Inbound Marketing en SEO

Wat is Account Based Marketing?

Deel dit bericht:


Door:

 

Als B2B marketeer ben je altijd op zoek naar de beste manieren om je marketingdoelen te behalen, zodat je sales team zo succesvol mogelijk wordt.

Daarvoor zet je verschillende marketingmiddelen in om autoriteit op te bouwen voor je product of dienst en zoveel mogelijk naamsbekendheid te genereren binnen je doelgroep. Het doel hiervan is om zoveel mogelijk gekwalificeerde leads te verzamelen en deze door het aankoopproces te leiden, om ze vervolgens over te dragen aan sales.

Het gevolg hiervan is dat je de markt vaak breed benadert, door middel van online en offline advertising, PR, SEO/SEM, evenementen, social media marketing, content marketing, etc. Allemaal om je sales team maar zoveel mogelijk inbound leads te bezorgen.

Deze brede aanpak kan een effectieve manier zijn om leads te vergaren, maar is niet de enige manier om succesvol te zijn.

Het kan namelijk ook zo zijn dat jij een aantal prospects hebt, die veel meer waard zijn dan andere prospects. Mogelijk omdat zij meer omzet kunnen opleveren of omdat ze strategisch gezien veel meer invloed hebben op de markt.

Is het dan verstandig om dan met een visnet zoveel mogelijk leads proberen te verzamelen, of is er voor deze groep een strategie die effectiever is?

Ja, namelijk Account Based Marketing (ABM).

Wat is Account Based Marketing?

Wat is Account Based Marketing?

Een toenemend aantal B2B marketeers omarmen ABM als onderdeel van hun marketingstrategie. In plaats van dat jij een breed scala aan marketingtactieken inzet, om maar een zo groot mogelijke groep potentiële klanten te bereiken, richt je met een ABM strategie op een paar specifieke waardevolle accounts.

Hoe werkt het?

Account Based Marketing is eigenlijk het tegenovergestelde van bovengenoemde inbound marketing tactieken.

Voor ABM werk je als marketeer nauw samen met je salesteam, om de meest waardevolle prospects te identificeren. Vervolgens zet je een gepersonaliseerde campagne op voor de belangrijkste contactpersonen binnen het account waar jij je op richt. De boodschap die je uitdraagt is dus echt gericht op de wensen en uitdagingen van die specifieke potentiële klant.

Door je te richten op een specifiek account en je boodschap echt naar hun wensen en uitdagingen aan te passen, ben jij in staat een veel persoonlijker boodschap over te brengen. De kans dat jij deze prospect binnenhaalt als klant wordt daardoor behoorlijk vergroot. Want wie garandeert dat jij met je inbound marketing activiteiten de aandacht trekt van deze accounts?

De voordelen van ABM

Naast het feit dat je met ABM een veel persoonlijkere boodschap kunt overbrengen naar je belangrijkste potentiële klanten, heeft ABM nog een aantal belangrijke voordelen:

Duidelijke ROI

Met een Account Based Marketing strategie, weet je exact wat de uitgaven zijn en hoeveel het oplevert. De kosten die je maakt zijn namelijk gericht op één specifiek account.

De samenwerking met sales is duidelijker en verbetert

Doordat je voor ABM nauw samenwerkt met sales, is het duidelijker welke inspanningen er van elkaar worden verwacht. Dit verbetert de samenwerking, omdat je gezamenlijk hetzelfde doel nastreeft.

Sales heeft namelijk maar één doel en dat is die klant binnenhalen. Zij zijn veel minder bezig met voor hun randzaken als naamsbekendheid e.d.

Je verspilt geen resources

Omdat ABM zo gericht is, kun jij jouw resources efficiënt inzetten. Jij en je sales team besluiten welke accounts belangrijk zijn en gaan dan proberen die accounts binnen te halen, door je resources zo optimaal mogelijk te benutten. Hierdoor heeft iedereen een duidelijke taak.

Succes is duidelijker te meten

Als jij het succes van je campagne wilt meten (e-mail, advertenties, online of evenementen, etc.), dan is het makkelijker om heldere conclusies te trekken, omdat je slechts richt op een kleine groep accounts.

Slotwoord

Account Based Marketing hoeft niet voor iedereen een geschikte strategie te zijn.

Verleen jij een bepaalde service in abonnementsvorm? Zijn de kosten voor dat abonnement voor iedereen hetzelfde? Dan denk ik niet dat ABM geschikt voor jou.

Heb jij echter een grote groep potentiële klanten, waarvan er een aantal zijn die veel meer kunnen opleveren dan anderen, dan is ABM zeker iets om naar te kijken.

Ik ben wel van mening dat je ABM moet inzetten naast je andere marketingactiviteiten. Ik kan me namelijk voorstellen dat je de overige groep prospects ook wilt binnenhalen.

Daarnaast wil je niet een ongezonde verhouding in je klantenbestand krijgen, waarbij een kleine groep klanten, een groot deel van je omzet vertegenwoordigen.

Lees ook: ‘6 stappen voor het opzetten van een succesvolle ABM strategie‘.

Succes!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Test je kennis en doe de SEO quiz

SEO quiz
 

Het blog voor marketingbazen

Up to date blijven van de laatste ontwikkelingen op het gebied van B2B marketing en SEO? En wil je ook graag tips voor beter bloggen ontvangen?
Vul dan hier je e-mailadres in: