoor je slechts eenmaal hoeft te klikken vanaf je homepage. De ideale websitestructuur heeft een pyramide vorm, waardoor je zo min mogelijk hoeft te klikken vanaf de homepage, om bij elke willekeurige pagina te komen:

Ideale interne link structuur

Je kunt context geven aan je content

Door gerelateerde content samen te groeperen in je website structuur en naar elkaar te linken geef je context aan je content. Google is zo beter in staat het onderwerp van je content te bepalen.

Ik ga dieper in op dit onderwerp in mijn artikel: ‘Dé handleiding voor zoekwoordenonderzoek‘.

Je kunt link juice verspreiden

Bovenstaande websitestructuur helpt ook om zogenaamde ‘link juice’ te verspreiden over je website. Heeft een bepaalde pagina op je website een hoge autoriteit behaald in Google? Dan kun je wat van die ‘link juice’ delen met andere pagina’s op je website, door ernaar te linken.

Je kunt je sitelinks beïnvloeden

Sitelinks zijn de linkjes die verschijnen onder jouw zoekresultaat, als iemand op jouw merknaam zoekt in Google:

Met interne linkjes heb je invloed op je sitelinks

Jij kunt niet aan Google vertellen welke linkjes jij graag ziet verschijnen, als iemand op jouw merknaam zoekt. Met een goede interne linkstructuur, kun je hier echter wel invloed op uitoefenen.

Jij wilt natuurlijk dat jouw belangrijkste pagina’s getoond worden als sitelinks in je zoekresultaat. Door met interne linkjes een bepaalde waarde te geven aan pagina’s, is de kans groter dat desbetreffende pagina’s getoond worden als sitelink.

Je Bounce Rate gaat omlaag

Klikt een bezoeker op een interne link? Dan wordt die persoon naar een andere pagina op je website geleid. Hierdoor wordt de Bounce Rate verlaagd, wat weer een positief signaal is.

Overigens heb ik in mijn artikel ‘Een hoge Bounce Rate is niet per se slecht voor je SEO‘ al uitgelegd, dat een hoge Bounce Rate niet altijd slecht hoeft te zijn.

Hoe helpen interne linkjes de gebruiksvriendelijkheid te vergroten?

Interne linkjes helpen ook de gebruiksvriendelijkheid voor je bezoekers te vergroten. Dit heeft indirect weer een positief effect op je SEO, omdat bezoekers dan langer op je website zullen blijven en meer pagina’s zullen bezoeken.

Het helpt je bezoekers met het vinden van jouw beste content

Je wilt natuurlijk dat jouw bezoekers jouw beste content onder ogen krijgen. Met interne linkjes, kun je jouw bezoekers naar je beste content leiden en kunnen ze makkelijk over je website navigeren.

Het ziet er professioneel uit

Een tekst met linkjes, ziet er professioneler uit dan een tekst zonder linkjes. Mits je het aantal linkjes niet gaat overdrijven natuurlijk!

Het geeft de indruk dat iemand de tijd heeft genomen voor het schrijven van de content en dat het relevant is aan de rest van de website.

Best practices voor internal linking

Best practices voor internal linking

Er zijn verschillende best practices voor het opzetten van een goede linkstructuur.

Maak gebruik van Anchor Text

Zoals gezegd, is de Anchor text de klikbare tekst van een link.

Stel, ik schrijf een artikel over SEO. In dat blogbericht wil ik linken naar een artikel dat ik heb geschreven over SEO voor blogberichten. Dan kan ik de link op de volgende manier verwerken in de tekst “….een handige SEO checklist voor je blogberichten om zo goed mogelijk vindbaar te zijn in Google…”

Op deze manier heb ik de link op een natuurlijke manier verwerkt in de tekst. De lezer en Google weten nu dat het onderwerp van de pagina waarnaar ik link, waarschijnlijk een SEO checklist voor blogberichten is.

Verwerk de linkjes op een natuurlijke manier in je tekst. Doe niet aan over-optimalisatie, ga dus niet hetzelfde zoekwoord constant linken.

Wil je meer leren over anchor teksten? Lees dan mijn artikel De ultieme handleiding voor anchor teksten.

Voeg de linkjes toe aan de body van je content

Linkjes in je sidebar, onder je artikel (zoals bijvoorbeeld related posts) of in je footer hebben minder waarde, dan linkjes die daadwerkelijk in je content geplaatst worden. Houd hier dus rekening mee.

Link naar de belangrijkste pagina’s, maar vergeet de rest niet

Hier heb ik het zojuist al over gehad. Identificeer de belangrijkste pagina’s van je website en zorg ervoor dat die pagina’s de meeste linkjes ontvangen. Op die manier vertel je aan Google dat deze pagina’s belangrijk zijn en krijgen zij een hogere autoriteit.

Vergeet echter de andere pagina’s niet om de ‘link juice’ naar te verspreiden. Is het van toegevoegde waarde om in een artikel naar een ander blogbericht te linken? Dan moet je dat zeker doen.

Overdrijf het niet

Je lezers zijn het belangrijkste. Gooi jij jouw tekst vol met linkjes? Dan kan dat als irritant worden beschouwd. Link alleen als het echt van toegevoegde waarde is voor het artikel en de lezer.

Probeer het bij 4-5 linkjes per artikel te houden. Tenzij het artikel uit meer dan 2000 woorden bestaat, dan mogen het er best wat meer zijn.

Controleer je linkjes

Een fout is zo gemaakt, dus controleer regelmatig of je website geen ‘broken links’ bevat. Hier heb je handige tools voor, zoek gewoon op ‘broken link checker’ in Google en je krijgt een lijst met tools.

Hoe kun je zien welke pagina’s de meeste linkjes ontvangen?

Als jij de Search Console van Google hebt geïnstalleerd, dan kun je makkelijk inzien welke pagina’s de meeste linkjes ontvangen.

Open je Search Console account en ga naar ‘Search Traffic’ – ‘Internal Links’. Daar vind je een volledig overzicht van al je pagina’s en het aantal linkjes dat die pagina’s hebben ontvangen.

Conclusie

Internal linking is een goede manier om je SEO te verbeteren. Het is één van de makkelijkste onderdelen van SEO en goed toe te passen.

Identificeer je belangrijkste pagina’s, maak gebruik van natuurlijke Anchor Text, over-optimaliseer niet en link alleen naar een andere pagina, als het relevant is.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Test je kennis en doe de SEO quiz

SEO quiz
 

Het blog voor marketingbazen

Up to date blijven van de laatste ontwikkelingen op het gebied van B2B marketing en SEO? En wil je ook graag tips voor beter bloggen ontvangen?
Vul dan hier je e-mailadres in: